[Vista] De waarheid van indexeren

Pagina: 1
Acties:
  • 520 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-02 20:32

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Hoi,

Ik vroeg me af wat nu werkelijk de beste instelling is qua indexeren.

Ik vind het leuk om m'n schijf ge-indexeerd te hebben, maar volgens verschillende bronnen duurt het dermate lang om een complete schijf te indexeren, dat de functie alleen aan moet in een beperkt aantal mappen. Zoals bijv. Mijn Documenten enzo.

voorbeeld
"Maar Vista ziet maar een beperkt deel van de informatie op uw harde schijf. Klassiekers als de mappen voor uw documenten, e-mail in Outlook, foto’s, muziek en video’s worden netjes in de gaten gehouden. Maar dat is het dan ook. Want, zo schrijft Microsoft zelf, meer voorkennis vertraagt het systeem nodeloos en verdraagt Vista niet:

Can I index my entire computer so all searches are fast?

You shouldn't. If you make the index too large, or if you include system file locations like the folder called Program Files, your routine searches will slow down because the index will not perform well. For best results, we recommend that you only add folders to the index that contain your personal files.
"

Op dit moment is m'n indexvenster als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/a.evertse5/indexeren.jpg

DATA (D:) is m'n XP installatie, dus hier staan ook TIG systeembestandjes enzo in. De rest van het venster spreekt voor zich.

Ik heb deze pc nu al 2 weekjes en blijkbaar is het indexeren nog steeds niet voltooid (gaat gepaard met geratel). Hoe hebben jullie de indexing-opties staan? Gewoon de complete schijf indexeren, of toch bepaalde locaties uitsluiten?

NOSIG

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als je uit verschillende bronnen al vernomen hebt dat het niet handig is om je hele schijf te indexeren, waarom doe je het dan toch, en zelfs met twee schijven? :P Als je nou alleen die dingen indexeert die je vaak nodig hebt, dan zijn de meeste query's die je doet gewoon lekker snel, en áls je dan een keer iets zoekt dat niet geïndexeerd is, dan betekent dat gewoon één keer wat langer wachten. Dit in tegenstelling tot altijd lang wachten. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
En hebben jullie dan de Windows Vista folder wel aanstaan?

Ik heb zelf vaak systeemprogrammaatjes nodig, en het is handig om deze ff snel in te typen in start menu. :)

NOSIG

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

_Christiaan_ schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 00:36:
En hebben jullie dan de Windows Vista folder wel aanstaan?

Ik heb zelf vaak systeemprogrammaatjes nodig, en het is handig om deze ff snel in te typen in start menu. :)
Als je ze vaak nodig hebt, waarom maak je dan geen snelkoppelingen ernaar? Desnoods in je (geïndexeerde!) persoonlijke mappen, zodat je ze snel kunt vinden als je dan toch per se wil zoeken. :P

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Je kunt in dat startmenuutje gewoon de filenames ingeven hoor, dus als je het Rekenmachine moet hebben typ je in calc en druk je op Enter, en dan krijg je het Rekenmachine :)

Ook kun je gewoon paden enzo intypen, werkt echt goed hoor :)

We are shaping the future

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

-NMe- schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 00:32:
Als je uit verschillende bronnen al vernomen hebt dat het niet handig is om je hele schijf te indexeren, waarom doe je het dan toch, en zelfs met twee schijven? :P Als je nou alleen die dingen indexeert die je vaak nodig hebt, dan zijn de meeste query's die je doet gewoon lekker snel, en áls je dan een keer iets zoekt dat niet geïndexeerd is, dan betekent dat gewoon één keer wat langer wachten. Dit in tegenstelling tot altijd lang wachten. ;)
Klinkt opzich logisch.
maar ik zoek nooit dingen die ik vaak gebruik, die weet ik namelijk zo wel te vinden :)
het zijn altijd de dingen die je nooit gebruikt die je kwijt bent.

