Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gezocht: papier waar toner niet aan hecht

Pagina: 1
Acties:
  • 476 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:43

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Om overlays op plastic te maken ben ik op zoek naar een papiersoort waar toner niet aan hecht zodat ik door het papier te verhitten de toner te laten plakken aan het plastic.

Papier heeft dus de volgende eisen:
1. Erg glad, om de transfer goed te laten gaan.
2. Hittebestendig
3. Toner mag er niet goed aan hechten.

Heb al geprobeerd:
1. Normaal.(kopier)papier, hecht toner veel te goed aan.
2. HP premium fotopapier, toner hecht slecht, maar het plastic smelt tijdens het afdrukken en de overlay.
3. Aldi fotopapier, toner hecht te goed.

Beste zou zijn iets als hittebestendig plastic, maar of dat er is in A4 vorm?

Iemand tips om iets te gebruiken?

Verwijderd

he? je kan toch gewoon transparanten kopen die geschikt zijn voor laserprinters? die zijn voor zover ik weet zelfs goedkoper dan inktjet transparanten.

http://discountoffice.nl/...a4-hp92296u-laserdoos-50/

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2007 19:46 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Er zijn idd gewoon photosheets voor in de laserprinter :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Erm, hoe wil je met een transparant een overlay maken op normaal plastic.

Ik bedoel in spiegelbeeld uitprinten op een stuk oerlay, deze dan op zijn kop op een plank of plastic plaat leggen om teksten enzo aan te brengen.
Ofwel eik printen op dingen die niet in de printer passen.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Oude printer op de kop tikken en de fuser ervan mollen? Ooit een keertje een vastgelopen sheet uit een laserprinter gehaald (ergens in het proces, vóór de fuser). Je wilt niet weten wat voor smeerbende je dan krijgt. 't Poeder blijft nog nét hangen als je voorzichtig aan doet, maar als je je vinger er overheen haalt.... :X

Mét fuser lijkt 't me een onmogelijke zaak, de toner smelt gewoon op elke ondergrond vast?

[ Voor 12% gewijzigd door Osiris op 03-05-2007 20:48 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Koop voor 30euro een "Inkjet" + "T-shirt transferfolie" dan is het netjes, kan je het met een strijkijzer makkelijk aan brengen, afwasbaar, en geen last van tonerstof of een laserprinter die kapot gaat om dat er overal toner vast gaat zitten...

[ Voor 18% gewijzigd door djexplo op 03-05-2007 21:04 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Osiris schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 20:47:
Oude printer op de kop tikken en de fuser ervan mollen? Ooit een keertje een vastgelopen sheet uit een laserprinter gehaald (ergens in het proces, vóór de fuser). Je wilt niet weten wat voor smeerbende je dan krijgt. 't Poeder blijft nog nét hangen als je voorzichtig aan doet, maar als je je vinger er overheen haalt.... :X

Mét fuser lijkt 't me een onmogelijke zaak, de toner smelt gewoon op elke ondergrond vast?
Lijkt me inderdaad de meest realistische optie. Kun je de toner met behulp van een flinke hete strijkbout zelf op het plastic euh fusen, misschien.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
probleem daarvan is dat de toner dan ook aan de 'drager' gaat fusen, alle toner moet op de ontvanger, niet 1/3 ofzo.
De drager zelf moet dus geen toner vast willen houden, en vanuit dat aspect maakt het niks uit of je nou 1 of 2x verwarmd.

Inkjet is geen oplossing btw, inkjet inkt is niet geschikt voor dit soort oplossingen. Moet echt laser zijn.

Verwijderd

Tja da's inderdaad een probleem. Kun je het papier niet op de één of andere manier ergens mee behandelen? Vettig maken of zo, hoewel je vettig papier liever niet door je printer hebt.? Of anders gewoon printen, sjabloon uitsnijden en spuiten (gaat om het resultaat toch, niet hoe je het bereikt?)

