Iemand ervaring met netwerken via stroomcorcuit??

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SpeedyG
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-07-2023

SpeedyG

Say Cheese !!

Topicstarter
Ben pas verhuisd en zit nu met uitdaging om op zolder internet te krijgen.
Ik kan drie oplosiingen bedenken:

- UTP Cat5 trekken van meterkast naar zolder
- Draadloze verbinding maken tussen meterkast en zolder
- Verbindign leggen via stroomkring (power network adapters)

Ik zit met de volgende problemen:
- kabel trekken wordt lastig door bouwtechnische problemen
- Ik heb het niet zo op draadloos, en vraag me af of de verbinding snel genoeg is voor internet.
- Ik heb geen ervaring hiermee, en vraag me af of de verbinding snel genoeg is voor internet.

Hoor graag reacties en ideeën

SpeedyG

Runs on tequila, much cheaper than petrol.....

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Internet is ontzettend traag vergeleken met LAN netwerk, dus draadloos kan dat makkelijk aan. Begin met draadloos, zolang je het goed beveiligd (WPA2 of WPA met lange key, MAC-adres filtering, SSID broadcast uit, wachtwoorden accesspoint veranderen) is draadloos heel erg handig :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 10:54
Ik heb tijden gebruik gemaakt van netwerk via de stroom. Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

-Sluit het op de wandcontactdoos aan. Dus niet op een verdeeldoos
-Zorg dat je het op dezelfde fase aansluit. (voor als je 3 fasen in huis hebt (krachtstroom))
-De apparaten worden wel heet, dus ze moeten een beetje de ruimte hebben.

De snelheid is te vergelijken met een 11mbit draadloos lijntje. Zolang je er niet te grote databestanden over heen stuurt heb je een prima snelheid. (internetten, wat downloaden is geen probleem. Bestandsoverdracht werkt niet zo lekker.)

Zolang je op dezelfde kabel en fase aangesloten bent kun je een heel eind komen. Wij hebben er wel eens een buurman op aangesloten die een paar huizen verderop zat.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Verwijderd

Vriend van me heeft zo een netwerk via het stopcontact. In dat jaar dat het er "ligt" heeft dat eigenlijk nooit goed gewerkt. Sporadische internetverbinding op PC1, constante op PC2. Het leek er ook van af te hangen welk stopcontact je gebruikte... Enfin, vorige week heel de meuk opgerold en een mooie draadloze router geplaatst. Handiger en bespaarde de moeite van grondig uit te zoeken waar het probleem lag :+

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:41
gambieter schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 22:07:
Internet is ontzettend traag vergeleken met LAN netwerk, dus draadloos kan dat makkelijk aan. Begin met draadloos, zolang je het goed beveiligd (WPA2 of WPA met lange key, MAC-adres filtering, SSID broadcast uit, wachtwoorden accesspoint veranderen) is draadloos heel erg handig :)
Maar voor iemand die absoluut gaag Wireless wil (zoals ik) is het meer dan prima. Tegenwoordig heb je nog eerste generatie apparatuur werkende op 14 Mbit en tweede generatie apparatuur op 85 Mbit. Aangezien gemiddeld internet slechts een paar Mbit is, is de snelheid van het netwerk ten alle tijde sneller dan de internetverbinding.

Mijn ervaring is dan ook dat internet prima gedeeld kan worden overstroom. Echter, ook alleen internet en verder niets. Mijn printserver loopt namelijk een enkele vast omdat hij niet correct alle gegevens ontvangt, en mijn thuisserver was regelmatig niet te bereiken vanwege een slechte verbinding (volgens de software). Ook duurde het vinden van computers achter dit netwerk erg lang. Maar zoals gezegt: enkel het internet delen gaat prima.

Mogelijk dat mijn nadelen er niet meer zijn bij de 85 Mbit uitvoering, maar daar kan ik niets over zeggen.

