Toon posts:

Hoe word ik webhost?

Pagina: 1
Acties:
  • 502 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben student en ontwerp multimedia producten voor iedereen die er geld voor geeft.
Steeds vaker loop ik tegen problemen aan, omdat ik tot nu toe alles zwart doe en heb gedaan.
In geval het om een website gaat, zijn er meer dan eens problemen met het vinden van een webhost.
De ene klant is de andere niet, en vaak kiest men zelf een webhost uit met alle gevolgen van dien.
Tot aan eenmanszaken die met de noorderzon vertrekken aan toe (ik noem enkel de naam topservers.nl :)). Ik zou dit graag anders zien, en de klanten met problemen idemdito.

Nou dacht ik dat het mooi zou zijn een totaalpakket te kunnen bieden. Als een officieel bedrijf, het ontwerp met de hosting als een optie daarbij. Nou is de vraag alleen, hoe word ik host?

Ik ga er maar gelijk van uit dat hosten via een dik adsl lijntje het niet wordt, aangezien ik niet geloof dat een isp erop zit te wachten dat er rond de 45 euro binnen komt, waarna de consument er dan nog eens 300 overheen verdient met zijn webhosting over dezelfde lijn.

Dat ik me als eenmanszaak zal moeten inschrijven bij de kvk is logisch, maar wat komt er verders nog bij kijken om een professionele host te worden?

Moet ik een eigen server hebben met een eigen verbinding, of is het voordeliger een professionele server te huren, en kan ik deze dan vervolgens onderverhuren met domeinnamen erbij?

Wie o wie legt het me uit! :D
*wacht gespannen*

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10 13:02

Technicality

Vliegt rechtsom...

Ik denk dat je het beste afbent met een ruime virtual private server, of als je er verstand van hebt (of het wil leren) een echte eigen server op colocatie. Thuis hosten moet je niet doen, je hebt meer downtime dan bij een prof, om over de bandbreedteproblemen niet te spreken. Als je een 100mbit glasverbinding kan krijgen is het wel een optie natuurlijk.

• Tuvow
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-11 13:46
Ik denk dat een reseller pakket voor jou de perfecte oplossing is.

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:42
Tuvow schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 01:11:
Ik denk dat een reseller pakket voor jou de perfecte oplossing is.
Tot er iets fout gaat met de server >:)

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Frash schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 01:14:
[...]

Die kans blijf je houden.

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-12 17:25
Zelf een webhostingbedrijfje beginnen? Ik zou eens kijken naar colocatie. Daar heb je de ideale voorzieningen voor dit soort ondernemingen (flinke internetpijp, stroomvoorziening/temperatuur is beter geregeld dan thuis). Wellicht dat het dan wel een 'extra' kostenpost gaat worden, maar dan hebben je klanten tenminste hun site op 100mbit (of meer) lopen, niet op een of andere ADSL-lijn :)

Als je dan begint met colocatie, moet je dus een server gaan kopen. Dan ga je eens opschrijven wat je precies wilt. Wil je grote sites gaan hosten die veel databasewerk vereisen, of richt je je meer op wat kleiner grut die een weblog online wil hebben? Zo zijn er nog meer dingen die erbij komen kijken, zoals stroomverbruik (want daar betaal je ook voor, bij de colocatie).

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Frash schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 01:14:
[...]

In dat geval moet jouw leverancier zijn probleem oplossen, niet jij. Jij hebt alleen weer aan jouw klanten uit te leggen dat de server er even uit ligt en dat eraan gewerkt wordt... je hebt dus geen controle.

Nadeel van eigen server is dat jij dan de aangewezen persoon bent om het probleem op te lossen. Daar moet je dus tijd, zin en niet te vergeten, verstand voor hebben! Vergeet niet dat er veel meer aspecten zijn dan alleen maar de webserver (Apache of *kuch* IIS). Ook de databaseserver, mailserver, ftpserver, rechtenverdeling en eventueel extra features als anti-virus en -spam hebben onderhoud nodig of kunnen stuq gaan. En natuurlijk het liefst op een moment dat het jou net niet uitkomt :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-12 21:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

adyta: fgl weet zo te zien helemaal niks van servers, hoe gaat hij dan servers kopen en goed inrichten?

