[XP] Chmod rechten toekennen via FTP

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-03 11:36
Goedenmorgen allemaal,

Ik ben bezig hier met een intranet website, welke op een bestaand CMS systeem moet draaien, echte rmoet ik hier chmod rechten op toekennen, en zover ik weet is dit niet mogelijk met de huidige config.

de config:
- Windows XP Pro SP2
- Apache 2.x
- PHP
- MySQL
- FileZilla FTP Server

Nu wil ik dus files via de FTP CHMOD geven, echter werkt dit niet (vanzelf sprekend) omdat windows het commando CHMOD niet beheerst.

Is er 1 of andere manier dat ik dit, desnoods handmatig kan doen?

De server hangt in een domein, met inhertit NTFS permissions, welke evt. weg kunnen, maar ik heb dus een oplossing nodig.

Graag advies wat het beste gedaan kan worden in dit geval:

- Windows XP en een manier om te 'chmodden'
- Ubunu 6.06 Server (LTS) instaleren en hierop de webserver draaien?

Alvast bedankt,
JK

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk moet je het met chmod commando ervoor zorgen dat de betreffende directory beschrijfbaar wordt voor de webserver. Onder Unix is dit wegens veiligheidsredenen standaard niet het geval en moet daardoor het commando 'chmod' worden gebruikt. Onder Windows is standaard alles beschrijfbaar voor de webserver waardoor dit commando (of een alternatief) niet nodig is. Krijg je toch errors? Check dan in hoeverre de webserver NTFS schrijfrechten heeft op de map.

🌞🍃

• Mopperman
Probleem wat ik nu heb is dat ik mappen en files op 644 (if im right) moet zetten,

dit lukt met ook niet met de aanpassing van de ntfs rechten, als ik dit wil doen is de hele directory niet meer bereikbaar op 1 of andere manier.

Iemand een idee?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-03 16:48
Datafeest schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 09:48:
Waarschijnlijk moet je het met chmod commando ervoor zorgen dat de betreffende directory beschrijfbaar wordt voor de webserver. Onder Unix is dit wegens veiligheidsredenen standaard niet het geval en moet daardoor het commando 'chmod' worden gebruikt. Onder Windows is standaard alles beschrijfbaar voor de webserver waardoor dit commando (of een alternatief) niet nodig is. Krijg je toch errors? Check dan in hoeverre de webserver NTFS schrijfrechten heeft op de map.
Ik geloof niet dat je gelijk hebt hier. Onder windows gebruikt IIS bijvoorbeeld de user IUSR_<computernaam> dacht ik. Het kan dus voorkomen dat die user niet de goede rechten heeft voor een map. Dit kan je idd aanpassen middels de NTFS rechten. Ik denk dat Apache ook wel onder een bepaalde user draait. Dit kan je vast wel ontdekken in de task manager. Deze user moet je dan de goede rechten geven binnen die directory.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Mopperman
@ Ramon,

die gebruiker heeft de juiste rechten..
toch werkt dit niet.

what to do, what to do

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Benader eens via een ftp client de ftp server op de server. Dan kun je gewoon de juiste rechten toekennen aan de bestanden. Bij mij werkt dit gewoon als ik wat aan prutsen ben. :P

Als het je op je eigen pc is, moet je als ftp server 127.0.0.1 opgeven. ;)

No signature found

• Mopperman
Schapie schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 11:12:
Benader eens via een ftp client de ftp server op de server. Dan kun je gewoon de juiste rechten toekennen aan de bestanden. Bij mij werkt dit gewoon als ik wat aan prutsen ben. :P

Als het je op je eigen pc is, moet je als ftp server 127.0.0.1 opgeven. ;)
hij schrijft via ftp de rechten netjes weg, maar zodra ik ga kijken op de server, zijn ze dr nie, refresh ik mijn ftp, dan zijn ze terug!

....

Verwijderd

Titel aangepast en een tikje naar WOS want XP is geen server OS natuurlijk.... is er een reden dat dit op XP moet kunnen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Met wilhelmstroker :)

Voor een intranet app in een domain is je gekozen methode misschien niet de meest ideale :)
Heb je de keuze voor Apache gemaakt vanwege onbekendheid met IIS 5.1 zoals die bij XP Pro wordt geleverd, of omdat de app in kwestie er gewoon niet onder draait?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Mopperman
IIS is gewoon niet mijn kennis op gebasseerd i.c.m. PHP/MySQL,

Wellicht is iis wel een goede oplossing, en deze zal ik gaan uitproberen met de app waarvoor gekozen is. Echter durf ik niet te zeggen of de app gata werken e.d. en of de installatie van php/MySQL goed zal gaan.

De reden dat dit op XP moet kunnen is i.v.m. aanschafkosten van win2k3 server, het desbetreffende bedrijf heeft gekozen om het intranet in eerste instantie op windows XP te laten draaien, maar gezien de huidige problemen e.d. denk ik dat win2k3 server misschien toch een tikkeltje beter is, het is me trouwens al anageboden win2k3 te gaan testen voor dit verhaal, wat ik dus ook zal gaan doen.

Ik las hier iets over IIS op winXPpro, kan iemand mij toevallig vertellen hoe dit zit? ik heb namelijk alleen gehoord en gebruik gemaakt van de IIS van win2k3 server namelijk, en ben ondertussen wel een beetje nieuwsgierig hoe het zit met winxp en iis?

Alvast bedankt voor jullie hulp, en ik hoor graag meer info :-)

Pagina: 1