• GertjanO
  • Laatst online: 13:41
iisschots schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 22:13:
Ik heb tijden gebruik gemaakt van netwerk via de stroom. Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

-Sluit het op de wandcontactdoos aan. Dus niet op een verdeeldoos
-Zorg dat je het op dezelfde fase aansluit. (voor als je 3 fasen in huis hebt (krachtstroom))
-De apparaten worden wel heet, dus ze moeten een beetje de ruimte hebben.

De snelheid is te vergelijken met een 11mbit draadloos lijntje. Zolang je er niet te grote databestanden over heen stuurt heb je een prima snelheid. (internetten, wat downloaden is geen probleem. Bestandsoverdracht werkt niet zo lekker.)

Zolang je op dezelfde kabel en fase aangesloten bent kun je een heel eind komen. Wij hebben er wel eens een buurman op aangesloten die een paar huizen verderop zat.
Mijn ervaring is juist dat die dozen absoluut niet warm worden. Tevens heb ik in meerdere gevallen de stekkers aangesloten op en verdeeldoos, en het werkt wel. Misschien dat hiermee mijn problemen verklaard worden, maar het werkt wel. En inderdaad bestandsoverdracht werkt niet helemaal lekker.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:44

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Garanties zijn hierbij helaas moeilijk te geven... Er zijn huizen waar het helemaal niet werkt vanwege de aanwezige elek. infra, maar in de meeste huizen is het mogelijk. Ik heb het zelf een jaar of drie gebruikt, met wisselend resultaat, zowel in een appartement als in een woonhuis.
Ik heb net even in mijn grote hardware meuk-doos gezocht, maar kan de adapters niet meer vinden. Volgens mij heb ik twee merken gehad, powerline en ..... Zowel USB als Ethernet uitvoeringen. Wanneer het werkt loopt het prima. De snelheden die ijsshots vermeld zijn volgens mij alweer achterhaald. Ook het lekken van jouw signaal naar de buren zou theoretisch onmogelijk zijn, omdat het signaal niet door je apparatuur in de meterkast komt (vraag me niet naar de technische details).
Helaas ging er bij mij redelijk vaak een adapter kapot, waardoor ik vaker bij de hardware boer stond om garantie te claimen dan me lief is. Uiteindelijk ben ik daarom overgestapt op WLAN. Ik kan niet zeggen dat ik het iemand zou aanraden.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 22:43

ThaHandy

Discovery Channel

GertjanO schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 22:19:
[...]

Maar voor iemand die absoluut gaag Wireless wil (zoals ik) is het meer dan prima. Tegenwoordig heb je nog eerste generatie apparatuur werkende op 14 Mbit en tweede generatie apparatuur op 85 Mbit. Aangezien gemiddeld internet slechts een paar Mbit is, is de snelheid van het netwerk ten alle tijde sneller dan de internetverbinding.
maar de verbinding is dan meestal ruk en helemaal naar zolder
draadloos is leuk als je het gebruikt in de woonkamer, maar daat blijft het bij. das mijn ervaring

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ThaHandy schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 22:29:
[...]

maar de verbinding is dan meestal ruk en helemaal naar zolder
draadloos is leuk als je het gebruikt in de woonkamer, maar daat blijft het bij. das mijn ervaring
Hangt van je huis af (gewapend beton etc) en van een goede plaatsing van je accesspoint. En van het vooral niet kopen van goedkope meuk als Sweex e.d. Verder willen veel mensen het WLAN apparaat niet zien en zetten het in de meterkast, daarmee vaak extra storing veroorzakend.

Mijn accesspoint (Linksys WAP54G) staat in de huiskamer, en ik heb een zeer goed signaal op de zolder (2e verdieping).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Draadloos zal volstaan (mits je een goede signaalsterkte kan krijgen), aangezien Internet misschien max. 20 Mbps is. Maar, ik heb zelf bij meerdere bedrijven omdat het niet anders kon LAN via het stopcontact gerealiseerd. Dit werkte perfect, zonder onderbrekingen e.d. . Ik denk dus dat het een goede keus kan zijn. Dit was twee jaar terug (Devolo setje), ws is de techniek nu nog meer verbeterd.
Pagina: 1