[Excel] seconden uitrekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 400 views sinds 30-01-2008

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03 19:19
Ik heb een probleem. Voor een programma op het werk heb ik een excel nodig die het aantal seconden dat tussen twee tijden zit uitrekent. Ik heb geen verstand van excel dus heb ik de help bestudeerd en een avond zitten kloten met excel en google. Ik kom er helaas niet uit.

het moet er ongeveer zo uit komen zien:

0,15 15
0,31 16
0,48 17
1,53 65
2,11 18

De Excel moet dus uit de eerste kolom tijden de seconden berekenen. Dit moet iop zo'n manier gebeuren de tijd altijd in seconden wordt weergegeven en niet in minuut-seconde notatie. Ook moet de tijd in de eerste kolom ingevoerd kunnen worden met een komma en niet met een dubbele punt. Is dit mogelijk? heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen werken?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

• jerbro
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit is mogelijk. Volgens mij hoef je alleen de functie 'integer' van excel te kennen om dit te doen.
Deze functie laat alles dat achter de komma staat gewoon weg. Dus 1,9 wordt 1.

Nu kun je dus uitrekenen(indien het komma getal in A1 staat):
-De tijd in minuten: integer(A1)
-Het deel achter de komma: A1-integer(A1)
-Het deel achter de komma in seconden: (A1-integer(A1))*100
-En dus ook de totale tijd in seconden: integer(A1)+(A1-integer(A1))*100
-En dus ook de totale tijd in seconden: integer(A1)*60+(A1-integer(A1))*100

Je hebt nu dus de tijd die in het hokje staat omgezet naar een tijd in seconden. Dan is het verder vrij eenvoudig om deze tijd van de tijd in het vorige hokje af te trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door jerbro op 04-05-2007 11:11 . Reden: Foutje ]

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
jerbro schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 21:16:
Dit is mogelijk. Volgens mij hoef je alleen de functie 'integer' van excel te kennen om dit te doen.
Deze functie laat alles dat achter de komma staat gewoon weg. Dus 1,9 wordt 1.

Nu kun je dus uitrekenen(indien het komma getal in A1 staat):
-De tijd in minuten: integer(A1)
-Het deel achter de komma: A1-integer(A1)
-Het deel achter de komma in seconden: (A1-integer(A1))*100
-En dus ook de totale tijd in seconden: integer(A1)+(A1-integer(A1))*100

Je hebt nu dus de tijd die in het hokje staat omgezet naar een tijd in seconden. Dan is het verder vrij eenvoudig om deze tijd van de tijd in het vorige hokje af te trekken.
Dit klopt niet helemaal:
1,15 minuten is 75 seconden. Wat er voor de komma staat, moet je met 60 vermenigvuldigen, wat er achter de komma staat met 100 en die twee getallen optellen.

Het wordt dus: integer(A1)*60 + (A1-integer(A1))*100

Houdoe

• jerbro
  • Niet online
Inderdaad, heb het getest in excel, en verkeerd overgetyped 8)7

• tiesum
harstikke bedankt voor de goede tips. Ik heb hem tot zover werkend. Echter, er is nog iets in deze reeks wat ik niet werkend krijg:

Het komt ook voor dat een 'trial' wordt overgeslagen. Bijv:

0,15
0,31
X
0,48
1,53

Het probleem is dan dat de excel het niet uitrekent wanneer je een symbool (bijv X) neerzet, en verkeerd wanneer je een 0 neerzet. Hoe krijg ik het voor elkaar om deze 'overgeslagen regel' toch goed verwerkt te krijgen in de excel?

Het moet er dus eigenlijk zo uit komen te zien:

0,15 0,15
0,31 0,16
X
0,48 0,17
1,53 1,05

• jerbro
  • Niet online
Met een simpele 'if' voor de engelse versie, en een 'als' voor de nederlandstalige versie.
Je kunt met 'isnumber(A1)' kijken of A1 een getal is. Met if kun je aan de hand daarvan een beslissing nemen.
Dus als je de engelse versie hebt:
if(isnumber(A1);De formule die je al had hier zetten;"")
Alleen maakt dat het wel lastiger om de huidige en vorige van elkaar af te trekken.

[ Voor 17% gewijzigd door jerbro op 09-05-2007 10:06 ]

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
het is heel simpel:

je zet er een kolommetje tussen, bijvoorbeeld kolommetje B, en in kolom B zet je volgende if-regel:

cel B2:
=ALS(A2 ="X";B1;A2)

en vervolgens reken je in kolom C op basis van kolom B!

dan zou je onderstaand tabelletje krijgen:

A B C
0,150,150,15
0,310,310,16
X0,310,00
0,480,480,17
1,531,531,05

[ Voor 51% gewijzigd door Witte op 09-05-2007 10:43 ]

Houdoe

• tiesum
Bedankt voor jullie snelle reacties!!

Nog een laatste vraage en dan heb ik alles werkend. Dit zou volgens mij niet zo moeilijk moeten zijn, maar ik kan het via google nergens vinden...

De laatste kolom (zie bovenstaande reply, C-kolom) wil ik verwijzen naar andere cellen. Daar moet precies hetzelde getal komen te staan. dit doe ik simpelweg door in dit voorbeeld bij de nog aan te maken kolom D in cel D2 het volgende in te vullen: =C2

Nu is het echter zo dat ik alle getallen die 0 zijn wil vervangen door een tekst: overgeslagen. Hoe moet ik dit noteren???

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dit moet je makkelijk zelf kunnen uitvogelen adhv de post van witte, en eventueel een korte blik in de help. Omdat het draadje steeds meer begint uit te waaieren en het niveau van deze draad langzaam aan door de bodem van GoT zakt gaat er nu een slotje op.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.