[XP] Tijdens virusscan reboot pc spontaan (nod32)*

Pagina: 1
Acties:

• nurret
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 09:58
Beste forummers,

Op mijn desktop pc's is sinds een tijdje een hinderlijk probleem ontstaan. Elke keer wanneer ik via NOD32 een in-dept virusscan uitvoer reboot de computer spontaan na een tijdje scannen. Ik vermoed zelf dat dit een virus is die een potentieel bestand in XP naait zodra het gevonden wordt door een virusscanner, waardoor je pc spontaan reboot.

Ik heb de scan meerdere malen geprobeerd maar telkens reboot het systeem spontaan en krijg ik bij boot de melding dat windows is hersteld van een ernstige fout. Vervolgens heb ik geprobeerd de stations te delen in veilige modus, en vanaf mijn laptop, via het netwerk, de drives volledig te scannen. Hier werd niets gevonden en was het scannen met NOD32 verdacht snel klaar (ik vermoed dat deze alle subdirectories nergeert o.i.d.?). Vervolgens heb ik geprobeerd in veilige modus te scannen vanaf het systeem zelf. Maar helaas: op gegeven moment na 20 minuutjes weer een reboot van het systeem :X .

Wie kan mij helpen en vertellen wat er gaande is? Normaal draait de pc naar behoren bij inspanning als scan-programma's, fotobewerking en spelletjes.

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-03 15:21
ik zou eerst zeggen systeem specs?

• nurret
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 09:58
AMD64 3000+
2x 512mb kingston pc3200 @ dual channel
160GB Maxtor diamondmax 9 + 250 GB Maxtor diamondmax 11
9800PRO 128MB

Alles draait op Windows XP professional SP2

Maar zoals ik al zei: Het systeem draait prima, het gaat alleen om NOD32 en het scannen ermee.

[ Voor 24% gewijzigd door nurret op 04-05-2007 00:51 . Reden: fout ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zet hier even twee tips neer omdat het verhaal een beetje lijkt op wat een collega van me aantrof. Voor de rest ben ik geen Windows expert dus laat ik de diagnose aan de anderen over :>

1. Kun je misschien via de firewall of router nagaan of dat je computer verbindingen naar andere IP's op internet probeert te maken over poort 21 (ftp), of andere poorten die je normaal niet gebruikt, of het subnet scant op 445.

2. Probeer Stinger:
- http://vil.nai.com/vil/stinger/
- meuktracker: McAfee Stinger 2.6.0

• AntarcticPL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-02 10:10
Iets dergelijks heb ik enkele maanden ook gehad op een computer van kennissen die 'stuk' was.
Virusscanner (Panda) die op computer stond laten checken, maar na een tijdje crash en reboot.
Harde schijf aan eigen computer gehangen, Norton 2007 laten scannen. Die vond enkele virussen, dus dacht ik dat het probleem zou zijn opgelost.
HD opnieuw in computer van kennis gehangen, opgestart, maar bij Windows updates of virusscan opnieuw crash en reboot.

Oplossing: zet de automatische reboot optie af in WinXP, zodat je het BSOD scherm kan zien, of check de dump file. Check op internet de foutmelding die je ziet. In mijn geval een dll file waarop het systeem crashte. Na google zoektoch, bleek het een rootkit :( te zijn.
Via google gezocht naar een proggie om de rootkit te verwijderen en computer was weer OK.

veel succes
AntarcticPL

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

titelfix, NOD32 is geen OS.

Verder : een BSOD op het moment dat $virusscanner $besmetbestand probeert te verwijderen zou best kunnen als dat een system critical bestand is.

Offline scannen is natuurlijk ook een optie :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1