Vakantie: Kenia - Tanzania, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 616 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Silvermoon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-04-2020
Hallo,

om natuurlijk met mooie foto's thuis te komen van deze geweldige reis (vind ik) had ik graag advies over een paar dingen, omdat ik eigenlijk een een maand of 6 fotografeer. Ik zit eigenlijk me beetje gek te maken wat nu het beste te doen als ik naar Kenia en Tanzania ga in Augustus. Ik ga veel gamedrives maken, dus er zal veel wild te zien zijn. Plus dat ik 23 dagen weg ben. Ik heb een polorisation filter gekocht, omdat je toch rond de evenaar zit dus waarschijnlijk is er erg vel licht.

Ik zit met het probleem op welke modus kan ik de het beste de foto's maken? Ik zat zelf te denken aan RAW omdat je dan altijd genoeg na bewerking kan doen om als nog een 'mooie' foto te krijgen. Waarschijnlijk wil ik ook nog foto's maken op FINE...

Als ik met RAW ga schieten dan heb ik ook een Image tank nodig denk ik (volgens mij sowieso wel) aangezien ik 23 dagen weg ben.

Ik heb een Nikon D70s, met gewone lens 18-70mm en een Nikon VR 70-300mm, met 1 accu.

Wat ik er nog bij wil kopen is een extra accu en dan die imagetank.

Alvast bedankt voor de reacties!

Ps. Natuurlijk heb ik ook al een statief, bedankt Jester!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Een polarisatie is iets anders dan een grijsfilter. Een pola maakt luchten blauwer en haalt spiegelingen weg, of versterkt ze juist, een grijsfilter neemt licht weg. Wellicht dat een ND 4x of zelfs 8x er dus ook nog bij hoort in je fototas.

RAW schieten is inderdaad erg lekker voor de nabewerking, en als je een image tank hebt is het voor de opslag ook geen probleem. Bij een D70s is een RAW-file maximaal 2x zo groot dan een Large JPG Fine, al zal die factor eerder rond de 1,5x liggen.

Voor het wild is je 70-300 een geweldige lens. Is het verder misschien een idee om een goede oplossing te zoeken om het stof van je sensor af te kunnen halen, ik weet niet hoe het zit met stof etc daar, maar het zou zonde zijn als je stof dusdanig zichtbaar wordt dat dat je foto gaat vernaggelen.

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2025
Wat dacht je van een statief? Zeker handig bij teleshots..

- hardware always changes.. -

• Silvermoon
RedXraD schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 10:53:
Een polarisatie is iets anders dan een grijsfilter. Een pola maakt luchten blauwer en haalt spiegelingen weg, of versterkt ze juist, een grijsfilter neemt licht weg. Wellicht dat een ND 4x of zelfs 8x er dus ook nog bij hoort in je fototas.

RAW schieten is inderdaad erg lekker voor de nabewerking, en als je een image tank hebt is het voor de opslag ook geen probleem. Bij een D70s is een RAW-file maximaal 2x zo groot dan een Large JPG Fine, al zal die factor eerder rond de 1,5x liggen.

Voor het wild is je 70-300 een geweldige lens. Is het verder misschien een idee om een goede oplossing te zoeken om het stof van je sensor af te kunnen halen, ik weet niet hoe het zit met stof etc daar, maar het zou zonde zijn als je stof dusdanig zichtbaar wordt dat dat je foto gaat vernaggelen.
Wat kost zo'n ND 4x 8x gemiddeld?

Stof als in een soort blaasbalgje ofzo? Of gewoon van die lens doekjes?

• Silvermoon
Jester schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 10:57:
Wat dacht je van een statief? Zeker handig bij teleshots..
Hoewel die nieuwe lens van Nikon D70s, zeer stabiel is zelfs op 300mm... heb ik ook een statief, die ik ook zeker mee ga nemen.

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:08
Ik ga dezelfde reis maken in september, aangevuld met een weekje zanzibar.

Ik been mijn D70 + 18-70 + 50-500 mee, aangevuld met ee lading accu's + pola filter.
Verder heb ik 2 image tanks bij (backup op allebei)

• jabero_again
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-06-2023
Wij zijn vorig jaar in Kenia en Tanzania geweest.
Een statief klinkt goed, maar wij hebben het eigenlijk niet gebruikt! Je zit meestal in een auto of truck, met andere mensen die allemaal foto's willen maken en bewegen! Wij waren de enige met een statief en hebben die amper gebruikt! Ook heb je behoorlijk fel licht daar, dus je sluitertijden zijn toch wel kort genoeg. UItstappen uit een auto is geen goed idee. De beesten zien een auto/truck als een onschuldig dier en zijn daar niet bang voor. Als je uitstapt wordt je OF een bedreiging, OF een snack.
Als het iets donkerder werd heb ik de ISO wat hoger gezet ( Nikon D50 ) maar met die VR lens zul je veel mooie foto's kunnen maken!
Ik weet niet hoe lang je accu meegaat, maar wij hebben nooit een accu op 1 dag leeg gekregen! Als je niet gaat camperen maar in hotels slaapt, kun je elke avond, normaal gezien, je accus opladen!
Wat wel aan te raden is, is een extra memory kaart!Een image tank is ook wel goed, omdat je dan in elk geval een copy van de foto's hebt! ( igv diefstal ) maar een paar kaartjes kan geen kwaad ( kosten bijna niets meer! )
Wij hebben ruim 1000 foto's gemaakt in 3 weken. Waarvan ca 350 die ik wel redelijk/goed vind. Als je geen RAW schiet, zullen 2 x 2GB kaarten je een heel eind helpen!
We hebben regelmatig lenzen gewisseld, maar geen last van stof gehad. Wel een stofje op de prisma, maar die zie je toch niet op de foto's!Een cleaning-kit is wel aan te raden... daar kopen is niet echt een optie!
Je kunt geweldige foto's maken daar! Wel moet je een beetje geluk hebben met de dieren en het weer!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

jabero_again schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 11:13:
Wij zijn vorig jaar in Kenia en Tanzania geweest.
Een statief klinkt goed, maar wij hebben het eigenlijk niet gebruikt! Je zit meestal in een auto of truck, met andere mensen die allemaal foto's willen maken en bewegen! Wij waren de enige met een statief en hebben die amper gebruikt! Ook heb je behoorlijk fel licht daar, dus je sluitertijden zijn toch wel kort genoeg. UItstappen uit een auto is geen goed idee. De beesten zien een auto/truck als een onschuldig dier en zijn daar niet bang voor. Als je uitstapt wordt je OF een bedreiging, OF een snack.
Als het iets donkerder werd heb ik de ISO wat hoger gezet ( Nikon D50 ) maar met die VR lens zul je veel mooie foto's kunnen maken!
Ik weet niet hoe lang je accu meegaat, maar wij hebben nooit een accu op 1 dag leeg gekregen! Als je niet gaat camperen maar in hotels slaapt, kun je elke avond, normaal gezien, je accus opladen!
Wat wel aan te raden is, is een extra memory kaart!Een image tank is ook wel goed, omdat je dan in elk geval een copy van de foto's hebt! ( igv diefstal ) maar een paar kaartjes kan geen kwaad ( kosten bijna niets meer! )
Wij hebben ruim 1000 foto's gemaakt in 3 weken. Waarvan ca 350 die ik wel redelijk/goed vind. Als je geen RAW schiet, zullen 2 x 2GB kaarten je een heel eind helpen!
We hebben regelmatig lenzen gewisseld, maar geen last van stof gehad. Wel een stofje op de prisma, maar die zie je toch niet op de foto's!Een cleaning-kit is wel aan te raden... daar kopen is niet echt een optie!
Je kunt geweldige foto's maken daar! Wel moet je een beetje geluk hebben met de dieren en het weer!
Mooi he, zo'n uitroepteken :S

