AMD Turion 64 Mobile met 32-bit Windows?

Pagina: 1
Acties:
  • 525 views sinds 30-01-2008

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Ik heb onlangs een Acer Aspire gekocht:

model: 9302AWSMi

Windows Vista™ Home Premium, AMD Turion™ 64 Mobile processor MK38 (2.2GHz), 17TFT WXGA+ CrystalBrite, 1024MB DDR II RAM (2x 512), 80GB HDD (5400rpm), Super Multi DVD-RW Double Layer, 6-cell LiIon, 56K modem, Gigabit & Wireless Lan 802.11b/g, NVIDIA® GeForce® Go 6100 384MB TC, 5-in-1 card reader, no cam

Naar mijn weten is dit een 64-bit cpu toch? Nu is eigenlijk mijn vraag: waarom krijg ik hier een 32-bit windows vista bij geleverd? Heeft iemand enig idee? Is een 32-bit OS goedkoper dan een 64-bit en daarom dus een 32-bit os geleverd? Of heeft iemand hier een foutje gemaakt met de Windows installatie? (of ik heb nu een foutje gemaakt ;) )

Ik kan nergens achterhalen hoeveel-bits OS nu bij deze laptop hoort te zitten.
Op dit moment heb ik de leverancier nog niet gebeld overigens.

Signature van nature

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Waarschijnlijk is voor de eenvoud gewoon Vista 32 bit erop gezet hoor, je kan dit zien bij Configuratiescherm -> Systeem/Welkomscherm oid :)

32 bit -> meer drivers enzo ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
System properties toont inderdaad 32-bit operating system. Vandaar deze vraag. Maar als het inderdaad een bschikbaarheids issue is (drivers e,d,), dan is het prima zo :D

Signature van nature

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Sircuri schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 23:00:
System properties toont inderdaad 32-bit operating system. Vandaar deze vraag. Maar als het inderdaad een bschikbaarheids issue is (drivers e,d,), dan is het prima zo :D
Met jouw systemspecs heb je er HELEMAAL niets aan hoor :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Ik snap je opmerking niet. Zover ik weet is deze CPU zowel in staat om 32-bit als 64-bit OS te draaien. Heb ik nu een laptop die alleen 32-bit draait of zegt Windows dat ie 32-bit os is, omdat er geen 64-bit Windows op staat? Waar slaat die "32-bit Operating System" op? Op mijn CPU of op de Windows versie?

Signature van nature

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Sircuri schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 07:21:
Ik snap je opmerking niet. Zover ik weet is deze CPU zowel in staat om 32-bit als 64-bit OS te draaien. Heb ik nu een laptop die alleen 32-bit draait of zegt Windows dat ie 32-bit os is, omdat er geen 64-bit Windows op staat? Waar slaat die "32-bit Operating System" op? Op mijn CPU of op de Windows versie?
je OS
Wat hij bedoeld is dat er met jou laptop geen voordeel uit 64bit te halen is. Zoek eerst eens de verschillen/voordelen van 64bit boven 32bit op, dan zal je je wel realiseren waarom hij dat zegt.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Ok, dan ga ik daar eens naar op zoek :)

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Het zit hem voornamelijk in de hoeveelheid geheugen die geadresseerd kan worden en de hoeveel data de CPU aankan (64-bit kan meer afhandelen per cycle dan 32-bit). Op basis van deze info snap ik bovenstaande opmerking nog steeds niet. Waarom heb ik nou niks aan een 64-bit os? Moet ik dan minimaal 8GB in mijn laptop prikken ofzo? Dit ontgaat mij een beetje.

Signature van nature

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:06

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Standaard wordt bijna overal nog de 32-bit uitvoering van Windows bij geleverd, wanneer je de 64-bit variant wilt hebben zal je dat moeten aangeven. De reden hierachter is; veel applicaties en drivers zijn nog gewoon 32-bit. Daarbij is de driver ondersteuning voor de 32-bit variant velemalen meer en beter. Er is nog genoeg hardware waar geen 64-bit drivers voor zijn. Voor de gemiddelde gebruiker heeft de 64-bit uitvoering van Windows dan ook nog helemaal geen meerwaarde. Je zult alleen maar meer problemen ondervinden met supported applicaties en drivers.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Ik heb zelf ook een AMD turion 64 in mijn laptop, deze heeft echter alleen 32 bits software. Daarbij veel drivers zijn in windows alleen in 32 bits.
Bijna alle programma's en drivers die er zijn zijn geoptimaliseerd voor 32 bit. Daarbij geldt volgens mij de conclusie uit deze test van een jaar geleden nu ook nog voor vista.
http://news.softpedia.com...t-versus-64bit-1349.shtml
en
nieuws: Prestatie 32-bit software onder Windows XP x64 getest

Je zou eventueel een dual boot kunnen maken met bv een 64 bits linux distro als je echt wilt profiteren van 64 bits architectuur, daar zijn meer drivers en programma's beschikbaar die wel werken met 64 bit, hoewel dit niet in alle gevallen zeker is.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2007 09:04 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

dit is al best vaak langsgekomen en daarom gaat deze dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.