Toon posts:

Raid, DATArecovery

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het verwijderen van mijn vorige topic, heb ik toch maar eens besloten om een zo uitgebreid en gedetailleerd nieuw topic te starten. Ik kan namelijk, in mijn toch wel aparte geval, geen oplossing vinden.

Oude config

Ik heb 2 identieke Maxtor harde schijven in raid staan, deze werken striped.
De block size is 128KByte
Ze waren aangesloten op Serial Ata poort 1 en 3.

Wat is er gebeurd?

Dinsdagmorgen zo rond 7.30 start ik mijn PC op. Ik ga ondertussen mijn tanden poetsen.
Ik had verwacht dat als ik terug zou komen, mijn pc netjes en zonder problemen was gestart.
Dit was niet het geval.
Ik heb maar 1 account - Administrator - dus hij start eigenlijk meteen door naar Windows.
Ik zag :
*De muiscursor
*De achtergrond
*Geen bureaubladpictogrammen
*2 van de 4 programma's waren gestart (Pictogrammen rechts onder).

Vreemd, de muis deed het niet.
Het toetsenbord reageerde ook niet op verschillende combinaties, bijvoorbeeld ctrl+alt+delete.
Ik besloot om de computer te resetten.
Ik reset de computer, het booten verloopt goed, totdat er staat : Disk boot failure.
Nog een keer geprobeerd, maar geen resultaat.
Via de Windows CD heb ik geprobeerd de partitie te repareren, ik dacht.. Ah fijn, de MBR is kapot, dat maak ik wel even.
Na het opnieuw maken van de MBR, wat moeilijk ging. Na het opnieuw maken van systemCFG, wat ook moeilijk ging begon ik een beetje in paniek te raken, de schijf was niet accessable (Ben het Nederlands woord even kwijt)
Chkdsk deed het ook niet, omdat de schijf onherstelbaar beschadigd was (Zo was de melding).
Ineens lukte het om de schijf weer toegankelijk te maken.
Ik typ in "dir" ik krijg een lijstje waar normaal mapjes staan - Windows etc.
In plaats van mooi "Windows" krijg ik ")(812039!*#" en allerlei rare dingen.
Ik heb nog vanalles geprobeerd, en toen heb ik Windows opnieuw moeten installeren. Het viel me meteen op dat de C partitie wel partitiegegevens bevatte, en de D schijf niet.
Partitie c was dus - 26GB
Partitie d was dus - 138GB
Ik Windows opnieuw geinstalleerd, en ik was dus alles kwijt. Ik werd gedwongen om te formatteren, om mijn RAID config te herbouwen, en om nieuwe partities aan te maken.
Aangekomen in mijn verse Windows (Zonder problemen) pakte ik de backup DVD/CD's
Ze waren ALLEMAAL kapot/beschadigd. Lang leve familieleden, maar goed.
Ik dacht aan het programma "Getdataback for NTFS"
Dat programma doorzoekt elke cluster, en kan zo alles weer terug vinden, behalve als het is overschreven, ik heb gelukkig een quick format gedaan.
Ik denk, ik zet de bestanden terug, maar helaas.
Het "copy" knopje in het programma werkt niet, echter als ik een 'oud' bestand open in het programma, komt het bestandje wel in de standaard "copy to" map te staan, alleen werken deze bestanden niet.

Weet iemand wat ik zou kunnen doen?
Ik denk namelijk, dat door het opnieuw maken van mijn RAID op nu , andere SATA poorten (Nu is het poort 2+4) mijn bestanden niet meer gerepareerd kunnen worden.
Ik heb de Faq doorgelezen, maar daar staat niets wat me kan helpen, ik kan niet al te veel gaan klungelen want hoe meer ik installeer hoe meer mijn oude bestanden weg gaan.
Het mij om de volgende belangrijke bestanden :
Examen huiswerk
Chatlogs
E-mails
_Zeer belangrijk_ Foto's van mijn kat!

