Norman 5.90 update probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 2.514 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154746

Topicstarter
Beste Beheerders,

Sinds vanmorgen hebben we een nieuwe update op onze servers geinstalleerd van Norman.
Het is een update die gisterenmiddag is uitgekomen van Norman, en update de versie 5.82 naar 5.90. Hiervoor moet er ook opnieuw Administration Tools gedownload en geinstalleerd worden.

Nadat we het bovenstaande hebben gedaan krijgen we de melding van vele gebruikers dat hun computer vast loopt en ook de Management Server(Waar NDesk op geinstalleerd is) loopt steeds vast.Hierop hebben wij de Norman Services gestopt, maar dit is uiteraard een work-a-round om niet de server te laten vast lopen.

We hebben geprobeerd contact te krijgen met de Norman Helpdesk maar alle nummers van Norman zijn in gesprek!

Mijn vraag aan jullie is, of er misschien meerdere beheerders dit probleem kennen?

Hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet,

Wesley Niels (MCSE-M)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-07 20:56

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik denk dat je hier je oplossing voor het probleem kunt vinden :)

edit:
volgens mij hoort dit topic trouwens hier niet thuis

[ Voor 19% gewijzigd door FREAKJAM op 03-05-2007 11:08 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ook hier problemen met de update van Norman.

XP clients functioneren prima, maar de Norman distributie-server (w2k3) is al 2 keer 'bevroren'
op advies van Norman eerst de oplossing van FREAKJAM gecontrolleerd (alles oke) en daarna maar de on-access scanner uitgezet, en hij blijft draaien.

Vanavond maar verder kijken als ik de on-access scanner weer aan zet.
(Andere 2 w2k3 servers met norman scanner draaien wel door.)

Ter info, op de norman distriserver heb ik ook NVCAdmTools geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154746

Topicstarter
Bedankt voor de reactie's!

Ik heb het zelf nog niet uitgevoerd, want ik wil dit doen na werktijd aangezien ik anders weer 100 zeurende gebruikers aan mijn bureau heb staan.

Ik vind de aangeboden work-a-round een beetje slap, begint McAfee wel te lijken....

Ik hou jullie op de hoogte hoe het vanavond is afgelopen!

Gr.

Wesley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-07 17:41

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Move naar Beveiliging & Virussen :)

[ Voor 33% gewijzigd door Equator op 03-05-2007 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wienen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-07 11:49
Ja hier dezelfde problemen!

Enkele user waarbij het werkstation vastloopt,

Ook zijn er problemen in samenwerking met spamweed na de update! Zodra je in outlook mail wil binnenhalen gaat dat niet omdat hij via 127.0.0.1 loopt wat weer met spamweed te maken heeft! Norman houdt dit tegen maar ik kan nergens in norman vinden waar ik het 127.0.0.1 kan toevoegen aan vertrouwde sites.

Iemand al oplossingen? Bij norman hoef je niet aan te komen kloppen! Ofja kloppen kan want de BEL doet het niet! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:56

ralpje

Deugpopje

Ook hier bij verschillende klanten (wij adviseren eigenlijk standaard Norman :() problemen met de nieuwe update. Voornamelijk werklplekken die niet via NDESK zijn geïnstalleerd, maar als stand-alone die problemen geven met vastlopers / bevriezen.
Nu wel weer een klant aan de telefoon waar de server van vaststaat, dus dit schiet lekker op. Denk dat ik overal de on-access scanner maar uit ga zetten.... :|

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Niet online
Wienen schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 10:37:
...

Iemand al oplossingen? Bij norman hoef je niet aan te komen kloppen! Ofja kloppen kan want de BEL doet het niet! :(
Ik denk zo stil in mijn hoofd "on-access scanner uitzetten en wachten tot Norman het gevonden, opgelost EN GETEST heeft."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

TheoQ schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 12:43:
[...]

