Toon posts:

circulair polarisatie beinvloed wb?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een kleine periode terug heb ik voor mijn tamron lens een slimline circ-pola van b+w aangeschaft om met name bijlandschapshots een diepere blauwe lucht te krijgen en natuurlijk om hier en daar hinderlijke schittering weg te halen, maar ja iedereen hier weet de reden van cp's denk ik wel ;)

Eigenlijk werkt hij behoorlijk goed en de effecten zijn zoals verwacht.... nou bijna zoals verwacht, als ik namelijk de cp op mijn lens heb lijkt het wel of de wb iets in de war raakt en voorziet hij mijn foto's met een groene/lichtblauwe zweem, die overigens in photoshop makkelijk weg te werken is, maar dan nog. Als ik namelijk de cp van de lens afhaal werkt de wb wel accuraat en dus vraag ik me sterk af of een cp daadwerkelijk invloed heeft op de wb of dat het gewoon toeval is.. (is meerdere foto's het geval.. met pola groene zweem, zonder pola nergens last van)

Trouwens die lensdopjes van de slimline van b+w zijn erg lame je verliest ze zo.. ben de mijne al verloren :(

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

zou eigenlijk niet mogen, maar anders is in RAW schieten altijd een oplossing.

En Pssst, er zit ook een handmatige witbalanskeuze op je cam hoor...

Verwijderd

Een pola filter beinvloedt het licht dat op je sensor komt. Het circular gedeelte voorkomt dat je camera gaat fiepen over de belichting (op een analoge camera werken non-circular pola filters al decennia prima), maar bij mijn weten is er geen garantie dat de auto WB ook goed zal werken.

Gewoon zelf je WB kiezen dus. Da's overigens ook niet zo'n slechte optie wanneer je geen pola filer gebruikt...

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Ik zag deze post vanochtend al en heb vanmiddag wat geschoten met een CPL op m'n 50mm. WB is geen probleem maar verder merk ik weer 's dat een CPL gewoon niet bij mijn stijl past.

Buiten, waar je een CPL het meest zal gebruiken, werkt Auto WB gewoon prima.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 11:54

YellowCube

Wait...what?

zelfde probleem hier.
Auto WB lijkt bij mij nog steeds het beste te werken.
Verder zet ik de camera bij een CPL standaard d.m.v. belichtingscorrectie + 0.3-0.7 stops hoger.
In theorie zou een CPL je lichtmeting niet mogen beinvloeden, maar in de praktijk is dat toch anders.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Wijnands
Onderbelichting is niet het enigste probleem. Metering doet sowiso raar en het kost duidelijk scherpte. Nou ja, niet zo heel gek voor een marumi filter wat ik ooit 's gratis heb gekregen.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 11:54

YellowCube

Wait...what?

die scherpte klopt wel en dat ligt niet aan je filter.
Ik heb hier een B+W filter liggen en ik zie duidelijk een verschil in scherpte als ik de het pola filter gebruik.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Topicstarter
Er is idd een lichte teruggang in scherpte als er een cpl op de lens gezet word, maar niets wat niet door een (sowieso toegepaste) usm niet te verhelpen valt. Wel is het zo dat op dat gebied een duur (nouja duur :? ) filter niet per definitie beter is als een goedkope, maar ivm groothoek wou ik gewoon een slimline hebben :)

• Wijnands
Nou, ik heb er 2 dozijn mee geschoten en deze was de enige die een beetje aan te zien was:

http://i45.photobucket.com/albums/f81/wijnands/treintje.jpg

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 21:03
Doordat de polar bepaalde reflecties zal tegenhouden en dus ook bepaalde kleuren zal tegenhouden, zal de Witbalans een andere instelling aannemen.
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/PICTpolarsmall.jpg

Op de eerste helft zie je dat blauwe reflectie van de lucht wordt onderdrukt, dit beïnvloed de hele foto...

Tip: nice thing to try, draai de polar eens om en kijk eens wat er dan met je kleuren gebeurd!

[ Voor 13% gewijzigd door hilbren op 06-05-2007 13:13 ]

Pagina: 1