Nee, ergens een goed reselleraccount nemen lijkt me veel nuttiger, dan hoef je weinig van de technische kant te weten, je voegt gewoon gebruikers toe. Zomaar vanuit het niks zelf een professionele hoster worden kan echt niet makkelijk, je moet kennis en ervaring bezitten, anders wordt je zo'n prutser die na een paar maanden opeens niet meer bestaat :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Mint
Gizz schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 01:30:
adyta: fgl weet zo te zien helemaal niks van servers, hoe gaat hij dan servers kopen en goed inrichten?

Nee, ergens een goed reselleraccount nemen lijkt me veel nuttiger, dan hoef je weinig van de technische kant te weten, je voegt gewoon gebruikers toe. Zomaar vanuit het niks zelf een professionele hoster worden kan echt niet makkelijk, je moet kennis en ervaring bezitten, anders wordt je zo'n prutser die na een paar maanden opeens niet meer bestaat :)
Het is een voorstel, ik begon ook met Ik zou. :)

Maargoed, een reseller nemen is ook een goede optie inderdaad, en als de onderneming dan loopt, kan de TS zich alsnog inlezen over colocatie :P

Verwijderd

Topicstarter
Na wat rond goegelen op wat kreten die ik voorbij zie komen lijkt mij een reseller pakket inderdaad het beste. Ik had er nog nooit eerder van gehoord, en ik zie dat er ook maar een selekt aantal leveranciers voor zijn. Het gedeelte "geen controle" vind ik niet erg, ik heb inderdaad geen ervaring en ook helemaal geen zin in het opzetten van de server, en het onderhouden ervan.
Ik las dat je als reseller zelf paketten kunt aanmaken, en vervolgens kunt exploiteren. Het verschilt echter per provider wat deze features inhouden.

de volgende bevond ik het meest interessant.

Pc Extreme http://www.pcextreme.nl/producten::reselling
Your Hosting http://www.yourhosting.nl..._hosting_domeinnamen.html

Ik zal toch met kleine projecten beginnen, mocht dit alles goed gaan lopen kan ik er altijd nog voor kiezen om een eigen server te kopen of te huren.

Iemand nog andere suggesties, do's or don'ts?

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-11 23:10

Booster

Superuser

Het ontwerpen van multimedia producten en webhosten zijn natuurlijk 2 echt compleet andere dingen. Ik zou er voor kiezen je op het eerste te concentreren en het webhosten aan de mensen over te laten die daar weer verstand van hebben.
edit:
Wat je net al zegt dus ;)

Als ik je post zo lees krijg ik niet de indruk dat je kijk hebt op de technische zaken die bij zelf hosten belangrijk zijn. Omdat het voor de service die je wilt bieden echt essentieel is dat je (bv) een evt. storing snel op kunt lossen kan ik je colocatie afraden.

Dus ik zou die KvK mooi aanvragen voor je multimedia-werk, en daar naast gewoon een webhost uitzoeken waar je zelf tevreden over bent. Neem daar een of meer pakketten af of een reseller-account met wat virtual hosting. Maar besluit niet om je zonder enige kennis in het webhosten te storten, dat soort constructies gaan imho te vaak fout.

En als klanten telkens zelf een webhost uitzoeken, adviseer ze dan beter over de gevolgen daarvan. Houden ze vast aan hun webhost, prima, maar spreek dan expliciet af dat jij niet verantwoordelijk bent voor problemen met die webhost. Daarmee geef je een duidelijk signaal af.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• Mint
Bij PC Extreme zie ik zo gauw geen grote nadelen, maar bij Your Hosting valt me echter meteen 1 ding op:
U kunt reseller worden als u verwacht meer dan 7 klanten per jaar aan te kunnen brengen. Stuur een gemotiveerde e-mail naar Yourhosting waarin u zich voorstelt, aangeeft waarom u reseller wilt worden en hoe u denkt minimaal 7 klanten per jaar aan te kunnen brengen. Een van onze medewerkers zal daarna contact met u opnemen. Indien het minimum aantal van 7 klanten niet gehaald wordt binnen het eerste jaar, wordt uw reseller account omgezet naar een klanten account en komen de reseller kortingen te vervallen. Verwacht u dit aantal niet te halen, dan adviseren wij u deel te nemen aan ons Affiliate programma, waarbij u eventueel ook als contactpersoon kunt optreden voor de klanten die u aanbrengt.
Ze willen dus hebben dat je 7+ klanten weet te werven. Als je dat niet lukt, kom je niet in aanmerking voor hun reseller pakket. Ik weet niet of dit bij ieder reseller-aanbieder zo is, maar als je niet zeker bent dat je binnen een jaar 7 klanten kunt krijgen, is dit al iets wat tegen je kan gaan werken.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:34

aex351

I am the one

Volgens mij gaat dat over eventuele kortingen bij bijvoorbeeld het registeren van domeinnamen via hun.

