Toon posts:

wat vragen voor deze website?

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik krijg binnenkort mijn eerste echte opdracht om een website te maken.
Alleen weet ik niet goed wat ik er voor moet vragen.

De website moet bestaan uit de volgende dingen:

- 5 a 6 Hoofd Productgroepen die ook weer enige vertakkingen hebben
- En de producten zijn via een voor selectie functie.
( kies eerst soort en dan type en dan type aansluiting -> reslutaat: de producten die aan die voorwaarden voldoen)

- 4 paginas standaard pagina's met info over het bedrijf, index en contact informatie.
- een Call me now functie
- van elk product een pdf met uitgebreide informatie (de informatie wordt digitaal aangeleverd)
- contact/aanvraag formulier

En dit alles in 3 Talen.

Ik dacht zelf gebruikt te maken van een database voor de producten en php voor de functies.

En er hoef geen cms achter te zitten.

wat zou ik hier voor kunnen vragen ongeveer?
en tip's zijn altijd welkom :)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:59
Uurloon * totaal aantal uren = totaalprijs.

Verwijderd

Ik heb werkelijk geen idee hoe ervaren je bent in het maken van websites? En wie de persoon is? Is het een vriend (van jou of je ouders) of is het gewoon iemand die jou heeft benaderd?

Aangzien dit je eerste echte website is zou ik gewoon even vragen aan de opdrachtgever wat hij van plan was te geven en daarbij is het denk ik voor jou perosonlijk erg belangrijk een 'echte' website te maken, aangezien je hiermee kan adventeren.. En daarbij; wil de eigenaar een eenvoudige website of wil hij/zij uitgebreide flash etc
Uurloon * totaal aantal uren = totaalprijs
Aangezien dit de 1e website is zal het wel even langer duren vanwege uitzoeken.. Is dat wel 'fair' tegenover eerste opdrachtgever?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2007 12:14 ]

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

Hoeveel uur werk denk je dat er in gaat zitten? Hoeveel zou jij per uur willen ontvangen?

PHP:
1
2
$kosten = $uren * $uurtarief;
echo $kosten;

Toch ;)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-12 16:57

E-Vix

Nu met sneeuw!

[Aantal verwachtte uren die je er voor nodig denkt te hebben] X [standaard uurtarief] = [wat je er voor moet vragen]

[ Voor 0% gewijzigd door E-Vix op 04-05-2007 12:16 . Reden: Te laat. Anderen waren me al voor met deze formule :P ]

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

ps. ik denk dat TS ook hulp nodig heeft voor het vaststellen van een uurtarief

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Het klinkt als een heleboel pagina's; alhoewel er veel knip & plak-werk in zit zul je er vrij lang mee bezig zijn, verkijk je daar niet op!

Een paar honderd euro is wel op z'n plaats, voor een commerciële website. 400/500 euro zou ik er tegenwoordig voor vragen (zonder cms), maar je kunt er waarschijnlijk ook wel meer voor vragen.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
En vergeet niet te vragen of je ook niet zijn hosting en alles moet regelen.

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Aangezien dit de 1e website is zal het wel even langer duren vanwege uitzoeken.. Is dat wel 'fair' tegenover eerste opdrachtgever?
Uitzoeken van wat? Als de TS geen ervaring heeft met het maken van websites dan wordt het wel een erg lastig verhaal.

Dat dit de eerste opdracht is betekent toch niet per definitie dat hij nog nooit iets uitgezocht heeft?

Mijn rig

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Uurtarief is fijn, maar dat gaat je als beginner waarschijnlijk niet lukken. Je moet nog technische dingen uitvogelen, leren hoe te werken etc, gaat je (meestal) niet lukken om dat in de prijs te verwerken. ;)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Icey schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 12:13:
Uurloon * totaal aantal uren = totaalprijs.
Maar wat is de uurprijs? Hoe bepaal je dat (als student)? Zijn daar regels over?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:59
Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 12:13:
Ligt aan je opdrachtgever, soms moet ik mij ook ergens in verdiepen en meestal is het geen punt om dat door te berekenen. Anders doe je zoiets:

uurloon * (totaal aantal uren - uren dat je aan het leren bent) = totaalprijs.

