Nieuw all-round systeem [budget €1000]

Pagina: 1
Acties:

• Mr A
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-03-2025
Na jaren van trouwe dienst is mijn pc´tje toch echt te traag geworden. Tijd voor een nieuwe.

De pc zal voornamelijk gebruikt worden voor internet, office, af en toe gamen, leechen, parren, rarren, photoshoppen, films kijken, muziek luisteren, multimedia converten enz. een all round workstation dus.

Alles wordt besteld bij www.sallandautomatisering.nl

UPDATE

Geheugenkeuze en totaalprijs aangepast!
Behuizing aangepast! en totaalprijs aangepast!

Dit zijn de producten die ik heb uitgezocht.
  • [b]Behuizing[/b] :Antec Sonata Lifestyle 2+450W voeding [red]€ 99[/red] [br] [b]Moederbord[/b] : GigaByte GA-965P DS3 [red]€ 110[/red] [b]of[/b] Asus P5B [red]€ 95[/red] [br] [b]Processor[/b] : Intel Core 2 Duo E6600 [red]€ 205[/red] [br] [b]CPU koeler[/b] : ? [br] [b]Geheugen[/b] [s] : GeiL PC-6400 800mhz DDR2 CAS 4-4-4-12 [red]€ 157[/red][/s] [br] Kingston DDR2 2GB PC6400 800MHz[red]€ 106[/red] [br] [b]Videokaart[/b] : Asus 8800 GTS 320MB [red]€ 278[/red] [b]of[/b] Asus 8800 GTS 640mb [red]€ 369[/red] [br] [b]HD[/b] : Heb ik nog liggen (250GB SataII) [br] [b]DVD-RW[/b] : Asus DVD-RW [red]€ 32[/red] [br] [b]Toetsenbord[/b] : Logitech UltraX [red] € 19[/red] [br] [b]Muis[/b] : Logitech MX500 (heb ik nog liggen)

Moederbord en videokaart staan er dubbel omdat die keuze nog niet gemaakt is.
Dit zijn de verschillende combo´s die gemaakt kunnen worden.

Config (DS3 mobo en 8800 GTS 320mb) € 849
Config (DS3 mobo en 8800 GTS 640mb) € 940

Config (P5B mobo en 8800 GTS 320mb) € 834
Config (P5B mobo en 8800 GTS 640mb) € 925

Motivatie

Antec Sonata Lifestyle 2 :

De behuizing is gewoon een persoonlijke keuze. De kast vind ik persoonlijk erg mooi en al vanaf de 1ste keer dat ik hem zag had ik besloten dat dit mijn volgende pc kast zou worden.

Moederbord :

De keuze voor het moederbord is nog open. Ik wil iig een goede kwaliteit mobo die flink overgeklokt kan worden.

Gigabyte GA-965P DS3
Asus P5B

Ik twijfel tussen deze 2 mobo´s. Kwa specs en prijs verschillen deze mobo´s vrij weinig.

De DS3 is een goed bordje om te overklokken. Op het forum hier en in reviews zijn er iig al mooie resultaten behaald.
Afbeeldingslocatie: http://www.links.co.jp/html/press2/image/965p-ds3.jpg
Volgens de review die ik gelezen heb is dit ook een goed bordje om te overklokken. Toch ben ik een beetje terughoudend ik er weinig andere info over kon vinden. De meeste P5B bordjes waar mee overgeklokt wordt zijn Deluxe mobo's.
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999%5Cimages%5Cproducts%5C1178%5C1178_m.jpg

Intel Core2Duo E6600 :

Deze keus is niet zo moeilijk. De E6600 heeft momenteel de beste prijs-kwaliteits verhouding, en is natuurlijk dé overklok koning van het moment.

CPU koeler :

Deze keuze staat nog open. Ik zat eerst te denken aan een Scythe Infinity maar ben toch wel geschrokken van het gewicht. 960g. Volgens mij komt er dan een aardige ´stress´ te staan op je moedebord.

Toen gekeken naar de Scythe Ninja. Maar deze is met zijn 770g (incl. fan) ook flink zwaar. Ik heb dus nog niet een keuze voor de CPU koeler gemaakt.

Iemand suggesties voor een andere goede en lichte koeler? Of maakt het gewicht niet zo veel uit?