< dit stukje webruimte is te huur >

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:20

krvabo

MATERIALISE!

Resultaten 1 - 10 van circa 901.000 pagina’s in het Nederlands voor reseller. (0,17 seconden)
http://www.google.com/sea...er&btnG=Zoeken&lr=lang_nl

Maarehm. Ik heb (ontwikkel)ervaring voor websites bij PCExtreme. Als professionele ontwikkelaar zou ik daar absoluut niet gaan hosten. Als je ook nog een uptimegarantie wil bieden dan moet je daar ook niet echt zijn. Het ligt er natuurlijk aan wat voor hosting je mensen wil bieden; Goedkoop voor jou, of kwaliteit voor de klant.
Kijk ook eens op http://www.webhostingtalk.nl/ voor informatie over webhosten en je kunt er mensen ook een aanbieding laten doen voor een reselleraccount met jouw specifieke eisen.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Niet meer zwart werken is sowieso een goed idee qua niet meer illegaal bezig zijn met als gevolg dat veel potentiele klanten je voorbij zullen moeten lopen.

Qua hosting. D'r zijn wat opties.

Natuurlijk kun je een server kopen en 'm colocaten. Voordelen: volledige controle, alles doe en beslis je zelf. Nadelen: hogere initiele kosten (aanschaf server, vooral), en als er iets mis gaat en je weet niet wat je moet doen ben je redelijk de klos.

Andere optie: Virtual Private Server of Dedicated Server. Voordelen: je hebt nog steeds volledige controle over de software, maar je geeft de hardware uit handen aan een provider. Initiele kosten zijn laag. Nadelen: hogere terugkerende kosten. En hoewel je nu de zorg voor je hardware overlaat aan je provider, ben je nog steeds fucked als er iets mis gaat met de software.

Nog een andere optie: hostingpakketten nemen (of resellen) bij een andere toko. Je hebt dan betrekkelijk weinig controle over het geheel, maar 't kost ook bijna niets en de verantwoordelijkheid om 't geheel up te houden ligt niet meer bij jou maar bij mensen die (als je een goeie toko hebt gekozen :P) weten wat ze doen.

Laatste optie, niet aan te raden: een server thuis zetten op een SDSL lijn (die zijn bedoeld voor bedrijfsactiviteiten), met een UPS eronder. Lagere bandbreedte (max 2mbit), hogere kans op downtime door bijvoorbeeld stroomuitval (zelfs met UPS), hogere kans dat je internetverbinding eruitklapt, etc. Geen goed idee, maar op zich werkbaar.

Wat je moet doen is afhankelijk van wat je nodig hebt (speciale dingen?) en in hoeverre je vertrouwen hebt in je eigen vaardigheden qua serverbeheer, of in hoeverre je iemand in kunt huren om dat voor je te doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• codemann
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12 21:15
Ik werk zelf bij een belgische hosting firma, en ik zou hem zeker een reseller optie aanraden.

Een goede hosting firma bouwt een netwerk uit en verdeelt zijn diensten over verschillende servers (nameserver, hosting server, database server, mail server, ...) en heeft bovendien heel wat extra appliances staan voor o.a. anti-spam en anti-virus.
Ik praat dus niet over de vele kleine firma's die een volledige firma op enkele (plesk) machines draaien, maar de firma's die het toch wat meer uitgedacht hebben en je daarom ook een stabielere omgeving aan kunnen bieden.

Staar je daarom zeker niet dood op prijzen, want een goedkope prijs heeft ook zijn redenen! Zoek een goede partner, iemand die bereikbaar is en iemand die je een stabiele omgeving aan kan bieden. Dan mag je je initiele zorgen waardoor je overweegde om het zelf te doen allemaal overboord gooien.

Veel succes in ieder geval!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-12 16:31
Ik weet niet of reclame maken hier mag zoniet verwijder mijn bericht dan maar ;)

Als de TS nog een reseller zoekt moet ie even contact met me opnemen. Als ie dat wil tenminste, geen verplichtingen. Ik ga geen bedrijfsnamen etc geven want spammen mag niet :9

Als de TS meer info wil kan ie me contacteren via de pm of mail.

Maar een dedicated server is inderdaad lang niet zo makkelijk als je denkt, ik spreek uit ervaring.
Pagina: 1