Nieuw Systeem - Start Niet Op

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• Kaguya
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-03-2025
Ik heb vandaag mijn onderdelen binnen gekregen en heb hem in elkaar gezet;

8800 GTS (320 MB)
Silentium T4 Pro (2x 5,25" / 2x 3,5")
2 GB DDR2-667 Kit (2048 MB)
Barracuda 7200.10 (320 GB)
965P-DS3 (Intel® P965)
Floppydrive (1,44 MB)
AD-7170S (18/8x, 8/-x(DL))
Core™ 2 Duo E4300 (1800 MHz)

Ik deed hem aan, toen bleek dat ik geen spanning op de dvd brander had, dus dat gedaan. Maar in de bios kon die geen hdd vinden en toen ik xp wilde installeren kreeg ik hetzelfde te horen. Dus ik kast weer eens bekeken, blijkt dat de hdd niet aangesloten staat op de voeding, maar na even gezocht te hebben blijkt dat er maar een kabel met twee connectors is, eentje voor de dvd brander en eentje voor de hdd...niet dus, het kabeltje is veel te kort om de hdd[die zich onder de diskette bevindt] en de brander aan te sluiten...
Ik heb op tweakers en google gezocht, het lijkt erop dat niemand hier last van heeft? Zie ik iets over het hoofd?

2e vraag: Ik heb hem overgeklokt in de bios, FSB draaide op 250, toen had ik hem weer verhoogd naar 270, maar nu wil die niet meer opstarten. Ik heb in de handleiding van de moederbord gevonden dat je de pins moest shortenen O.o Ik had geen idee wat ze daarmee bedoelen[nu nog steeds niet] dus ik heb die pins met een muntje omgebogen en terug gebogen....startte nog steeds niet op.

Er bleek dat er bij de ''battery'' deel stond dat je ook het batterijtje er een minuutje uit kon halen, dat heb ik dus gedaan, maar nu wilt hij nog steeds niet opstarten. Je hoort wel een geluidje, alsof er iets heel zachtjes kraakt wanneer je de stekker in de stopcontact doet...
[Ja, ik heb het batterijtje ook terug gedaan en hij klikte...]

• Kaguya
Niemand die een idee heeft?:(

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-01 16:05
Haha, met shortenen bedoelen ze waarschijnlijk kortsluiting maken, dus niet short maken.... :P
Het komt erop neer dat er 2 pinnetjes zijn voor cmos met daarop waarschijnlijk een jumper. Die moet je even overzetten. (zijn in feite 3 pinnetjes, en hij moet even 10 seconden op de andere 2 pinnetjes zitten.)
Dan start je pc weer op.
En voor je harde schijf probleem: kun je de harde schijf niet wat hoger zetten zodat de kabel lang genoeg is? En anders zijn er wel kabels die je molexje wat verlengen.

Dit lijkt me allemaal trouwens een beetje basic, en misschien is het geen slecht idee om er iemand bij te halen die er iets meer vanaf weet. :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Svp een beetje geduld :? . Lees even de forum FAQ, je moet minimaal 24 uur wachten voor je een topic een schopje voor aandacht geeft.

Je geeft een warrig verhaal. Ben je gaan overclocken terwijl de PC nog helemaal niet werkt? Weet j eigenlijk wel wat je aan het doen bent? Er moeten zat lange voedingskabeltjes zijn voor alle apparaten. Iets klopt er dus niet in wat je zegt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zou je hem niet eerst eens normaal aan het werk krijgen voordat je gaat overklokken.

Overigens wat voor kast heb je er bij. Een beetje voeding heeft zat aansluitingen voor componenten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Kan me niet voorstellen dat er maar 2 molex aansluitingen op die voeding zitten.
Zie ook weinig specs bij die Silentium kast over de voeding.

Maar zoals mijn voorganger zegt, probeer hem eerst eens normaal werkend te krijgen voor je gelijk overklokt e.d.

