XP x64 herkent maar 2.93 GB geheugen

Pagina: 1
Acties:

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
ik heb net een 2 gb kit bij mijn 2 gb die ik al had...
dus 4 gb...
in het BIOS herkent ie maar 2.93, en in XP 64 ook maar 2.93, hoe komt dit? :S
64 bit = toch meer geheugen?
ook nog net een BIOS update gedaan dus dat kan ook niet

• jerbro
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Uit de RAM FAQ
Om het OS toch 4GB geheugen te laten gebruiken dient er aan de volgende eisen te worden voldaan:

i) 64bits OS
ii) x86 CPU met 64bits instructieset
iii) Chipset met remapping mogelijkheid (Intel 955, 965, 975 of enterprise chipset. Alle AMD chipsets die AMD64 cpu's ondersteunen)
iv) BIOS met remapping functie (staat default uit, dus wel aanzetten)
v) 4GB geheugen installeren
Heeft je chipset de remapping mogelijkheid? En zo ja is deze ingeschakeld?

• SuX DeLuXe
jerbro schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 21:59:
[...]

Heeft je chipset de remapping mogelijkheid? En zo ja is deze ingeschakeld?
thnx zal eens kijken in het BIOS...
heb btw al 2 repen eruit gehaald en dan gekeken, netjes 2048, en daarna 2 andere eruit, weer netjes 2048...dus het geheugen is niks mis mee

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Is al vaker voorbij gekomen. Komt o.a. ook doordat de PCI kaarten een stuk geheugen in gebruik hebben. Kan je niets aan doen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Microkid schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 22:01:
Is al vaker voorbij gekomen. Komt o.a. ook doordat de PCI kaarten een stuk geheugen in gebruik hebben. Kan je niets aan doen.
Volgens mij geld dat alleen voor borden met een Intel 945 chipset omdat deze een kleinere memory adress range hebben.

De TS heeft een Asus P5B met een Intel 965 chipset. Deze heeft als ik me niet vergis 36 bit memory adressing in plaats van de 32 bit van de 945 Chipset.

Daarnaast heeft de P5B ook een Memory Remap feature die ervoor zorgt dat de volledige 4 GB geheugen kan worden aangesproken.

Of er dan alsnog ~70 MB geheugen verspild word weet ik niet.
Zoja, wil ik wel weten waaraan. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Da_maniaC op 02-05-2007 22:06 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-04 22:03
Microkid schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 22:01:
Bijna goed (pci kaarten kosten niet meer dan 1GB..), zoals eerder al gemeld is: kijk eens in je bios naar memory remapping (heb zelf een P5B deluxe, en met memory remapping aan werkt het prima).

[ Voor 8% gewijzigd door Bart-01 op 02-05-2007 22:06 ]

Do as I say, don't do as I do.

• SuX DeLuXe
Nou het werkt meteen :)
bedankt dus...wist helemaal niets van zo'n functie
beetje vaag wel eigelijk, stel je hebt die functie niet in je BIOS dan heb je mooi een probleem
hij herkent nu iig de volle 4096...of ie het ook daadwerkelijk kan gebruiken? geen idee

[ Voor 20% gewijzigd door SuX DeLuXe op 02-05-2007 22:12 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Thrills33ka schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 22:06:
Nou het werkt meteen :)
bedankt dus...wist helemaal niets van zo'n functie
beetje vaag wel eigelijk, stel je hebt die functie niet in je BIOS dan heb je mooi een probleem
Yep, ik heb zelfs borden gehad met 4GB geheugen die niet eens wilde posten als die feature uitstond in de BIOS.
Dan moest je eerst met 3 GB of minder de BIOS in en de Remap functie aan zetten en daarna kon je pas de 4de module erbij doen. :P

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-05 23:29

Fab1Man

Live life to the fullest

Eigenlijk wel fijn om te weten want ik wist dit ook niet en wil binnenkort ook 2GB bij mijn 2GB erbij prikken. Thanks!

• SuX DeLuXe
krijg nu wel allerlei errors met het testen met ORTHOS...zou dat kunnen dat die 4 gb toch voor problemen kan zorgen met stress testen of iets dergelijks?

• Da_maniaC

Da_maniaC

Als ik geheugen wil testen gebruik ik altijd MEMTEST86.
Ik zou dus uitzoeken of je met dat programma ook klachten hebt want dat is ZEER betrouwbaar.

Het zou namelijk perfect moeten werken, dus misschien is een geheugenmodule gewoon daadwerkelijk defect.

Pagina: 1