• Osiris
  • Niet online
SA007 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 21:57:
probleem daarvan is dat de toner dan ook aan de 'drager' gaat fusen, alle toner moet op de ontvanger, niet 1/3 ofzo.
De drager zelf moet dus geen toner vast willen houden, en vanuit dat aspect maakt het niks uit of je nou 1 of 2x verwarmd.
Zonder fuser zit de toner écht super-los aan bijv een sheet (alleen de statische lading die 't vast laat plakken). Als je er dan voor zorgt dat het uiteindelijke object een beetje 'plakt' (met vaseline insmeren ofzo) en vervolgens, nadat de toner 'overgezet' is, de toner dan fused somehow, dan zit je toch denk ik wel op een 99% overdracht?

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-11 22:49

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Waarom zoek je geen overlay medium wat gelijk voldoet aan jouw eisen? Er zijn genoeg bijzondere 'papiersoorten' die gewoon door een laserprinter heen kunnen... Kun je niet wat duidelijker omschrijven waar je het voor wilt gebruiken?

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Osiris, maar dan heb je weer extra problemen.
Hoe krijg je de toner door de vaseline heen, dus hoe voorkom je dat die ervoor zorgt dat de toner niet hecht?
Oppervlak moet erna namelijk wel vetvrij gemaakt worden en vaseline is niet bepaald vetvrij :P

Wat ik eigenlijk wil doen
- Gooi het 'papier' in de printer
- Print in spiegelbeeld
- Gooi het 'papier' op zijn kop op de oppervlak
- Ga er met een oldschool strijkijzer overheen om te fusen.

Wat ik eigenlijk gewoon zoek is een ervaring van iemand die 'ergens' op gedrukt had en dat de toner eigenlijk weer zo eraf kwam zetten, ik heb 't eens gehad met een fotopapier, maar ik weet niet meer welk, en om alle mogelijke soorten fotopapie te kopen...

Eik moet het een vergelijkbaar oppervlak aan een drum hebben, weet iemand wat dat voor materiaal is?

Fuser uitzetten heb ik bij deze laserprinter geprobeerd, maar:
- De printer wou niet starten zonder fuser.
- Als ik de verwarmingspoel van de fuser los knip geeft printer 'netjes' aan tonerfout. (zit ws nog ergens een temp sensor verstopt oid?)

Offtopic:
Weet iemand of je ook witte toner kan kopen?

@adoy: Overlay medium? dat zoek ik juist :)
Of doel je op het 'doel', nou dat krijg je echt niet door een laserprinter en stickers/overhead sheets/etc zijn geen optie, inkt/toner moet direct op het 'doel'.

[ Voor 8% gewijzigd door SA007 op 03-05-2007 22:48 ]

• adoy
  • Laatst online: 13-11 22:49

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Alle fusers hebben een thermische veiligheid tegen overhitting + thermische sensors die de temperatuur monitoren... Je zult de aansturing dan voor de gek moeten houden dat de fuser de juiste temperatuur heeft.

Nogmaals is het niet handiger een medium te zoeken wat aan jouw eisen voldoet? Leg eens uit wat je er mee wilt doen...

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• SinergyX
  • Laatst online: 14:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

SA007 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 22:47:
Wat ik eigenlijk wil doen
- Gooi het 'papier' in de printer
- Print in spiegelbeeld
- Gooi het 'papier' op zijn kop op de oppervlak
- Ga er met een oldschool strijkijzer overheen om te fusen.
Stel, dat je een fuser weet uit te schakelen (hoe dan ook), poeder op je papier en wil gaan plaatsen op (zeg es wat) motorkap van je auto. Strijkijzer erop, lijkt mij dat je 'papier' dan veel sneller warm wordt dan je motor kap, poeder gaat alsnog op 'papier'.