Verder ben ik het wel met je eens hoor.
Als schoomaaksetje zou ik een Blaasbalgje en een kwastje kopen en gewoon een zacht doekje voor je lenzen. Precies wat redxrad al zei, een stofje weghalen op je foto is niet zo erg, maar een zandbak kan je niet op de foto wegpoetsen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
ik ga eind dit jaar ook 23 dagen naar kenia/tanzania... denk dat ik m'n 17-35 of iets van een 12-24 mee neem en de 70-200 + 1,4x converter. polariser is inderdaad wel een goed idee.
In plaats van een statief neem ik denk ik een beanbag mee die ik ter plekke wel vul met rijst/bonen of desnoods zand... Schoonmaken gewoon met zo'n blaasbalgje en kwastje.
Als je ND-filters meeneemt zou ik wel graduele filters kopen, die dus een verloop hebben van transparant naar grijs. Met een ND8-grad en ND-4grad in een Cokin setje kom je een heel eind. (btw, nd filters gebruiken omdat de zon daar feller is dan hier is wel echt een slechte reden ;))
Ik vertrouw m'n image tank eigelijk niet echt dus denk dat ik gewoon veel CF meeneem en dan de imagetank alleen als backup (maar de CF'jes dus niet wissen).

Zit me alleen af te vragen of 280mm van de 200mm+converter lang genoeg is....

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Verwijderd

Statief heb je niet veel aan aangezien je meestal in een jeep of minibus zit.
Neem een bonenzak mee, deze leg je op een autoruit of op het dak van de minibus (die kunnen meestal open) daar druk je dan je camera in.
Dit werkte perfect bij mij trips naar Kenia, Namibie en Zuid Afrika.
Waat ook aan te raden is is een zeemleren lap, een echte....
Dit draai je om de camera als je hem niet gebruikt, hier gaat geen stof doorheen.
Een handdoek is geen optie aangezien het fijne stof hier dwars doorheen gaat.
Zorg dat je de zonnekap gebruikt om lensflare te voorkomen.
Extra geheugen en accu's is altijd aan te raden, ook ivm eventuele defecten.
In dit soort landen is het licht inderdaad vaak fel, je krijgt te maken met harde contrasten, door in RAW te fotograferen kun je later veel goed maken wat bij een jpg wel eens niet meer zou lukken.

Succes ermee

Verwijderd

Ik ben 1,5 jaar geleden naar Kenia geweest met mijn D70 (geen S). Periode was eind september. Accu had ik een reserve bij, maar heb ik niet nodig gehad. Extra geheugenkaart is wel aan te raden.

Lenzen wisselen kan, maar heb ik niet gedaan. Ik heb een Sigma 170-500mm zoomlens en heb daar hele mooie foto's mee kunnen maken. Wild-foto's maak je met een telelens. Die 500 lijkt overkill, maar is het echt niet. Voor de landschapsfoto's en gewone 'vakantiekiekjes' heb ik een Canon A85 gebruikt (4MP). Ging gewoon goed, behalve dat die wel batterijen vreet.

Zelf heb ik een monopod gebruikt en dat werkt fantastisch. Met een beanbag ben je te traag bij bewegend wild, bovendien kan het randje van het dak van het busje erg smal zijn (5 cm) en in dat geval dus redelijk nutteloos. Daarnaast (ik ben 1,90 m) sta je dan wel heel erg voorover gebogen om in de zoeker te kijken. Met m'n monopod heb ik bijna alle foto's gemaakt en die paste ook makkelijk onderin mijn reistas. Dat een 500mm te groot is om stil te houden, daar ben ik het niet mee eens. Mijn dierbaarste foto is een luipaard in een boom in de schemering. Gemaakt uit de hand, staand in een busje met draaiende motor (koolborstels van startmotor versleten dus te link om motor uit te zetten). Sluitertijd 1/6 van een seconde, diafragma vol open. Tuurlijk schiet je meerdere foto's, hiervan was 1/3 perfect scherp. Hangt dus ook een beetje van je eigen kunnen en ervaring af.

Behalve een UV-filter heb ik geen filters nodig gehad. Houdt er rekening mee dat je tijdens het heetste (en ook lichtste) van de dag je een stuk minder foto's zult maken omdat de dieren zich of verstoppen of alleen maar rusten. Bovendien zijn doorgaans de meeste game drives 'smorgens of later in de middag. Als je toch foto's wilt maken kun je doorgaans voldoende diafragmeren om geen overbelichte foto's te maken. Bij een dergelijke teletoeter heb je toch een hele beperkte scherptediepte zodat automatisch je onderwerp redelijk vrijstaand is tov de omgeving.

Een zeemleren lap is zeer aan te raden. Soms rijdt je achter andere busjes aan op zoek naar dat ene luipaard wat ergens gespot is. Reken maar dat dat stoffig is! Oh en het video-kabeltje om je foto's te bekijken 'savonds in de lodge/tented camp. Dan zie je pas wat een geweldige dingen je hebt gezien en ga je het steeds meer waarderen.

Verder ben ik alleen maar jaloers dat jij nu gaat en ik niet. Het was een geweldige ervaring, mede door de uitstekende chauffeur/gids die heel veel wist. (dat moet je maar net treffen) Ik zou zo weer terug willen, maar ja he, centjes... ;(

Edit: fotootje...
Afbeeldingslocatie: http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/Pissing_rhino.jpg

Verwijderd

abrakadaver schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 12:12:
Zit me alleen af te vragen of 280mm van de 200mm+converter lang genoeg is....
Aangezien ik ook komende zomer naar Afrika ga voor een paar weken had ik het een en ander gelezen. Over het algemeen zeiden de meeste personen/boeken/websites/fora dat 300mm het minimum is voor de grote beestjes en voor vogels heb je minimaal 500mm nodig. Opmerking is vaak wel dat de beestjes in Kenia en Tanzania vrij 'tam' zijn (lees leeuwen, neushorens, olifanten ed zijn niet bang voor de safari-trucks en komen vaak ook in de buurt) dus het zou kunnen dat je met minder dan 300mm ook goed kunt schieten. Let wel op niet alle beesten komen echt dichtbij, veel andere katachtige (cheetah ed) zijn veel schuwer...

