De houding van enkrypt vind ik enigzins negatief/denigrerend. Op zich ben ik het met hem eens maar ik zal het proberen wat genuanceerder uit te leggen.
Getallenleer en algebra worden
neem ik nu aan, zeg het vooral als het niet klopt niet (uitgebreid) behandeld op het HBO.
Deze theorie is zeer belangrijk binnen, onder andere, de cryptografie. Je hoeft maar door de
wikipedia pagina van RSA te scrollen om te begrijpen wat ik bedoel

.
Neem nu een grote internationale bank. De transactiesystemen zijn in grote mate afhankelijk van cryprografie. Er zijn zeer zeker mensen werkzaam (zij het intern of extern) die deze cryptografische systemen moeten 'auditten', de bank kan er niet zomaar van uitgaan dat haar systeem veilig zijn, ze willen hiervoor onderbouwing. Deze mensen moeten de onderliggende algebraische kennis bezitten om een gefundeerd oordeel te kunnen vellen over de gebruikte cryptografie. Daarnaast zou je ook kunnen denken aan het verbeteren van de beveiliging binnen dezelfde bank. Om hier iets zinnigs over te zeggen is pure 'applicatiekennis' zeer zeker niet voldoende. Stel dat jij systeem X voorstelt aan de bank, dan moet je wel zeker weten dat systeem X ook daadwerkelijk veilig is. Dat is iets dat je alleen formeel (wiskundig) aan kan tonen danwel aannemelijk kunt maken.
Ik ben zelf ook bezig met een scriptie die te maken heeft met cryptografie. Hierbij zit ook een praktische component aangezien er een bepaalde implementatie is voorgesteld en deze vervolgens weer door een andere onderzoeker is neergesabeld. Dit ontwikkelen en aanvallen van cryptografische systemen is ook in de daadwerkelijke praktijk van groot belang. Hierbij moet je de interne 'wiksundige truuks' kunnen begrijpen om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Een ander voorbeeld is de ontwikkeling van het nieuwe, volledig geautomatiseerde (geen conducteurs), Parijse metrosysteem. Hierbij is formeel/wiskundig onderzoek geweest naar de (on)feilbaarheid van het protocol. Dit kun je scharen onder het kopje: theoretische informatica. Die naam betekent dus echter niet dat het geen praktijk-waarde heeft
Een ander voorbeeld is de automatische piloot van een helikopter/vliegtuig. Ik wil er niet eens aan denken hoeveel theoretische informatica daarbij betrokken is.
Een ander voorbeeld......... allright, you get the point
Binnen het gehele spectrum dat informatica heet is er een doodeenvoudig
noodzaak voor theoretisch opgeleide informatici. Protocol analyse, bewijsbaarheid van algoritmes, optimalisatie, cryptografie en ga zo maar door. Al deze zaken zijn in de praktijk essentieel en vereisen een flinke dosis theoretische kennis, die naar mijn beste weten op het HBO niet wordt onderwezen.
De mensen die bij ons (VU informatica) van het HBO komen, en dus een schakeljaar volgen, geven dit ook duidelijk aan. Zij zijn gemiddeld twee jaar(!) bezig om de achterstand aan theoretische kennis in te halen, alvorens ze aan hun master kunnen beginnen.
Ik vind het nogal jammer om de discussie naar een wie-is-beter te trekken. HBO/WO hebben simpelweg een ander doel voor ogen. Ik vind het echter een zwaktebod om te zeggen (vanuit HBO perspectief) "dat al die theoretische kennis toch geen praktijkwaarde heeft". Dit net zo dom als het omgekeerd zeggen: "HBO'ers zijn in de praktijk waardeloos want ze hebben te weinig theoretische kennis om de gevolgen van hun handelen te kunnen overzien."
Complexe IT-systemen zullen zowel de inzet van WO'ers als HBO'ers vergen, samen hebben ze de juiste vaardigheden om dergelijke projecten te laten slagen. Als je aan de uitvoerende kant is dit echter niet altijd zichtbaar, en daar komt volgens mij ook deze eeuwigdurende strijd vandaan.
Laten we proberen de discussie zuiver te houden.
[
Voor 64% gewijzigd door
Verwijderd op 05-05-2007 17:33
]