Toon posts:

Windows 2000 onbereikbaar in klein netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond heb ik bij een kennis van me een draadloze router geinstalleerd. De vaste pc met Windows 2000 is daar bedraad op aangesloten en de laptop met Windows Vista Home Basic is daar draadloos mee verbonden. Nu wil ik alleen de laserprinter die is aangesloten op de vaste pc delen, zodat er vanaf de laptop geprint kan worden.

Windows 2000 heeft TCP/IP, Microsoft Netwerken en Bestands- en Printerdeling geinstalleerd en de printer heb ik gedeeld. Beide systemen (de vaste pc en de laptop) hebben dezelfde werkgroepnaam. Toch kan ik de vaste pc niet vanaf de laptop benaderen. Ook heb ik geprobeerd om de printer als volgt te benaderen \\naamvanvastepc\naamvanprinter. Dit werkt ook niet.

Ik heb geprobeerd om de vaste pc vanaf de laptop te pingen. Dat werkt wél. MAAR: als ik in Windows 2000 naar netwerkomgeving ga, ziet hij zichzelf ook niet!

Ik denk dus dat ik iets over het hoofd zie. De pc waar Windows 2000 op staat, heb ik zelf geïnstalleerd. Daar staat dus niets vreemds op.

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 16:20
Kun je de windows 2000 pc wel pingen op ip en netbios naam?
Staat de firewall op de vista machine uit?
staat er geen firewall op de windows 2000 machine?

Verwijderd

Topicstarter
Piebas schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 09:51:
Kun je de windows 2000 pc wel pingen op ip en netbios naam?
Staat de firewall op de vista machine uit?
staat er geen firewall op de windows 2000 machine?
Ik log straks even in op de bewuste pc, maar voorzover ik nu weet:

- kan ik de windows 2000 pc op ip pingen vanuit windows 2000 en vanuit windows vista
- stond de firewall op vista in eerste instantie uit en later aan (kreeg daar een melding van)
- staat er geen firewall op windows 2000

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 16:20
Wat zie je als je op de w2k machine in de windows-explorer typt \\ip\ ?
En wat gebeurd er als je hetzelfde doet op vista machine maar dan met het ip van de w2k machine?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu ingelogd op Windows 2000.

Zoals ik al zei, pingen naar het eigen ip gaat prima.

Pingen naar de eigen NETBIOS naam gaat ook prima.

Als ik in de internet explorer \\192.168.2.100\ typ, dan krijg ik de melding 'kan het item \\192.168.2.100\ niet vinden'. Ik probeer het zo vanaf de Vista laptop (eerst een inloggen mogelijk maken).

Als ik in Vista in de Explorer \\192.168.2.100\ intyp, dan gaat hij naar Live Search.

Zojuist heb ik de Windows 2000 pc de Wizard Netwerkidentificatie uitgevoerd. Ben benieuwd..., maar dit heeft dus ook niets uitgehaald! Nog steeds hetzelfde!

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2007 17:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij mist er toch iets in Windows 2000.

Momenteel staat er bij de LAN-verbinding geinstalleerd:

* Client voor Microsoft-Netwerken
* Bestands- en Printerdeling voor Microsoft-Netwerken
* Internet-Protocol (TCP/IP)

Moet er nog iets anders bij om het delen van de printer mogelijk te maken?

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-03 10:17
Nee dat is genoeg,

Maar pingen naar je eigen ip en netbios naam werkt zo goed als altijd.

Kun je de Vista machine pingen op ip en netbios, en vice versa?
Pagina: 1