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Mijn opmerking zou zijn dat je nooit millimeters genoeg bij je lijkt te hebben. De 50-500 is wat dat betreft echt een heel prettige lens om mee te werken, maar voor de TS waarschijnlijk wat te prijzig.
In plaats van een statief zou een (heel korte) monopod een idee kunnen zijn, met een balhoofdje erop; deze kan je dan op het dak van het voertuig laten rusten. Een beanbag is zeker een goed idee, maar vergeet niet dat je ook nog door de occulair moet kunnen kijken. ;)

Wat opslag betreft:
Er zijn meerdere opties, wat mij betreft is de beste om een laptop mee te nemen waar je je kaartjes op kunt legen. (En even een DVDtje branden ter backup)
Wat geheugenkaartjes betreft:
4GB CF heb je al voor onder de €50 (Transcend 120x/SanDisk UltraII)
4GB SD heb je al voor onder de €50 (Transcend 120x/SanDisk UltraII)
8GB CF heb je al voor onder de €90 (Transcend 120x/SanDisk UltraII)
8GB SD heb je al voor onder de €100 (SanDisk UltraII)

Als je geen laptop hebt zou ik een bergje geheugen inslaan, persoonlijk hebben de 8GB kaartjes niet mijn voorkeur, maar 2 of 4GB wel. Dan wissel je wel iets vaker misschien, maar dat neemt ook weer risico weg. Stel dat je 2GB Transcend 120x CF-modules kiest, dan kan je er 4 voor 100€ scoren. Meer lijkt me overdreven, tenzij je zonder imagetank of laptop werkt. :)

edit:
Ik zit weer veel te lang te typen :P

Bericht hierboven

Verwijderd

Het nut van een pola-filter is beperkt bij een game-drive. Schitteringen zijn er alleen bij water, de rest is mat.

Een converter ben ik geen fan van, licht halveert en je auto(f)focus werkt niet (goed) meer. Als je het maar even kan missen is een grotere zoomlens een investering waar je daar ter plekke heel erg blij mee zult zijn. Ik heb daar veel fotos zoekplaatjes gezien van medereizigers en daar wordt je niet vrolijk van. Veel omgeving en een stipje in het midden wat het eigenlijke doel was. (lichtelijk gechargeerd natuurlijk ;) )
Als ik een cheetah op de foto zet moet ie ook als zodanig herkenbaar zijn.

• abrakadaver
kleine kans dat ik tegen die tijd nog een 2e hands 100-400L aanschaf en die na de vakantie weer verkoop... zit ik alleen met het risico dat ie goed bevalt en dat ik hem wil houden ;)
Zit er alleen niet op te wachten om een 100-400 en een 70-200 2.8 mee te slepen... (en wil de 70-200 eigelijk niet thuislaten ivm lekkere lichtsterkte) daarom leek de 70-200 met een 1,4x wel handig. Een andere optie is een 2.0x converter erbij kopen... dan maar wat mindere beeldkwaliteit, kom je ook aan de 400mm...

[ Voor 7% gewijzigd door abrakadaver op 04-05-2007 13:41 ]

• Poplitius
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-01 11:17
Floris schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 13:26:
[..] maar 2 of 4GB wel. Dan wissel je wel iets vaker misschien[..]
Ha, je mag hopen dat je met 4GB niet elk halfuur hoeft te wisselen. Hoewel, ts had het over RAW schieten, dan is een mass-storage-device wel interessant. Laptop klinkt goed, maar dat lijkt me onmogelijk om mee te zeulen.

Mijn tip: zorg dat je niet met zo'n groepsreis gaat, waarbij je je de hele vakantie door een reisleider overal mee naartoe laat slepen (van die geplande tripjes naar "de originele bevolking", zeg maar). Dat geeft iets meer ruimte om langer te blijven op de plek waar het het mooist is. Tevens ken ik wat spookverhalen over geruzie in de bus, over de mooiste fotoplekjes bij het raam.

Over zo'n beanbag (zie d'r hier eentje): is dat wel echt praktisch als je in een auto/4wd zit? Ik kan me zo voorstellen dat erg ver terug in je autootje moet kruipen om nog door de zoeker te kunnen kijken. En dat bij de niet zo lange 70-300 VR je misschien juist b.v. je autospiegel in beeld krijgt als je niet uitkijkt (ik ga ook met dezelfde lenzencombi beestjes kijken in Africa deze zomer). Is de beanbag veel nuttiger dan 'n stapel t-shirtjes over de rand van de deur?

Verwijderd

Een beanbag kun je een beetje vormen in de richting die je wilt hebben. Dat kan met een stapeltje t-shirts ook wel, maar die kun je daarna niet meer met goed fatsoen aantrekken... ;)

Bovendien is een moderne beanbag (gevuld met polystyreen bolletjes i.p.v. gedroogde bonen) heel licht en handzaam.

• Silvermoon
Het heeft even geduurd maar ik heb alles door gelezen, wat een reacties! Harstikke bedankt allemaal, met deze informatie kan ik zeker wat mee. Ik ga denk ik toch nog kijken voor een extra accu (is altijd handig), een imagetank (PD70X, http://www.4memory.nl/product_info.php?products_id=567), een 4 of 8 gb compact flash kaartje gewoon voor het geval dat en misschien nog een monopod. Het ligt er een beetje aan wat ik voor de rest nog allemaal nodig ga hebben voor deze vakantie qua schoeisel, kleren etc.

Nogmaals bedankt iedereen! Ik zal zeker wat foto's posten als ik terug ben.
Wat grappig dat het beest nog wel zijn staart op tilt! Was niet echt nodig geweest lijkt me...

Verwijderd

Ik ga ook dit jaar naar Kenia en Tanzania (over een week of 7) maar ik ben geen bekwame fotograaf.
Ik denk dat een spiegelreflex met losse lenzen voor mij daarom geen goede optie is.

Ik ben op zoek naar een toestel waar ik toch ook tijdens een dergelijke vakantie behoorlijke foto's mee kan nemen in de 400-600 euro range.
Ik heb nu een powershot G3 maar die is bijna overleden.

Iemand met een paar opties ?

hAl

p.s. is er een soort speciale tweaker aanbieding of zo dat iedereen ook die kant op gaat ???

• abrakadaver
een powershot s3IS of s5IS (net aangekondigd geloof ik) is misschien wel wat voor je? bediening is voor 90% gelijk aan de g3, flink meer zoombereik, image stabilizer, ook een kantelbaar schermpje enz. Je mist dan wel de lichtsterke lens en RAW-bestanden.

Verwijderd

abrakadaver schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 12:56:
een powershot s3IS of s5IS (net aangekondigd geloof ik) is misschien wel wat voor je? bediening is voor 90% gelijk aan de g3, flink meer zoombereik, image stabilizer, ook een kantelbaar schermpje enz. Je mist dan wel de lichtsterke lens en RAW-bestanden.
Ik ben meer toerist dan fotograaf dus het nut van RAW bestanden om te bewerken gaat toch aan mij voorbij en ik ben voldoende tevreden met een vergelijkbare lens als op de G3 waar ik echt heel behoorlijk foto's mee heb weten te nemen.
Die nieuwe S5IS klinkt inderdaad als een interessante optie.
Ik zal de komende weken de pricewatch eens even bijhouden...

• Poplitius
Opgeschopt!

1. Ik ga over een aantal weken o.a. naar Krugerpark. Heb begrepen dat het daar wegens winteromstandigheden relatief gunstig is om beestjes te spotten, geen dichte bosjes. Nou staat Kruger in tegenstelling tot Tanzania niet bekend om de mooie achtergronden bij het wild, dus ik vraag me af of het fototechnisch daar de moeite waard is om je auto 'n dagje te laten staan en dan met locals op 'n truckje van een hoger punt af plaatjes schieten. Zou dat veel uitmaken? Dan heb ik het niet over overwegingen dat gidsen meer spotten dan ik, of dat gidsen weer wegrijden op het moment dat ik wil blijven wachten.

2. Een landje verderop wil ik gaan duiken en de kans is vrij groot dat er tevens vanaf de boot humpbacks te zien zijn, die ik graag wil vastleggen. Ben nooit erg happig om de camera mee te nemen op duiktripjes (er komt altijd water in de boot, zeker nu het om zodiac rubberboten zal gaan), dus ik vroeg me af of er geschikte waterdichte zakken voor zoiets te regelen zijn.

