[Ubuntu] Onboard Promise RAID Asus KT266a

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb sinds kort Ubuntu 7.04 geinstalleerd op een wat ouder machine met een Asus KT266a-E moederbord. Hierop zit een Promise Fastrak 100 Onboard controller.

Nu weet ik dat dat min of meer nep-RAID is, en dat je dus altijd speciale drivers nodig hebt om dus je RAID Array te kunnen zien. In XP heb ik dus de Promise Drivers en dan kan ik m'n schijf goed zien. In Ubuntu krijg ik het niet voor elkaar om de RAID config actief te krijgen.. de laatste SuSE doet dit wel goed automatisch, maar ik wil Ubuntu draaien, geen SuSE...

Geprobeerd en facts:
/dev/hde
/dev/hdf
zijn m'n 2 schijven waarop de RAID is toegepast, gparted ziet deze ook als 2 losse schijven, heb ik dus niks aan. Heb dmraid ge-apt-get en 'k geloof dat ie 2 mappings heeft aangemaakt,
/dev/mapper/pdc_........ en nog een /dev/mapper/pdc........... Bij suse was 1 /dev/mapper/pdc......

Zou iemand a.u.b. mij een beetje in de goede directie kunnen douwen? Liefst iemand die ook zo'n tragisch nep-promise onboard ding heeft en het werkend heeft gekregen... :P Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kick topic active :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Helaas zijn er voor heel veel fakeraid kaartjes geen goede linux drivers. Wel bestaat er een tooltje waarmee je fakeraids kan herkennen en mounten via devmapper ofzo. Het heet DMRAID en je kan hier een leuke howto vinden: http://www.howtoforge.com/ubuntu_dapper_raid_system

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ech, aangezien je zelf ook aan geeft dat dit eigenlijk een software matige Raid is -mbv de firmware etc-, waarom maak je het niet makkelijker en doe je dit gewoon rechtstreeks onder linux zelf? maw: schakel die raid-functie af zodat je ze als gewone harde schrijven ziet, en schakel onder linux LVM en MD in. MD = software raid onder linux. Er zijn meerdere wegen naar Rome.