If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
Verwijderd
Is het mogelijk om met een overlay-programma die 2 extra gigabyte toch aan te spreken of kun je beter laten zoals het is en kijken wat we eraan kunnen doen.
Probeer de disk in een ander systeem (met een IDE adapter natuurlijk) en kijk of het schijfje in orde is onder Windows XP of Vista.
Het lijkt me een dom verschijnsel als dat harddiskje zijn koppen zou parkeren op sector 0 of economisch juist heel slim.
->Download de killdisk ISO (freeware) en zerofill het schijfje volledig (heb je geen geduld net zoals ik soms dan in ieder geval de eerste minuut). Het kan zijn dat jouw laptop in de war komt met het feit dat het een grotere schijf is dan hij aankan waardoor sector 0 inderdaad ongeldig is. Als er écht een bad sector op sector 0 zit is de schijf reddeloos verloren.
Dit heeft concreet te maken dat het MBR en BPB andere waardes bevatten dan jouw BIOS af kan. Zerofillen helpt dan bijna waarschijnlijk.
Succes
Ik kan hem helaas niet in andere pc's uitproberen, omdat ik geen IDE-adapter heb. Ik zou hem wel in de laptop van mijn zusje kunnen doen, maar dat mag toch niet van mijn ouders, aangezien daar dan de garantie op vervalt
Maken de jumpers achterop de schijf nog uit? Er zaten 2 plekken op waar je er een kon plaatsen, op deze manier:
::::::::::::::::::::::: ::
Eerst zat er op de buitenste een, maar ik merk geen verschil als ik die eraf haal. Als ik een jumper op de linkerplek deed, herkende de bios de schijf helemaal niet meer, dus heb ik dat maar niet gedaan. Er staat verder niks op de HD zelf.
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
Verwijderd
Ook Mijn ideeskelleniels schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 12:46:
Ik zou gewoon voor 5 euro een IDE adapter halen en es kijken of de schijf het in een gewone pc wel goed doet.
Alhoewel, hoeveel heb je betaald voor dat 10 gig dingetje? Ik denk dat een klein ander laptopschijfje veel sneller zal zijn dan dat 10 gig dingetje. Als je 15 MB/s sequential haalt mag je in je handen klappen.
Als zerofillen niet helpt, maar hij deed het wel dan is niet het schijfje stuk, maar is er iets incompatible in je laptop. Nu weet je wél zeker dat het schijfje schoon is, dus het is nooit voor niets geweest.
Jumpersettings staan vaak op de cover van het schijfje.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2007 18:43 ]
Er stond verder niks op de schijf, maar volgens het internet was het enige verschil slave/master. Niks van een 8GB-limiet o.i.d. Ik probeer hem wel in vraag en aanbod te ruilen voor een kleiner schijfjeJumpersettings staan vaak op de cover van het schijfje.
Edit:
V&A aangeboden: Toshiba HDD2152 10.05GB
Nogmaals edit:
Het probleem is opgelost! Ik heb het aantal cylinders in de bios-instellingen verminderd van 16383 naar 8000 (4GB) en nu werkt het ineens wel! Later nog maar eens proberen wat het maximum is...
Bedankt voor alle hulp en suggesties.
[ Voor 32% gewijzigd door Jakkus op 05-05-2007 21:10 ]