danderbij als mysql 100.000 records in onder 5 sec kan doorzoeken. waarom begint vista dan al te bokken met een paar 1000 records :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

heuveltje schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 00:58:
Klinkt opzich logisch.
maar ik zoek nooit dingen die ik vaak gebruik, die weet ik namelijk zo wel te vinden :)
het zijn altijd de dingen die je nooit gebruikt die je kwijt bent.
Ja, maar de topicstarter gaf aan programma's in de Vista folder die hij vaak gebruikt steeds te zoeken. Dat dat vreemd is ben ik met je eens, maar dat weerhoudt me er niet van om er een oplossing voor te verzinnen. :P
danderbij als mysql 100.000 records in onder 5 sec kan doorzoeken. waarom begint vista dan al te bokken met een paar 1000 records :?
Op zich inderdaad raar/vervelend, en het enige wat ik daarover kan zeggen is dat Vista misschien meer data indexeert dan jij denkt. :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Naast de bestanden zelf, indexeert Vista ook de inhoud van bestanden.
Ik krijg met zoekwoorden tig hits omdat die specifieke zoekterm in een worddocument staat.

Daarnaast is de zoekfunctie als vista eenmaal alles geindexeerd heeft razendsnel.

[ Voor 21% gewijzigd door job op 05-05-2007 01:18 ]

Verwijderd

Met Copernic Desktop Search heb ik de complete harde schijven + alle netwerkdrives geindexeerd. Vele honderden gigabytes aan documentjes van tientallen gebruikers die tot zeker 10 jaar terug in de tijd gaan.

Al intypend worden de mogelijkheden op het scherm weergegeven. Ik heb nooit iets van traagheid mogen meemaken op een Celeron 2666.

Hoe het met Vista zit, dat weet ik niet. Ik heb het DVDtje al klaar liggen, maar nog niet alle onderdelen zijn binnen. Ik heb al wel in mijn achterhoofd gehouden dat als de search van Vista niet naar wens werkt, ik gewoon Copernic weer installeer.

Verwijderd

Als je een beetje netjes op je systeem werkt hoeven er natuurlijk ook maar een paar mappen te worden geindexeerd. Je eigen documenten en misschien een map waarin je nog wat dingen opslaat. Het indexeren van het hele systeem heeft vrij weinig zin. Omdat indexeren gebeurt in de tijd dat je computer 'niets' doet is het al een vrij langzaam proces en als je dan nog mappen aangeeft waarin telkens dingen veranderen blijft 'ie er mee bezig.

Aan de andere kant... spotlight op m'n mac indexeert ook m'n hele data disk en daar heb ik nooit problemen mee gehad...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Er is (zoals met héél veel zaken in Vista) een keuze gemaakt voor functionaliteit die de grote meerderheid van gebruikers benut.
Dat is niet alleen een technische keuze geweest, maar ook een commerciële keuze.
Het kost meer tijd en geld om een feature op elke mogelijke gebruikswijze af te stemmen, al helemaal als je in het achterhoofd houdt dat Windows het meest gebruikte consumenten-OS is wat je maar kan voorstellen ;)

De meeste Windows gebruikers slaan hun spulletjes op in hun eigen Documenten map, en gaan niet zoals wij bovengemiddelde computer-enthousiasten daarmee heen en weer slepen.
Je geeft zelf aan een dual-boot te draaien; hoeveel huis-en tuin gebruikers denk je dat dat doen? :)

Een systeemfolder bevat een flinke lading aan executables, dlls, en andere (indexeerbare) bestanden, dat die trager worden geindexeerd is dan niet echt een verrassing.

Je geeft aan vaak system utilities te zoeken; de meeste utils kan je prima op commandline aanroepen want de %windir% zit toch al in je path :)

Daarnaast gebruik ikzelf nogal wat Pstools en andere zaken.
Daarvoor heb ik een aparte folder gecreeerd, die bevat die tools en staat ook opgenomen in m'n path, en in de index.
Misschien is dat ook een idee voor je?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik gebruik vooral configuratiedingetjes van Windows, die volgens mij in de Windows folder staan. Het is handig om deze in menu Start in te typen. Bijv. als ik "index" intyp, krijg ik bijna direct als resultaat "Opties voor indexeren", en met "netw" krijg ik "netwerkcentrum". Maar als ik het goed begrijp gaan bovenstaande voorbeelden dus niet via de index?

