Toon posts:

Geen beeld op nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers ;)

Ik heb een nieuwe PC gebouwd (eerste hardware praktijk-ervaring), maar nu blijkt dat ik geen beeld krijg. Hier zijn wat korte specs:

CPU: AMD 64 X2 5400+ (van azerty.nl)
MOBO: Asus M2N 1394 (van coolprices.nl)
RAM: Kingston 2X 1GB DDR667 (van coolprices.nl)
GFX: Club3d Geforce 8600 GT (van azerty.nl)

Als ik deze pc aanzet, beginnen alle fans te draaien (ook op graka) en hoor ik een piepje, dat betekend dat de POST gelukt is (correct me if im wrong).
Ook het power-ledje op het mobo brand en de blauwe powerleds in de voorkant van de kast. Vervolgens blijft mijn scherm gewoon pikzwart. :(

Mijn graka heeft 2 DVI poorten. Deze heb ik allebei getest met een DVI kabel en VGA met DVI converter. Het haalde niets uit.

Ik heb de PC naar een vriend gebracht, omdat ik zelf geen held ben in hardware-troubleshooting en ook geen reserve-onderdelen heb om te testen.
We zijn erachter gekomen dat het niet aan de videokaart ligt, omdat deze in een andere PC wél functioneerde. Ook hebben we een PCI graka in mijn PC gezet, helaas zonder succes.

Nu is dus de vraag: welk onderdeel veroorzaakt dit???

Ik denk dat dit de CPU of het moederbord kan zijn. Het probleem is dat we niet een reserve AM2 mobo hebben om de CPU op te testen.
Daarbij heb ik de CPU en de mobo bij verschillende fabrikanten besteld. Hierdoor kan ik ze niet gezamelijk terugsturen d.m.v RMA.

Het blijft toch vreemd dat ie wel door de POST heen komt, maar geen beeld geeft.

Can somebody help me?? ;(

Heel erg bedankt alvast. ;)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:56
CPU is vrijwel zeker goed, anders kan de BIOS zijn werk niet doen
Geheugen zou je op een andere computer kunnen proberen te testen met memtest, maar ik twijfel ook bij het geheugen er zeer aan dat die het probleem kan veroorzaken.

Het lijkt erop dat het probleem bij je moederbord zit. Dat kan een defect zijn, maar even makkelijk een compatibaliteitsprobleem. Heb je verder nog PCI / PCIe apperaten aangesloten? Haal is alles los behalve je mobo, 1 geheugenbank je processor en een grafische kaart.

Het feit dat de PCI graka het ook niet doet sluit te weinig spanning bijna zeker uit. Weet je zeker dat het niet aan de monitor kan liggen?

In dit soort gevallen kun je helaas amper/niet van de symptonen afleiden wat het probleem is. Je zult dus moeten uitsluiten. Een andere vriend met AM2 mobo/processor zou daarbij goed van pas kunnen komen.

[ Voor 13% gewijzigd door Nijn op 04-05-2007 19:15 ]

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-07 07:16

E-Vix

Nu met sneeuw!

pak de handleiding van je moederbord, en loop alle jumpers vervolgens een keertje na. Ik heb wel vaker meegemaakt dat de clr-cmos (clear CMOS oftewel reset je bios) jumper aan staat waardoor de computer ook niet op start.
Gewoon even alle instellingen van de jumpers controleren.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 17:11
Weet je zeker dat alle kaarten voor 101% goed in het moederbord geduwd zijn? Door voorzichtigheid heb ik ook al eens uren lopen zoeken, bleek dat een kaart NET niet helemaal in z'n slot zat.

Probeer eens alle kaarten te verwijderen en ook maar met 1 geheugenmodule te starten. Laat dus alleen de PCI-grafische kaart zitten. Als dit nog niet werkt, probeer dan de andere geheugenmodule. Zitten deze modules wel in de juiste sloten (bijv 1&2 ipv 3&4)?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb behalve de CPU / RAM / Graka verder nog een Maxtor HDD en een samsung CD/DVD brander. that's it.

De monitor is zeker goed. Ik heb hem getest op de TFT waar ik nu achter zit te typen, en op een van de twee widescreen TFT's van mijn vriend. Zoals ik al zei heb ik zowel DVI kabels als VGA + Converter geprobeerd. lijkt me niet dat het aan het scherm of het kabeltje ligt.

Ik heb al een mailtje naar coolprices gestuurd met de vraag óf ik nog in aanmerking kom voor RMA voor het moederbord. Ik heb het moederbord 8 dagen geleden ontvangen en pas gisteren uitgepakt omdat ik toen de graka en CPU van azerty had ontvangen.

Verder iemand nog tips??