3. Ik heb de 70-300VR die meegaat, en heb daar laatst alvast maar wat foto's mee gemaakt. Die VR lijkt ook bij goede lichtomstandigheden z'n werk te doen en ik vraag me af... er wordt aangeraden om bij statiefgebruik die VR uit te zetten. Wat als je een tussenvorm als de deurpost ter ondersteuning gebruikt, gewoon aan laten staan?

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

met deurposten gewoon aanlaten staan lijkt me. Op statief kàn je VR zorgen voor onrustiger beeld omdat hij zijn eigen correcties wil corrigeren en daardoor vreemd doet. Als je merkt dat het zonder VR beter werkt op een deurpost dan zet je hem uit, anders laat je hem lekker aan. Ik verwacht dat met VR aan je fijner werkt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
Het lijkt me erg vreemd en zo niet gevaarlijk/illegaal om een wildpark binnen te rijden zonder gids...

Iets meer ontopic:
Ik ben net terug van een leuke trip naar een wildpark in Kameroen, en heb daar ondanks mijn cheapass canon powershot A410 aardig wat leuke foto's kunnen nemen. Mijn enige echte probleem was dat de zoom echt 3x niks was (3.2x zoom), dus wat je ook doet zorg er voor dat je een sprinkhaan op 100 meer afstand nog fatsoenlijk op de foto kunt zetten.

hier staan mijn fotootjes, die foto van de leeuw is dus met een andere camera genomen en daarbij moet ik wel zeggen dat het nog steeds om een afstand van 10 meter ging, wat echt heel dichtbij is.

http://picasaweb.google.c...elm/WazaTheNorthProvinces

veel plezier!

• Silvermoon
Sorry, dat ik dit topic weer actief maak...

Nu ben ik in volle voorbereiding voor mijn reis. Ondertussen heb ik de imagetank gekocht, 2 extra accu's en een 2 extra kaartjes van 2 gig.

Nu zit ik nog te dubben over een monopod of een beanbag, wat zijn de kosten? Wat zijn nu goede monopods voor mijn Nikon D70s (qua gewicht, balhoofd of niet etc?) Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik wil ook kijken naar hergebruik gewoon voor in Nederland, ik het het idee dat ik een beanbag niet zo snel nog een keer ga gebruiken in Nederland en een monopod is volgens mij wel makkelijk om in je rugzak te doen en toch handzamer dan zo'n beanbag. Gebruiken jullie de monopod ook in Nederland?

Wat zijn eventuele andere opties? Kleine statieven? Of zo'n gorilla pod?

Alvast bedankt, voor het reageren.

Cheers!

oja, alles word in RAW geschoten, ik hier genoeg geheugen voor. Welke optie is het makkelijkst om in te schieten? Manual? Of iets anders? P ofzo?

[ Voor 8% gewijzigd door Silvermoon op 11-07-2007 14:27 ]

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-01 19:06
Leer eerst je camera een beetje kennen, weet wat de verschillende getallen betekenen en wat er gebeurd als je ze veranderd. Ik gebruik buiten 90% van de keren Av(diafragma controle) (geen idee wat de nikon variant daarvan is) alleen als ik moet flitsen gaat de camera op M. Tv (sluitertijd controle) gebruik ik alleen als ik autosport fotografeer..

• Silvermoon
ThomasW schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 14:35:
Leer eerst je camera een beetje kennen, weet wat de verschillende getallen betekenen en wat er gebeurd als je ze veranderd. Ik gebruik buiten 90% van de keren Av(diafragma controle) (geen idee wat de nikon variant daarvan is) alleen als ik moet flitsen gaat de camera op M. Tv (sluitertijd controle) gebruik ik alleen als ik autosport fotografeer..
Nou op zich ken ik me camera wel:

Afbeeldingslocatie: http://tn3-2.deviantart.com/fs16/300W/i/2007/189/a/7/Pink_flower_by_Tenbult.jpg

Die heb ik bijvoorbeeld helemaal op M geschoten omdat ik vond dat de belichting niet goed genoeg was met P, maar dat kan ook aan mijzelf liggen... Maar ik lees dat veel mensen naar afrika zijn geweest en hoe hun de camera hebben staan (m / p of iets anders).

Maar bedankt voor je reactie!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 19:15
Je hebt de camera nu een maand of 10. Mocht je er nog niet achter zijn was de P,A,S en M standen doen dan zou ik je aan raden om de gebruiksaanwijzing daarover te raadplegen.

De A en P (met programshift) standen i.c.m. belichtings correctie lijken me voor overdag erg gechikt. Over het schieten in raw: even hypothetisch, stel je schiet in een week vakantie 1000 foto's. Dan ben je dus per week vakantie 4 weken bezig met het omzetten van je foto's.

Ik zou onder goede omstandigheden de beste kwaliteit JPEG pakken. In moelijke licht omstandigheden kan raw de moeite waard zijn. In het geval dat je raw gaat schieten zou ik raw+jpeg doen voor het geval je bij thuiskomst geen zin hebt om weken bezig te zijn met foto's converteren.
Silvermoon schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 15:01:
Die heb ik bijvoorbeeld helemaal op M geschoten omdat ik vond dat de belichting niet goed genoeg was met P
Je camera goed kennen is zo veel mogenlijk aan de camera over kunnen laten. Weten waar en hoe je licht moet meten en of je moet compenseren. In P of A met belichtings correctie had je precies het zelfde resultaat kunne krijgen. Alleen dan met maximaal 2 keer draaien:
1 diafragma instellen foto maken (in dit geval zou spotmeting op een bloem heel handig kunnen zijn)
2 als de belichting niet bevalt belichting compenseren.

[ Voor 30% gewijzigd door martijn_tje op 11-07-2007 15:10 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

ik ben een paar maanden geleden in Kenia/Tanzania geweest, ben een week op safari geweest, waar ik mijn 2GB kaartje op 1 dag volschoot. Is wel met een canon 400D (10MP) op JPEG+RAW, dus jij zal meer kwijt kunnen op je kaartje, maar blijft dat je heel veel fotos maakt. Ik heb ook op jpeg geschoten omdat dat veel makkelijker/sneller werkt bij het uitzoeken van je fotos. Als je 3000 fotos in een week schiet wil je niet al die raws om gaan zetten naar jpegs. Kan wel automatisch, maar kwaliteit is dan meestal stuk minder dan de omzetting die je camera voor je doet.

Statief heb ik niet veel gebruikt, behalve aan de kust voor wat zonsondergangen. Monopod zou ik niet doen, scheelt je hooguit 2 stops, en je moet nog steeds achter je camera staan. Op safari heb je niets aan een statief, je zit toch de hele tijd in de auto (die je ook aardig wat steun geeft btw). Safari is overdag, dus is er *heel veel* licht. Zelfs met flinke telelens (ik had 200mm) kun je prima uit de hand schieten. Ik vond 200mm trouwens wat weinig, en zou als ik nog een keer ging zeker een 300mm meenemen.

Welk programma je gebruikt is natuurlijk persoonlijk, maar ik ben bijna altijd voor Av gegaan, zodat ik controle heb over de scherptediepte.

Ow, en ik vond het bijna altijd het handigst om handmatig scherp te stellen. Als je zoveel gras en struiken om die beesten heen hebt weet je camera ook niet wat je nou bedoelt, en jij kunt dat veel beter zien.

