Aanschaf 1U server

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik heb een paar jaar gewerkt voor wat bedrijven aan een webapplicatie als bijbaantje tijdens mijn studie. Nu ik bijna afgestuurd ben wordt er gevraagd of ik niet door wil gaan met m'n bedrijf en professioneel hier mee verder wil werken, omdat ze graag zien dat de applicatie wordt doorontwikkeld. Ook heb ik wat ervaring met hosting en gecombineerd kan ik een mooi pakket leveren aan bedrijven.

De applicatie is gericht op online shops, maar kan ook voor normale websites worden gebruikt. Er zullen in het begin waarschijnlijk een tiental webshops draaien die in totaal zo'n 500 bestellingen per maand opleveren en waarbij constant in het cms / control panel zal worden gewerkt. Buiten deze shops zullen er ook nog wel wat kleine tot middelgrote websites op komen te draaien.

Ik heb de verschillende mogelijkheden voor serverruimte bekeken: virtual hosting, dedicated server en colocation. Virtual hosting valt eigenlijk meteen af. Een dedicated server huren kost al snel 150-200 euro per maand. Colocation wordt dan al snel aantrekkelijk. Dit kan al vanaf 45 euro per maand. Hierbij moet natuurlijk wel een server worden aangeschaft. Deze server kan na afschrijving (zeg 3 jaar) ook nog leuk thuis als hobbyding worden gebruikt. In totaal een stuk goedkoper.

Nu heb ik al gekeken bij bijvoorbeeld Dell en wat de colocationboeren voor aanbiedingen hebben. Na wat extra onderzoek blijkt dat zelfbouw of een barebone server veel goedkoper zijn met betere specs. Uiteraard moet je bij zelfbouw wel zelf onderdelen vervangen indien nodig!

Ook al zal ik pas over een paar maanden me echt hier op gaan richten, ik wel alvast goed voorbereid zijn. Misschien zijn er dan wel betere onderdelen, maar het gaat om het globale idee. Na mijn onderzoek kwam ik tot een volgende samenstelling:

Intel S3000AHV i3000, SATA2 RAID, VGA, GLAN
Een echt server moederbord. Het goedkoopste moederbord met de i3000 chipset, maar wel voldoende aansluitingen. Veel serverbouwers stoppen desktop moederborden in de server, bijv de Intel D945. Is het door mij gekozen moederbord overkill voor zo'n server of is het ivm warmte ed toch verstandiger?

Intel Xeon 3040 1.86GHz FSB1066 2MB Box
De eenvoudigste xeon processor. Volgens mij is deze processor goed genoeg voor deze server. Verbruikt ook niet al te veel stroom, ook erg belangrijk tegenwoordig in de datacentres.

Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 ECC
Geheugen is nu erg goedkoop. Voor een server lijkt me dit de beste keus.

Samsung CD-ROM SN-124S 24x Slimline Bulk (zwart)
Een willekeurige slimline cdrom speler. Gewoon de goedkoopste...

SuperMicro SNK-P0016 1U Passieve Heatsink, S775
In zo'n krappe ruimte lijkt me dit niet overbodig. In de barebone van supermicro met de gekozen behuizing wordt deze ook meegeleverd, dus dit lijkt me dan een goede keuze.

SuperMicro Rackmount SC811T-260 1U 260W (zwart)
Deze behuizing vond ik wel mooi. 2 hot swap bays voor harde schijven, voeding niet overdreven groot en naar mijn idee geen overbodig spul erop. Wat me wel opviel is dat er nu bij cpu support alleen P4 staat. Volgens mij stond hier eerst een lijstje processoren voor 775 socket. Het lijkt me dat dit niet uitmaakt voor een behuizing? Bij de barebone kan het opeens wel.

Western Digital 160GB SATA300 16MB, WD1600YS
Ik wil 2 van deze schijven in raid 1 gaan draaien. Ze worden aangeduid als zeer geschikt voor servers/raid door WD. Qua ruimte kan ik er even mee vooruit en 16MB cache.

De combinatie is voor zo'n 800 euro inclusief btw te bestellen. Zijn er hier misschien mensen die weten of de combinatie een overkill is of dat er zaken gewoon niet goed zijn aan de samenstelling? Het geheel moet wel 3 jaar meekunnen.