Dit alles is misschien een mb of 400, maar met "Getdataback for NTFS" is het niet herstelbaar.
Het programma heeft bij mij wél eerder gewerkt, maar toen had ik geen RAID, en zaten de schijven op dezelfde SATA poort.

Als iets onduidelijk mocht zijn, of misleidend dan hoor ik dat graag, en pas ik dit zo snel mogelijk aan om fouten te voorkomen!

P.s : Als het mogelijk is om mijn RAID, op de 2 andere SATA poorten te zetten, en dit weer te herstellen dan zou ik dit graag willen doen om het te proberen.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 18:36

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Je zegt het zelf al, formatteren en een nieuwe raid array aanmaken.

Daar is helaas niets meer aan te doen ben ik bang.

edit:

En ik denk dat programma's als get-data-back een probleem hebben met het recoveren van data omdat na het formateren en aanmaken van een nieuwe raid array niet meer te zeggen/berekenen/voorspellen is hoe de datablocken over de twee disks opgeslagen zijn geweest.

[ Voor 53% gewijzigd door Kluk-Kluk op 03-05-2007 18:43 ]

Powered By C8H10N4O2

Verwijderd

Topicstarter
Kluk-Kluk schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 18:38:
Je zegt het zelf al, formatteren en een nieuwe raid array aanmaken.

Daar is helaas niets meer aan te doen ben ik bang.
Quick formatten haalt alleen de partitiegegevens weg, dus de bestanden zijn in principe nog wel aanwezig.
Ik kan ze ook vinden, zoals gezegd. Het lijkt mij dan ook, dat ze nog te recoveren zijn, met de juiste programma's en misschien ook de precieze raid configuratie als hiervoor?

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:48

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Van dezelfde makers als GetDataBack is er ook Raid Reconstructor. Misschien dat je daar iets mee kunt.
Ik heb zelf al een paar keer meegemaakt dat ik met GDB data wel kon recoveren maar dat alles corrupt was, oplossing voor mij was toen gebruik maken van Stellar Phoenix. Hiermee heb ik een aantal dingen werkend kunnen terughalen wat met GDB corrupt was.

[edit]
Meuh.. Die Raid Reconstructor zal niet echt gaan helpen als ik zo lees wat ie doet.. Dan zou je blijkbaar je defecte raid-array nog moeten kunnen benaderen en geen nieuwe aangemaakt moeten hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door FlipFluitketel op 03-05-2007 18:45 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

Topicstarter
FlipFluitketel schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 18:44:
Van dezelfde makers als GetDataBack is er ook Raid Reconstructor. Misschien dat je daar iets mee kunt.
Ik heb zelf al een paar keer meegemaakt dat ik met GDB data wel kon recoveren maar dat alles corrupt was, oplossing voor mij was toen gebruik maken van Stellar Phoenix. Hiermee heb ik een aantal dingen werkend kunnen terughalen wat met GDB corrupt was.

[edit]
Meuh.. Die Raid Reconstructor zal niet echt gaan helpen als ik zo lees wat ie doet.. Dan zou je blijkbaar je defecte raid-array nog moeten kunnen benaderen en geen nieuwe aangemaakt moeten hebben.
Je hebt gelijk, raid constructor helpt niet in mijn geval dat had ik zelf ook al geprobeerd :)
Ik zal eens kijken naar stellar.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is het precies hetzelfde als Getdataback for NTFS.

Ik denk dat de 'normale' recovery programmas, de ability niet hebben om (Zoals raid 0 werkt) een bestand te repareren, vanwege het feit dat een bestand word opgesplitst in 2 of meerdere delen verdeeld over de 2 schijven.
TXT bestanden werken namelijk wel, alleen de kleintjes :)

Hij zoekt namelijk clusters af.
Bijvoorbeeld op cluster 1 begint "Belangrijk.doc" ter grootte van 24KB.
Als 24KB 8 clusters is, dan gaat hij er vanuit dat cluster 1 t/m 9 belangrijk.doc is.
Terwijl bij cluster 160.000.000 schijf 2 begint.
Stel dat cluster 1 t/m 4 het eerste deel van belangrijk.doc bevatten, en dat het 2e stukje van het bestand op schijf 2 is geschreven Dus cluster 160.000.000 t/m 160.000.009
Dan kan hij het gehele bestand niet recoveren?