[ Voor 7% gewijzigd door smokalot op 11-07-2007 15:15 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Silvermoon
martijn_tje schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 15:04:
Je hebt de camera nu een maand of 10. Mocht je er nog niet achter zijn was de P,A,S en M standen doen dan zou ik je aan raden om de gebruiksaanwijzing daarover te raadplegen.

De A en P (met programshift) standen i.c.m. belichtings correctie lijken me voor overdag erg gechikt. Over het schieten in raw: even hypothetisch, stel je schiet in een week vakantie 1000 foto's. Dan ben je dus per week vakantie 4 weken bezig met het omzetten van je foto's.

Ik zou onder goede omstandigheden de beste kwaliteit JPEG pakken. In moelijke licht omstandigheden kan raw de moeite waard zijn. In het geval dat je raw gaat schieten zou ik raw+jpeg doen voor het geval je bij thuiskomst geen zin hebt om weken bezig te zijn met foto's converteren
Ik zal het nog eens doorlezen, maar vroeg me af wat de ervaring was van de andere tweakers, qua snelheid van het instellen van je camera.. want op M moet je natuurlijk alles zelf doen.

Op zich moet het geen probleem zijn qua ruimte als ik op jpeg en op raw schiet. Dat is wel een slim idee, ik denk dat ik dat ga doen! Thanks.

@Smokalot: Ja, daar was ik al bang voor, ik weet van mezelf dat ik niks wil missen met me camera dus het zal nog er om hangen hoeveel foto's ik ga maken... Ik denk dat ik mezelf moet dwingen om ook van de vakantie te genieten in plaats van door de lens te blijven kijken. Maar zoals ik al zei ik denk dat ik beide ga doen (RAW+JPEG) mochten er mooie foto's bij zitten dan kan ik ze nog altijd met aanpassen wat misschien met JPEG niet zou lukken.

[ Voor 15% gewijzigd door Silvermoon op 11-07-2007 15:16 ]

• smokalot

smokalot

titel onder

Silvermoon schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 15:12:
[...]
Ik zal het nog eens doorlezen, maar vroeg me af wat de ervaring was van de andere tweakers, qua snelheid van het instellen van je camera.. want op M moet je natuurlijk alles zelf doen.
Ik zou niet zo goed weten wat het nut van M zou zijn, ten opzichte van Av of Tv. Alleen als het automatisch meten van de belichting helemaal misgaat omdat je gaat flitsen ofzo, kan ik me voorstellen dat M handig is. Maar als je je camera op Av zet kies je het diafragma, druk je de ontspanner half in, kijk je of je tevreden bent met de sluitertijd, en klik je. Als je een langere sluitertijd wilt belicht je m gewoon over, als je minder wil belicht je m onder. Je hebt uiteindelijk 4 stops bereik, 2 stops aan allebei de kanten, waarbij het midden door de lichtmeting van je camera bepaald wordt. Dat is meestal ruim voldoende.

Verwijderd

Ik weet niet welke camera jij hebt, of wellicht begrijp ik je verkeerd, maar mijn belichtingscompensatie loopt van -5 tot +5, dus wel een paar stops meer.

Volgens mij is het dynamisch bereik ook wel iets meer dan twee stops naar boven/beneden...

Maar inderdaad, het allerbelangrijkste in dit soort situaties, ken je camera en lens, want je moet soms split-second foto's nemen en daarnaast wil je ook nog gewoon genieten en niet pas thuis zien wat je allemaal hebt meegemaakt.

Verwijderd

smokalot schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 15:11:
Monopod zou ik niet doen, scheelt je hooguit 2 stops, en je moet nog steeds achter je camera staan. Op safari heb je niets aan een statief, je zit toch de hele tijd in de auto (die je ook aardig wat steun geeft btw).
Dat hoeft dus helemaal niet. Al onze safari's waren met een minibusje met een open dak zoals je op deze foto ziet. Daar werkt een monopod zelfs beter dan een beanbag. Ik sta altijd 'achter' mijn camera, niet ervoor. :? Een tripod gaat inderdaad niet werken, dat is prima voor landschappen, niet voor safari's in een toeristenbus.
Afbeeldingslocatie: http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/diverse/minibus.jpg
Safari is overdag, dus is er *heel veel* licht.
Wat is overdag? De meeste dieren slapen/luieren overdag ivm de hitte en zijn juist 'smorgens en 'savonds actief in de schemering. Dan zie je de meeste dieren en maak je de mooiste foto's en heb je al heel snel geen *heel veel* licht meer. Ik kan je 1 ding vertellen, en dat is dat ik HEEL blij was dat ik mijn monopod had meegenomen. In zo'n busje werkt dat perfect.
Zelfs met flinke telelens (ik had 200mm) kun je prima uit de hand schieten. Ik vond 200mm trouwens wat weinig, en zou als ik nog een keer ging zeker een 300mm meenemen.
Jij had een 200mm lens, ik een 500mm. Dat scheelt bij uit de hand schieten. Met een 200 is dat inderdaad te doen, met een langere wordt het in een schemer-situatie lastig.
Ow, en ik vond het bijna altijd het handigst om handmatig scherp te stellen. Als je zoveel gras en struiken om die beesten heen hebt weet je camera ook niet wat je nou bedoelt, en jij kunt dat veel beter zien.
Bij een dergelijke situatie kun je het beste voor je AF ook een spotmeting gebruiken. Misschien dat het aan de langere lens ligt, maar ik heb geen last gehad van mis-focussen door de lange grashalmen. Juist de lange lens icm open diafragma zorgt voor scherp beest met mooie soft-focus pluimpjes/struiken er voor en achter. :*)

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
Een goeie beanbag zou een monopod overbodig moeten maken. Maar dan heb je wel iets nodig om op te steunen. Nu, ik vertrek 1 augustus ook naar Kenia. Vier dagen national parks en 10 dagen aan't strand in Mombasa. Ik had het liever andersom gezien, maar de reis is voornamelijk ter ontspanning.

Dit neem ik zeker mee:
D70 + extra accu + ongeveer 5Gb aan geheugen op verschillende kaartjes + bean bag.
80-400 VR + 500D canon closeup filter (ideaal om ook insecten mee te trekken).
Schoonmaakspulletjes + plastieken zakken.
Panasonic TZ3 met 2Gb voor landschappen e.d. zodat ik niet van lenzen hoef te wisselen in het stof.

Twijfel nog over:
18-70mm kitlens + polarisatiefilter: op safari ga ik de telezoom er steeds op hebben, maar kan misschien leuk zijn om wat foto's te maken aan de stranden.
60mm nikon macro.

Zeker niet mee:
Statief, flitser

Advies? Opmerkingen?

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 19:15
Een landschap op > 80mm is soms ook niet alles. Ik zou de kitlens zeker mee nemen voor als je een leuk overzichtje tegen komt.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
martijn_tje schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 15:11:
Een landschap op > 80mm is soms ook niet alles. Ik zou de kitlens zeker mee nemen voor als je een leuk overzichtje tegen komt.
Heb ook een compactje mee, dat min of meer de zoomrange van de kitlens overlapt! Dan heb je idd wel iets minder mogelijkheden dan de D70, dat is wel een argument om de kitlens mee te nemen.

• Poplitius
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 13:38:Bij een dergelijke situatie kun je het beste voor je AF ook een spotmeting gebruiken.
Heeft de lichtmeting echt invloed op het focussen??

