Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit nu in de 3e klas VWO en wil later graag een opleiding informatica doen. We moeten voor volgend jaar een profielkeuze maken. Ik ben er bijna uit wat ik wil gaan doen, nl. E&M met wiskunde B, Frans, Duits, M&O en informatica maar zit nog te twijfelen of het niet handiger is om N&T te gaan doen. Voor een opleiding informatica heb je (als E&M doet) wiskunde B nodig, ik sta hierop gemiddeld een 8,0 dus dat komt wel goed. Maar natuur- en scheikunde vind ik vrij moeilijk en ook niet echt interessant. M.a.w heb je natuur- en scheikunde nou eigenlijk nodig voor een opleiding informatica of heb je er niet zoveel aan en gaat het echt alleen om wiskunde?

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 18:22
Natuurkunde en scheikunde is leuk om gehad te hebben, maar dat ik nou echt kan zeggen dat ik er iets aan heb tijdens mijn opleiding informatica, nou nee. Wiskunde is wel erg belangrijk, als je daar veel moeite mee hebt, ga je het erg lastig krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind wiskunde niet super moeilijk maar het komt me ook niet aanwaaien, ik steek er altijd aardig wat tijd in. Maar E&M met wiskunde B, Frans, Duits, M&O en informatica sluit ook er ook prima op aan?

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Engels, Wiskunde, Economie, M&O zijn erg handige dingen.

Huh, waarom Economie en M&O? Het is heel erg prettig als je ook snapt waar je mee bezig bent in de informatica. Hoe een bedrijf werkt, wat een boekhouding inhoudt, wtf is een purchase order en hoe staat zoiets in een systeem enz.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

NT is een goede keuze. Je kan er alle kanten mee op, wel de moeite waard. Misschien ben je nu niet zo'n uitblinker in natuurkunde en scheikunde maar in de vierde trekt het steeds meer naar wiskunde toe.
Zelf ga ik volgens jaar (in de 4e) ook een nt profiel doen met m&o en biologie. Je kan dan ongeveer alle kanten op. Maar goed zoek eens op welke studies je interessant lijken en kijk naar wat je er voor nodig hebt en stel daar je profielkeuze naar samen.

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Motrax schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 14:28:
Engels, Wiskunde, Economie, M&O zijn erg handige dingen.

Huh, waarom Economie en M&O? Het is heel erg prettig als je ook snapt waar je mee bezig bent in de informatica. Hoe een bedrijf werkt, wat een boekhouding inhoudt, wtf is een purchase order en hoe staat zoiets in een systeem enz.
Als ik moest kiezen, of een keuze tussen deze twee moet maken, was ik voor Economie gegaan aangezien je daar bij een eventuele andere vervolgopleiding nog nodig kan hebben. M&O is ten eerste zeer saai en je hebt er later weinig aan vond ik .

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt ;) Dat lijkt me iid wel handig.

• Dentheman
  • Laatst online: 20-11 22:11

Dentheman

Zie signature

Overigens, als scheikunde je nu al niet ligt, zou ik het niet doen (NG of NT). Ik was er juist redelijk goed in v/d 1e t/m de 3e maar nu snap ik 't net aan en steek er behoorlijk wat tijd in. (nu = 5 HAVO)

Zie ondertitel

Verwijderd

Topicstarter
Die laatste reactie was @Montrax (firefox reageert wat traag :P). Maar ff @qinq de studies die je zeg maar extra kan t.o.v E&M lijken me ook niet echt interessant bijv. de gezondheidszorg, landbouw of natuur maar ook meer als 90% van de technische studies boeit me nu niet echt. Ik denk alleen dat dat later misschien gaat veranderen en dat ik dan de verkeerde keuze heb gemaakt.

