[Testcase] Koninginnepages

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 20:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Vanavond op uitnodiging van mijn oom bij hem langs geweest om een paar koninginnepages vast te leggen. Afgelopen najaar vonden wij bij ons in de tuin een stuk of 20 rupsen en die heeft mijn oom (imker en fervent fotograaf) zolang bewaard, zodat we er nu, nadat ze ontpopt zijn foto's van kunnen maken. De vlinders waren 's avonds lekker rustig en konden redelijk makkelijk in een mooie positie gemanoeuvreerd worden.
Daarbij kon ik dankbaar gebruik maken van zijn Nikkor 200mm f/4D ED-IF AF Micro :9 Dat werkt toch een stukje beter dan de kitlens van mijn D40 :+

De foto's zijn nauwelijks bewerkt. Enkel een tikkeltje extra contrast en wat highpass sharpening na het resizen. Alle foto's zijn klikbaar naar een wat groter formaat.

We begonnen met alleen het aanwezige daglicht:
#1.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/272e84535f3af884e67df6ef140d6a83/full.jpg

Dat gaf echter wat problemen met de benodigde sluitertijd, aangezien het af en toe nogal waaide. Dus mijn SB-600 er maar bij gepakt. Bovendien bleken achteraf de geflitste foto's ook wat lekkerder qua kleuren:
#2.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6fe76f3f629e84dcb9c7fcf4b29a288e/full.jpg

#3.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5411a6affcf07806d0dbe8fb33391834/full.jpg

Vervolgens nog een tweede exemplaar erbij gezet voor wat variatie:
#4.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9a664a1a5580adfa2baf71caa4a02449/full.jpg

Ook het flitsen bleek echter niet ideaal, omdat hierdoor de achtergrond erg donker werd. Gelukkig had mijn oom nog een SB-800 liggen. Die op de camera en de SB-600 op een statief een paar meter verderop gezet om de achtergrond te belichten:
#5.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4e95a66ed50cb49824214e157ebde16c/full.jpg

#6.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0fd58b22afb9f31ee139dd56a0cae026/full.jpg

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-08 10:55
Lekker scherpe foto's Orion.
Twee opmerkingen: je hebt de Koninginnepages wel allemaal recht van boven en volledig in beeld gefotografeerd; een paar shots van opzij (zoals de page op #5 en #6) of details hadden wat meer variatie in je serie gebracht.
Verder vind ik het bijlichten van de achtergrond hier niet zo geslaagd, omdat nu een aantal storende vlekken zichtbaar wordt die duidelijk maken dat de vlinders niet in een natuurlijke omgeving zijn gefotografeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Tnx :)
Twee opmerkingen: je hebt de Koninginnepages wel allemaal recht van boven en volledig in beeld gefotografeerd; een paar shots van opzij (zoals de page op #5 en #6) of details hadden wat meer variatie in je serie gebracht.
Het was voor mij de eerste keer dat ik zoiets deed en dus een boel geëxperimenteer (zoals je ook kan lezen). Na ruim een half uur op je hurken achter een statief heb je het dan wel gezien en wil je eens gaan kijken of het iets geworden is, in plaats van nog verder proberen met andere standjes enzo. Verder wordt het vanuit andere hoeken ook wel lastiger om ze mooi scherp te krijgen omdat delen van de vlinder al snel buiten de DoF vallen. Al is dat natuurlijk niet altijd meteen lelijk. Het was sowieso oorspronkelijk ook niet echt bedoeld als een gevarieerde serie, meer om gewoon een paar mooie shots te krijgen. Ik heb er hier een paar meer geplaatst om een beetje een beeld te geven van het verloop van de shoot. Maar dat wordt inderdaad wel een beetje eentonig ja :)
Verder vind ik het bijlichten van de achtergrond hier niet zo geslaagd, omdat nu een aantal storende vlekken zichtbaar wordt die duidelijk maken dat de vlinders niet in een natuurlijke omgeving zijn gefotografeerd.
Tsja, een pikzwarte achtergrond is ook niet echt natuurlijk en ook niet heel mooi. En zo heel onnatuurlijk was het niet eens. De achtergrond bestaat namelijk uit een overkapping vol met bijenkasten :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 22:29
Orion84 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:19:
Tsja, een pikzwarte achtergrond is ook niet echt natuurlijk en ook niet heel mooi. En zo heel onnatuurlijk was het niet eens. De achtergrond bestaat namelijk uit een overkapping vol met bijenkasten :)
in de eerste instantie dacht ik dat het ging om dode, en opgeprikte vlinders :/

dit idd door de achtergrond, en de altijd openstaande vleugels.