Zijn er nog meer tips als:
- Blijf bij 'n watertje wachten tot je een ons weegt er beestjes verschijnen die gaan drinken
- Zoek stilstaande wagens op omdat daar vermoedelijk iets te zien is

• smokalot

smokalot

titel onder

Poplitius schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 23:34:
[...]

Heeft de lichtmeting echt invloed op het focussen??
ik denk dat ie bedoelt dat je maar 1 AF-punt gebruikt. hielp bij mij niet genoeg, met de hand vond ik prettiger.
Zijn er nog meer tips als:
- Blijf bij 'n watertje wachten tot je een ons weegt er beestjes verschijnen die gaan drinken
- Zoek stilstaande wagens op omdat daar vermoedelijk iets te zien is
zorg gewoon dat je een goede gids heeft, die weet die beesten wel te vinden. stilstaande wagens vond ik errug suf, heb een keer 45min in de rij gestaan (20 auto's) om een leeuw te zien. Die lag daar gewoon te slapen, maar je kon m alleen zien als je vlak naast m stond, gras was erg hoog. zo'n slapende leeuw kan ik ook in de dierentuin zien, en daar heb je niet 20 auto's om je heen.
FLuKee schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 15:22:
[...]
Heb ook een compactje mee, dat min of meer de zoomrange van de kitlens overlapt! Dan heb je idd wel iets minder mogelijkheden dan de D70, dat is wel een argument om de kitlens mee te nemen.
De luchten boven de vlakten kunnen echt prachtig zijn, en een pola-filter maakt het nog veel beter.

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 13:38:
[...]
Dat hoeft dus helemaal niet. Al onze safari's waren met een minibusje met een open dak zoals je op deze foto ziet. Daar werkt een monopod zelfs beter dan een beanbag. Ik sta altijd 'achter' mijn camera, niet ervoor. :? Een tripod gaat inderdaad niet werken, dat is prima voor landschappen, niet voor safari's in een toeristenbus.
[afbeelding]
waar ik was zijn het alleen maar landcruisers, ook met open dak. ik zou een monopod alleen maar onhandig gevonden hebben denk ik.
Wat is overdag? De meeste dieren slapen/luieren overdag ivm de hitte en zijn juist 'smorgens en 'savonds actief in de schemering. Dan zie je de meeste dieren en maak je de mooiste foto's en heb je al heel snel geen *heel veel* licht meer. Ik kan je 1 ding vertellen, en dat is dat ik HEEL blij was dat ik mijn monopod had meegenomen. In zo'n busje werkt dat perfect.
In de meeste parken mag je absoluut niet na zonsondergang vertoeven toch? Misschien lag het aan onze organisatie, maar ik heb echt nooit met zonsopgang of zonsondergang in zo'n park rondgereden.
Jij had een 200mm lens, ik een 500mm. Dat scheelt bij uit de hand schieten. Met een 200 is dat inderdaad te doen, met een langere wordt het in een schemer-situatie lastig.
mja, dat kan ik me voorstellen. Ik denk dat er een stuk meer mensen zijn met een 200/300mm dan met een 500mm, dus wellicht dat jouw advies niet voor iedereen geldt.

• Silvermoon
Allereerst weer bedankt voor de reacties, ben weer wat wijzer geworden. Het hangt er dus een beetje af van de reisorganisatie of je een monopod moet meenemen of een goede beanbag...

Hmm, wat zijn degelijke mononpods? De monopod moet een D70s met een 70-300mm VRII lens kunnen dragen, of maakt dat niet heel veel uit omdat je de monopod toch vasthoudt? Het lijkt me ook fijn om deze te kunnen gebruiken ook na mijn vakantie, dat idee heb ik niet echt bij een beanbag. Ik zat te denken aan een velbon rup-40.

Cheers!

Verwijderd

Ik ben er zelf (helaas nog) niet geweest, maar met de volgende zaken zou ik rekening houden.
  • Filters: polarisatiefilter en sterke grijsfilter (-3 stops o.i.d.) meenemen tegen zeer fel licht. Ik zou gewoon alleen de donkerste pakken. Je gaat waarschijnlijk toch niet voor ieder shot een andere filter op je camera klussen.
  • Kwaliteit: Hoe hard heb je RAW nodig? Ik denk zelf helemaal niet. Ik zou mijn foto's schieten als JPEG FINE (evt. NORMAL) en Sharpening op +1. Met Adobe Lightroom kun je tegenwoordig heel makkelijk witbalans van JPEG's aanpassen. Dat was voor mij meestal de reden om RAW te schieten. Foto's waarvan je weet dat ze echt mooi worden kun je alsnog op RAW schieten. Denk je dat je zin hebt om 2000 foto's RAW te gaan zitten bewerken?
  • Geheugen: Twee mogelijkheden. Gebruik wat je al hebt en koop een imagetank of koop er eentje van 4GB gebruiken. Dat moet toch wel genoeg zijn voor 1500 foto's. Op vakantie verwijder ik 's avonds altijd de foto's die ik minder vind of waar te vaak hetzelfde op staat. Ik vertrek over 2 weken naar Argentinië en heb gekozen om mijn 2GB-kaartje te gebruiken en een Cowon iAudio X5V te bestellen, die tevens als imagetank te gebruiken is. Mocht mijn camera gejat worden, dan heb ik in ieder geval nog de foto's.
  • Lenzen: Ik denk dat je 70-300VR het heel aardig zal doen. Je kunt misschien overwegen om tweedehands een Nikon 80-400VR of Sigma 50-500 te kopen, zodat je wat meer bereik hebt. Die doe je dan na de vakantie weg voor de prijs waarvoor je hem gekocht hebt. Ik denk dat ik ook een beanbag zou meenemen. Verder zou ik kijken of je geen groothoeklens kunt kopen/lenen/huren. Je zult vast hele mooi landschappen tegenkomen en met een groothoeklens kun je vaak hele mooie effecten creëren.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. In ieder geval veel plezier op je vakantie.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2007 15:57 ]

Verwijderd

smokalot schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 20:49:
[...]

waar ik was zijn het alleen maar landcruisers, ook met open dak. ik zou een monopod alleen maar onhandig gevonden hebben denk ik.
Grappig, bij mij waren het bijna alleen maar minibusjes die je zag in de verschillende parken. Het is dus handig als je vantevoren kunt uitvinden in wat voor voertuig je de gamedrives gaat maken. Op basis daarvan (en persoonlijke voorkeur) kun je dan beslissen wat voor statief/bbag je mee neemt.
[...]

In de meeste parken mag je absoluut niet na zonsondergang vertoeven toch? Misschien lag het aan onze organisatie, maar ik heb echt nooit met zonsopgang of zonsondergang in zo'n park rondgereden.
Nee dat klopt denk ik wel. Alleen tijdens de schemering net na zonsopgang en net voor zonsondergang zijn de roofdieren vaak actiever. Als je een goede gids hebt dan probeert hij ook een beetje de grens op te rekken. : 8)
[...]

mja, dat kan ik me voorstellen. Ik denk dat er een stuk meer mensen zijn met een 200/300mm dan met een 500mm, dus wellicht dat jouw advies niet voor iedereen geldt.
Daarom heb ik ook mijn lens vermeld. ;) Dat iedereen zijn eigen ervaringen deelt is alleen maar goed, dan kunnen anderen voor zichzelf de krenten uit de pap halen. Een advies is precies dat, er is in deze geen goed of fout, persoonlijke voorkeur (en skills) spelen ook erg mee.