Ik denk zo stil in mijn hoofd "on-access scanner uitzetten en wachten tot Norman het gevonden, opgelost EN GETEST heeft."
Dat is ook een beetje de algemene concensus op het Norman support-forum, als ik het zo hoor. Na de laatste update zijn een hoop problemen opgelost, maar er zijn ook nog steeds mensen die wél problemen hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Niet online
Wij hebben nog steeds problemen, zelfs op een testserver waar geen SQL of MDB datebase gebruikt wordt.
Wel draait daar een andere database systeem ( windev van PCsoft.fr) die database bestanden op een share heeft (geen client server) en zodra de OAS draait hangt de server binnen 5 minuten als deze bestanden benaderd worden.
Norman NL heeft een log van Filemon en elogger waar een opvallende melding in staat:
10:07:15 cclaw.exe (0) Buffer toosmall is: 10 should be: 6

OAS staat weer uit, en we wachten af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-03 17:33
Er is nu ook een patch uitgekomen die hier is te downloaden.

Citaat mailing norman :
"De On-access scanner is de oorzaak van dit probleem. Het kan o.a. worden veroorzaakt door de nieuwe filterdriver van de OA-scanner en padelementen die langer zijn dan 255 tekens. De patch kan dit oplossen en bovendien een aantal databasebestanden uitsluiten van scannen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

fotojunk schreef op maandag 07 mei 2007 @ 15:59:
Er is nu ook een patch uitgekomen die hier is te downloaden.

Citaat mailing norman :
"De On-access scanner is de oorzaak van dit probleem. Het kan o.a. worden veroorzaakt door de nieuwe filterdriver van de OA-scanner en padelementen die langer zijn dan 255 tekens. De patch kan dit oplossen en bovendien een aantal databasebestanden uitsluiten van scannen."
Op het Norman Support forum zijn al verschillende mensen die de patch geïnstalleerd hebben, maar waar het niet helpt.
Ik vraag me af waarom Norman niet stopt met de uitrol van 5.90 en weer teruggaat naar de vorige (werkende) versie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

ralpje schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 12:02:
Ook hier bij verschillende klanten (wij adviseren eigenlijk standaard Norman :()
Dit soort problemen zijn juist zaken waarom er bij ons eigenlijk nooit Norman geadviseerd word. De support is slecht, het product vertraagd gigantisch en de detectie is ook niet super goed. In mijn tijd als consultant behoorlijke schrijnende zaken tegen gekomen met betrekking tot Norman.

[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 08-05-2007 09:00 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 15:48
Dit wordt veroorzaakt door de volgende twee opties...die je AAN moet zetten!!

On-Access Scanner (local users)
Files on Network drives <-- aanzetten

On-Access Scanner (services and remote users)

het is blijkbaar een bekend probleem bij Norman. Als hij eenmaal vastloopt moet je via F8 in de veilige modus opstarten om zo deze opties aan te zetten.

Ik hoop dat jullie hiermee geholpen zijn. Het heeft mij ook wat extra tijd gekost :)

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-03 17:33
Pedr0 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 10:16:
Dit wordt veroorzaakt door de volgende twee opties...die je AAN moet zetten!!

On-Access Scanner (local users)

On-Access Scanner (services and remote users)
Volgens norman moet het juist UIT. :?
"We have received some reports indicating that this problem may occur if you have configured the On-access scanner (Local users) to scan files on network drives. Enabling this option is not necessary in networks where the server(s), which the clients can access, have their own antivirus software. To temporarily solve the problem, exclude scanning of network drives by following these steps"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

fotojunk schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 11:45:
[...]

Volgens norman moet het juist UIT. :?
Als het vinkje AAN staat, staat de functie UIT (boven het vinkje staat namelijk iets van 'exclude following items'.

Daarnaast: dit was allemaal bekend, en geldt alleen voor werkplekken. Servers crashen sowieso als de on-access scanner aan staat. Die staat dus nu bij een hoop Norman gebruikers UIT op de server, waardoor de server unprotected is.