Heb ik daar een beetje een punt of kraam ik onzin uit?

In andere topics word het ongeveer beschreven als..

Als "ABCDEF" je data is komt "AB" op schijf 1, "CD" op schijf 2, en "EF" of schijf 3. De inhoud van de andere schijven wordt nergens opgeslagen. Dus als schijf 1 wegvalt, weet de computer niet wat daar hoort te staan. Hij heeft immers alleen CDEF en de rest weet ie niet. Vanwege geen parity kan je dat NIET recoveren. Enige manier is de kapotte harddisk weer aan de gang te krijgen zonder hiervan data te moeten wissen.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2007 19:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weer een update.

Raid arrays kun je aanmaken met 4K t/m 128K en "optimal".
Ik heb altijd 128K en "optimal" gebruikt.
Raid arrays, kun je alleen herstellen als ze op dezelfde poorten zitten, en ook in dezelfde volgorde ingesteld!
Het idee wat ik heb, is om een quick format te doen *Ja alweer* maar daar word het niet beter op natuurlijk, maar mischien wel!
Daarna zet ik de nieuwe array op "eerst schijf 2, en dan schijf 1" (tegenovergestelde van nu)
op de poorten 1 en 3, zoals hij vroeger ook stond.
Daarna installeer ik windows jada jada, getdataback kijken of hij nu wel volledig bestanden kan repareren.
Als dat niet mocht lukken doe ik het nog een keer, alleen maak ik de raid array dan met schijf 1 als eerste en schijf 2 als tweede.
Als dat ook niet mocht baten, dan weet ik het niet meer.
Ik weet het zowiezo niet meer op dit moment, dat verhaaltje dan..

ABCD - "AB" op schijf 1 en "CD" op schijf 2.
Als ik de schijven nu in de verkeerde array heb, zou hij eerst "CD" pakken, en dan "AB" met de oude bestanden?
Wat een ingewikkeld gedoe :'(

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 20:31:
daar word het niet beter op natuurlijk, maar mischien wel!
Tja, hoe moeilijk wil je het jezelf maken?

De simpelste oplossing is de FAQ volgen maar met dat verschil dat je, al of niet tijdelijk, een andere HD erbij moet hebben om Windows op te installeren.

Kortom, andere HD erbij, daar Windows + Getdataback whatever op installeren , RAID-ARRAY maken zoals hij was en dan kijken wat er te redden valt.

Hoe meer schrijfacties je op de HD uitvoert, het wordt er niet beter op.

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 03-05-2007 20:43 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 20:41:
[...]

Tja, hoe moeilijk wil je het jezelf maken?

De simpelste oplossing is de FAQ volgen maar met dat verschil dat je, al of niet tijdelijk, een andere HD erbij moet hebben om Windows op te installeren.

Kortom, andere HD erbij, daar Windows + Getdataback whatever op installeren , RAID-ARRAY maken zoals hij was en dan kijken wat er te redden valt.

Hoe meer schrijfacties je op de HD uitvoert, het wordt er niet beter op.
Die raid array kan ik dan ook verkeerd maken.
Ik denk dat ik op dit moment de schijven verkeerd om in raid heb gezet, om te recoveren.
En dat de recover bestanden als CDAB worden gelezen, en niet als ABCD, vandaar dat ik het op de andere manier wou proberen..
Ah man, het had 1 muisklik gescheeld en ik had binnen een half uur een backup gehad, nee meneertje loopt vast :(
Ik weet zeker dat iemand met hetzelfde probleem dit opgelost heeft gekregen..
Pagina: 1