[PHP] Gegenereerde PDF, tegenwoordig altijd aanpasbaar ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van dit topic: PDF genereren uit FORM, opslaan en 1x laten openen door user ben ik opzoek gegaan naar de beste manier van het genereren van een PDF file voor download.

Het blijkt dat er verschillende manieren zijn, waaronder een fdf bestand met een PDF-template en het echt genereren van een PDF met pdftk, ook aan de hand van een PDF template, maar dit werkt toch anders heb ik het idee.

Wat mij opviel bij het gebruik kan een FDF file is dat Acrobat Reader aangeeft dat je het PDF-bestand niet kan opslaan en alleen kan printen. Tevens kan je in dat geval ook alle forms in de ingevulde PDF-template verandere na het genereren vanuit de fdf-file. AcrobatReader kan het dacht ik wel opslaan, maar dan alleen een lege template variant van welke je gebruikt voor het genereren van je pdf.

Wanneer je gebruik maakt van PDFTK lijkt dit toch anders te zijn. Je maakt gebruik van een FDF-file, en tempory, bij het aanbieden ter download wat je met headers doet genereer je de PDF doormiddel van een passtru commando gebruikmakend van PDFTK.

In dit geval kan je de PDF netjes opslaan en komt Acrobat ook niet met acties als... je kunt het niet opslaan, alleen printen....

PDFTk vereist wel de installatie van PDFTK maar dit lijkt me geen probleem. Toch heb ik het idee dat je gebruikmakend van een FDF waarin je verwijst naar een PDF template, je hetzelfde resultaat zou moeten kunnen bereiken als met PDFTK.

Een vraag die tevens in mij opkwam is: Wordt een PDF een soort WordDocument tegenwoordig ? Ik dacht eigenlijk dat het voordeel, buiten dat je opmaak kunt hebben zonder iets van word nodig te hebben, was dat het niet makkelijk aanpasbaar zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 18:36:
Een vraag die tevens in mij opkwam is: Wordt een PDF een soort WordDocument tegenwoordig ? Ik dacht eigenlijk dat het voordeel, buiten dat je opmaak kunt hebben zonder iets van word nodig te hebben, was dat het niet makkelijk aanpasbaar zou zijn.
Een PDF is in essentie eigenlijk alleen maar een container formaat voor een postscript file en eventuele resources (fonts, afbeeldingen). Dat je met Acrobat reader de bestanden niet kunt aanpassen wil niet zeggen dat je een PDF niet kunt aanpassen. Is ook nooit zo geweest. Er zijn overigens wel mechanismen in PDF ingebouwd (even uit de blote bol) voor zover ik weet die het printen/editen van documenten aan banden legt / beperkt / niet toestaan. Maar zelfs dat lijkt me niet waterdicht (zeker niet als de software gewoon die restricties negeert).

Edit:
PDF files may also contain embedded DRM restrictions that provide further controls that limit copying, editing or printing. The restrictions on copying, editing, or printing depend on the reader software to obey them, so the security they provide is limited.
:Y)

[ Voor 31% gewijzigd door RobIII op 03-05-2007 18:45 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja daar heb je gelijk in, het is geen ramp dat iets offline aanpasbaar zou zijn, maar een form dat je per download krijgt en die direct aanpasbaar is terwijl je hem online ingevuld hebt lijkt me niet de juiste manier.

Dit gebeurt dus bij het gebruik van een FDF-file + PDF template en niet bij een passtru van PDFTK.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2007 22:36 ]