Toon posts:

[XP]Windows installatie te redden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een klein probleempje met één van mijn systeemen krijgen en vraag mij af of ik daar wat aan kan doen zonder Windows XP opnieuw te moeten installeren.

Anderhalve maand geleden heb ik mijn moederbord teruggestuurd ter reparatie, welke ik één dezer dagen terug ga krijgen. Ik heb van oude onderdelen die ik nog had een systeem in elkaar gezet, maar heb daarvoor wel mijn oudste schijf(IDE) gebruikt. Op deze schijf stond de systeemschijf, wat betekent dat de werkende Windows installatie, de voormalige D: schijf, geen systeembestanden, zoals boot.ini en ntldr, bevat. Kan ik op een of andere manier deze installatie nog redden? Ik heb twee SATA schijven, dus ik zou er misschien voor kunnen zorgen dat de schijf zonder OS de C: schijf wordt zodat de Windows registry niet gek wordt.

Ik heb niet kunnen vinden of dit mogelijk is, dus ik vrees het ergste. Doch als het kan, zou iemand mij misschien aanwijzingen kunnen geven zodat ik de huidige installatie niet verknal?

• AntarcticPL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-02 10:10
Het mag geen probleem zijn deze schijf opnieuw opstartbaar te maken
Ik zou een reparatie van je WinXP proberen.
Voor meer info: http://www.michaelstevenstech.com/XPrepairinstall.htm
Zie de onderste optie:

Possible Fix by reconfiguring boot.ini using Recovery Console.

1.Boot with XP CD or 6 floppy boot disk set.

2. Press R to load the Recovery Console.

3. Type bootcfg.

4. This should fix any boot.ini errors causing setup not to see the XP OS
install.

5. Try the repair install.

One more suggestion from MVP Alex Nichol

"Reboot, this time taking the immediate R option and if the CD letter is say K: give these commands

copy K:\i386\ntldr C:\
copy K:\i386\ntdetect.com C:\

(two other files needed - just in case)

1. Type: attrib -h -r -s C:\boot.ini del C:\boot.ini

2. Type: BootCfg /Rebuild

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-03 12:37

tweakerbee

dus..?

Systeembestanden kun je doen zoals bovenstaand.
Als je schijf als eerste herkend wordt kun je hem op de SATA controller wisselen, dit zou moeten werken. Anders kun je nog altijd een 8MB dummy partitie maken met Partition Magic of zo op de opstartschijf.

Overigens is het wel sterk aan te raden om Windows opnieuw te installeren op het moment dat je je moederbord vervangt. Dit voorkomt vage crashes door verkeerde drivers.

You can't have everything. Where would you put it?