Daarnaast, ik heb geen idee wat voor kwaliteit jij oplevert dus het is voor mij moeilijk om daar een kostenplaatje aan te hangen.

[ Voor 12% gewijzigd door Icey op 04-05-2007 12:19 ]

Verwijderd

marko77 schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 12:17:
[...]

Uitzoeken van wat? Als de TS geen ervaring heeft met het maken van websites dan wordt het wel een erg lastig verhaal.

Dat dit de eerste opdracht is betekent toch niet per definitie dat hij nog nooit iets uitgezocht heeft?
Nee maar het betekend wel dat hij/zij waarschijnlijk tegen een aantal problemen zal oplopen welke hij/zij later niet meer zal tegenkomen

En daarbij vind ik de relatie tussen TS-opdrachtgever ook 'van belang'... De opdrachtgever vertrouwd TS blijkbaar en aangezien hij ene nieuwe website moet maken zal het om een nieuw bedrijf gaan, waarschijnljk van een vriend/familielid?

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

TerraGuy schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 12:17:
Uurtarief is fijn, maar dat gaat je als beginner waarschijnlijk niet lukken. Je moet nog technische dingen uitvogelen, leren hoe te werken etc, gaat je (meestal) niet lukken om dat in de prijs te verwerken. ;)
Als je goed leest is het zijn eerste echte opdracht om een website te maken. Het lijkt me dan dat hij wel ervaring heeft met website's maken :)

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

super-muffin schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 12:17:
[...]
Maar wat is de uurprijs? Hoe bepaal je dat (als student)? Zijn daar regels over?
Wat beheers je kwa technieken en hoelang gaat iets bepaalds innemen. Hoe leer je dat, door te doen :) Als beginner weet je natuurlijk al wat je kan. Nu in de praktijk brengen. Leer je ook weer van. toch :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:18

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 12:11:
Hoi,

Ik krijg binnenkort mijn eerste echte opdracht om een website te maken.
Alleen weet ik niet goed wat ik er voor moet vragen.

De website moet bestaan uit de volgende dingen:

- 5 a 6 Hoofd Productgroepen die ook weer enige vertakkingen hebben
- En de producten zijn via een voor selectie functie.
( kies eerst soort en dan type en dan type aansluiting -> reslutaat: de producten die aan die voorwaarden voldoen)

- 4 paginas standaard pagina's met info over het bedrijf, index en contact informatie.
- een Call me now functie
- van elk product een pdf met uitgebreide informatie (de informatie wordt digitaal aangeleverd)
- contact/aanvraag formulier
probeer gewoon het totale aantal pagina's te bepalen dat jij moet creeeren, dus als die productstructuur uitloopt in zo'n 6 groepen met een stuk of 5 vertakkingen heb je daar al snel 35 pagina's werk aan ... tenzij dit een genereerde pagina is die informatie uit een database haalt, dan moet je gewoon de tijd rekenen die het creeren van een zo'n pagina, een datbank is...

daarnaast alle statische pagina's in drie talen, dus x 3

Moet je die 'call me now' zelf creeeren of is dat een standaard scriptje dat je kunt inbinden?
en moet je die PDF's zelf creeeren/genereren of krijg je die aangeleverd?

zo grof gezien denk ik dat je zeker moet denken aan tegen de 30 tot 35 uur werk, en daarop kun je nog wat tijd gooien voor overleg en wijzigingen.
Vervolgens bepaal je gewoon een gewenst uurloon, dat je reel lijkt gezien je ervaring en kun je je prijs berekenen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Muscrerior
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-09 21:04
In mijn ervaring was het in het begin erg lastig om in te schatten wat voor een website te vragen. O.a. omdat ik zelf ook nauwelijks kon inschatten hoeveel tijd bepaalde onderdelen me zouden gaan kosten.
De methode uren* uurloon werkte dus voor mij niet, als ik de klant geen onderbouwde schatting kan geven van hoelang het project ging duren (in manuren).

