Welke mobo met raid? Abit of Asus?

Pagina: 1
Acties:

• Evil-B
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-04-2023
1.
Gezien er op de Nieuwe Assus met KTa ook Raid zit vroeg ik me af welke beter zou zijn, die Raid-Controller op de Asus of op Abit.

Ps. Ik weet dat Asus alleen Raid-0 doet, maar daar wil ik hem toch voor gebruiken.

2.
Hoe groot is de performance winst met Raid-0??

bvd. ik ga nu eerst ff :Z, check morgen wel weer:+

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Op woensdag 07 februari 2001 02:18 schreef Evil-B het volgende:
1.
Gezien er op de Nieuwe Assus met KTa ook Raid zit vroeg ik me af welke beter zou zijn, die Raid-Controller op de Asus of op Abit.
Als je kijkt naar de performance van beide mobo's zul je zien dat het abit kt7 - raid mobo beter zal presteren in de benchmarks ( C!totaal , PCM e.a.).(8>

Verder weet ik dat de abit wel meer modes raid ondersteund dan de asus. Dus misschien voor de toekomst beter ?? :+

Alleen de asus kan een hoger voltage leveren met een voltage mod (2,3 volt) tegenover 2,0 abit kt7-raid :?

al met al is de abit kt7-raid volgens mij de beste >:)

JayGTeam (213177)

• Evil-B
Thanx Aaron

...nog meer suggesties, ervaringen enz van de weledelgestrenge mede-tweaker zijn welkom hoor..*D

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Op woensdag 07 februari 2001 15:54 schreef AaroN het volgende:

[..]

Als je kijkt naar de performance van beide mobo's zul je zien dat het abit kt7 - raid mobo beter zal presteren in de benchmarks ( C!totaal , PCM e.a.).(8>
De Abit heeft meer mogelijkheden tot memory-tweaking. Met die betere instellingen kom je een haartje verder op het gebied van bandbreedte hetgeen de vaak net iets hogere score verklaard. Daarentegen zakt ie af en toe ook iets verder naar beneden dan de Asus. De Asus presteerd all-round gelijkmatiger.
Denk er ook wel aan dat die benchmarks over het algemeen worden gedraaid met het beste van het beste geheugen. Mushkin Rev. 3 of zo. Wil je van de instellingsmogelijkheden gebruik maken dan heb je dus ook zeer goed geheugen nodig.
Verder weet ik dat de abit wel meer modes raid ondersteund dan de asus. Dus misschien voor de toekomst beter ?? :+
Om precies te zijn ondersteunt ie RAID 0, 1 en 10 (0+1). Misschien dat RAID 1 ooit nog eens nu heeft als je hem als ftp-servertje neerzet of zo, of als mailserver in een studentenflat of zo iets, maar RAID 10 is niet echt iets voor de thuisgebruiker vermoed ik. 4 harde schijven is toch wel veel voor de meesten.
Alleen de asus kan een hoger voltage leveren met een voltage mod (2,3 volt) tegenover 2,0 abit kt7-raid :?
De Abit kan ook verder dan 2.00V. Dan moet je in plaats van een 30KOhm resistor een 15KOhm resistor gebruiken, kom je op 2.14V.
Kijk hier maar ff.
al met al is de abit kt7-raid volgens mij de beste >:)
Wat je vergeet is het verschil in performance tussen de Highpoint en de Promise RAId controller. De Promise wordt over het algemeen toch duidelijk hoger aangeschreven dan de Highpoint.

Ik denk dat de keus bepaald wordt door wat je er mee gaat doen. Als je gaat gamen moet je retesnel geheugen erbij kopen en de Abit nemen. Dan heb je een beter bord om van je geheugen gebruik te maken. Voor meer algemene applicaties zou ik de Asus nemen. Betere allround performance.
Zit je veel met grote data-bestanden, dan zou ik ook voor de Asus gaan. De RAID is denk ik sneller en stabieler.

• Evil-B
Snik, :'(, dit maakt de keus wel heel erg moeilijk, aan de ene kant heb ik net rete-snel corsair cas2 geheugen besteld, maar aan de andere kant is de asus stabieler met RAID? Ik ben van plan (als ik het geld heb) om er twee ibm delta's op te gooien en eventueel wat videobewerking te doen. Zijn er ook vergelijkingstests gedaan tussen de highpoint en de promise-controllers?

Ook bedankt voor de link, maar voor ik aan het solderen ga, moet ik wel erg verlegen zitten om wat extra power, de laatste 50 mhz maakt me nu ook weer niet zoveel uit (maar is wel lekker natuurlijk :9~. )

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Ik weet dat er wel eens een test is geweest tussen een aantal RAID controllers. Daar zaren de Highpoint en de Promise ook bij. Promise won daarin dik van de Highpoint. Kan hem alleen niet zo snel meer vinden :(.

Met de stabiliteit van de Promise moet je niet denken dat de Highpoint instabiel is hoor. De Promise is meer "user-friendly" en wat beter compatible met de meeste schijven. De Highpoint heeft vaak kuren met Maxtor-schijven, en je hoort gewoon in het algemeen meer over installatieproblemen en snelheidsproblemen met de Highpoint dan met de Promise.

• Evil-B
Dit wordt een moeilijke keuze, ik vind abit best wel rulen, ik heb nu de bh-6, softmenu is super-makkelijk, maar dat heeft die asus nou ook, misschien dat ik toch maar eens een keer een asus probeer, ik heb hem al gezien voor 415, da's toch best wel een lekker prijsje voor en kta met raid en on-board-sound (makkelijker om later weer door te verkopen),

mmhwaahm, ik weet het toch nog niet, ik moet er nog maar even zwaar over denken.

In ieder geval vielen dank Whorsie!, thanx 4 your input ;)
Pagina: 1