Toon posts:

2 HDD in raid 0 en extra sata dvd op p5w DH deluxe

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus P5W DH deluxe MoBo met daarop de optie om harde shcijven in raid te zetten en heb hierbij nu dus 2 seagate hdds van 320GB en heb ook nog een dvd brander die ook op sata moet worden aangesloten. Is er iemand die weet hoe ik dit kan aansluiten zodat de 2 schijven wel in raid_0 werken en dat ik daarbij ook nog een Sata dvd brander kan aansluiten ik ben nog niet zo thuis in het SATA verhaal vandaar dat ik het maar even vraag.

thx

Verwijderd

Heb mijn bijde schijven aangesloten op die EZ-RAID en die jumper op raid 0 gezet. Wat ik daarna gedaan heb weet ik niet meer, gewoon ff in het boekje kijken als ik jouw was, ben er zelf ook uitgekomen (had toen nog 0 ervring met raid)

Verwijderd

In de manual van je mobo staat het ongetwijfeld uitgelegd.
Het is erg simpel; je sluit alles aan, en je kunt dan tijdens het booten in een speciaal menu instellen welke schijven je in RAID wilt zetten!
Lees ook de RAID FAQ even door.
Welkom op GoT trouwens :w

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt zit al heel lang alles te lezen hier en ben nu na een paar jaar eindelijk weer is een nieuw systeem aan het samenstellen alleen weet nog niet zo veel van SATA en zo. Ik zie trouwens overal dat mensen vaak problemen hebben met het installeren van windows in raid en dat je niet de drivers moet gebruiken van de CD. welke drivers kan ik het beste gebruiken dan en is het verstandig om dat via diskette te doen of kan ik beter ff een usb stickie halen???

Verwijderd

Mbv een andere pc de drivers van de cd op een floppy zetten (staat een progje voor op de cd). Terwijl de installatie-cd opstart moet je op F6 drukken, dan de floppy erin en de juiste drivers selecteren. Kan niet misgaan :)

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Volgens mij kun je in de bios alleen RAID of SATA instellen... Je kunt dus niet 2 van de 4 sata aansluitingen op RAID zetten en de rest op SATA... Heeft iemand enig idee of je dan een brander op een raidcontroller kunt aansluiten zonder problemen?

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-02 07:32

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Kan wel degelijk hoor. er zijn ook 3 controllers on board. Je kan voor RAID 0 het beste de gele (dacht ik) cnnectors gebruiken. In de bios RAID aanzetten en dan in de RAID bios configureren. Weet ff niet meer precies hoe ik het nu zelf ook alweer had staan, maar heb hetzelfde draaien. 2x 320 SATA in Raid 0, 1x 250 SATA en 1x IDE 320 en 1x IDE DVD brander (op IDE controller).

Als je meerdere controllers hebt zoals de P5W DH kun je een SATA DVD ook best op 1 van de andere controllers plaatsen.

[ Voor 16% gewijzigd door makkie ;) op 03-05-2007 14:12 ]

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

Verwijderd

Ik heb momenteel 1 Western Digital schijf(sata) met 3 partities op m'n onboard RAID controller (mobo = P5N32 SLI SE Deluxe) aangesloten. Heb nu twee schijven(ook sata) erbij gedaan en die via BIOS en RAID-programma van CD in RAID 0 gezet. Geen problemen mee nog. Lijkt mij dat dit dan ook met een DVD-brander kan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2007 13:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit zal wel de domste opmerking zijn maar bij Sata heb je niet meer dat je 2 hdds op 1 kabel zet toch zeg maar net als bij ide en daar heb je ook nog master en slave enzo dat is nu toch niet meer of wel???
vraag me anders af hoe je zoveel apparaten kan aansluiten heeft iemand misschien een foto van hoe het zit aangesloten die ook 2 schijven in raid hebben en daarbij nog een los Sata apparaat???

• makkie ;)

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

1 apparaat per poortje ja. De P5W DH heeft 3 controllers met 1x IDE, 1x floppy, 1x ESATA en ik geloof 5 of 6 SATA poortjes in totaal

Verwijderd

Topicstarter
heb je misschien een foto van hoe het bij jou zit aangesloten ik wil dus 2 hdds aansluiten via raid 0 en dan nog een losse sata dvd brander erbij kan het helaas nog niet testen want heb me ram nog niet binnen maar wil vast weten hoe alles moet worden aangesloten op dit MoBo voordat ik de fout in ga heb echt geen kaas gegeten van Sata ben nog van het IDE tijdperk tijdje stil gestaan :d

Verwijderd

Het meeste leer je door zelf te proberen :) verder maakt het denk ik weinig uit, en bovendien kun je absoluut niets kapot maken! ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik denk ook wel dat ik eruit kom hoor in ieder geval bedankt voor jullie reacties heb ook gelijk een forum gevonden waarop mensen wel binnen een aanzienlijke tijd antwoorden.