• Kaguya
warcow schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 23:53:
Haha, met shortenen bedoelen ze waarschijnlijk kortsluiting maken, dus niet short maken.... :P
Het komt erop neer dat er 2 pinnetjes zijn voor cmos met daarop waarschijnlijk een jumper. Die moet je even overzetten. (zijn in feite 3 pinnetjes, en hij moet even 10 seconden op de andere 2 pinnetjes zitten.)
Dan start je pc weer op.
En voor je harde schijf probleem: kun je de harde schijf niet wat hoger zetten zodat de kabel lang genoeg is? En anders zijn er wel kabels die je molexje wat verlengen.

Dit lijkt me allemaal trouwens een beetje basic, en misschien is het geen slecht idee om er iemand bij te halen die er iets meer vanaf weet. :)
ja, maar ik had ze ook alleen maar gebogen, volgens de handleiding kan je ook het batterijtje er ~1min uithalen, maar hij werkt nog steeds niet. Oh en er zit dus geen jumper op, stond in de handleiding "to prevent improper use"...

Ik heb deze kast Silentium T4 Pro (2x 5,25" / 2x 3,5") , zoals ik in mijn begin post zei. En het klopt absoluut wel wat ik zeg, ik heb dus zoals je kunt zien een sata hdd en een sata dvd brander, er zit maar 1 ''kabeltje'' met twee connectors erop voor die apparaten en dat kabeltje is dus veels te kort om twee aan te sluiten. Ik vond het al raar dat niemand er last van heeft, maar het lijkt erop dat je gewoon een 'verleng' kabeltje kan kopen.

Het probleem is en blijft dat hij niet wil opstarten.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:06

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Oke om bij het begin te beginnen. Je hebt vermoedelijk je systeem te ver overgeclocked waardoor deze nu niet meer wilk opstarten. Hiervoor moet je het BIOS resetten. Als het goed is zit er in de buurt van het "batterijtje" een jumper. Dit jumpertje zal over twee van 3 pennetjes geschoven zijn, vermoedelijk heb je deze pennetjes ,zoals je het beschrijft, reeds eens tegen elkaar gebogen. Dit moet je dus niet doen zet het jumpertje er overheen. Zorg ervoor dat op dit moment de voedingsstekker niet in een wandcontactdoos zit. Druk voor de zekerheid eens een paar seconden de powerputton in.

Wanneer je dit hebt gedaan zet je de jumper weer terug in zijn oude positie, vervolgens stop je de stekker terug in een wandcontactdoos. Als alles goed is gegaan zal het systeem nu weer opstarten met default waarden in het BIOS.

Vervolgens kun je naar de voedingsstekkers voor je schijf en opticals gaan kijken. Zijn je schijf en opticals S-ATA uitgevoerd? Zo ja dan heb je hoogst waarschijnlijk S=ATA voedings connectoren nodig. Hoeveel er hiervan aanwezig zijn ligt aan je merk en type voeding. Wat voor merk en type voeding heb je eigenlijk?

edit: Ik moet sneller leren tikken. :'(

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Kaguya
_Dune_ schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 00:00:
Oke om bij het begin te beginnen. Je hebt vermoedelijk je systeem te ver overgeclocked waardoor deze nu niet meer wilk opstarten. Hiervoor moet je het BIOS resetten. Als het goed is zit er in de buurt van het "batterijtje" een jumper. Dit jumpertje zal over twee van 3 pennetjes geschoven zijn, vermoedelijk heb je deze pennetjes ,zoals je het beschrijft, reeds eens tegen elkaar gebogen. Dit moet je dus niet doen zet het jumpertje er overheen. Zorg ervoor dat op dit moment de voedingsstekker niet in een wandcontactdoos zit. Druk voor de zekerheid eens een paar seconden de powerputton in.

Wanneer je dit hebt gedaan zet je de jumper weer terug in zijn oude positie, vervolgens stop je de stekker terug in een wandcontactdoos. Als alles goed is gegaan zal het systeem nu weer opstarten met default waarden in het BIOS.

Vervolgens kun je naar de voedingsstekkers voor je schijf en opticals gaan kijken. Zijn je schijf en opticals S-ATA uitgevoerd? Zo ja dan heb je hoogst waarschijnlijk S=ATA voedings connectoren nodig. Hoeveel er hiervan aanwezig zijn ligt aan je merk en type voeding. Wat voor merk en type voeding heb je eigenlijk?

edit: Ik moet sneller leren tikken. :'(
Bedankt voor de snelle reply, maar...zoals ik reeds zei, DS3 =/= jumper en batterijtje eruit halen is hetzelfde = CMOS clearen toch?

