Puur en alleen "ter lering ende vermaek" ben ik me een beetje aan het verdiepen in astrofotografie. Omdat ik geen telescoop heb (en niet van plan ben er een te kopen) wil ik mijn 300 f/4 als basis daarvoor gebruiken.
Nu heb ik een en ander gelezen over het gebruik van een webcam i.c.m. een telescoop. Ik ben hiermee aan de slag gegaan en het werkt nog ook
Het idee is als volgt:
- Neem een telelens met tripod-mount en zet deze op een stevig statief.
- Haal een oude webcam uit elkaar en plaats de sensor achter de lens in het focal planem, +/- 45 mm achter de lens uit m'n hoofd. (dit heb ik middels de houtje-touwtje-plakband-methode bevestigd)
- Handmatig scherpstellen en met de computer een foto maken.
Het idee er achter is dat een webcam met z'n kleine sensor natuurlijk een vrij grote cropfactor heeft, waar je een heel grote effectieve brandpuntsafstand krijgt.
Maar
de resolutie van een webcam is vaak nogal slecht, de sensor rot en je moet een pc/laptop mee zeulen om hem aan de gang te helpen... 
Met het idee van die hoge cropfactor vraag ik mij nu af of het mogelijk is om een oude compactcamera (Canon A60/70) zo te modificeren opdat ik hem aan m'n 300 f/4 kan hangen. Een dergelijk camera heeft een cropfactor van +/- 7, een acceptabele sensor en resolutie én kan zonder pc functioneren.
In theorie zou je dan een brandpuntsafstand van 7*300 = 2100 mm bereiken
(optische zal het niet geweldig zijn, maar altijd beter dan met een crappy webcam)
Nu heb ik google al afgestruind om te kijken of zoiets al eens eerder geprobeerd (en gelukt) is, maar tot op heden heb ik nog niets gevonden.
Is een van jullie wel eens zoiets tegen gekomen?
Nu heb ik een en ander gelezen over het gebruik van een webcam i.c.m. een telescoop. Ik ben hiermee aan de slag gegaan en het werkt nog ook
Het idee is als volgt:
- Neem een telelens met tripod-mount en zet deze op een stevig statief.
- Haal een oude webcam uit elkaar en plaats de sensor achter de lens in het focal planem, +/- 45 mm achter de lens uit m'n hoofd. (dit heb ik middels de houtje-touwtje-plakband-methode bevestigd)
- Handmatig scherpstellen en met de computer een foto maken.
Het idee er achter is dat een webcam met z'n kleine sensor natuurlijk een vrij grote cropfactor heeft, waar je een heel grote effectieve brandpuntsafstand krijgt.
Maar
Met het idee van die hoge cropfactor vraag ik mij nu af of het mogelijk is om een oude compactcamera (Canon A60/70) zo te modificeren opdat ik hem aan m'n 300 f/4 kan hangen. Een dergelijk camera heeft een cropfactor van +/- 7, een acceptabele sensor en resolutie én kan zonder pc functioneren.
In theorie zou je dan een brandpuntsafstand van 7*300 = 2100 mm bereiken
Nu heb ik google al afgestruind om te kijken of zoiets al eens eerder geprobeerd (en gelukt) is, maar tot op heden heb ik nog niets gevonden.
Is een van jullie wel eens zoiets tegen gekomen?