Toon posts:

Lawaai hardeschijf

Pagina: 1
Acties:
  • 779 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag m'n nieuwe computer binnen.. ik ben er blij mee maar mijn hardeschijf maakt een onzettende bak herrie.. weet iemand wat dat kan zijn?

het gaat om een seagate 7200.10 500GB 16 mb

Verwijderd

Zo'n 500 gieg schijf heeft meer platters. Logisch dat ie wat meer geluid maakt.

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik vond dit ook al erg opvallend met mijn Barracuda 7200.10 16mb 320GB, vooral met zoeken maakt ie echt een boel geluid. Heb nog geen oplossing gevonden, als die er al is.

Verwijderd

Als je last hebt van de seeks dan kun je bij praktisch elke fabrikant wel een tooltje downloaden dat de schijven in een stille modus zet. Dan zijn de seeks onhoorbaar, ten koste van een beetje performance.

Als je last hebt van het suizen van de schijf dan kun je 'm in een speciale behuizing hangen die trillingen dempt. Maar pas dan op dat de schijf niet te heet wordt.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 01:33:
Zo'n 500 gieg schijf heeft meer platters. Logisch dat ie wat meer geluid maakt.
Niet helemaal juist. Deze HD heeft er 3 terwijl er ook HD's van <500 zijn met 4 platters, bijv. de 7200.9.

@TS

Wat voor herrie en wanneer het meest?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
ik had dus vroeger met m'n amd althon 2500+ een 40 gig ide hardeschijf die steeds met het schijven of lezen een door dringbaar irritant geluid maakt. ( krakend )

daarna had ik 2 x 320gig maxtor sata hardeschijven die waren gewoon stil te noemen.

nu heb ik een 1 x 500 gig sata hdd en die maakt net zoals een oude 40 gig hdd een herrie.

@ Guardian Angel:
Wat voor een herrie?
een doordringbaar irritant geluid die veel oude hdd's hebben

Wanneer het meest?
met het laden van programma's

dit is erg vergelijkbaar wanneer ze een folder deleten @ link van youtube

http://youtube.com/watch?v=9eMWG3fwiEU

is dit normaal te noemen? want ik wordt er echt gek van.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Mooi geluidje. :) Normaal lijkt het mij niet en dus is een HD-test uitvoeren een optie. Verder kun je nog eens kijken of defragmenteren helpt. Mogelijk draaien er ook continu programma's op de achtergrond die iets wegschrijven.

Als het je dermate storend vindt is verkopen of omruilen voor een stillere HD het best. Ik heb er zelf een aantal van Samsung en die bevallen uitstekend na jaren WD en Maxtor te hebben gehad.

Dit is trouwens een prima topic voor OM. Ik zal eens hard roepen naar een moderator. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 03-05-2007 07:14 ]

ARME AOW’er

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Grote kans dat je kast mee resoneert en het geluid versterkt. Ik heb 'm in een paar elastieken zwevend in een 5.25 baai opgehangen en nu is ie fluisterstil :z
Het is inderdaad ook een goed idee om zo'n tooltje te gebruiken om de seeks van je schijf stiller te maken.

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-12-2025
Er zijn nog steeds harde schijven die zo'n lawaai maken tijdens het lezen/schrijven. Heel normaal en niets aan te doen. Zelf heb ik ervaring met Western Digital en Hitachi. Die maken voor zover ik daar ervaring mee heb vrij stille harde schijven. Samsung schijnt ook stil te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ik denk niet dat er veel programma's op de achtergrond draaien omdat ik gistere m'n nieuwe computer in elkaar heb gezet, dus staat er zo goed niets op.

ik zag zo even een hdd test uitvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
Ploink schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 07:17:
Grote kans dat je kast mee resoneert en het geluid versterkt. Ik heb 'm in een paar elastieken zwevend in een 5.25 baai opgehangen en nu is ie fluisterstil :z
Het is inderdaad ook een goed idee om zo'n tooltje te gebruiken om de seeks van je schijf stiller te maken.
ik wacht dus op m'n CM Stacker want die was niet leverbaar en nu zit alles in een oude computer behuizing, hopelijk is dat het probleem

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik weet niet of dat nou zo'n goed idee is hoor. De servo elektronica aan boord van zo'n drive verwacht wel dat de drive redelijk stijf is opgehangen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb op de site van seagate even gekeken naar zo'n tool maar ik kan heb niet echt vinden

wat ik wel gevonden had over die seagate hdd ( ST3500630AS )

Acoustics (Idle Volume) 2.8 bels
Acoustics (Seek Volume) 3.7 bels

hoeveel db is 1 bel? iemand een idee

Verwijderd

Hoeveel deciliter gaat er in een liter?
10

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De Samsung T166 heeft 2.3 en 2.7 bels. Acoustic management is er niet voor de 7200.10 schijven. Als het even kan zou ik de schijf omruilen voor een Samsung T166. Als je googled "7200.10 500gb noisy seeks" dan zie je dat er veel geklaagd wordt over je schijf.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ter informatie "mijn Samsungs" http://tweakers.net/productsurvey/survey/3334

ARME AOW’er

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:51

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

OH >> OM

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heb je er wel rekening mee gehouden de behuizing van de schijf electrisch gezien ook contact dient te hebben met je behuizing om geaard te worden? Ik zie die "elastiek" oplossingen wel vaker, maar men vergeet dat er ook nog iets aan aarding gedaan moet worden. Neem de heatpipe koeling van Zalman maar, daar wordt special een klein kabeltje bij meegeleverd welke je onder een schroefje moet bevestigen op de schijf en in je behuizing.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1