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kaguya schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 00:02:
[...]

Bedankt voor de snelle reply, maar...zoals ik reeds zei, DS3 =/= jumper en batterijtje eruit halen is hetzelfde = CMOS clearen toch?
Ja, dat klopt, maar had je wel de voedingsstekker uit de wandcontactdoos gehaald, zodat je voeding ook volledig spanningsloos is? Wanneer je de stekker namelijk in een wandcontactdoos laat zitten blijft er spanning op het moederbord staan, waardoor een CMOS reset mogelijk niet zal werken.

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 03-05-2007 00:06 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het klopt dat de voeding van een silentium maar 2 SATA aansluitingen heeft, die erg kort zijn en maar tot het HD gedeelte komen (voeding ligt onderin de kast). Haal even bij de plaatselijke pcboer een verlengkabeltje/splittertje/normale molex naar SATA stekker. En klaar ben je.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 03-05-2007 00:06 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Kaguya
_Dune_ schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 00:04:
[...]

Ja, dat klopt, maar had je wel de voedingsstekker uit de wandcontactdoos gehaald, zodat je voeding ook volledig spanningsloos is? Wanneer je de stekker namelijk in een wandcontactdoos laat zitten blijft er spanning op het moederbord staan, waardoor een CMOS reset mogelijk niet zal werken.
Jap dat had ik gedaan, voor ca 1 minuut...wat kan er nog meer mis zijn? Lijkt me sterk dat de voeding plotseling het niet meer doet ofzo? Want de fans draaien ook niet...
*Gaat nog een keer proberen*

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kaguya schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 00:08:
[...]
Jap dat had ik gedaan, voor ca 1 minuut...wat kan er nog meer mis zijn? Lijkt me sterk dat de voeding plotseling het niet meer doet ofzo? Want de fans draaien ook niet...
*Gaat nog een keer proberen*
Zit er misschien een schakelaar achter op de voeding welke je perongeluk over hebt gezet. Let op ik bedoel geen schakelaar om te wisselen tussen 110 en 220 Volt, deze moet je gewoon op 220 Volt laten staan, anders krijg je een heel mooi vuurwerk.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 11:40
_Dune_ schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 00:10:
[...]

Zit er misschien een schakelaar achter op de voeding welke je perongeluk over hebt gezet. Let op ik bedoel geen schakelaar om te wisselen tussen 110 en 220 Volt, deze moet je gewoon op 220 Volt laten staan, anders krijg je een heel mooi vuurwerk.
Das oude meuk :+ tegenwoordig kunnen de voedingen zelf switchen tussen 110 en 220.

CMOS clear. is meestal JP7, Zet je PC uit. verplaats JP7 (CMOS jumper ;)) zet stroom weer op je PC.. Druk je PC aan. hij zal niet aan gaan. als het goed is.

Haal de spanning er af. plaats JP7 weer terug in oude positie. CMOS is weer default. :+ Werkt dit nog niet??

Kijk anders in je handleiding.. daarstaat vast wel hoe je CMOS moet clearen. Mocht je geen handleing hebben???

http://www.gigabyte.com.t...Model.aspx?ProductID=2314

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Als ik me niet vergis omdat jij een sata hdd hebt heb je eerst drivers nodig. Zolang je ze niet hebt ziet je pc je hdd niet.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 00:43:
Als ik me niet vergis omdat jij een sata hdd hebt heb je eerst drivers nodig. Zolang je ze niet hebt ziet je pc je hdd niet.
Ook met drivers ziet windows je hd's niet als er geen stroomkabel in de hd zit ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

kicken binnen 24 uur is notdone :o

Verder post je niet de relevante informatie waardoor we je kunnen helpen. Het is in ieder geval misschien verstandig om een pc eerst op stock speeds te laten draaien ipv gelijk te oc'en :z

Kijk eens in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor tips en trucs hoe je je probleem kan oplossen. Geen inzet/ te snel geschopt dicht dus

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.