Externe Hardeschijf geeft geen schijfinfo.

Pagina: 1
Acties:

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:22

Shiro

Serenity

Topicstarter
Hallo.

Vandaag heb ik een Samsung 500GB schijf gekocht

En deze als behuizing ervoor.

Alles aangesloten. Schijf geformatteerd. Alles werkt. Kan dingen erop opslaan en alles. Dus alles werkt nog wel goed. Alleen 1 probleem.
Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/01.gif

Eerste plaatje is van me normale Hardeschijf. En die eronder is van me externe hardeschijf.

Met HD tune kan die geen temperatuur van aflezen en ook niet de SMART gegevens. Terwijl ik in reviews op tweakers.net duidelijk screenshot zag waarvan ik temperatuur zag. En sowieso ondersteund deze schijf wel SMART. Dus vind het beetje raar dat hij het niet kan aflezen.
Verder kan ik geen informatie zien van de schijf via Evererest. Normaal zie ik dit bij me andere schijf wel. En bij buffer 0 klopt toch ook helemaal niet? Het is een schijf met 16MB buffer...

Hier zie je me interne schijf.
http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/02.jpg

En de externe schijf laat niks zien.
http://i150.photobucket.c...00/Sephi2K7/Misc/01-1.jpg

Zoals ik al eerder zei de schijf werkt prima. Alleen ik vind het erg raar dat ik geen informatie van me schijf kan krijgen. Kan dit doordat het een SATA schijf is? Me andere externe hardeschijf die geeft bij everest wel gewoon hoeveel RPM/Cache en opslag aan. En bij HDtune ook niks. Dus ging ik maar vanuit dat die gewoon geen Smart had. Maar bij dezen weet ik vrij zeker dat die het wel heeft.

Heb ik wat verkeerd gedaan tijdens het aansluiten? Hoewel alles gewoon goed werkt. En verder kreeg ik geen Jumper bij me hardeschijf (ja schandalig.. zat er gewoon niet bij...) Dus had ik het maar gewoon gelaten zoals die is.. dus er zit geen jumper op. Maar zonder jumper staat die dan standaard op slave. Dus lijkt me sterk dat dat wat uitmaakt.

En trouwens is het normaal dat er altijd al 79MB in gebruik is? Zelfs na een format was er 79mb al in gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Shiro op 04-05-2007 16:46 ]

Juniper RWD

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Komt omdat ie in een externe behuizing hangt. De controller van de externe behuizing kan de SMART informatie niet door de USB lijn verplaatsen. Als je de schijf in de pc zelf plaatst zie je de informatie wel.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Shiro

Shiro

Serenity

Topicstarter
Al een grote zorg weggenomen, dankje.
Maar op de screenshot zie je dat er 0MB cache staat met HDtune.. Is dat normaal? Of lees Hdtune zelfs dat uit aan de hand van Smart gegevens?

Verder heb ik trouwens een 250GB IDE schijf in een andere externe behuizing (niet zelf in elkaar gezet) Bij everest zie ik wel hoeveel RPM en Cache die heeft. Is dat nou in Everest database of lees everest dat ook maar uit Smart? Want van me andere externe schijf zie ik het dus wel. En deze niet. Enig idee waar het aan kan liggen?

Juniper RWD

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Beppalde informatie zal idd bekend zijn en opgevraagd worden online dan wel uit een database worden getrokken. De schijf geeft trouwens niet aan of hij 7200/min is ja of te nee. Hij zal wel gegevens over cache doorgeven denk ik, alhoewel je dat in windows nergens tegen komt. M.a.w. je hoeft je nergens zorgen over te maken en als je het echt zeker wilt weten, eruit schroeven die handel.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Shiro schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 17:10:
Al een grote zorg weggenomen, dankje.
Maar op de screenshot zie je dat er 0MB cache staat met HDtune.. Is dat normaal? Of lees Hdtune zelfs dat uit aan de hand van Smart gegevens?

Verder heb ik trouwens een 250GB IDE schijf in een andere externe behuizing (niet zelf in elkaar gezet) Bij everest zie ik wel hoeveel RPM en Cache die heeft. Is dat nou in Everest database of lees everest dat ook maar uit Smart? Want van me andere externe schijf zie ik het dus wel. En deze niet. Enig idee waar het aan kan liggen?
Het kan zijn dat je schijf wordt geoptimaliseerd voor 'quick removal' gelijk dat heet, dan wordt de cache niet gebruikt, want moest je 'm uittrekken & er staat nog data op je cache die moet worden weggeschreven, dan ben je die kwijt. Daarom schrijft ie alles direct weg.

Bij Device Manager kan je bij de opties van je schijf dit aanpassen: optimize for quick removal / optimize for speed (oid)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Shiro

Shiro

Serenity

Topicstarter
@dukey mm nee ik denk dat het gewoon wel goed zit met de schijf. Het was gewoon een soort van zekerheid voor mezelf als ik het ook echt in windows zag. Maar op de schijf zelf staat gewoon 500GB en 16MB cache en 7200RPM. Dus zal het wel goed zijn.

@snake. Stond inderdaad op quik removal. Heb het maar op Optimize performance gezet. Alleen HDtune geeft nog steeds aan dat het 0MB cache heeft. Maar is dat eigenlijk erg? Er staat vooral Afleveringen op van 170-230MB. En eigenlijk snap ik dan niet wat 16MB zal uitmaken dan. Werking van Cache vind ik sowieso maar vaag. Is toch dat je recent benaderde bestanden in cache wordt gezet zodat je het sneller weer kan benaderen? In dat geval lijkt me die 16MB cache toch niet veel nut te hebben bij 170-230MB video bestanden? Of heb ik het mis? En zoals ik eerder zei geeft HDtune nog steeds 0MB cache aan. Maar optimize performance staat nu wel aan. Maakt die er dan ook al gebruik van de cache? Of denkt me pc nou echt dat er 0MB cache in zit en er gewoon ook geen gebruik van maakt dan.

En is het wel aan te raden om het op Optimize performance te zetten? Er kan toch nooit gegevens verloren gaan als ik het ineen keer eruit trekt wanneer de gegevens al op schijf staat? Alleen de gegevens in cache zijn weg. Maar dat lijkt me toch nooit de data op de schijf zelf te kunnen kapot maken?

En bedankt voor de reacties d:)b

Juniper RWD

Pagina: 1