GeiL PC2-6400 DDR2 CAS 4-4-4-12 :

Over de geheugen keuze ben ik nog niet helemaal uit. Ik wil iig 2 GB en 800mhz geheugen, zodat ik flink ver kan overklokken en niet tegen gehouden wordt door het geheugen. Met 667mhz geheugen kan de E6600 max 3GH draaien en met 800mhz geheugen kan de E6600 tot 3,6GH!!!

667mhz geheugen - FSB kan max 333mhz - MP van E6600 is 9 = 9*333= 2997mhz
800mhz geheugen - FSB kan max 400mhz - MP van E6600 is 9 = 9*400= 3600mhz

Ik heb hier gekozen voor GeiL 2GB 800mhz geheugen vanwege de looks en de prijs.

Het geheugen van Kingston heeft dezelfde specs als het GeiL 2GB geheugen. Het is alleen cas 5 ipv 4 maar uit verschillende reviews is gebleken dat dat minimaal verschil maakt, en het scheelt weer
€ 44

Asus 8800 GTS 320MB of 640MB :

Ik game niet erg veel. Meestal wat oudere strategie spellen die dan multiplayer over het netwerk gespeeld worden.

Waarom dan zo'n dure kaart?

Ik speel ook veel Flight Simulator FSX. Mijn huidige pc draait het niet dus ik ben aangewezen op de pc van een huisgenoot.

Van FSX weet ik dat het een vrij zwaar spel is dus een flinke GPU is noodzakelijk. De 8800 GTX valt buiten mijn budget, daarom mijn keus voor de 8800GTS. Ik twijfel nog wel tussen de 320 en 640mb versie.

Ik game nu nog op een 17 inch CRT @ 1024x768 dus zou 320mb wel voldoende zijn maar ik ben ook van plan om een tft scherm te kopen waarbij de resolutie waarop gegamed wordt waarschijnlijk hoger zal zijn. En uit de reviews die ik gelezen heb van de 8800GTS, presteert de 640mb beter op hogere resolutie's.
Afbeeldingslocatie: http://images.dailytech.com/nimage/2951_large_xfx_8800gts.png

Asus DVD-RW :

Gekozen vanwege SATA interface en de lightscribe functionaliteit.
Afbeeldingslocatie: http://img5.pcpop.com/ProductImages/Leader/0/235/000235970.jpg

Monitor :

Ik heb nu nog een 17 inch CRT maar ga binnenkort toch voor een TFT. Ik heb nog niet echt gekeken naar TFT omdat ik die niet samen bestel met deze pc. Het liefst koop ik hem gewoon in een winkel omdat ik toch huiverig ben voor dode pixels.

Ik wil minimaal een 19 inch en absoluut geen ghosting/leaking ofziets als ik game/film´s kijk.

Misschien dat iemand daar suggesties over kan geven welke ik het beste kan nemen?

Toetsenbord :

Ik heb gekozen voor de Logitech UltraX vanwege zijn looks, verder is hij niet duur en heeft laptop style toetsen.
Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/21289.jpg

Slot

De keuze´s voor het moederbord, geheugen, videokaart en CPU koeler zijn nog open. Iemand suggesties???

Nog op of aanmerkingen op de overige hardware om het net allemaal wat sneller/beter te maken?

[ Voor 9% gewijzigd door Mr A op 10-05-2007 13:55 ]

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Misschien is de Artic Freezer Pro 7 iets voor jou 18 euro, 500 gram ongeveer. Alleen wel wat slechter. BTW. 3.6 GHz wordt wel krap met deze koeler.

Kwa videokaart zou ik voor 640MB kiezen, dan heb je zekerheid dat hij ook met je volgende monitor goed werkt. Daarnaast is 640MB altijd mooi meegenomen.

[ Voor 55% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 03-05-2007 16:03 ]

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:04
Zou je voor video kaart niet eens kunnen kijken naar de Ati HD2900XT ? deze is sneller dan de GTS* en is maar 20€* duurder.

*gebaseerd op verwachtingen/een enthousiaste webshop die de prijs al online had gezet(380€)

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:21
Ik zou niet voor dat toetsenbord gaan. heb er zelf ook 1 gehad, na slechts 2 maand begonnen de keys al raar aan te voelen en niet lekker meer te tikken. kan exemplarisch geweest zijn though, dat weet ik niet.

Heb zelf nu een logitech Internet Pro keyboard en die bevalt een heel stuk beter, en gaat al een ruim aantal maanden mee :)

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

ik zou nog even wachten tot de intel p35's in de winkel liggen, gigabyte en asus mobo's staan al bij azerty als pre-orders:)

The number one enemy of progress is question