Na wat rondgekeken heb ik toen uiteindelijk besloten een vaste prijs van rond de 250 eurie af te spreken. De website kost me uiteindelijk plusminus 35 uur :X.

Met die 250 richt je je sowieso denk ik wel op de onderkant van de markt (veel goedkoper wordt het niet), wat wel handig is als je nog geen referenties hebt...ik dwaal af, nou moet ik ophouden :P

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

dat gezeik ook altijd met uurloon, en dat voor iemand die begint aan zn eerste opdrachtje

maak DUIDELIJKE afspraken, liefst op papier, wat men van jou verwacht. bepaal aan de hand hiervan hoelang jij er ongeveer mee bezig zult zijn (verschilt natuurlijk per persoon) en spreek gewoon een rond bedrag af. ik zou voor zoiets minimaal 500 vragen (subpagina's met vertakkingen klinkt eng :p )

wanneer de opdrachtgever tussentijds met iets nieuws komt dit apart verrekenen! hij/zij zal zich dan 2x bedenken voordat ie met extra dingen komt aanzetten

succes

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Spreek idd een vast bedrag af, dat betekend ook dat jij harder moet werken.

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 11:23

T-Junkie

user brain not connected...

Freelance Pricing Part 1 - Set Your Rate! (Op pagina 2 staan een aantal voorbeelden)

Web Design Freelancers: The Psychology of your Rate

Freelancers, how to determine our rates?

How to Set a Price for Web Design Work

Zoals je merkt zijn er veel manieren om je tarief te berekenen. En het is in het begin moeilijk om er eentje uit te kiezen. Als beginner zou ik eerst een vastbedrag vaststellen maar hier wel actief over blijven communiceren mochten er veranderingen in jou kosten plaatje komen. En natuurlijk opletten als de klant met veranderingen aankomen. Je eerste klanten zijn nog spielerij en je zal een hoop leren en misschien ook onderbetaald zijn. Dit leer je, en stel je weer bij met je volgende klanten.

Verwijderd

bwa ik vind fixed prices maar niks
9 van de 10 duurt het altijd langer; omdat de klant altijd wel wat extras wil
kleurtje hier; kadertje daar; ....

kwa prijs mischien een indicatie voor jou; ik vraag 50 - 80 euro excl btw per uur

Natuurlijk als je geen referenties hebt; is het mischien intersanter om wat minder te vragen.
Ik zou mij zowieso niet richten op het onderste gedeelte van de markt; jouw tijd is geld waard.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2007 12:48 ]

• radem205
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 12:47:
bwa ik vind fixed prices maar niks
9 van de 10 duurt het altijd langer; omdat de klant altijd wel wat extras wil
kleurtje hier; kadertje daar; ....

kwa prijs mischien een indicatie voor jou; ik vraag 50 - 80 euro excl btw per uur

Natuurlijk als je geen referenties hebt; is het mischien intersanter om wat minder te vragen.
Ik zou mij zowieso niet richten op het onderste gedeelte van de markt; jouw tijd is geld waard.
50-80 euro per uur is wel erg veel voor iemand die nog geen ervaring heeft met websites produceren voor bedrijven. Tevens is een verschil tussen 50 en 80 euro wel erg groot.

Ik zal eerder denken aan 20 euro per uur. Ik neem aan dat je geen KvK nummer hebt en geen BTW nummer? Hierdoor mag je geen BTW over je bedrag berekenen, dus alles krijg je netto uitbetaald.

[ Voor 3% gewijzigd door radem205 op 04-05-2007 12:53 ]

• JJvG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 13:43
Zelf ook eens een website gebouwd voor vrienden. Ik hoef er niet van te leven (werk full-time bij een IT-bedrijf), dus voor mij is het extra. Voor vrienden reken ik 25 euro per uur: niet te gek duur, maar ook niet zo goedkoop dat ik het gevoel heb ik dat ik het voor niets doe.
Voor een andere klus, voor een meer zakelijke relatie, heb ik 40 euro gerekend.