* SinergyX sluit zich even aan bij adoy :)

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 03-05-2007 22:57 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dit kan toch veel makkelijker?
Gewoon even je plaatje of tekst naar een grafisch pakket kopieren, spiegelen en adrukken naar een transparant.
http://wordtips.vitalnews...ument's_Mirror_Image.html
http://www.croppincorner.com/articles/mirror.htm

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Osiris
  • Niet online
Microkid schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 22:58:
Dit kan toch veel makkelijker?
Gewoon even je plaatje of tekst naar een grafisch pakket kopieren, spiegelen en adrukken naar een transparant.
http://wordtips.vitalnews...ument's_Mirror_Image.html
http://www.croppincorner.com/articles/mirror.htm
Ja, en dáárna moet de toner op dat transparant weer op een willekeurig oppervlak wat niet door de printer zelf heen kan, zoals iemand een motorkap al als voorbeeld noemde ;)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik wil toner als soortvan silkscreen gebruiken, dus ik heb een 'object' waar ik tekst op wil hebben (scherp en minstens waterbestendig).

Dus ik duw een drager (waar de toner neit op hecht) in de laserprinter, die komt eruit met de toner er semi-op (alsin, het blijft wel hangen, maar veegt het zo weg, zelfde als dat je helemaal geen fuser hebt)

Dan leg ik dat vel met de bedrukte kant op het doel en gebruik ik een andere verwarmingbron als fuser om de toner dan aan het oppervlak van het doel te laten hechten.
Het doel kan vanalles zijn, van een plastic behuizing tot een (front)plaatje wat niet in de printer kan, van mij part is het drinkglas.

Bedenk me opeens iets:
Je kan van die velletje kopen waar dan letters/cijfers op staan die je dan kan overkrabben op een oppervlak, zoiets wil ik dus eigenlijk doet met een laserprinter.

[ Voor 12% gewijzigd door SA007 op 03-05-2007 23:02 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Wat is het nut van spiegelen op een transparant, Microkid? ;)
Overigens is een transparant niet wat de TS zoekt.

Wat betekent mijn avatar?

• Microkid

Microkid

Smile

Osiris schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 22:59:
[...]

Ja, en dáárna moet de toner op dat transparant weer op een willekeurig oppervlak wat niet door de printer zelf heen kan, zoals iemand een motorkap al als voorbeeld noemde ;)
Dat kan je dus echt vergeten, want dat toner is zo gevoelig dat het bij het minste zuchtje wind wegwaait. En hoe wou je dat er op "strijken" met de correcte temperatuur, zonder dat het verschuift,, en overal even dik?
Lijkt dat TS naar een betere oplossing moet zoeken want hier zie ik weinig in.
Dido schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 23:00:
Wat is het nut van spiegelen op een transparant, Microkid? ;)
Overigens is een transparant niet wat de TS zoekt.
Sorry, dacht dat ie gespiegelde transparanten wild hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 03-05-2007 23:02 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 12:29

TheBorg

Resistance is futile.

Ik denk dat teflon één van de weinige materialen is waar toner niet aan hecht. Ik heb het alleen nog nooit in folie materiaal gezien. Het is ook te koop in blik, misschien zelfs in een spuitbus. En dan bedoel ik dus het pure spul en niet de aangelengde troep die ze teflon ketting spray noemen, Je kun een normale sheet flinterdun mee insmeren, het word dan spekglad, maar niet vet.

Een andere mogelijkheid is printen op een normale sheet, je te bedrukken materiaal behandelen met UV lak, sheet erop, gezichtsbruiner erboven en klaar. Zelfde techniek wordt gebruikt om frontplaten van elektrische apparatuur van letters te voorzien.

[ Voor 24% gewijzigd door TheBorg op 03-05-2007 23:04 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Microkid schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 23:01:
Sorry, dacht dat ie gespiegelde transparanten wild hebben.
Dacht ik in eerste instantie ook, maar toen bedacht ik me dat je dan de transparant gewoon... omdraait :P

Wat betekent mijn avatar?

• Osiris
  • Niet online
Microkid schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 23:01:
[...]

Dat kan je dus echt vergeten, want dat toner is zo gevoelig dat het bij het minste zuchtje wind wegwaait. En hoe wou je dat er op "strijken" met de correcte temperatuur, zonder dat het verschuift,, en overal even dik?
Mwah, zuchtje wind valt in mijn ervaring wel mee, maar je moet idd niet je vinger d'r overheen halen of d'r hard overheen blazen.