maar het zijn behalve dat wel erg lekkere foto's.
Variatie is idd wat ver te zoeken. Denk ook eens aan een kop van een vlinder alleen die in een boem steekt, of bijvoorbeeld iets meer omgeving erbij.

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
BasieP schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:23:
[...]

in de eerste instantie dacht ik dat het ging om dode, en opgeprikte vlinders :/

dit idd door de achtergrond, en de altijd openstaande vleugels.

maar het zijn behalve dat wel erg lekkere foto's.
Variatie is idd wat ver te zoeken. Denk ook eens aan een kop van een vlinder alleen die in een boem steekt, of bijvoorbeeld iets meer omgeving erbij.
Ik kan je verzekeren dat de vlinders springlevend waren en na afloop ook gewoon zijn vrijgelaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Leuke scherpe foto's maar, i.Ik denk dat veel mensen in deze fotos diepte en compositie missen. Ze zijn nogal plat. Alles van boven. DOF hoeft echt niet slecht te zijn bij vlinders, je kan er ook heel mooi mee spelen. Daarnaast kunnen ze wel wat saturation gebruiken, ze moet naar mij id meer van het scherm spatten.

Ik kan natuurlijk niet de fotos veranderen maar ik had wat meer gespeeld met diagonale lijnen. bv:

Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/vlindr.jpg

Beetje saturation extra en met shadow/highligh de achtergrond wat meer zichbaar gemaakt.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-10 09:31
Fijne serie, mooi scherpe foto's. Zoals boven al opgemerkt kan een saturatie-knopje al wat toevoegen, samen met wat contrast, want links en rechts mist er wat 'punch'. Ik vind trouwens de donkere achtergrond niet per sé afbreuk doen aan je foto, zeker #5 vind ik minder lekker ogen dan #4 omdat de achtergrond daar niet 'natuurlijk' aandoet door de rechte lijnen (van waarschijnlijk een deur, raam of andere kozijnvorm ;) ).

Heb je ook macro-shots van bijvoorbeeld alleen de kop gemaakt? Want dit is natuurlijk verre van de 1:1 die de lens kan, ik zou eerder zeggen 1:4 of 1:5. Niets mis met de serie verder, je hoeft een lens natuurlijk niet altijd op het randje van zijn kunnen te gebruiken, maar als je toch met zo'n fijn stuk speelgoed aan de gang mag... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
RedXraD schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 15:31:
Fijne serie, mooi scherpe foto's. Zoals boven al opgemerkt kan een saturatie-knopje al wat toevoegen, samen met wat contrast, want links en rechts mist er wat 'punch'. Ik vind trouwens de donkere achtergrond niet per sé afbreuk doen aan je foto, zeker #5 vind ik minder lekker ogen dan #4 omdat de achtergrond daar niet 'natuurlijk' aandoet door de rechte lijnen (van waarschijnlijk een deur, raam of andere kozijnvorm ;) ).

Heb je ook macro-shots van bijvoorbeeld alleen de kop gemaakt? Want dit is natuurlijk verre van de 1:1 die de lens kan, ik zou eerder zeggen 1:4 of 1:5. Niets mis met de serie verder, je hoeft een lens natuurlijk niet altijd op het randje van zijn kunnen te gebruiken, maar als je toch met zo'n fijn stuk speelgoed aan de gang mag... ;)
Tnx voor de tips. Ik heb inmiddels al wat zitten spelen met nabewerken en er is inderdaad wel wat meer van te maken met wat extra contrast etc.

Ik heb geen andere standjes geschoten dan wat je hier ziet. Daar ben ik niet echt aan toegekomen. Maar wat niet is kan nog komen. Er zijn nog een boel poppen over die zich nog moeten ontplooien tot vlinder, dus wie weet ga ik er binnenkort nog een keer langs :)

Pagina: 1