CMOS Checksum Bad

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Brikkah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-04 13:16
Hallo,

Ik weet dat dit het 1000e topic over dit onderwerp is maar ik heb toch echt jullie hulp nodig.

Ik wou binnenkort vista als test gaan draaien. Ik zag dat er een bios update voor mijn moederbord beschikbaar was die ook iets fixte voor vista, dus ik denk ik update mijn bios.
Het flashen ging goed alleen daarna start de PC niet meer door met de bekende melding:

CMOS Checksum Bad
Press F1 to enter BIOS
Press F2 to continue and load default settings

Echter reageert de computer niet als ik een toets indruk.

Vaak zie ik dit niet eens en komt er alleen maar een scherm van MSI met de melding:
Press <tab> to see POST, press <del> to enter BIOS
Hier reageert de computer ook niet als ik wat indruk.

Mijn specs:
MSI K9N-Platinum
XFX Geforce 7600gt
Kingston HyperX 2x512MB PC5400
AMD Athlon X2 3800+

Wat ik al heb geprobeerd:
-Bios reset knopje op t moederbord
-Batterijtje er eventjes uitgehaald

Dit maakt echter niets uit.

Ik hoop dat iemand mijn kan helpen,

Bij voorbaat dank,

Brikkah

//edit:

Af en toe na een bios reset kan ik wel in de BIOS komen, ik heb toen gekozen voor Load BIOS default settings, en toen save and exit setup, maar ook dit geeft geen verandering.

[ Voor 8% gewijzigd door Brikkah op 04-05-2007 17:13 ]

• elmertje
  • Laatst online: 15-05 22:14
misschien oude bios terugzetten? Als dat wel werkt, zou ik nogmaals die nieuwe bios downloaden (voor de zekerheid) en flashen buiten windows om. Dat is toch net iets veiliger dan in Windows, ook al zeggen die programma's dat het veilig is, het is altijd minder veilig dan met een boot diskette/cd.

• Brikkah
elmertje schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 17:24:
misschien oude bios terugzetten? Als dat wel werkt, zou ik nogmaals die nieuwe bios downloaden (voor de zekerheid) en flashen buiten windows om. Dat is toch net iets veiliger dan in Windows, ook al zeggen die programma's dat het veilig is, het is altijd minder veilig dan met een boot diskette/cd.
Oeps dat was ik er vergeten bij te zetten:

Ik had geboot vanaf een usb drive en vanuit daar geflasht.
Als ik nu opstart en de POST zie dan staat er ook iets van USB Mass storage device initialised oid.

Tevens heb ik nu echt de bios gerest want hij geeft nu ook aan dat er geen datum en tijd is ingesteld.
Maar ook helaas nog de checksum error :(

Volgens mij benaderd de computer niet de floppy drive als hij aan wordt gezet, dus automatisch laten flashen gaat ook niet lukken ben ik bang

Brikkah

[ Voor 46% gewijzigd door Brikkah op 04-05-2007 18:30 ]

Verwijderd

Kunt nu 2 dingen doen:

In het boekje van je moedebord kijken of er een mogelijkheis bestaat om vanaf de originele moederbord CD het BIOS blind terug te flashen. Mijn moederbord CD heeft die optie wel mocht hier een flash mislukken.

Zoek op websites en tracht toch de BIOS op diskette te zetten en probeer te flashen. Soms werkt het als je direct na het aanzetten ALT+F2 blijft drukken.

Mocht dat echt niet lukken dan zou je kunnen bellen voor een nieuwe ROM chip. Een verkeerde flash is zware kost en het is net alsof ik jouw drinken vervang door zwaar deutrium water. Proeven doe je het niet, maar je wordt langzaam gek.

Je moederbord werkt dus gewoon zijn script af en als dat script niet klopt loop hij zo het water in.

Het BIOS telkens resetten zal niet uithalen.

AMI BIOS?

Dit lijkt me wel kut voor je :(

• Brikkah
Oke.. ik ben nu iets verder...

Ik was in het bios en stelde de optimale bios instellingen in en nu is de cmos checksum gelukkig weg, echter start de computer nog niet door....

Hij blijft nu hangen op: USB mass storage devices found and configured
terwijl er geen USB ding aanhangt..... zou dat komen door het flashen vanaf USB disk?
Zelfs als ik de USB Controller uitzet blijft hij die error geven en hij zegt wel van: USB controller initialised succesfull

//edit:

Als ik legacy USB uitzet in de BIOS, dan komt gewoon de normale boot, zonder piepjes oid, hij detecteert m'n dvd-rom, dvd-brander en hardeschijf, maar verder gebeurd er helemaal niets meer..

[ Voor 18% gewijzigd door Brikkah op 04-05-2007 19:38 ]

• Brikkah
Ik heb ook een D-Bracket in me comptuer zitten met 4 LED erop.
Als de PC niet meer verder start is alleen LED 2 rood, de rest groen. Dit geeft aan: Initializing Floppy Drive Controller.
Daar blijft de computer dus op hangen. Ik heb geprobeerd om te booten zonder floppy drive aangesloten en de floppy drive controller uit te zetten, maar dit heeft geen effect gehad. Iemand nog andere tips?
Pagina: 1