Toon posts:

Schijf niet correct herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuwe verse installatie met windows XP uitvoeren.

Hiervoor heb ik een nieuwe Seagate 400 GB Barracuda 7200 rpm aangekocht en in de pc gestoken.
Probleem: Als ik XP wil installeren, en dus in het partitiescherm kom, dan is deze schijf slechts ongeveer 183 Gb groot.

Als ik de partitie erop verwijder en formateer, dan blijft deze 183 Gb groot, ook na installatie van Xp blijft deze op die lage waarde steken.

Als test heb ik deze schijf als slave eraan gehangen, met men "oude" hdd als master, dan geeft deze wel leuk 400 Gb weer. Ook dan formaterren en één enkele partitie van 400Gb maken heeft dan geen gevolg aan die 183Gb als ik er een XP installatie wil op doen.

Wie kan mij verder helpen?
Kan dit aan de jumper installing liggen? ( deze staat nu op cable select, en als enige schijf op de primaire kabel, ben momenteel niet thuis dus kan het niet testen).

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 14:38

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Heb je al gekeken wat je BIOS aangeeft als je op Del drukt voordat je XP installeert?

• AmdJunk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
XP inclSP2 ?

is volgens mij nodig voor zulke grote schijven

Verwijderd

Topicstarter
Is idd op XP SP2 dat de waarde juist is, als slave geschakeld dan.

In die bios staat ook die zelfde 183GB, als de schijf als slave aangesloten is, is die ook in de bios 400Gb

• laurentbas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-01 11:35
Is het IDE of ATA?
Als het ide is --> heb je je cd/dvd rom op een andere ide kabel dan de rest?
Als je meerdere harde schijven heb kunnen deze in sommige gevallen conflicten opleveren..

Verwijderd

Topicstarter
Hij staat in IDE, en dit als enige hdd op deze IDE kabel, nu zelfs enige hdd in de pc.

Ik heb op een andere IDE kabel een DVD brander en een DVD lezer in master/slave staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2007 08:28 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 00:22:
Is idd op XP SP2 dat de waarde juist is, als slave geschakeld dan.

In die bios staat ook die zelfde 183GB, als de schijf als slave aangesloten is, is die ook in de bios 400Gb
Wat er bedoeld wordt is dat je XP SP2 nodig hebt om tijdens de installatie de HD met de juiste grootte te herkennen. Eerdere versies kunnen dat niet vandaar dat je tegen deze barriere aanloopt.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Okay, maar hoe kun je nu SP2 hebben als je vanaf een lege hdd een nieuwe XP installatie erop wil zetten?

Je kan toch maar XP opzetten en nadien updaten naar SP1 of SP2?

Enige andere oplossing die ik heb is een 80Gb schijf gebruiken voor de XP installatie en de 400Gb als Slave eraan zetten.

Maar ik zou liever de 400Gb hebben als hoofdhdd, er komen nogal wat programma's en werkfolders op die primaire schijf, als ik deze op de secundaire ( in dat geval 400Gb hdd zet) dan loop ik enigsinds vertraging op, en moet de pc constant met 2hdd's werken toch.

Verwijderd

Gewoon windows installeren en dat updaten naar SP2?

• AmdJunk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
googelen op slipstreamen sp2, dan maak je een XP cd met SP2 er in en kun je wel installeren

[HOWTO] Windows XP Service Pack 2 slipstreamen

Verwijderd

Topicstarter
Ja en in mijn BIOS staat er dat de schijf 400Gb groot is.

Wel heb ik op mijn hdd gelezen dat ik in mijn bios deze op LBA moest zetten ipv op automatisch.

Zo gezegd zo gedaan, maar als ik dan wil opstarten hkrijg ik als medling schijfleesfout, druk crtl+alt+del op opnieuw op te starten.

Als ik deze optie op Large zet, dan boot hij wel normaal op, enkel blijft de groote van de scijf dan beperkt tot 127Gb. (werk momenteel nu op deze hdd)

Ik heb op het net gelezen dat deze 400 Gb hdd zouden bestaan uit 3 platters van 133 Gb elk, schijnbaar ziet hij er maar één van ofzo?

Xp met SP2 geslipstreamt heb ik nog niet getest.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is opgelost.

IK heb een hdd recovery tool laten lopen, die zag idd ook die 3 verschillende platters, en volgens de tool waren die in belaberde staat ( hdd was ondertussen al geformateerd!).

Na met die tool de overige ruimte te initialiseren en formateren was het probleem opgelost.

Ongeloofelijk dat dit mogelijk is met een hagelnieuwe hdd! Zou je toch niet verwachten van een merk als Seagate.

Pas daarna SP2 geinstalleerd.

Allen bedankt om mee te denken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2007 01:18 ]

Pagina: 1