Verwijderd

Weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar "vroeger" gaf een betaprofiel je toegang tot heel veel alfastudies, in ieder geval op het gebied van economie/management. De vakspecifieke kennis bij vakken als economie is toch voor een student in een maandje in te halen, een grondige basis leggen qua wiskunde en abstract denkniveau kost echter veel meer tijd. Iemand die naast wiskunde (wat weinig meer is dan sommetjes maken) ook natuurkunde gedaan heeft, heeft wel een voorsprong qua inzicht in hoe je wiskunde kan inzetten om processen te modelleren. Al is het wat dat betreft jammer dat de natuurkunde zo volledig geinfantiliseerd is dat je het vak kan afronden zonder ook maar iets van wiskunde te snappen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2007 15:19 ]

Verwijderd

Dat is nog steeds zo. Als je voor maximale studiekeuze en maximale keuzeruimte na je studie wil gaan moet je een zo beta mogelijk pakket pakken met Engels erbij. Klein beetje economie (vooral macro) is ook handig, maar vooral het abstracte en conceptuele denken dat je van beta vakken leert helpt je enorm.

• robbert
Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 15:06:
Weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar "vroeger" gaf een betaprofiel je toegang tot heel veel alfastudies
Dat is nog steeds.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:15

Zerora

Ik Henk 'm!

Natuurkunde/scheikunde is overigens wel handig (lees: voorsprong) als je veel elektronica aan de slag wilt gaan voor bijv. casemodden ofzo.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

Verwijderd

Topicstarter
Zerora schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 15:41:
Natuurkunde/scheikunde is overigens wel handig (lees: voorsprong) als je veel elektronica aan de slag wilt gaan voor bijv. casemodden ofzo.
Ook als je alleen software wilt programmeren?

• robbert
Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 16:23:
[...]

Mocht je informatie aan een universiteit willen gaan doen, ga je echt niet alleen software programmeren. Dat is slechts een klein deel van je curriculum.

Verwijderd

Topicstarter
robbert schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 16:36:
[...]

Mocht je informatie aan een universiteit willen gaan doen, ga je echt niet alleen software programmeren. Dat is slechts een klein deel van je curriculum.
Zerora schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 15:41:
Dit is dan bijvoorbeeld ook nog een onderdeel maar dat dus niet onmogelijk zonder natuur- en scheikunde?

• robbert
Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 16:44:
[...]

[...]

Dit is dan bijvoorbeeld ook nog een onderdeel maar dat dus niet onmogelijk zonder natuur- en scheikunde?
Mijn opmerking slaat op het alleen .. programmeren.

Maar goed, aan natuurkunde scheikunde heb je weinig bij het programmeren. Tenzij je dingen moet programmeren welke een toepassing hebben in de natuurkunde of scheikunde.

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

Ik heb overigens Natuur en Gezondheid (wb1, sk, na1, bio) met de std. vakken: engels, nederlands, frans1. Met als gekozen vakken Informatica en Economie 1

en er is bijna geen één studie waar ik niet aangenomen zou worden. (muv. selectie/loting)

Ik ga nu de hogere hotelschool doen, eigenlijk is mijn profiel geen aanrader voor die studie, maar ik ben een beetje geswitched van interesse, vind natuurkunde en wiskunde nog steeds vermakelijk, maar dit is wat ik wil en ben ook aangenomen na de selectie :)

Zie ondertitel

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 15:06:
Weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar "vroeger" gaf een betaprofiel je toegang tot heel veel alfastudies, in ieder geval op het gebied van economie/management. De vakspecifieke kennis bij vakken als economie is toch voor een student in een maandje in te halen, een grondige basis leggen qua wiskunde en abstract denkniveau kost echter veel meer tijd. Iemand die naast wiskunde (wat weinig meer is dan sommetjes maken) ook natuurkunde gedaan heeft, heeft wel een voorsprong qua inzicht in hoe je wiskunde kan inzetten om processen te modelleren. Al is het wat dat betreft jammer dat de natuurkunde zo volledig geinfantiliseerd is dat je het vak kan afronden zonder ook maar iets van wiskunde te snappen.
Zover ik weet, moet je voor enkele economie/managementstudies economie-1 (oude systeem) hebben. Maar sinds de deelvakken verdwijnen in het nieuwe systeem, zul je wel gewoon economie moeten hebben? :?

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:15

Zerora

Ik Henk 'm!

Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 16:23:
[...]

In dat geval is Scheikunde en Natuurkunde slechts handig om nog meer ervaring op te doen voor Wiskunde.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog even een reactie van mij wat het uiteindelijk is geworden. Ik kies voor N&T met Duits, informatica M&O en economie :9.

