Geluid van het moederbord wil niet meer?

Pagina: 1
Acties:

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-05 15:06
Hoi

Ik heb een ASUS A8N-SLI Deluxe. En een sonata lifestyle2. Hierdoor heb ik aan de achterkant van mijn kast geluidsuitgangen en aan de voorkant ook 1 voor bijvoorbeeld de hoofdtelefoon.

Maar sinds kort is het zo dat wanneer ik de geluidsuitgangen aan de achterkant gebruik, hij niet tot nauwelijks geluid geeft voor de linker box. Hierdoor krijg ik alleen geluid te horen uit mijn rechter box.

Wanneer ik echter mijn 2.1 boxen aan de voorkant erin duw, doet wel alles het gewoon. Ik vind dit echter geen oplossing.

Mijn vraag:
Waar kan het aan liggen dat mijn geluidsuitgang aan de achterkant geen goed signaal geeft?

Is mijn moederbord dan gewoon kapot? Of kan het ergens anders aan liggen?

EDIT:
Ook was het zo dat wanneer ik de boxen aan de achterkant had zitten en ik een hoofdtelefoon aan de voorkant had zitten. Wanneer ik de hoofdtelefoon eruit trok, zou er weer gewoon geluid uit mijn boxen moeten komen, maar dat gebeurde niet. Wanneer ik echter een beetje aan de uitgang aan de voorkant begon te prutsen (beetje naar links/rechts/voor/achter) deed hij 't na een tijdje weer...

[ Voor 21% gewijzigd door job_h op 04-05-2007 14:10 ]

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 22:14
je hebt wel dat andere setje ook achterin geprobeerd? (om uit te sluiten dat het aan je boxen/ bedrading ligt) Of is dat hetzelfde setje?

[ Voor 10% gewijzigd door elmertje op 04-05-2007 14:57 ]

• job_h
ik heb een hele nieuwe set boxen gekocht, omdat ik dacht dat m'n linker box kapot was. Maar mijn nieuwe hadden precies hetzelfde.

En wanneer ik ze aan de voorkant van mijn kast aansluit doen ze 't wel goed, dat is mijn tijdelijke oplossing nu....

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 22:14
dan zou je denken dat er iets los zit (binnenin) in die connector. Of eventueel viezigheid wat je er ingedrukt hebt met je stekkertje?
Meer kan ik ook niet bedenken.

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-05 19:22
Je moet inderdaad eventjes een beetje morren met je jack-plugje. Die 3.5mm Jack stekkertjes zijn niet zo betrouwbaar namelijk. Bij goedkope mp3 spelers enzo komt het ook vaak genoeg voor dat de jack-plug een beetje opengewerkt wordt binnenin, en dus 1 van beide kanalen geen goed contact meer maakt. Dus, doe je plugje er eens in en probeer wat heen en weer te bewegen. Als dan die linkerbox af en toe wat doet, weet je dat je plugje op je mobo vernaaid is :). Als dat zo is, zal je iets moeten verzinnen dat je misschien je jackplug die voorin je pc zit kan doorverbinden naar een lege pci-slot opening achterin ofzo.

[ Voor 14% gewijzigd door Boxman op 05-05-2007 11:35 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• job_h
dankje voor jullie reactie.

'tis namelijk zo dat wanneer ik m'n boxen achterin aansluit, de linker het niet goed doet. Wanneer ik aan de aansluiting aan de voorkant begin te prutsen doen beide boxen het niet meer. Als ik de aansluiting aan de voorkant in een bepaalde houding hou krijg ik weer hetzelfde resultaat als in het begin.

Wanneer ik mijn boxen aan de voorkant aansluit werkt alles perfect.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Connector aan de voorkant vervangen. Die is kapot. Kan twee oorzaken hebben:

1. Wanneer er geen connector in zit dan maakt linker kanaal sluiting of
2. Wanneer er geen connector in zit maakt linker kanaal geen doorlus contact.

Stekker ziet er meestal zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
L
------------V------v
                   ^--------- L1
                   v--------- R1
---------------^---^
R

L & R zijn verbonden met de uitgangen L & R van je geluidskaart. L1 en R1 met de uitgangen van je systemboard, de meeste boards hebben een brug waarmee dit gedaan kan worden (MSI, ASUS etc).

Wanneer je een Plug in je connector steekt zullen L & R naar buiten buigen waardoor contact wordt verbroken met resp. L1 en R1 waardoor je alleen geluid hebt op je koptelefoon. Trek je je stekkertje er uit veren de twee verbindingen terug en maken ze weer contact waardoor de achteruitgangen het weer doen.

Wat kan er gebeuren.
1. De connectors worden LAM. Ze veren niet goed meer terug (veelvuldig gebruik, lage kwaliteit).
2. Door draaien met de plug kunnen de veerpuntjes verdraaien waardoor er nooit meer contact komt.
3. Door morrelen en draaien kunnen de veertjes tegen de 0 komen te liggen waardoor er sluiting ontstaat.

Een ander probleem is dat de verbinding naar je MB los is geraakt of half los is geraakt. Op je MB heb je een pin header welke de uitgangen van je sound beinvloed. Meestal is dat een blokje van 8 tot 10 pinnetjes. Normaal zijn die doorgelust maar er kan ook een plug tussen gezet worden zoals jij hebt. Als 1 van de kabeltjes is losgeschoten kan je wel geluid hebben op je voor connector maar niet op je achter connector.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• job_h
@Wim-Bart

Dankje voor je reactie, zodra ik er tijd voor heb zal ik er naar kijken. Maar het ligt dus aan het moederbord, dat wou ik even weten. Dus dit topic kan dicht.
Nogmaals bedankt iedereen _/-\o_
Pagina: 1