En sowieso is 't niet nuttig om het met de sheet/drager zelf op het object proberen te fusen, aangezien de toner dan op beide oppervlakten zal komen te plakken.

Wellicht is 't mogelijk om op het object een plakkende doch niet-in-de-weg-bij-het-fusen-zittende stof te smeren. Vaseline is idd niet écht handig, want dan krijg je een troep bij 't fusen, maar d'r is vast wel een stofje wat zelf ook een soort fusende werking heeft. Wellicht een thermohardende plastic die je vloeibaar kunt kopen?

• Microkid

Microkid

Smile

SA007, hier is je oplossing: transfer toner, kan je op gewoon papier printen en dan overzetten naar een ander oppervlak met een strijkbout.
http://www.bltoner.com/transfertoner.html
Veel plezier er mee :)

edit: hier nog wat verlijkbaar spul.
http://desktoppub.about.com/od/transfers/l/aa_supplies.htm

[ Voor 23% gewijzigd door Microkid op 03-05-2007 23:08 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik heb teflon wel in foliemateriaal gezien, in de vorm van een losse antiaanbaklaag voor een skottelbrei (soort van platte/grote wok) hebben we hier thuis een is iig goed warmtebestendig :).
Is teflon statisch te laden zodat het toner enigsinds blijft hangen?

@Microkid: daarom wou ik zoiezo gedeeltelijk fusen, zodat het toner wel fused, maar dan met zichzelf zodat het een soort laagje vormt ipv een heel poeder.
Niet verschuiven/correcte temp is een heel wat minder groot probleem dan het juiste medium vinden.
Temp is gewoon te regelen op de strijkbout en niet verschuiven hebben ze tape voor uitgevonden.

Die transfer toner ziet er wel fancy uit idd, is dat ook nog ergens te koop :P
-- bedrijf gemaild, kijken wat ik terugkrijg.

[ Voor 9% gewijzigd door SA007 op 03-05-2007 23:14 ]

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
De techniek die je zoekt wordt wel gebruikt door hobbyisten om hun eigen printplaten te maken. Kijk hier eens. Er is ook een group op Yahoo.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Hermarcel: das een van die doelen waarvoor ik het ook wou gebruiken, samen met behuizingen bedrukken enzo, is een stuk goedkoper dan eerst laserdrukken op een transparant, dan (dure) fotogevoelige printen belichten en die dan ontwikkelen en dan etsen.
Gewoon printen op de print zelf, en dan etsen :P

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
De toner transfer methode gebruikt speciale papiersoorten als tussenmedium voor de toner. Er wordt dus niet rechtstreeks op de printplaat geprint. Dit kan ook niet (met een normale laserprinter) omdat het hele proces van electrostatisch laden van de drum verstoord wordt. Overigens moet je "speciaal papier" met een korreltje zout nemen: Meestal wordt er een bladzijde van een glossy magazine voor gebruikt.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik zag iets over gelatine op een normaal vel papier.
Ik vind het wel intressant de teflon folie 's te proberen, ga eerdaags 's nog zo'n folie halen., volgens mij kan je daar een A4 of 3-4 uithalen en kan je die prima recyclen. (als ze tegen open vlam kunnen, overleven ze een strijkbout ook wel :P)

Die about.com site heeft alleen dode links helaas...

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-11 20:27
Een ernstig oud topic, maar ik zit met hetzelfde probleem. Volgens een website waarin het transferren van papier naar printplaat uitgelegd word, gebruiken ze gewoon glossy inktjet papier in een laserprinter. Maar het lijkt mij dat je dit 2x kan doen en dan je fuser weg kan gooien en de printer niet meer kan gebruiken.

Ik wil sowieso een oude tweedehands op de kop zien te tikken om mee te experimenteren. Maar wellicht dat er nu andere / nieuwe suggesties zijn?

Het doel is dus een pcb layout te transferren naar een blanko printplaat.
Het matte papier (zonder waxlaag) is niet voldoende en het glossy papier ga ik er niet in stoppen zolang de fuser zijn werk nog doet :)
Pagina: 1