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik roep maar hoor : 4 Pins P4 stekker aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
Misschien domme vraag, maar wat is een 4Pin P4 Stekker?? Er zitten zat 4 Pin stekkertjes aan mn voeding die ik, waar nodig, aangesloten heb.
Bij P4 denk ik aan Pentium 4, maar dat bedoel je vast niet..
kan iemand uitleggen wat het is?? ;)

Edit: als je de voedingsstekker naar de graka bedoelt?? Die heb je niet op een Club3d 8600 GT.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2007 20:48 ]

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 19:16

RmanX

Mario pizza!

Voor de 4 pin P4 stekker zie pagina 27 van je manual, linkje

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-07 11:58
Hoe weet je zeker dat je mobo door de post komt? Spreekt hij de harde schijf aan, of doet de floppydrive iets, begint een cd op te spinnen en druk te lezen (windows-installatie bijv.) ?

• GandalfTheGrey
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-07 01:11

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Probeer anders even een VGA kabel met DVI verloop stukje. Kan ook iets met de kabels/monitor zijn

Computer Specs

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je niet weet wat een P4 stekker is krijg ook het vage vermoeden dat je die wel eens vergeten kunt zijn :P
Is een kleine vierkante connector met 4 pinnen.
Op de Asus M2N 1394 zit hij geloof ik schuinonder de CPU socket, en boven de 24-pins connector.
Dubbelcheck dus eens of die er wel in zit.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan me herinneren dat ik die ook geconnect heb. Hij zit samen met een andere motherboard-connector op het mobo.
Ik zag ze samen op het plaatje (zie hieronder) staan en de tekst "20 + 4 Pins". Als je dan in je mobo manual kijkt en ziet dat je mobo een 24 Pins power-connector heeft, kun je makkelijk bedenken dat ze er alletwee in moeten. Heb dit ook even gevraagd en dat klopte.

Toch wist ik nie hoe het stekkertje nu eigelijk heette. Maarja.... dit is mijn eerste hardware ervaring hé :)

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster-europe.com/product_common_images/56b857e38e2867ff60a2149145198095.jpg

Verwijderd

de 4Pinsconnector waar we het hier over hebben is die die rechtsbovenaan staat. Je hebt dus 2 kabels naar je moederbord lopen, een 20+4-pins kabel (de motherboard connector) en een 4-pins kabel (de CPU connector)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2007 09:40 ]

• souderkeamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 00:47

souderkeamer

Hobo en Techniek

Hallo,
Ik heb het opgelost. Hij doet het zover ik weet helemaal :D.
fokko

Beheersen wij het brein of beheerst het brein ons?

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
waar llag het aan??

Heeft ook een computer!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-07 16:54

Sa1

souderkeamer schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 10:07:
Hallo,
Ik heb het opgelost. Hij doet het zover ik weet helemaal :D.
fokko
stekker van monitor zat er niet in?, wat was het nou?

Verwijderd

Topicstarter
Yeah.... you did it... YOU'RE THE MAN! _/-\o_

Ik had het zo gedaan: Eerst de PSU en mobo in de kast en dan de CPU, RAM etc erop. Dat was achteraf geen goede aanpak omdat je voor sommige onderdelen redelijk wat kracht moet zetten. iig meer kracht dan ik erop gezet heb.
Toen ik bijvoorbeeld die powerconnector erop drukte hoorde ik mn mobo zachtjes kraken en durfte ik niet verder door te duwen. Ik ben nog een beginner, wat hardware betreft, dus ik weet niet hoever ik kan gaan met 'kracht zetten'.

Hierdoor zaten een aantal connectors gewoon te los. Volgende keer het moederbord op het laatste moment in de kast zetten, dus eerst CPU, RAM enzo erop. Gelukkig heeft fokko dit ontdekt en me een heleboel RMA en terugstuur ellende bespaart. Thanx. :*)
stekker van monitor zat er niet in?
hehe.... ben nog nie zo handig met hardware, maar nu schat je me wel een beetje te laag in ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2007 10:55 ]

• souderkeamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 00:47

souderkeamer

Hobo en Techniek

Achteraf bleek dus dat de post check helemaal niet geweest was. Het bleek geloof ik de hardeschijf te zijn die ene zacht piepje maakt als er stoom op kwam (of iets dergelijks).
Ik kwam te veel kleine foutjes tegen (ondanks de verbeteringen deed ie het nog niet). Dus was begonnen bij alles eraf halen, alleen mobo en cpu aangesloten en zo kijken of hij uberhaubt piep. En ja dit was het eerste teken van leven. Hij gaf natuurlijk allemaal foutmeldingen. Omdat er natuurlijk de kans was dat er iets stuk was, steeds bij een nieuw stukje hardware, gecontroleerd of ie nog piepte en zo deed alles het.

Nathan, ik vind het echt heel knap dat je toch zover was gekomen, ondanks dat je maar 17% ziet! Mijn complimenten!!!! ;)

Beheersen wij het brein of beheerst het brein ons?

Pagina: 1