• Silvermoon
Harstikke bedankt! Ik heb helaas het geld er niet voor om nog een 500mm lens erbij te kopen, gaat net iets boven het budget helaas (de reis is zelf al duur genoeg!). Ik zat nog wel te denken aan een groothoek lens, maar weet iemand precies wat een wideangle zoomobjectief is? Is dat gewoon een groothoek lens waar je ook een stukje mee kan zoomen? Wat is het verschil met wideangle obejectief waar een vaste brandpunt afstand in zit? Of wat is het voordeel ten opzichte van zo'n lens.

Heeft sigma goede groothoeklenzen? Aangezien ik misschien toch zo'n lens wil aanschaffen maar niet zo heel veel geld over heb (budget rond de 300 euro). Jammer dat ik hier zo'n leek in ben...

Alvast bedankt voor de moeite.

Cheers!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:00

Barrycade

Through the...

Sigma heeft de 10-20 wideangle zoom maar die is wat duurder dan 300 euro, ongeveer 450 euro. Als je een goed exemplaar hebt is dat wel een mooie met HSM. Scheelt toch 2 mm met onderstaande exemplaren.
Tokina heeft de 12-24 ook 450 euro
Nikon heeft de 12-24 maar die is 1000 euro
Tamron heeft nog de 11-18 maar die is niet zo bekend.
Wideangle prime's zijn meestal maar 14 mm en stukken duurder dan de zooms.

Verwijderd

Die tamron 11-18 wordt ook aardig de grond in geschreven.....

De Tokina 12-24 lens kent (voorzover ik weet) eigenlijk geen QC issues en er zijn hier zat mensen die ervaring hebben met de QC van Sigma.... (Ik heb zelf ook een paar Sigma lenzen, maar ik heb volgens hen absurd veel geluk gehad....)
De Tokina is op marktplaats wel te krijgen voor rond de 400 euro, maar.....

Ik zou gewoon je kitlens mee nemen. Kijk een UWA is natuurlijk heel erg mooi en zo, maar ik denk dat je op Safari echt wel uit de voeten kan met een 18-XX lens.
(Ik ben er nooit geweest, dus correct me if I am wrong.)

De reden dat ik een UWA zou willen, is vooral voor smalle straatjes en het fotograferen in huis. (Dat laat onverlet dat als ik een UWA had, ik deze mee zou nemen op safari.)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2007 16:16 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-01 16:48

Garyu

WW

Ik sluit me aan bij DickCAH. Gewoon kitlens meenemen. Je geld is denk ik beter geinvesteerd in een teletoeter dan een UltraWideAngle. Je kan daarmee schitterend landschappen fotograferen, maar ik denk dat je eerste prioriteit bij de beestjes ligt, als ik zo je posts in dit topic lees.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Silvermoon
Tjonge wat gaat het toch snel hier met die reacties!

Nou, de safaris is ongeveer 5 dagen van de 23 die ik ga. Ik reis door de riftvallei, schijnt zo ontzettend mooi landschap te zijn dat ik natuurlijk daar foto's van wil hebben. Ik heb gewoon een kitlens van nikon 18-70mm, zo'n vakantie die ik nu ga maken zal ik waarschijnlijk nooit over kunnen doen. Ik wil daar natuurlijk hele mooie herinneringen vastleggen. Ik zal eens kijken naar die HSM's van sigma.

Cheers!

Oja, niemand die ervaring heeft met Monopods op vakantie?!

[ Voor 6% gewijzigd door Silvermoon op 17-07-2007 19:58 ]

• smokalot

smokalot

titel onder

Silvermoon schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 19:32:
Tjonge wat gaat het toch snel hier met die reacties!

Nou, de safaris is ongeveer 5 dagen van de 23 die ik ga. Ik reis door de riftvallei, schijnt zo ontzettend mooi landschap te zijn dat ik natuurlijk daar foto's van wil hebben. Ik heb gewoon een kitlens van nikon 18-70mm, zo'n vakantie die ik nu ga maken zal ik waarschijnlijk nooit over kunnen doen. Ik wil daar natuurlijk hele mooie herinneringen vastleggen. Ik zal eens kijken naar die HSM's van sigma.
Rift valley is idd prachtig. Heb er even snel een fotootje van mij bij opgezocht:
Afbeeldingslocatie: http://aorta.mine.nu/~joost/got/rift.jpg. Deze is genomen op 18mm met mijn kitlens. Mijn 400D heeft een 1.6 cropfactor en jouw D70s 1.5, maar dat maakt bijna niks uit hier lijkt me. Wat meer groothoek zou wel mooi geweest zijn, maar ik vond het het extra geld niet waard. Je kunt ook af en toe een panaroma maken, levert je veel meer op dan een paar mm extra groothoek imho, ik zou mn geld idd stoppen in een telezoom. Zo'n telelens vond ik ook in de stad wel prettig trouwens, om mensen discreet te fotograferen, zonder vlak voor hun neus te gaan staan dus.

Bedenk trouwens ook dat heel Tanzania (en de serengeti in het bijzonder enorm) stoffig zijn, niet de ideale plek om tig keer je lenzen te verwisselen dus.

Verwijderd

Silvermoon schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 19:32:
Oja, niemand die ervaring heeft met Monopods op vakantie?!
Op mijn reis naar Kenia heb ik mijn Manfrotto monopod meegenomen. Deze heb ik tijdens de game-drives veelvuldig naar grote tevredenheid gebruikt. Let wel, ik heb tijdens de game-drives alleen mijn teletoeter gebruikt. Erg handig omdat je vaak geduld moet hebben voordat je onderwerp eindelijk achter dat bosje of grassprietje vandaan komt. ;) De hele tijd je camera met telelens in de aanslag houden met je vingertje op de ontspanknop wordt dan al snel vermoeiend. Het scheelt heel veel als je alleen hoeft te richten en niet het hele gewicht hoeft te ondersteunen. Voor de standaard kitlens zul je niet snel een statief gebruiken tenzij je zonsondergangen wilt fotograferen met lange sluitertijden. Dan heb je eigenlijk al weer een 3-poot nodig of een beanbag en dan het zaakje op iets leggen (motorkap, verlaten termietenheuvel) zodat je standpunt niet te laag wordt.

Voor landschappen is doorgaands een kit lens ruim voldoende. Als je daar bent zul je merken dat het landschap enorm weids kan zijn. Als je dat helemaal vast wilt leggen heb je een fisheye nodig, met alle consequenties vandien. Het nadeel van een groothoek in deze is dat alles erg ver weg lijkt op de uiteindelijke foto. De dieren die je wellicht op een ruime afstand ziet lopen en je ook op de foto wilt hebben (bijv. neushoorns onder een dramatische lucht) zijn op je uiteindelijke afdruk stipjes geworden. Vandaar dat een kit-lens qua brandpuntsafstand voor landschappen prettiger is dan een ultra wide angle.
Van de andere kant, voor die eenzame acacia-boom aan de verder vlakke horizon bij zonsondergang kom je met je kit-lens al weer te kort omdat hij te ver weg staat. :/

Verwijderd

Silvermoon schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:29:
[...]

Harstikke bedankt! Ik heb helaas het geld er niet voor om nog een 500mm lens erbij te kopen, gaat net iets boven het budget helaas (de reis is zelf al duur genoeg!). Ik zat nog wel te denken aan een groothoek lens, maar weet iemand precies wat een wideangle zoomobjectief is? Is dat gewoon een groothoek lens waar je ook een stukje mee kan zoomen? Wat is het verschil met wideangle obejectief waar een vaste brandpunt afstand in zit? Of wat is het voordeel ten opzichte van zo'n lens.

