Na het verwijderen van mijn vorige topic, heb ik toch maar eens besloten om een zo uitgebreid en gedetailleerd nieuw topic te starten. Ik kan namelijk, in mijn toch wel aparte geval, geen oplossing vinden.
Oude config
Ik heb 2 identieke Maxtor harde schijven in raid staan, deze werken striped.
De block size is 128KByte
Ze waren aangesloten op Serial Ata poort 1 en 3.
Wat is er gebeurd?
Dinsdagmorgen zo rond 7.30 start ik mijn PC op. Ik ga ondertussen mijn tanden poetsen.
Ik had verwacht dat als ik terug zou komen, mijn pc netjes en zonder problemen was gestart.
Dit was niet het geval.
Ik heb maar 1 account - Administrator - dus hij start eigenlijk meteen door naar Windows.
Ik zag :
*De muiscursor
*De achtergrond
*Geen bureaubladpictogrammen
*2 van de 4 programma's waren gestart (Pictogrammen rechts onder).
Vreemd, de muis deed het niet.
Het toetsenbord reageerde ook niet op verschillende combinaties, bijvoorbeeld ctrl+alt+delete.
Ik besloot om de computer te resetten.
Ik reset de computer, het booten verloopt goed, totdat er staat : Disk boot failure.
Nog een keer geprobeerd, maar geen resultaat.
Via de Windows CD heb ik geprobeerd de partitie te repareren, ik dacht.. Ah fijn, de MBR is kapot, dat maak ik wel even.
Na het opnieuw maken van de MBR, wat moeilijk ging. Na het opnieuw maken van systemCFG, wat ook moeilijk ging begon ik een beetje in paniek te raken, de schijf was niet accessable (Ben het Nederlands woord even kwijt)
Chkdsk deed het ook niet, omdat de schijf onherstelbaar beschadigd was (Zo was de melding).
Ineens lukte het om de schijf weer toegankelijk te maken.
Ik typ in "dir" ik krijg een lijstje waar normaal mapjes staan - Windows etc.
In plaats van mooi "Windows" krijg ik ")(812039!*#" en allerlei rare dingen.
Ik heb nog vanalles geprobeerd, en toen heb ik Windows opnieuw moeten installeren. Het viel me meteen op dat de C partitie wel partitiegegevens bevatte, en de D schijf niet.
Partitie c was dus - 26GB
Partitie d was dus - 138GB
Ik Windows opnieuw geinstalleerd, en ik was dus alles kwijt. Ik werd gedwongen om te formatteren, om mijn RAID config te herbouwen, en om nieuwe partities aan te maken.
Aangekomen in mijn verse Windows (Zonder problemen) pakte ik de backup DVD/CD's
Ze waren ALLEMAAL kapot/beschadigd. Lang leve familieleden, maar goed.
Ik dacht aan het programma "Getdataback for NTFS"
Dat programma doorzoekt elke cluster, en kan zo alles weer terug vinden, behalve als het is overschreven, ik heb gelukkig een quick format gedaan.
Ik denk, ik zet de bestanden terug, maar helaas.
Het "copy" knopje in het programma werkt niet, echter als ik een 'oud' bestand open in het programma, komt het bestandje wel in de standaard "copy to" map te staan, alleen werken deze bestanden niet.
Weet iemand wat ik zou kunnen doen?
Ik denk namelijk, dat door het opnieuw maken van mijn RAID op nu , andere SATA poorten (Nu is het poort 2+4) mijn bestanden niet meer gerepareerd kunnen worden.
Ik heb de Faq doorgelezen, maar daar staat niets wat me kan helpen, ik kan niet al te veel gaan klungelen want hoe meer ik installeer hoe meer mijn oude bestanden weg gaan.
Het mij om de volgende belangrijke bestanden :
Examen huiswerk
Chatlogs
E-mails
_Zeer belangrijk_ Foto's van mijn kat!
Dit alles is misschien een mb of 400, maar met "Getdataback for NTFS" is het niet herstelbaar.
Het programma heeft bij mij wél eerder gewerkt, maar toen had ik geen RAID, en zaten de schijven op dezelfde SATA poort.
Als iets onduidelijk mocht zijn, of misleidend dan hoor ik dat graag, en pas ik dit zo snel mogelijk aan om fouten te voorkomen!