• robbert
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 21:56:
Toch nog even een reactie van mij wat het uiteindelijk is geworden. Ik kies voor N&T met Duits, informatica M&O en economie :9.
Zijn 3 keuzevakken niet erg veel, of is er tegenwoordig iets veranderd dat je er meer moet kiezen? Destijds (5 jaar geleden) hoefde ik maar 1 keuzevak te kiezen, dat keuzevak was informatica bij mij.

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

je moet zowieso een taal kiezen, dus 2 keuzevakken zijn hier van toepassing

Zie ondertitel

• robbert
Dentheman schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 11:42:
je moet zowieso een taal kiezen,
Dat begrijp ik
dus 2 keuzevakken zijn hier van toepassing
Tot mijn weten noemt hij echt 3 keuzevakken op:
• informatica
• M&O
• economie

Verwijderd

Dentheman schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 11:42:
je moet zowieso een taal kiezen, dus 2 keuzevakken zijn hier van toepassing
O? Bij ons is dat niet verplicht, misschien omdat je Frans-1 en Duits-1 al in het algemeen deel hebt zitten. En verder, volgens mij zijn drie vakken in het vrije deel inderdaad wel redelijk uitzonderlijk. Ik ken vele die zich gewoon "keurig" aan die twee-vakken regel houden. Zelf overschrijd ik die regel, maar daar gaat 't hier niet om.

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

robbert schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 12:36:
[...]

Dat begrijp ik

[...]

Tot mijn weten noemt hij echt 3 keuzevakken op:
• informatica
• M&O
• economie
ohja, nu zie ik het ook

ach, bij mij op school zit een meisje op het vwo, doet N&T met 5 extra keuzevakken dus ik kijk er niet echt van op :+

Zie ondertitel

Verwijderd

Dentheman schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:29:
[...]

ohja, nu zie ik het ook

ach, bij mij op school zit een meisje op het vwo, doet N&T met 5 extra keuzevakken dus ik kijk er niet echt van op :+
offtopic
Ik ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gewoon twee keuze vakken hoor ;).
Je hebt het gemeenschappelijk deel daar moet je kiezen tussen Frans en Duits daar is het dus Duits geworden. Dan heb je de profielvakken natuurkunde, scheikunde en wiskunde b. Dan moet je een profielkeuzevak kiezen (keuze uit informatica, biologie en wiskunde D) dat is dus informatica geworden. En tenslotte als keuze examenvakken dus M&O en economie.

• PathFindeR_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 02:55
Ik wil toch even reageren op het feit dat hier economie en zeker m&o zo half terzijde worden geschoven. Ik vind dat economie je veel inzicht geeft in hoe bedrijven, winkels en de overheid in elkaar zit. Ik merk gewoon dat het handig is om te weten. M&O vind ik bij een economische studie of interesse onmisbaar, dat sluit echt goed aan op economie, alleen bekijk je dan de stof vanuit de ogen van het bedrijf zelf.

Heb zelf ook scheikunde gehad, maar ik vond de toegevoegde waarde daarvan niet echt hoog.

• robbert
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:59:
Dan moet je een profielkeuzevak kiezen (keuze uit informatica, biologie en wiskunde D) dat is dus informatica geworden.
Ah, ok. Dat is dus nieuw :) Dat was in mijn tijd nog niet.

Verwijderd

robbert schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 18:20:
[...]

Ah, ok. Dat is dus nieuw :) Dat was in mijn tijd nog niet.
Nee, inderdaad. Kiezen in 't profiel (behalve bij CM) was/is er ook voor mij niet bij.

Verwijderd

Ik heb zelf N&T + Informatica en Frans (inmiddels beide keuzevakken afgesloten) en ik vind de wiskunde wel leuk om eerlijk te zijn :) Natuurkunde is niet zo erg moeilijk alleen moet je wel geluk hebben met een goede leraar die het goed kan uitleggen, anders ben je het zaadje aangezien de natuurkunde boeken gewoon ruk zijn :X

En scheikunde is wel oké, maar nogmaals je moet er van houden en je moet het vooral interessant vinden!
Pagina: 1