Heeft sigma goede groothoeklenzen? Aangezien ik misschien toch zo'n lens wil aanschaffen maar niet zo heel veel geld over heb (budget rond de 300 euro). Jammer dat ik hier zo'n leek in ben...

Alvast bedankt voor de moeite.

Cheers!
Klopt, met een vast brandpunt kun je niet zoomen. Wat betreft vaste brandpunten heb je de keuze uit de Nikon 14mm, Sigma 14mm en Tamron 14mm. De Nikon kom je tweedehands haast nooit tegen en zal vast zo'n 1000 euro moeten kosten. De Tamron zie je eigenlijk ook bijna nooit en de Sigma zie je regelmatig. Soms heb je ze al vanaf 300 euro, maar dan moet je veel geluk hebben.
De zoomobjectieven schijnen zeker zo goed te zijn. Populaire keuzes zijn de Sigma 10-20mm en de Tokina 12-24mm. De Nikon is erg duur (zo'n 1000 euro) en de Tamron 11-18 schijnt niet zo fantastisch te presteren. Zelf heb ik de 10-20mm en die bevalt me erg goed. Verwacht overigens niet de scherpte van een degelijke standaardlens of telelens.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2007 12:58 . Reden: een paar merknamen door elkaar gegooid.. ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-01 16:48

Garyu

WW

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 14:15:
[...]
de Tamron schijnt niet zo fantastisch te presteren
De Tokina 12-24 wordt echter overal geroemd om zijn optische prestaties. Hij valt in hetzelfde optische segment als de Nikon van 1000+ euro's, voor nog niet de helft van de prijs. Bij een UWA is dit eigenlijk de eerste lens waar ik aan zou denken.

[ Voor 3% gewijzigd door Garyu op 19-07-2007 15:57 . Reden: Tamron, Tokina.. blegh.. ;) ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 09:10:
[...]

Op mijn reis naar Kenia heb ik mijn Manfrotto monopod meegenomen. Deze heb ik tijdens de game-drives veelvuldig naar grote tevredenheid gebruikt. Let wel, ik heb tijdens de game-drives alleen mijn teletoeter gebruikt. Erg handig omdat je vaak geduld moet hebben voordat je onderwerp eindelijk achter dat bosje of grassprietje vandaan komt. ;) De hele tijd je camera met telelens in de aanslag houden met je vingertje op de ontspanknop wordt dan al snel vermoeiend. Het scheelt heel veel als je alleen hoeft te richten en niet het hele gewicht hoeft te ondersteunen.
en waar zet je die monopod dan op? ik kan me er niet zoveel bij voorstellen namelijk. Is het misschien dat jij niet naar de parken bent gegaan maar daarbuiten? Ik ben naar de serengeti geweest, tarangire, lake manyara, en ngorongoro, allemaal parken dus, waar je alleen tussen zonsopgang en zonsondergang rond mag rijden, en absoluut in de auto moet blijven zitten. Als ik dus aan de landcruisers denk waar bijna iedereen in rondreed zie ik niet zo goed waar je die monopod dan moet laten?

Als jij niet die parken inhoeft om wild te zien is dat wel handig om te weten, scheelt heel veel geld namelijk, en de regels zijn minder streng.

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-01 19:06
In de masai mara heb ik toch ook een zonsopkomst en een zonsondergang gezien hoor. Een monopod was ook te gebruiken, omdat we in een oud, open, leger voertuig rondreden...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 14:15:
Populaire keuzes zijn de Sigma 10-20mm en de Tamron 12-24mm. De Nikon is erg duur (zo'n 1000 euro) en de Tamron schijnt niet zo fantastisch te presteren. Zelf heb ik de 10-20mm en die bevalt me erg goed. Verwacht overigens niet de scherpte van een degelijke standaardlens of telelens.
Ik denk dat DrekStuut hier twee lenzen door elkaar gooit. De Tamron 11-18 die een vrij slechte reputatie heeft en de Tokina 12-24 die een zeer goede reputatie heeft als in net zo goed als de Nikon voor de helft van de prijs.
Tamron heeft overigens geen 12-24 in het assortiment en Tokina heeft tegenwoordig ook een 10-17.

Het voordeel van de 12-24 Tokina is zijn vaste diafragma van f4.

Sigma heeft ook een 12-24, maar die is een stuk ouder, maar wel geschikt voor Full-frame.
De 10-17 van Tokina, de Tamron en de beide sigma's hebben echter een verlopend diafragma.

Verwijderd

smokalot schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 19:12:
[...]

en waar zet je die monopod dan op? ik kan me er niet zoveel bij voorstellen namelijk. Is het misschien dat jij niet naar de parken bent gegaan maar daarbuiten? Ik ben naar de serengeti geweest, tarangire, lake manyara, en ngorongoro, allemaal parken dus, waar je alleen tussen zonsopgang en zonsondergang rond mag rijden, en absoluut in de auto moet blijven zitten. Als ik dus aan de landcruisers denk waar bijna iedereen in rondreed zie ik niet zo goed waar je die monopod dan moet laten?

Als jij niet die parken inhoeft om wild te zien is dat wel handig om te weten, scheelt heel veel geld namelijk, en de regels zijn minder streng.
Nee wij hebben verschillende parken bezocht waar onder de Masai Mara, Lake Naivasha en Tsavo (oost+west). De meeste parken waren we redelijk op tijd weer uit, maar niet allemaal ;) . Alle game-drives hebben wij gemaakt in een minibusje met opendak zoals in een van mijn eerdere posts reeds gemeld. De monopod zet je gewoon op de vloer van het busje, no problem. Ik heb natuurlijk wel een snelkoppeling er op om wat flexibeler te zijn. Elke keer op en afschroeven wordt je niet blij van. Daarnaast is een monopod een ideale wandelstok op een wandelsafari. :*)

Het wild concentreerd zich in de parken, maar omdat daar geen hekken om heen staan zijn de dieren niet gebonden aan deze 'virtuele grenzen' van de parken. Het is dan ook een hele rare gewaarwording als je gewoon op een doorgaande weg in bosrijk gebied vol in de ankers moet omdat meneer de giraffe ineens bedenkt om op z'n dooie akkertje over te gaan steken. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 08:39:
[...]

Ik denk dat DrekStuut hier twee lenzen door elkaar gooit. De Tamron 11-18 die een vrij slechte reputatie heeft en de Tokina 12-24 die een zeer goede reputatie heeft als in net zo goed als de Nikon voor de helft van de prijs.
Tamron heeft overigens geen 12-24 in het assortiment en Tokina heeft tegenwoordig ook een 10-17.

Het voordeel van de 12-24 Tokina is zijn vaste diafragma van f4.

Sigma heeft ook een 12-24, maar die is een stuk ouder, maar wel geschikt voor Full-frame.
De 10-17 van Tokina, de Tamron en de beide sigma's hebben echter een verlopend diafragma.
Klopt, ik bedoel natuurlijk de Tokina 12-24. De Tamron 11-18 schijnt niet zo goed te zijn. Ik zal mijn post wel even aanpassen. De 10-17 van Tokina is overigens een fish-eyezoom, dus minder geschikt. Nu weet ik wel dat je je foto's kan defishen, maar dat is alleen maar extra werk en kwaliteitsverlies.
Pagina: 1