Toon posts:

Tegenlicht, waardoor een persoon niet goed zichtbaar is

Pagina: 1
Acties:
  • 420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, aangezien ik er helemaal gek van werd...
Ik wilde een foto van m'n moeder en mij maken, maar aangezien er zoveel tegenlicht was viel de persoon niet goed terug te vinden in de foto (zij en de omgeving waren te donker)....
Ik heb van alles geprobeerd....andere scenes, sluitertijden en geprobeerd te flitsen, maar toen zag het er ook niet uit en was de lucht veel te licht.

Wat doe ik verkeerd?

Ik heb een Panasonic FZ7 en ben nog de boel nog een beetje aan het uitproberen.

Groetjes, Stephanie

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
En daar komt HDR om de hoek kijken :) . Neem een foto waarbij de lucht goed is, en neem nog een foto waarbij de personen goed zijn en de omgeving. Later via photoshop maak je er 1 foto van...

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hdr is nou niet echt een snelle oplossing voor dit soort zaken.
Ik weet niet of tegen het licht in staat te fotograferen, maar met het licht mee is meestal al een stuk beter als je zowel omgeving, als achtergrond enigszins goed belicht wil hebben.

Daarbij maakt het natuurlijk ook wat voor camera je hebt. Niet elke camera heeft genoeg oplossend vermogen om grote lichtverschillen te kunnen weergeven.

Misschien kan je de volgende keer de belichting van de lucht/achtergrond nemen, en dan gewoon het onderwerp inflitsen. Dat lijkt me de makkelijkste en snelste manier om een goede foto te krijgen.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
HDR is combinatie met bewegende onderwerpen, vergeet het maar. Je kan hooguit in RAW schieten en hopen dat je wat uit de shadows kunt halen.
Een betere optie is om te flitsen.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Bij tegenlicht moet je normaal gesproken toch écht inflitsen of je achtergrond overbelichten. Of in je nabewerking met shadow highlights in de weer en/of flink burnen/dodgen, maar dan komt die DR weer om de hoek kijken...

Ik zou iig proberen in te flitsen :)

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-01 23:51
Volgens mij ook de flitser verplicht laten afgaan, en lichtmeting doen op de lucht. Of lichtmeting doen op de personen en dan opnieuw kadreren met lucht erbij. Uiteraard gaat de lucht dan overbelicht zijn. Sommige toestellen hebben ook background compensatie maar meestal is het effect daarvan eerder beperkt.

Verwijderd

Topicstarter
zo! Wat een snelle reacties, super! :)

Nou ik moest dus tegen het licht in fotografen aangezien ik de eiffeltoren
erop moest zetten....en dat kon echt nie anders dan tegen het licht in.
Ik heb hem ook laten flitsen, maar dan is die persoon zo overbelicht, dan
lijkt het, vind ik, alsof die persoon ervoor geplakt is....

Er zit dus niets anders op dan na de tijd te bewerken met de computer?

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
drie opties:

-de achtergrond overbelichten
-inflitsen
-licht reflecteren

hdr is bij dit soort situaties wat mij betreft iig geen optie.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 20:15

Barrycade

Through the...

Uh je moeder verplaatsen zodat je de zon in de rug hebt met fotograferen? :)
Of anders een reflectie scherm gebruiken om je onderwerp te belichten.
HDR is nou niet iets waar ik meteen aan zou denken.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 17:51:
dan heb je gewoon niet goed ingeflits.
nee, je moet ter plekke een goede foto maken (door goed licht te meten, goed te flitsen en/of goed gebruik te maken van het aanwezige licht, al dan niet dmv reflecteren).

Verwijderd

zo! Wat een snelle reacties, super! :)

Nou ik moest dus tegen het licht in fotografen aangezien ik de eiffeltoren
erop moest zetten....en dat kon echt nie anders dan tegen het licht in.

Flash Exposure Compensation :)

Waarschijnlijk is je flits te hard afgegaan, waardoor het onderwerp overbelicht is. Door de FEC aan te passen, kun je je flits minder hard af laten gaan. Als je dit goed doet is het onderwerp waarschijnlijk wel goed belicht :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2007 18:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 17:58:
Waarschijnlijk is je flits te hard afgegaan, waardoor het onderwerp overbelicht is. Door de FEC aan te passen, kun je je flits minder hard af laten gaan. Als je dit goed doet is het onderwerp waarschijnlijk wel goed belicht :)
Helemaal mee eens... evt kan je ook een stapje achteruit doen als je niet weet hoe je minder hard moet flitsen.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Aloys schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 17:33:
En daar komt HDR om de hoek kijken :) . Neem een foto waarbij de lucht goed is, en neem nog een foto waarbij de personen goed zijn en de omgeving. Later via photoshop maak je er 1 foto van...
Theoretisch gezien is dat geen "HDR"; dat omvat meer dan twee verschillende exposures op elkaar plakken. Echte HDR images worden gemaakt door met meerdere exposures te schieten, en die waardes dan om te rekenen naar een compleet logaritmisch bereik. Dat is geen triviale photoshop operatie oid. Camera RAW is ook min of meer HDR overigens, alleen is (paradoxaal) je bereik niet zo groot, maar het is geen bereik met lineaire "dichtheid".

Anyway, de techniek van twee fotos plakken levert ook vaak leuke platen op. (of de photomatix software die het zo te zien op de juiste manier doet)

[ Voor 4% gewijzigd door Zoijar op 03-05-2007 18:56 ]

Verwijderd

Wat jij nu gedaan hebt, is de flits op vol vermogen gebruikt. Echter er wordt hier gezegd dat je moet "inflitsen". Geen idee of dat met je camera kan, maar dan gebruik je minder vermogen van je flits. Daardoor wordt de voorgrond minder overbelicht, zodat je moeder er minder uit zal "springen".

Op mijn camera zit daarvoor een instelling die flitsexposrecompensation (o.i.d.) heet. Door die een negatieve waarde mee te geven, laat je de flitser minder hard werken. Ik zou gokken dat je die in moet stellen op -1, wellicht -1/2 of -1 1/2. Een beetje experimenteren dus.

Daarnaast kan je wellicht op een andere tijd van de dag die foto alsnog nemen, zodat de zon op een andere plek staat en het geheel toch al een stuk makkelijker wordt.

Verwijderd

Jammer dat je de foto niet zo snel meer over kan doen:)

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 18:38
Erg lastig probleem en vast de belangrijkste reden waarom zoveel camera-fabrikanten Face Detection introduceren, de nieuwste trend na megapixels en high-iso's. Met face detection probeert de camera gezichten te herkennen en ervoor te zorgen dat de gezichten scherp, goed belicht en met de juiste witbalans op de plaat gezet worden.

Maar goed, daar heb jij niks aan op dit moment. Achteraf kun je aan zo'n foto weinig meer doen vrees ik, zeker als hij in JPG genomen is. Je kunt plaatselijk de helderheid van de persoon opkrikken maar dat zal de kleur-echtheid van de persoon waarschijnlijk niet ten goede komen.

Als je een foto gaat knippen zou je spotmeting kunnen activeren en zo ervoor pogen te zorgen dat je onderwerp correct belicht wordt. Eventueel wat inflitsen.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De FZ7 heeft speciaal voor zo'n omstandigheden de funktie 'Backlight' in Simple Mode (cursor boven indrukken).
Dit werkt redelijk goed.
Pagina: 1