Spanning van de autoradio verdwijnt bij aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HenriBusger
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-01 00:04
Weet niet of dit 't goede forum is, maar post 'm toch.

Denk ik vanavond ff snel de autoradio uit onze trekker (tractor voor de stadsen) verwisselen...
Door ammoniak aantasting was deze niet meer je van het.... Ik wilde 'm vervangen door 'tzelfde model: de Philips RC169...

Ik haalde de radio eruit en sloot de "nieuwe" aan. Zelf had ik in 't verleden al iso-stekkers (ik neem aan dat aan autoradio's "iso-contrastekkers" hebben) bevestigd in de trekker.
Zodoende zou deze hele handeling van vanavond een peuleschil worden........ Niet dus.

Ik sluit dus de andere radio aan, zet 'm aan en.......: geen enkele reactie van de radio..
Ik controleer de spanning op de massa en de plus: 12v....
Dit was echter zonder de radio.
Sloot ik de radio weer aan, dan was de spanning bijna 0v... Wie heeft dit eerder meegemaakt?
Je kunt een auto gelijk trekken aan een "trekker" qua aansturing van de radio. Ik zat te denken aan een torpedo-zekering (deze heeft de trekker alleen maar) die niet goed zou zijn. Die had ik vanavond niet bij de hand.
Tot zover mijn probleem

Life is like a battery, keep it charged!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 23:56
Tussen welke massa en plus meet je? Bij de radio of bij de accu?

Meet eens bij de accu wat ie doet. En probeer anders eens te meten of de radio stroom trekt.

Misschien is er ergens een kabeltje losgeschoten, of zit er iets niet helemaal lekker in je iso stekker of bekabeling...

• HenriBusger
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-01 00:04
Een contactpunt dichtbij de accu was niet helemaal lekker meer. Dit heb ik vervangen (met contactspray had ik nog geen resultaat) en daarmee was 't euvel verholpen. Nu weer op en top aan 't werk. De hits komen weer naar m'n oren toe.

Het vreemde (voor mij althans) was dat er eerst wel spanning was, maar wanneer er stroom afgenomen werd vond ik geen spanning tussen de plus en de min. Het mechanisatiebedrijf vertelde mij dat ik de contactpunten van de bekabeling moest nagaan. Een hels karwei, aangezien 't goed was weggestopt en de kabels waren heel strak gelegd. Dus weinig ruimte om te vervangen o.i.d.
Door een "rot"contact zou de kabel te weinig stroom afleveren, waardoor de spanning zou wegvallen.
Nu dus verholpen.

Bedankt voor de reactie. Weer wat geleerd. Contactpunten en kabels goed nagaan bij evt. spanningsverlies.

Life is like a battery, keep it charged!