Toon posts:

Automatische PC shutdowns

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Ik zit met het volgende probleem en ik hoop dat jullie mij een beetje advies kunnen geven.
Heb voor een vriend een M2N-MX/DVI2 budgetmoederbordje besteld i.c.m PC5300 Twinmos Dual channel geheugen (2x512 MB) en een AM2 3800+ CPU.

Na een dag begon deze PC spontaan uit te vallen. Er zat geen regelmaat in of iets....

Ik heb sterk het vermoeden dat het probleem schuilt in de combo van geheugen en type mobo.... heb de default timings handmatig ingevoerd zonder succes. Als ik memtest86 uitvoer stuit ik niet tegen problemen...

Is er nog wat anders wat ik kan proberen? Dual channel mode uitzetten? Timings omlaag gooien? Een beetje snelheid verlies is geen probleem.

Thanks voor de hulp! 8)

Verwijderd

Heb je ook aan de voeding gedacht :)

edit:

kijk ook eens hier

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2007 23:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gedaan.. Anders Chieftec voeding erop gezet met hetzelfde probleem :-(

Verwijderd

• geen bluescreen ?
  • memtest al lang gedraaid ? ( 12 uur ofzo )
  • clock geheugen is lager
  • probeer er is een geheugenlatje uit te halen (en wissel daarna om)
  • koppel zoveel mogelijk los en kijk of dat helpt (cdrom / diskette / ... )
Reboot hij of sluit hij af?

Verwijderd

Topicstarter
Geen bluescreen. De pc valt simpel weg uit.
Memtest heb ik 2 uur gedraaid.
Geheugen kan ik eventueel ook lager clocken .. heb ik niet geprobeerd. Heb alleen de default timings geprobeerd.
Zal morgen kijken of ik de latjes 1 voor 1 kan testen.....

Verwijderd

Topicstarter
Een kleine aanvulling hierop...
Ik heb op 1 of andere vage duitse sites de timings van dit geheugen weten te achter halen.
Die zijn CL5-5-5-15.

Als ik deze dus wat langzamer zou moeten clocken zou dat CL5-10-10-15 moeten zijn ofzo?

http://hardware.thgweb.de...r533_bis_1000/page32.html

Dit is de site waar ik die timings van af heb gehaald.
Begin nu te twijfelen of de genoemde timings op deze page voor single channel zijn of voor dual channel PC5300 / 667 ... :S

Verwijderd

Ik zou de timings laten zoals ze zijn. Je kan proberen het geheugen gewoon lager te clocken. Standaard is het denk ik 200Mz, zet is op 166 of lager.

Hou de temperatuur ook is in het oog :) kan zijn dat bios een beveiliging heeft tegen overhitting en pc afzet als hij te warm wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2007 11:15 . Reden: extra :) ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:17
Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 23:54:
Heb ik gedaan.. Anders Chieftec voeding erop gezet met hetzelfde probleem :-(
Geef dat in het vervolg in de topicstart aan want nu komen mensen met tips die je dus schijnbaar al hebt geprobeerd.

En je blijft je focussen op het geheugen, wat maakt jou denken dat daar het probleem zit? Er zitten meer onderdelen in een PC.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Het uitvallen wijst mij inziens geheel niet op een geheugenprobleem alswel een voedings of kortsluitingsprobleem, of natuurlijk de temps (beveiliging)
Indien het geheugen was zou je eerder vastlopers hebben en herstarts wat je dus niet hebt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 23:41:
Na een dag begon deze PC spontaan uit te vallen. Er zat geen regelmaat in of iets....
Volgens mij is er nog steeds niet gezegd wat er onder 'uitvallen' wordt verstaan, BSOD of niet zegt weinig, BSOD's kunnen uitgezet zijn.
Wat versta je onder 'uitvallen'? Als hij reboot en BSOD's staan uit dan kan het zelfs nog software matig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Even een kleine update.

Ik heb de snelheid van het geheugen van 667 mhz terug geschroefd naar 553 mhz.
Sindsdien geen shutdowns (daarmee bedoel ik dat de PC doodvalt zonder enige warning BSOD).
Heb nu 12 uur lang een blend - stress test op de CPU en RAM geheugen erop zitten en het loopt nog steeds goed.

Verwijderd

Topicstarter
Na 16 uur met goed getest de CPU en het geheugen getest te hebben is de PC weer doodgevallen.
Weet nu bijna zeker dat het mobo de oorzaak is en ga hem RMA sturen.

Allen bedankt voor de tips
Pagina: 1