@fabeltjeskrantdier: helaas ga ik daar niet over :) maar ook hier gaan stemmen op om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 00:40
Zelfde problemen hier

De werkstation problemen zijn opgelost met een normale update van vorige week

De server problemen zijn vrij hardnekkig, eerder kwam Norman met de optie om bepaalde bestandssoorten niet te laten scannen maar volgens mij gebeurde het probleem gewoon bij alle bestanden met een bepaalde groote of structuur

Al met al is het waardeloos wat ze hier doen, je komt de problemen na 1 dag tegen... Testen ze daar niets ofzo ?

Ik heb nu de extra update van norman en overal het scannen van bestanden op netwerkdrives uitgezet
Ik ben benieuwd... Want volgens mij gaat het ding gewoon op z'n bek zodra er 'een' fout bestand door de scanner gaat, los van het fout of het op het netwerk staat of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Niet online
Op het norman forum zijn goede berichten te lezen mbt een nieuwe patch, en nog beter, gebruikers die hem geinstalleerd en getest hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
Die van gisteren bedoel je ?

Op zich is die patch leuk maar is er ook bekend wat het ding doet ? Want in feite staat er alleen maar 'patch - we denken dat dit het oplost'

Maar voor ik iets installeer wil ik toch wel graag weten wat het ding doet.

Want voor de 'dagelijkse' crashes werken de overige oplossingen redelijk, alleen wanneer je een full backup trekt van je servers en je komt een 'fout' bestand tegen voor norman dan laat norman alsnog de hele server op z'n bek gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Renkie schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 09:24:
Die van gisteren bedoel je ?

Op zich is die patch leuk maar is er ook bekend wat het ding doet ? Want in feite staat er alleen maar 'patch - we denken dat dit het oplost'

Want voor de 'dagelijkse' crashes werken de overige oplossingen redelijk, alleen wanneer je een full backup trekt van je servers en je komt een 'fout' bestand tegen voor norman dan laat norman alsnog de hele server op z'n bek gaan
Eén van de support engineers op het forum meldt dat door de patch de on-access scanner anders omgaat met bepaalde file-attributes. Attributes die gewijzigd zijn terwijl ze niet gewijzigd zouden moeten zijn, worden op een andere manier verwerkt, zoiets. Mijn technisch engels is helaas niet dusdanig dat ik het helemaal volg :)
Ik ga hier de patch zometeen uitrollen, eens kijken of het werkt. De eerste berichten zijn in ieder geval goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Niet online
Ja, die bedoel ik. (Exp090507a.exe)

Helemaal mee eens, vandaar ook dat ik eerst kijkt wat de ervaringen van andere is. Mijn servers draaien hier nog steeds prima (incl backups) zonder OAS, dus echt haast heb ik niet.

Door onderstaand bericht heb ik wel het idee dat ze de oorzaak gevonden hebben.
Of dit door de patch volledig opgelost is, zal de tijd moeten leren :)

copy/past
Finally, after being able to reproduce the problems, we now have a new patch. The cause that we have found relates to scan operations that have taken place in connection with attribute changes on files. When there was not a real write operation to the file in connection with the attribute change, the On-access scanner sometimes enters a deadlock, resulting in a non-responsive file system and frozen installation. The On-access scanner in this patch approaches the attribute changes in a different manner, and we are no longer able to reproduce freezing servers after installing this patch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
Als ik dat zo hoor is het (weer) een workaround ipv oplossing

Zelfde met de bepaalde (database) extenties die je in de exclude list moest zetten, helpt ook niets omdat er tig andere bestandssoorten zijn die net zo zijn opgebouwd en dan gaat hij alsnog op z'n bek

Ja, het helpt bij een bedrijf met 1 servertje waar een mini acces database op staat, verder niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Dit is dus geen work-around, de scanner gaat op een andere manier met die betreffende files om. Een structurele oplossing dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
Ja ik snap je nu

Alleen hoe weet het ding dat het 'bepaalde files' zijn

Want als ze dat doen op extentie wat ze eerder geprobeerd hebben dan is een waardeloze oplossing.
En nog is het in basis fout en heb je direct een probleem als dat ding 1x verkeerd een bestand benaderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Nou ja, het is niet bij bepaalde bestanden, het is de manier waarop de scanner met de attrib's van die files omgaat. Die is nu aangepast.