Een barebone met de gekozen behuizing (met 300Watt voeding) kost meteen 250 euro meer. Waarschijnlijk door het zeer dure moederbord in deze barebone. Dit moederbord zou dan het enige andere verschil zijn met mijn samengestelde geheel (dus buiten de behuizing, uit dezelfde serie).

Is de meerprijs voor de barebone te rechtvaardigen tov de samenstelling hierboven?

De aanschaf van zo'n server is toch belangrijk voor m'n bedrijfje als ik besluit ook echt hierin door te gaan. Een kleine upgrade kan natuurlijk altijd, maar je moet het hier toch gewoon 3 jaar mee doen. Hopelijk kunnen jullie een handje helpen door aan te geven of dit gegeven de situatie allemaal ok is!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-01 13:36
Zelf een servertje maken is leuk maar je moet dan wel zelf spare-parts hebben enzovoorts. Wat zijn de kosten als je een dagje of 2 down bent? (Moederbord kapot, nieuwe halen, niet leverbaar, terug naar Amsterdam etc). Even snel gerekend ben je dan 30 bestellingen misgelopen. Je moet dus eerst naar de zakelijk kant kijken denk ik.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:44
Het is inderdaad erg fijn als bij ons een (Dell) server raar loopt te doen, dat je ze belt en binnen 4 uur staat er iemand met de nieuwe onderdelen.

No production networks were harmed during this posting

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:43

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

djluc schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 18:18:
Zelf een servertje maken is leuk maar je moet dan wel zelf spare-parts hebben enzovoorts. Wat zijn de kosten als je een dagje of 2 down bent? (Moederbord kapot, nieuwe halen, niet leverbaar, terug naar Amsterdam etc). Even snel gerekend ben je dan 30 bestellingen misgelopen. Je moet dus eerst naar de zakelijk kant kijken denk ik.
^^ Met hem :) (en Paella)

Niet alleen ben je dertig bestellingen misgelopen, je loopt ook kans dat je klanten bij je weglopen omdat de site niet bereikbaar is/was.

Denk dus erg goed na over redundancy, uptimes en SLA's en dergelijke. Waarom kies je bijvoorbeeld wel voor redundante disken, maar voer je vervolgens bv. je voeding niet redundant uit?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Wat voldoet er niet aan een VPS? Je hebt dan backups (bij een goede hoster) en geen gezeur als de hardware de geest geeft maar wel de configuratie mogelijkheden van een eigen server. Als je per sé een eigen server wilt kan je ook eens kijken bij http://www.ahead-it.be/, die leveren verrassend goede kwaliteit voor niet eens zo gek veel geld.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• IntToStr
  • Nu online
In ieder geval bedankt voor de tips! Mijn grootste twijfel is inderdaad de afweging hogere kosten <> service. Ik moet ook zeker nog verder in overleg met de betreffende bedrijven over hoeveel redundantie ze willen en in hoeverre de risico's moeten worden gedekt. Zit er ook aan te denken om een 2e server in een ander datacentre te plaatsen. In dat geval zijn 2 zelfbouwservers beter mogelijk. Een kapot moederbord of uitvallende voeding kan dan "rustiger" worden vervangen. Een 2e server kan uiteraard veel eenvoudiger zijn dan de main server.

Ik ben me in ieder geval zeker bewust van de problemen als een/de server uitvalt. Bedrijven zullen neem ik aan liever iets meer betalen voor zekerheid dan goedkoop een product aanschaffen met risico. Dit betekent ook flink hogere kosten voor mij. Daarom moet ik ook goed nadenken welke rol ik ga spelen in dit alles en moet ik een goede balans zien te vinden.

Verder over de server hierboven. Is zo'n server moederbord tov een eenvoudig D945 board de bijna 100 euro meer waard? En wat zou een voordeel van de barebone zijn tov de eigen samenstelling dat zo'n 200 euro waard is?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:09

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > CSL

Tijd voor een nieuwe sig..

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05-2020
Misschien is het een idee om even bij je klanten na te gaan wat hun voor eisen hebben.

Je kan veel dingen in servers redundant uitvoeren (netwerk, schijven, voeding) maar dat er zijn altijd nog single points of failures.

Als je 99,9% uptime wil kunnen garanderen met een eigen server dan moet je echt een server nemen van goede kwaliteit. HP Proliant DL360 bijvoorbeeld... is een leuke stabiele server (schijven en voeding redundant uit te voeren). Kan je en carepack bij nemen zodat ze binnen een bepaalde tijd op de stoep staan als er iets mis is. Maar er kan natuurlijk ook ergens anders iets mis zijn.