P.s : Als het mogelijk is om mijn RAID, op de 2 andere SATA poorten te zetten, en dit weer te herstellen dan zou ik dit graag willen doen om het te proberen.
Oude config
Ik heb 2 identieke Maxtor harde schijven in raid staan, deze werken striped.
De block size is 128KByte
Ze waren aangesloten op Serial Ata poort 1 en 3.
Wat is er gebeurd?
Dinsdagmorgen zo rond 7.30 start ik mijn PC op. Ik ga ondertussen mijn tanden poetsen.
Ik had verwacht dat als ik terug zou komen, mijn pc netjes en zonder problemen was gestart.
Dit was niet het geval.
Ik heb maar 1 account - Administrator - dus hij start eigenlijk meteen door naar Windows.
Ik zag :
*De muiscursor
*De achtergrond
*Geen bureaubladpictogrammen
*2 van de 4 programma's waren gestart (Pictogrammen rechts onder).
Vreemd, de muis deed het niet.
Het toetsenbord reageerde ook niet op verschillende combinaties, bijvoorbeeld ctrl+alt+delete.
Ik besloot om de computer te resetten.
Ik reset de computer, het booten verloopt goed, totdat er staat : Disk boot failure.
Nog een keer geprobeerd, maar geen resultaat.
Via de Windows CD heb ik geprobeerd de partitie te repareren, ik dacht.. Ah fijn, de MBR is kapot, dat maak ik wel even.
Na het opnieuw maken van de MBR, wat moeilijk ging. Na het opnieuw maken van systemCFG, wat ook moeilijk ging begon ik een beetje in paniek te raken, de schijf was niet accessable (Ben het Nederlands woord even kwijt)
Chkdsk deed het ook niet, omdat de schijf onherstelbaar beschadigd was (Zo was de melding).
Ineens lukte het om de schijf weer toegankelijk te maken.
Ik typ in "dir" ik krijg een lijstje waar normaal mapjes staan - Windows etc.
In plaats van mooi "Windows" krijg ik ")(812039!*#" en allerlei rare dingen.
Ik heb nog vanalles geprobeerd, en toen heb ik Windows opnieuw moeten installeren. Het viel me meteen op dat de C partitie wel partitiegegevens bevatte, en de D schijf niet.
Partitie c was dus - 26GB
Partitie d was dus - 138GB
Ik Windows opnieuw geinstalleerd, en ik was dus alles kwijt. Ik werd gedwongen om te formatteren, om mijn RAID config te herbouwen, en om nieuwe partities aan te maken.
Aangekomen in mijn verse Windows (Zonder problemen) pakte ik de backup DVD/CD's
Ze waren ALLEMAAL kapot/beschadigd. Lang leve familieleden, maar goed.
Ik dacht aan het programma "Getdataback for NTFS"
Dat programma doorzoekt elke cluster, en kan zo alles weer terug vinden, behalve als het is overschreven, ik heb gelukkig een quick format gedaan.
Ik denk, ik zet de bestanden terug, maar helaas.
Het "copy" knopje in het programma werkt niet, echter als ik een 'oud' bestand open in het programma, komt het bestandje wel in de standaard "copy to" map te staan, alleen werken deze bestanden niet.
Weet iemand wat ik zou kunnen doen?
Ik denk namelijk, dat door het opnieuw maken van mijn RAID op nu , andere SATA poorten (Nu is het poort 2+4) mijn bestanden niet meer gerepareerd kunnen worden.
Ik heb de Faq doorgelezen, maar daar staat niets wat me kan helpen, ik kan niet al te veel gaan klungelen want hoe meer ik installeer hoe meer mijn oude bestanden weg gaan.
Het mij om de volgende belangrijke bestanden :
Examen huiswerk
Chatlogs
E-mails
_Zeer belangrijk_ Foto's van mijn kat!
Dit alles is misschien een mb of 400, maar met "Getdataback for NTFS" is het niet herstelbaar.
Het programma heeft bij mij wél eerder gewerkt, maar toen had ik geen RAID, en zaten de schijven op dezelfde SATA poort.
Als iets onduidelijk mocht zijn, of misleidend dan hoor ik dat graag, en pas ik dit zo snel mogelijk aan om fouten te voorkomen!
P.s : Als het mogelijk is om mijn RAID, op de 2 andere SATA poorten te zetten, en dit weer te herstellen dan zou ik dit graag willen doen om het te proberen.