BTW, hier zojuist bij de eerste klant de patch gedraaid, daar crasht de server weer vijf minuten na het inschakelen van de OAS :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
Als je de server lang genoeg laat hangen krijg je uiteindelijk een melding bij welk bestand nvc de boel laat hangen.

Watvoor server is het en wat draait er op ? Heb je de luxe om te testen of kun je het niet maken om het het ding te laten crashen....

Ik heb dus echt het idee dat ze keer op keer bepaalde bestandstypes excluden en zodra jij 1 tegen komt die ze nog niet kennen heb je alsnog een server die hangt

Wat ik zou doen is de server starten, alle services uitzetten en gewoon kijken wat er gebeurd als je via het netwerk bestanden van die server kopieerd. Als je dit per map per 15 minuten doet kun je volgens mij tot op de directory nauwkeurig zien waar norman de boel laat crashen

1e teken dat het ding gaat crashen is dat je niet meer via rdp kunt inloggen (bij mij tenminste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111661

Zelf ook last van gehad, veel tijd erin gestoken om te kijken waar het aan lag, aangezien alles zo random was!

Clients wisten we, windows boot niet meer na de upgrade, maar helaas wisten wij niks af van de serverversie, na 4 dagen hebben we het probleem gevonden (na bijna alles vervangen te hebben.... )

Hebben maar gewoon de serverversie eraf gehaald en de client installatie op de server gezet en op alle clients ook de client installatie, dan met de juiste vinkjes uit werkt alles weer perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 15:56
Onze Exchange 2k3 hing ook al... de information store wilde niet meer starten (event id 7024). Na de Norman plugin verwijderd te hebben draait de store weer. Nieuwe plugin al klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-07 20:56

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Update 2007.05.14

A new version of our patch for computer freeze problems is now available,
Note that this patch is not included in the latest Norman Virus Control installation package.

Note:
If the affected server(s) are updated from an internal Norman distribution server, the patch needs to be installed on the distribution server. This is to prevent the patched server(s) to be downgraded from the distribution server.
Latest changes:

Updated Nvcw32mf.sys (for Windows 2000/XP/2003).

* The "Services and remote users" part of the On-access scanner scans files when opened for write. However, not all open for write operation ends in an actual write. Some applications may e.g. open a file for write, just to ensure that they are running with the necessary access level. The latest Nvcw32mf.sys (production version is from May 14, 2007, 2:49:45 PM) scans files only when actual writes have taken place, and thereby reduces the possibility of deadlock situations.
* In some tests we have seen that accessing Windows encrypted files have caused the file system to hang. The latest version of Nvcw32mf.sys therefore completely exclude Windows encrypted files from scanning. The previous version has attempted to open the files to see if they are scanable.

A few minutes after installing the patch you will find Nvcw32mf.sys from May 14, 2007, 2:49:45 PM in the ...\Windows\System32\Drivers folder of your installation. This verifies that the patch has been installed correctly.
Dit is de laatste update ten opzichte van dit probleem..
De website is de gaten houden is het enige wat je kunt doen op dit moment lijkt me :(

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
Ja en nog is het niet opgelost, op het forum en ook van anderen hoor ik dat het in de meeste gevallen opgelost is maar er zijn ook nog situaties waar het nog niet opgelost is

Meestal een combi van filesserver / citrix server / full backup..
Pagina: 1