Wil je nog hogere garanties, dan moet je bijna al gaan clusteren en dan het liefst nog over meerdere DC's :D. Leuk klusje.

Maar.... je kan natuurlijk ook een of meerdere servers huren bij een hosting bedrijf. Zorgen hun voor de storingen.. scheelt jou weer op en neer rijden naar het DC als het goed is.

Let er wel op dat je je server kunt vervangen als hij wat ouder word. Ik heb klanten mee gemaakt die nog werken met een server die 6 jaar oud, versleten is en hard aan vervanging toe is. Maar daar hebben ze geen "budget" voor of ze willen het niet uitgeven.

Verwijderd

Hier de 2cents van iemand die een dedicaded server huurt.
Ik zou nooit aan een eigenbouw server beginnen, gezien wat je wilt. Immers, je server is helemaal geen core-business, dat is je webapplicatie. Reken er op dat het je véél meer tijd kost dan je inschat.

Er zijn genoeg hosters die je een volledige server aanbieden voor rond de 100,-- per maand.
Uiteraard heb je dan slechts basic support. Maar wel een zorg minder, nl van de hardware. Software blijft natuurlijk je eigen verantwoording (en zelfs daar gaat al veel te vaak iets mee mis. Dé reden dat ik binnenkort overstap op een managed server, kost wat meer maar dan ben ik van het hele tijdrovende servergebeuren af).

Andere overwegingen: wie zegt dat jij over drie jaar nog hieraan werkt? Misschien is tegen die tijd de lol er al lang voor je van af. Niets makkelijker dan gewoon je abbo opzeggen dan toch?
Enne, kapotte hardware? Ga je zelf naar het datacentrum? Enz.

Moraal van dit verhaal: denk goed na over de beheerskosten, je beschikbare tijd, en je core-business.

Maarre, wel leuk om door de sites van die hardware fabrikanten heen te wroeten.... :9 Moet je eerlijk bekennen dat ik hetzelfde gedaan heb voor ik besloot dit onderdeel van m'n bedrijf uit te besteden :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2007 22:36 ]

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Voor ongeveer 1200 euro excl. btw heb je bij Dell een leuke dualcore xeon met 2GB RAM en 2 schijfjes in RAID 1, inclusief 3 jaar lang 24x7 4h onsite support.

Daar krijg je dan nog wat extra leuke features bij, zoals bijvoorbeeld OutOfBand management via internet (IPMI). Zo kan je altijd serieel inloggen op je server, zelfs als deze uitstaat of je de firewall config verprutst. Verder doe je reboots gewoon thuis, ook zonder APC poort a 15 euro per maand. Daarnaast krijg je een leuke webinterface waarin je de hardware kan zien en testen en weet je zeker dat bijvoorbeeld RHEL4 feilloos draait. Gaat het mis, dan bel je ze en helpen ze je op weg.

Dan kan je wel proberen goedkoop uit te zijn, maar zelfbouw is toch iets totaal anders.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

s_broekhoven schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 22:33:
HP Proliant DL360 bijvoorbeeld... is een leuke stabiele server (schijven en voeding redundant uit te voeren).
Da's idd een heel fijne doos. Maar ook niet de goedkoopste, en voor een beginnend bedrijf is dat wel een probleem. Voor een flink lagere prijs kun je een DL140 krijgen. Die is excl. btw en excl. schijven voor rond de 1000 euro te krijgen (op basis van een Xeon 51nogwat dualcore 1.60GHz, 1GB mem en een SAS kaart, modelnr. 417753-421). Twee 80GB SATA schijfjes voor de RAID 1 storage en je bent 160 euro verder, nog steeds onder de 1200 euro. Je hebt dan geen redundant voeding, maar dat kan later allemaal wel als er meer budget beschikbaar is.

Ik zou iig voor een dergelijke toepassing en belangrijker, als enige server niet voor een zelfbouw doos gaan. De kans dat er iets mis mee gaat is een stuk groter, en dan moet je maar hopen dat 't onderdeel nog verkrijgbaar is (da's vaak een probleem bij servers ouder dan, zeg, een jaar.) Vendors als HP, Dell, Sun, etc. zorgen dat onderdelen voor servers nog minimaal een jaar of drie nadat de servers zelf niet meer verkocht worden nog beschikbaar zijn. Zo kun je altijd snel aan een vervangend onderdeel komen.