Nogmaals: Maak goede afspraken over de functionaliteit en wees duidelijk wat hoeveel tijd kost. Geef ook tijdens het werken aan of je uitloopt of dat je inloopt. Zeg gewoon: Lay-out: 8 uur, Database 8 uur, implementeren code: 16 uur, onvoorzien: 4 uur; samen 40 uur (of iets dergelijks)

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
marko77 schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 12:17:
[...]

Jah ik heb wel ervaring met website maken doe ook een opleiding in die richting. :)
ok duz beetje de uren schaten dat je er mee bezig bent

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2007 13:07 ]

Verwijderd

Het ligt er helemaal aan wat voor kwaliteit je kan leveren.
Ik maak altijd een fixed prijs bij een "pakket", zodra de klant af wil wijken of het meer werk gaat kosten dan afgesproken reken ik per uur.

nadeel hierbij is wel dat je goed moet weten van de klant WAT de klant wil.
Maak hier dan van te voren een overzicht van en vraag of de klant hiermee akkoord gaat.
Natuurlijk moet je zelf wel eventuele uitbreidingen/vernieuwingen e.d. aandragen omdat de klant meestal niet weet wat er mogelijk is.

Voorbeeldpakket:
-Site met 7 pagina's, 1 pagina met sub-pagina's en sub-sub pagina's met een maximum van 30 pagina's, 1 contactform, 1 news sectie.

-Opbouw: header, horizontal menu, content, footer.
-Header, plaatjes, en andere graphics worden door jou gemaakt. (eventueel aanlevering door klant)
-Tekst word aangeleverd door klant en jij zet het erop.
enz. enz.

Maak dus een fixed prijs bij deze afspraken! bijvoorbeeld 450 euro voor dit geheel.
word er later nog gewijzigd en/of afgeweken door invloed van klant dan 10 euro per uur.

Heb ondertussen zoveel mogelijk contact met de klant en vraag naar zijn mening!
Laat de klant ook je vorderingen zien en daar waar nodig commentaar geven.

(btw. waarom geen cms? dit scheelt een hoop gezeur met wijzigingen ed. en je kan er beduidend meer voor vragen! gebruik desnoods een opensource cms en reken hier een prijs voor.)

Ik hoop dat dit allemaal een beetje duidelijk is. :)

Veel suc6 met de website.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Er staat een heel stuk in de PRG FAQ: Programming FAQ - Hoeveel kan ik vragen voor ...?. Dat is aardig compleet en kan je misschien wel een eindje op weg helpen.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@TS: Pas op met die keywords op je homepage, je hebt zo een penalty van een zoekmachine te pakken.

Als beginner zou ik kijken wat ik voor een website zou willen hebben, gebaseerd op het aantal geschatte uren, de relatie met de opdrachtgever, ervaring, en de gecompliceerdheid van de website. Raffel de klus niet af, je wilt een goede portfolio opbouwen.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:35

curry684

left part of the evil twins

Blaise schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 14:37:
@TS: Pas op met die keywords op je homepage, je hebt zo een penalty van een zoekmachine te pakken.
Meta keywords worden toch merendeels genegeerd. Ik vind voor een webdeveloper kwalijker dat ie een stapel hoofdletters gebruikt met een XHTML doctype, en daarnaast ook nog 10 andere botte validation errors heeft. Daarnaast ziet de opmaak van de HTML zelf er niet uit, en heb ik geen idee waarom die anchor-styles in de HTML staan :)

edit:
oh wait je hebt het over die hidden div, da's kwalijk ja

[ Voor 6% gewijzigd door curry684 op 04-05-2007 15:30 ]

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
ok thx voor jullie reactie ik denk wel dat ik zo ietsje verder kom :)

anders meld ik het wel :P

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

AtleX schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 13:38:
Er staat een heel stuk in de PRG FAQ: Programming FAQ - Hoeveel kan ik vragen voor ...?. Dat is aardig compleet en kan je misschien wel een eindje op weg helpen.
En bovendien staat dit nog in de WEB-FAQ. Dit soort vragen vinden hier op het forum geen plaats en bovendien kunnen we er niet echt antwoord op geven. Met de informatie die hierboven gegeven is moet hier wel uit te komen zijn. Dit topic gaat verder op slot. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.