Momenteel ben ik bezig met het ontwikkelen van een product, te weten een raamwerk aan webdiensten.
De individuele webdiensten kunnen door klanten afgenomen worden.
Die klanten kunnen per webdienst ook weer eigen klanten hebben.
Nu wilde ik eerst alles in 1 database proppen.
Maar bij tien webdiensten zou ik in mijn model al gauw tegen de 300 tabellen aanlopen.
Niet echt handig dacht ik zo.
Daarom ben ik nu een multi-database design aan het overwegen.
Een voorbeeld:
De klanten van individuele diensten van het raamwerk zou ik in 1 database kunnen proppen.
Per webdienst zou ik ook een database kunnen inrichten, met daarin de parameters en data van de klanten.
Aangezien de primary key van de klant niet wijzigt zou ik het relationele aspect kunnen afdwingen in de business logic van mijn applicatie.
Persoonlijk ben ik van mening dat een multidatabase design op het gebied van beheer en schaalbaarheid een betere keuze is.
Wat is jullie mening?
Btw: dit raamwerk zal in PHP5 geprogrammeerd worden en als database backend is gekozen voor Mysql v5.
De individuele webdiensten kunnen door klanten afgenomen worden.
Die klanten kunnen per webdienst ook weer eigen klanten hebben.
Nu wilde ik eerst alles in 1 database proppen.
Maar bij tien webdiensten zou ik in mijn model al gauw tegen de 300 tabellen aanlopen.
Niet echt handig dacht ik zo.
Daarom ben ik nu een multi-database design aan het overwegen.
Een voorbeeld:
De klanten van individuele diensten van het raamwerk zou ik in 1 database kunnen proppen.
Per webdienst zou ik ook een database kunnen inrichten, met daarin de parameters en data van de klanten.
Aangezien de primary key van de klant niet wijzigt zou ik het relationele aspect kunnen afdwingen in de business logic van mijn applicatie.
Persoonlijk ben ik van mening dat een multidatabase design op het gebied van beheer en schaalbaarheid een betere keuze is.
Wat is jullie mening?
Btw: dit raamwerk zal in PHP5 geprogrammeerd worden en als database backend is gekozen voor Mysql v5.