• makkie ;)

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Ook niet altijd helaas :p Ik heb een topic gestart waar de honden geen brood van lusten. Maar over het algemeen is de community hier vrij actief.

Verwijderd

Topicstarter
makkie ;) schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 14:39:
Ook niet altijd helaas :p Ik heb een topic gestart waar de honden geen brood van lusten. Maar over het algemeen is de community hier vrij actief.
Was het misschien oud brood??

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 01:15
Gewoon geen RAID0 doen. Haalt geen hol uit. Onnodig moeilijk doen met RAID-drivers. Dataverliesgedoe bij disk crash.

Zet gewoon op 1 disk je windows en programma's. Data (sound/video/..) op de andere disk. Verzin nog iets met een of andere backup programma om tussen de 2 schijven je kritiieke data (documenten, foto's,..) te kopieren. Heb je daar alvast een kopietje van.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Ordos20
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 12:46
Ik heb begrpeen dat de ICH8R je toestaat om EN een RAID 1 EN een RAID 0 over dezelfde array te zetten. Niet 0+1 o.i.d, maar gewoon 2 arrays met maar twee disken. Kun je de Ene helft gebruiken voor je kritieke data, en dezlfde schijven gebruiken voor je OS en games in de RAID 0

Ik heb een Gigabyte DS4 in bestelling staan precies om dit te implementeren

[ Voor 12% gewijzigd door Ordos20 op 03-05-2007 14:52 ]

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

Verwijderd

Noel schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 14:46:
Gewoon geen RAID0 doen. Haalt geen hol uit. Onnodig moeilijk doen met RAID-drivers. Dataverliesgedoe bij disk crash.

Zet gewoon op 1 disk je windows en programma's. Data (sound/video/..) op de andere disk. Verzin nog iets met een of andere backup programma om tussen de 2 schijven je kritiieke data (documenten, foto's,..) te kopieren. Heb je daar alvast een kopietje van.
Wat is je probleem :? Het werkt wel degelijk, en het levert een zeer duidelijk merkbare performancewinst/versoepeling aan je systeem. Dataverlies kan ook bij één schijf, en daar zijn backups voor...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 15:13:
[...]

Wat is je probleem :? Het werkt wel degelijk, en het levert een zeer duidelijk merkbare performancewinst/versoepeling aan je systeem. Dataverlies kan ook bij één schijf, en daar zijn backups voor...
Inderdaad voor het data verlies doe ik het niet dan had ik wel voor de raid 5 gekozen of raid 10 dan maakt ie automatisch backup maar 2 schijven in raid 0 heeft een veel hogere snelheid dan 2 losse schijven en ik wil nu gewoon de best mogelijke prestaties van me systeem en als de data kwijt raakt pelur ik alle eraf en zet ik alles er weer op is af en toe toch wel handig om te doen

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 01:15
Als je snelheid wilt neem je toch gewoon een raptor? Heb je veel meer aan (lage accesstimes) dan aan een hoge STR.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Verwijderd

Noel schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 19:17:
Als je snelheid wilt neem je toch gewoon een raptor? Heb je veel meer aan (lage accesstimes) dan aan een hoge STR.
Raptor's zijn niet zo'n goede keus; je betaalt € 140 voor een schijf van 74GB, die duurder, langzamer, kleiner én luidruchtiger is dan 2 schijven van 320 GB in RAID0! En ja, accesstimes zijn ook belangrijk, maar uit ervaringen kan ik je zeggen dat 2 schijfjes in RAID0 érg duidelijk ruim sneller zijn dan 1 zo'n schijf!

Verwijderd

Topicstarter
Juist ik vind die raptor schijven ook een beetje te duur voor wat je ervoor terug krijgt. Ik heb nu voor hetzelfde geld 640 GB ruimte als voor 1 raptor van 74 Gb diei k waarschijnlijk binnen een week vol heb :D en in raid is ie toch sneller als 1 losse raptor schijf als ik nou geld genoeg had had ik wel 2 raptors gekocht in raid mja dat word een beetje TE duur.
Pagina: 1