Wat me verbaast:
- in OS X wordt ook compleet alles ge-indexeerd en dat geeft blijkbaar geen problemen;
- er zijn veel programma's die veel meer kunnen indexeren;
- Vista staat standaard ingesteld op bijna alles indexeren. Ik dacht dat Vista zo 'slim' zou zijn om zelf een beetje te bepalen wat wel en wat niet ge-indexeerd moet worden, maar blijkbaar moet je dat zelf instellen. Het lijkt me sterk dat de huis-tuin-keukengebruiker hier iets vanaf weet, dus dan zijn er verschrikkelijk veel vistagebruikers die met een onnodig traag systeem werken.

edit: oja en weet iemand wat een reëel getal is van het aantal geindexeerde bestanden? Bij mij staat de teller nu op 120.000.

[ Voor 6% gewijzigd door _Christiaan_ op 05-05-2007 12:17 ]

NOSIG

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
_Christiaan_ schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 12:14:
- Vista staat standaard ingesteld op bijna alles indexeren. Ik dacht dat Vista zo 'slim' zou zijn om zelf een beetje te bepalen wat wel en wat niet ge-indexeerd moet worden, maar blijkbaar moet je dat zelf instellen. Het lijkt me sterk dat de huis-tuin-keukengebruiker hier iets vanaf weet, dus dan zijn er verschrikkelijk veel vistagebruikers die met een onnodig traag systeem werken.
volgens mij staat Vista standaard ingesteld op 'alleen de usermappen en startmenu indexeren'?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ja en alle andere partities en harde schijven, dus ook m'n D schijf waar een compleet OS op staat.

NOSIG

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Da's niet standaard af-install bij mijn weten, ik denk dat je dat bij het configureren hebt aangegeven.
* alt-92 ook meerdere partities heeft en die stonden er default niet bij
_Christiaan_ schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 12:14:
Ik gebruik vooral configuratiedingetjes van Windows, die volgens mij in de Windows folder staan. Het is handig om deze in menu Start in te typen. Bijv. als ik "index" intyp, krijg ik bijna direct als resultaat "Opties voor indexeren", en met "netw" krijg ik "netwerkcentrum". Maar als ik het goed begrijp gaan bovenstaande voorbeelden dus niet via de index?
Volgens mij staan die dingen juist in je startmenu met snelkoppelingen (inclusief beschrijving, en die wordt ook geindexeerd).

[ Voor 86% gewijzigd door alt-92 op 05-05-2007 12:32 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
alt-92 schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 12:29:
Da's niet standaard af-install bij mijn weten, ik denk dat je dat bij het configureren hebt aangegeven.
* alt-92 ook meerdere partities heeft en die stonden er default niet bij
Nope, hier ook niet en even gedubbelcheckt bij mijn broer, bij hem ook niet.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10-2025

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Na Vista + programma's geinstalleerd te hebben zijn alleen deze geindexeerd:
Microsoft Office Outlook
Offline Files
Start Menu
Users

Dit is dus default bij mij met Windows Vista Bussiness + Office 2007 Full Install.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Hmm vaag. Ik heb wel een voorgeinstalleerd systeem (Asus notebook). Asus heeft de D schijf, waar nu XP op staat, "DATA" genoemd. Waarschijnlijk bedoeld voor muziek en documenten enzo van de gebruiker.

NOSIG

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 12:38

BertV

Handgemaakt

Ik heb het idee dat zo'n index een moment opname is en er niet in eerder geindexeerde gedeelten wordt gezocht naar veranderingen.

Is een rebuild de enige methode?

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Pagina: 1