Overigens, in je zelfbouw config heb je nu wel twee hotswap bays (prima, van die kasten heb ik er ook 5 met supermicro spul erin) maar geen raid controller om dat gehot-swap aan te kunnen. Kost je ook ongeveer 150 euro ofzo voor een redelijke. Als 'ie minder kost dan dat is 't een fake raid kaart, daar wil je bij wegblijven.

Oh, en die 16MB cache op je schijven wil je ook niet in een RAID 1 config. Als dan de stroom uitvalt (ja, dat kan) heb je een vrij grote kans dat er data in die caches zit die nog niet naar disk is weggeschreven. En dan zit je met een inconsistente RAID array. Waardeloos dus. Die cache moet op je controller zitten, liefst met een batterij erbij. (Zonder batterij ben je dan nog wel potentieel data kwijt, maar iig blijft je RAID array in een goede staat.) Controllers met cache heb je niet voor 150 euro overigens. Ik heb in een van mijn supermicro's een 3ware 8006 kaart zitten. Prima ding. Zet ook netjes standaard de drive cache voor je uit, optioneel kun je 'm wel weer aanzetten maar als je data je lief is doe je dat dus niet.

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeR op 04-05-2007 23:16 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• IntToStr
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 22:33:
Maarre, wel leuk om door de sites van die hardware fabrikanten heen te wroeten.... :9 Moet je eerlijk bekennen dat ik hetzelfde gedaan heb voor ik besloot dit onderdeel van m'n bedrijf uit te besteden :)
De kans is groot dat ik op hetzelfde uit ga komen :Y)

Er staan een aantal erg nuttige tips hierboven! Ik ben ondertussen redelijk overtuigd dat zelfbouw gewoon te veel problemen op kan leveren. De garantie dat alles binnen een paar uur weer netjes verder draait is toch belangrijker dan een paar euro goedkoper. Over 36 maanden gezien vallen de kosten per maand nog mee denk ik.

Zeker de tips van Cyber zijn de moeite waard om even goed te onderzoeken.

Dat wordt dus weer de site van Dell van onder tot boven doorlopen en de mogelijkheden van het hostingbedrijf (waarschijnlijk transip) nogmaals bekijken.

• IntToStr
  • Nu online
real-doc schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 22:47:
Voor ongeveer 1200 euro excl. btw heb je bij Dell een leuke dualcore xeon met 2GB RAM en 2 schijfjes in RAID 1, inclusief 3 jaar lang 24x7 4h onsite support.
Welk systeem is dit? Als ik een rackserver probeer te configureren kom ik hier heel snel boven met deze garantie.
Daar krijg je dan nog wat extra leuke features bij, zoals bijvoorbeeld OutOfBand management via internet (IPMI). Zo kan je altijd serieel inloggen op je server, zelfs als deze uitstaat of je de firewall config verprutst. Verder doe je reboots gewoon thuis, ook zonder APC poort a 15 euro per maand. Daarnaast krijg je een leuke webinterface waarin je de hardware kan zien en testen en weet je zeker dat bijvoorbeeld RHEL4 feilloos draait. Gaat het mis, dan bel je ze en helpen ze je op weg.
Zit dit standaard op servers van Dell? Het wordt niet specifiek vermeld bij de Poweredge 860, het model dat voor mijn situatie het beste lijkt. Ik wist niet dat dit bestond, maar ziet er wel heel handig uit. Ik wil overigens Debian gaan draaien.

Bij TransIP bieden ze op dit moment de volgende server aan voor 899 ex btw:
# Dell Poweredge 1U/Front Bezel
# Intel Xeon 3040 Dual Core Processor 1.86GHz
# 2 GB 667MHz ECC RAM
# Intel ICH7 based motherboard
# Dual Gigabit Ethernet NIC
# 160GB SATA2 Western Digital disk
# 24x IDE CD-ROM
# PCI-Express Riser Card
# Sliding Rapid Rail

Als het mogelijk is om die 160GB disk te wisselen voor 2 80 GB disks in raid 1 lijkt me dit een mooi systeem om te starten. Daar maar eens doorvragen over de garantie e.d.
Pagina: 1