Linux op MSI P965 Neo moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:15

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Topicstarter
Op de onderstaande configuratie probeer ik een Linux distributie te installeren:

Processor: Intel Core 2 Duo 6600
Moederbord: MSI P965 Neo met een realtek 8110sc onboard NIC en 2 S-ATA II chips: 4 ich8 poorten en 1 jmicron jmb361 poort)
Geheugen: 2*1GB Kingston
Harde schijven: 2x 320 S-ATA II (raid 0) met Windows Vista erop en 1x 500 GB S-ATA II (hier wil ik gedeeltelijk linux op plaatsen) beiden op de ich8 chipset
Optisch station: NEC 7170S S-ATA brander
Videokaart: ATi Radeon X1950 Pro

Het installeren van Linux is niet moeilijk, alleen als de cd's niet samen willen werken met de hardware wordt het wat lastiger.
Ik heb de volgende distributies geprobeerd met de volgende resultaten:

- Ubuntu 5: kan de S-ATA II schijven niet detecteren
- Ubuntu 6: idem als 5
- Ubuntu 7: hangt op de S-ATA II poort-probe, hoe lang ik ook wacht de kernel blijft de volgende meldingen spuien: ata3.00 failed to set xfermode err_mask 0x4 (hier vind ik met google voldoende op, blijkt de samenwerking tussen de kernel 2.6.20 en de s-ata II chipsets te zijn)
- Suse Enterprise 10 trial versie: Kan geinstalleerd worden, alleen ontbreken de realtek drivers. De drivers van de realtek site zijn onbruikbaar (missen een .ko bestand wat de Makefile aanwezig acht te zijn), ook is het installeren van de ati drivers lastig aangezien er bij de trial versie die ik heb geen kernel sources meegeleverd worden (welke de rpm nodig heeft)
- Fedora Core 4: Kan de S-ATA dvd niet detecteren
- Fedora Core 5: idem als ubuntu 5/6
- Fedora Core 6: Hangt op het laden van ata_piix (volgens google zelfde probleem als ubuntu 7)

Ik heb een mandriva usb stick waarmee ik wel het systeem goed kan booten, alleen kan ik daar de ati drivers niet bij zetten (vanwege het read-only image-gedeelte), daarnaast zou ik dat ook niet echt willen aangezien ik de stick op andere systemen ook nog wil gebruiken.
Ik ben momenteel mandriva free dvd image aan het downloaden, mogelijk werkt dat (net zoals de stick) wel. Maar mijn vraag is - voor het geval dat die distro ook problemen geeft: wie kent een recente linux distributie die niet standaard kernel 2.6.20 gebruikt maar wel s-ata II harde schijven en optische drives kan benaderen, en die bovendien gratis is? Ik voel er niets voor om geld aan een distro uit te geven om er vervolgens achter te komen dat die ook niet werkt.

Hier kon uw advertentie staan

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

* Jungian zou eerder een moederbord hebben gekocht met alleen een ICH8-chipset (bijvoorbeeld een Intel® P965LTCK)
offtopic:
Jij betaald voor je distro's als er prima gratis (ook free als in free beer) distro's zijn ?

Ik zou eens m'n JMicron uitschakelen als ik jou was. Zit er nog een specifieke reden achter dat je niet kernel 2.6.20 wilt gebruiken ?

[ Voor 50% gewijzigd door Jungian op 04-05-2007 23:54 . Reden: reactie keihard aangepast ]

0.0

• Zubzub
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-12-2023
Je probleem ligt bij de JMicron driver (denk ik) zoek een liveCD die deze wel ondersteund. Op het gentoo forum bij unsupported software kun je een minimal livecd dld die deze ondersteund.

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Jungian schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 23:49:
* Jungian zou eerder een moederbord hebben gekocht met alleen een ICH8-chipset (bijvoorbeeld een Intel® P965LTCK)
offtopic:
Jij betaald voor je distro's als er prima gratis (ook free als in free beer) distro's zijn ?

Ik zou eens m'n JMicron uitschakelen als ik jou was. Zit er nog een specifieke reden achter dat je niet kernel 2.6.20 wilt gebruiken ?
Tav de ICH8 chipset: daar kwam ik pas later achter nadat ik het ging gebruiken. in de bios kan ik geen optie vinden waarmee ik de JMicron uit kan schakelen, noch een jumper op het moederbord.

Als de enige distro die werkt op dit moederbord een betaalde distro is, en de prijs is redelijk, dan wil ik nog wel tot aanschaf overgaan. Ik bedoel: ik heb ook voor windows vista betaald, dus waarom niet voor een goede linux distro.

Tav de kernel 2.6.20: in deze kernel zit een bug tav de s-ata II probe, waardoor deze hangt. Althans, dat kom ik tegen als ik naar de symptomen zoek die ik met de installatie van diverse distro's had. Dus vandaar dat ik op zoek ben naar een niet-2.6.20 distro die wel s-ata II aan kan (en dan eventueel zelfs nog realtek drivers aan boord heeft).

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Zubzub schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 00:46:
Je probleem ligt bij de JMicron driver (denk ik) zoek een liveCD die deze wel ondersteund. Op het gentoo forum bij unsupported software kun je een minimal livecd dld die deze ondersteund.
Een live CD is juist niet wat ik zoek, ik wil een dual-boot installatie op mijn machine. Voor een live-achtige omgeving heb ik al de mandriva USB key tot mijn beschikking.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Nitroglycerine schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 00:50:
Tav de ICH8 chipset: daar kwam ik pas later achter nadat ik het ging gebruiken. in de bios kan ik geen optie vinden waarmee ik de JMicron uit kan schakelen, noch een jumper op het moederbord.
Dat is wel jammer inderdaad. :/
Tav de kernel 2.6.20: in deze kernel zit een bug tav de s-ata II probe, waardoor deze hangt. Althans, dat kom ik tegen als ik naar de symptomen zoek die ik met de installatie van diverse distro's had. Dus vandaar dat ik op zoek ben naar een niet-2.6.20 distro die wel s-ata II aan kan (en dan eventueel zelfs nog realtek drivers aan boord heeft).
Van deze bug had ik nog niet gehoord, maar ik weet wel dat er tamelijk veel verbeterd in de SATA/PATA-laag de laatste tijd (tov oudere kernels). Erg aan te bevelen dus.

De Gentoo minimal cd gebruik je trouwens om Gentoo te installeren (handmatig proces, kost aardig wat tijd).Je kunt ook nog even kijken of de ArchLinux Voodoo release werkt op je pc.

0.0

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Een paar dagen verder, en nog een aantal distro's uitgeprobeerd.
Gentoo: geen succes, kon de s-ataII chipsets niet detecteren, met als gevolg geen schijven.
ArcLinux: laatste versie gaf dezelfde problemen als Ubuntu 7.04, de versie ervoor kon geen schijven vinden
Mandriva 2007 free: idem als Gentoo

OpenSuse 10.2: Succes. Netwerkkaart werd gedetecteerd, X-windows was werkbaar (ok, nog geen succes met de ati drivers, maar dat komt nog wel).
Ben al blij dat ik een goed werkende distro erop heb staan.

Pagina: 1