[Router en AP] DHCP netwerk configureren

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:00
Ok. Ik ben vandaag al de hele dag bezig met het configureren van een DHCP netwerk. Ik dacht persoonlijk dat het heel eenvoudig zou zijn, maar het lukt me niet 8)7 Misschien dat iemand mij kan helpen?

Dit is mijn configuratie:

- Casema Motorola Surfboard Cable Modem
- Sitecom xDSL/Cable Router
- Conceptronic C54APM Accespoint

(Casema) Motorola Surfboard Cable modem---> aangesloten op: Sitecom router

Vanaf de Sitecom router gaan er 4 UTP kabels naar 4 verschillende kamers (studentenhuis). Op iedere kamer is een aansluiting aanwezig (kastje) waarin je de UTP kabel kan stoppen en dus zo op het internet kan...

MAAR... de Sitecom router staat NIET ingesteld op DHCP. Iedereen heeft zelf zijn eigen IP-adres opegeven, omdat de DHCP van de Sitecom router niet zo jofel werkt.

Op MIJN kamer heb ik een UTP kabel getrokken naar een Accespoint zodat ik lekker draadloos kan internetten met mijn MacBook. Dit werkt nog steeds goed, maar ik moest wel een handmatig IP-adres invoeren.

Wat ik wil:

Wanneer iemand met mijn Accespoint verbinding wil maken dat hij/zij gewoon via de DHCP server van de Accespoint een IP-adres krijgt toegewezen. En dus niet steeds handmatig een IP-adres hoeft in te voeren. Ik krijg dit helaas niet aan de praat. Ik heb al wat zitten klooien met IP-adressen, maar het lukt gewoon niet...

Onderstaande moet ik allemaal invullen bij mn Accespoint: En moet de Accespoint wel op AP mode staan of moet hij op Repeater, Bridge etc. staan???

Management IP
IP Address :
Subnet Mask :
Gateway Address :

DHCP Server
Default Gateway IP :
Domain Name Server IP :
Start IP :
End IP :
Domain Name :
Lease Time :

[ Voor 3% gewijzigd door Flatwhite op 04-05-2007 17:08 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik dat ze je bij Netwerken beter kunnen helpen, dus een tikje daarheen :)

Overigens is het ook wel handig om te vermelden wat voor een accespoint je hebt (merk, type).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Kinkel die sitecom router eruit en haal een Asus/Linksys/Draytek ofzo, want sitecom is nou niet echt een topmerk voor een downloadend studentenhuis. :P

Accesspoints kunnen geen IP's toewijzen, ze hebben gewoon geen dhcpd aan boord.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Flatwhite
Anti-XP schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 16:09:
Kinkel die sitecom router eruit en haal een Asus/Linksys/Draytek ofzo, want sitecom is nou niet echt een topmerk voor een downloadend studentenhuis. :P

Accesspoints kunnen geen IP's toewijzen, ze hebben gewoon geen dhcpd aan boord.
Geen DHCP server? Waarom geeft mijn Accespoint dan wel aan dat ik de DHCP server kan enable-en en disable-en...?

Ik heb een (cheap-ass) Conceptronic C54APM Accespoint. En een Sitecom xDsl/Cable Router (SC0207FC).

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 16:00
[Management IP
IP Address : <= vrij IP adres in de LAN-range bv. x.y.z.10
Subnet Mask : <= Zie de settings van de sitecom; bijvoorbeeld 255.255.255.0
Gateway Address : <= adres van de sitecom (is een gateway eingenlijk nodig????)

DHCP Server
Default Gateway IP : <= adres van de sitecom
Domain Name Server IP : <= adres van de sitecom
Start IP : <= begin van't bereik aan adressen dat hij mag uitdelen bv. x.y.z.64
End IP : <= eind van't bereik aan adressen dat hij mag uitdelen bv. x.y.z.250
Domain Name : <= doet'r niet echt toe denk'k
Lease Time : <= tijd na dewelke het adres vernieuwd wordt. bv. 30min

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
ls470 schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 19:04:
30 minuten is kort. dan heb je om de 15 minuten een vraag aan de DHCP server of ie zijn ip mag houden. 24uur lijkt er meer op.

• Flatwhite
ls470 schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 19:04:
[Management IP
IP Address : <= vrij IP adres in de LAN-range bv. x.y.z.10
Subnet Mask : <= Zie de settings van de sitecom; bijvoorbeeld 255.255.255.0
Gateway Address : <= adres van de sitecom (is een gateway eingenlijk nodig????)

DHCP Server
Default Gateway IP : <= adres van de sitecom
Domain Name Server IP : <= adres van de sitecom
Start IP : <= begin van't bereik aan adressen dat hij mag uitdelen bv. x.y.z.64
End IP : <= eind van't bereik aan adressen dat hij mag uitdelen bv. x.y.z.250
Domain Name : <= doet'r niet echt toe denk'k
Whoooohooow!! Hij doet het!!! _/-\o_ _/-\o_

Wat ik fout heb gedaan: Een IP-adres gekozen die BUITEN de DHCP range van de router viel. 8)7

Nogmaals bedankt!! :> :)

Wat betreft de Leasetime heb ik 'm op 24hrs staan. Dat wil toch zeggen dat ik elke 24hrs een nieuw IP-adres toegewezen krijg...??

[ Voor 7% gewijzigd door Flatwhite op 04-05-2007 19:21 ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Flatwhite schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 17:06:
[...]

Geen DHCP server? Waarom geeft mijn Accespoint dan wel aan dat ik de DHCP server kan enable-en en disable-en...?

Ik heb een (cheap-ass) Conceptronic C54APM Accespoint. En een Sitecom xDsl/Cable Router (SC0207FC).
Als je een AP hebt met DHCP functie, heb je ws een wireless router.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 16:00
@bartgabriels: 30 minuten kan kort lijken, maar ik denk dat't nog steeds lang genoeg is zodat de netwerkbelasting nog min of meer verwaarloosbaar blijft. En het helpt bij slechte configuratie als je niet altijd de leases geforceerd wilt vrijgeven na het aanpassen van de DHCP settings

@burkan: een leasetime van 24u betekent dat de computer (zonder vernieuwen) hetzelfde adres 24u lang mag blijven gebruiken (en dat hij om de 12u vraagt om zijn lease te vernieuwen). Normaal zal het IP adres hetzelfde blijven bij het vernieuwen van de lease.

@chaserBoZ_: niet noodzakelijk: er bestaan AP's met DHCP sever, webconfiguratie, maar zonder NAT functionaliteit in de software (en zonder wired ethernet switch voor de 4 extra poorten in de hardware).
Pagina: 1