Toon posts:

Processor herplaatsen in Aldi PC

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Folks, uitdaging :)

Intro
een vriendin van me vroeg me of ik even naar haar pc wilde kijken, omdat het ding een vreselijke herrie maakte.

Het probleem
Ik heb de cpu van het moederbord afgehaald, maar krijg de cpu blijkbaar niet meer goed in de socket. De processor zit vast op een gigantisch koelblok en als je op het moederbord kijkt, zie je dat de socket ook nog een inschuifsysteem heeft. Hier kan ik echter geen gebruik van maken vanwege het koelblok.

Zie onderstaande begeleidende fotos
Afbeeldingslocatie: http://www.laagdal.nl/temp/DSC029061.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.laagdal.nl/temp/DSC029071.JPG

Vraag is dus. Hoe krijg ik die processor weer op zijn plek?
Kan ik de processor loskrijgen? Hoort ie los te zitten of zit ie met pasta vast en hoe krijg ik hem dan zonder schade los. of moet ik gewoon niet lief zijn en het ding keihard aandrukken?? Ik heb dat laatste al een paar keer geprobeerd, maar de pc geeft bij het aanzetten geen beeld of wat dan ook :(

Alvast bedankt voor tips en truucs

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:47

JdM

Humbled

Die processor krijg je er nooit op, langs de socket zit een bruin staafje, dat moet omhoog om de gaatjes van de socket vrij te maken zodat de pinnen van je proc erin passen.
Die processor moet los van het koelblok, die zit gewoon vastgebakken.

• Bastardhost
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 10:06
Na uitgelachen te zijn.... die processor moet écht los van de koeler. En ja, dat moet je voorzichtig doen, wellicht is schuiven een optie. Dan moet je het bruine handeltje omhoog zetten, de processor plaatsen en die handel weer omlaag. LET OP... op de proc is een hoekje weg, op de socket ook, die moeten samen vallen.

Als dat klaar is de koeler en de processor schoonvegen, nieuwe koelpasta aanbrengen en verdelen, teveel weghalen met een creditcard/bankpas/airmiles/enz. Dan de koeler erop, borgen met die lekkere klemmen. Dan duimen kruisen en aanzetten...

Ik ben wel benieuwd hoe je dit er zo af hebt gekregen.

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
JdM schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 21:26:
Die processor krijg je er nooit op, langs de socket zit een bruin staafje, dat moet omhoog om de gaatjes van de socket vrij te maken zodat de pinnen van je proc erin passen.
Die processor moet los van het koelblok, die zit gewoon vastgebakken.
Ofwel processor losmaken. Dit gaat het makkelijkst om hem los te wippen met een platte schroevendraaien. Hierna kan je hem terug plaatsen in het socket. (Wel schoonmaken -> pasta eraf, nieuwe paste ertussen)

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-03 23:10
Maak het koel blok warm door middel van een föhn. Probeer daarna de cpu terug in de socket te zetten. Heb ook wel eens de cpu met het koel blok meegetrokken, maar verder na terug plaatsing geen probleem gehad. (was wel zweten aangezien het iemand anders zijn pc was).

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je kan hem er wel op rijgen, met een beetje geweld, probeel alleen is dat je een grote kans hebt dat je een pinnetje ombuigt, dan heb je er dus al snel vrij weinig meer aan.

Die koelpasta is gewoon koelpasta, gijn lijm, maar omdat het al zo lang op elkaar gedrukt zit gaat het er niet makkelijk af. Met het juiste gereedschap en met veel voorzichtigheid moet het echter wel lukken om de CPU los te maken, daarna alletwee schoonmaken, CPU erin, nieuwe koelpasta (desnoods wel plakkende) en de heatsink er weer op.
Bastardhost schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 21:26:
Ik ben wel benieuwd hoe je dit er zo af hebt gekregen.
Gewon aan die heatsink trekken, dat bruine hendeltje zorgt echt niet voor een onscheidbare verbinding tussen CPU en socket.

Schroevendraaier kan gevaarlijk zijn! Vooral als je als hefboom an het PCB van de CPU gaat lopen wrikken :X, voorzichtig met een spateltje of scheermesje oid.

[ Voor 31% gewijzigd door fsfikke op 02-05-2007 21:31 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Heel gemakkelijk heb dit zelf ooit ook 1 keer gehad. Gewoon even met een fohn verwarmen en je kunt hem er zo af halen. Ga aub niet met een schroevendraaier eraan wrikken.

[ Voor 26% gewijzigd door MasterMike op 02-05-2007 21:30 ]

• JdM

JdM

Humbled

_AuToMaTiC_ schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 21:27:
[...]

Ofwel processor losmaken. Dit gaat het makkelijkst om hem los te wippen met een platte schroevendraaien. Hierna kan je hem terug plaatsen in het socket. (Wel schoonmaken -> pasta eraf, nieuwe paste ertussen)
Ik zou hem NOOIT loswrikken met een schroevendraaier, te weinig oppervlak voor een grote kracht. Neem dan een plamuurmes ofzo.

• pc_wracker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 08:21
Je kunt ook proberen om de koelpasta doormiddel van een dun draadje los te snijden.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-05 21:45

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Los draaien die hap....

Verwijderd

Topicstarter
Ow die koeler er afkrijgen is geen enkel probleem ;)

De processor heb ik nu iig los. Nu eens kijken waar ik koelpasta kan halen. Ideeen??

Ow, Lachen mag, als de pc het strax maar weer doet ;)

Folks, wel bedankt voor de opmerkingen :) Ik blijf vrolijk.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 21:31:
De processor heb ik nu iig los. Nu eens kijken waar ik koelpasta kan halen. Ideeen??
Bij de slager 8)7

Gewoon bij elke willekeurige PC winkel natuurlijk :D

offtopic:
Kan me nog een leuke situatie van een paar maanden geleden herinneren toen ik in een PC winkel aan het werk was. Kwam een beetje aso dame van rond de twintig met mobiel aan d'r oor naar me toe:
'Hebben jullie ook ... wacht ff ... wat heb je nodig? ... Heb je ook koelkasten?'
' :? :? koelkasten? Weet u zeker dat u een koelkast wilt hebben 8)7 '
Maarja, die had dus een ander probleem, zat wel in de goede winkel maar wist niet wat ze nodig had :P '

[ Voor 70% gewijzigd door fsfikke op 02-05-2007 21:59 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 21:31:
Ow die koeler er afkrijgen is geen enkel probleem ;)

Ow, Lachen mag, als de pc het strax maar weer doet ;)

Folks, wel bedankt voor de opmerkingen :) Ik blijf vrolijk.
Edit: Bah sec te laat

[ Voor 8% gewijzigd door MasterMike op 02-05-2007 21:32 ]

Verwijderd

Die is zo te zien gewoon met lomp geweld losgetrokken. Kan de beste overkomen :P

Verwarmen. Maar niet direct de CPU verhitten. Dan als het een beetje mee begint te geven voorzichtig van de koeler af schuiven. CPU en koelblok goed schoonmaken met bv. wasbenzine. En dan de CPU in de socket doen zoals het wel moet, en dán de koeler monteren.

Verwijderd

Topicstarter
ow btw. de koelpasta was blijkbaar redelijk zacht. Met een klein beetje pressie schoof de processor er zo van af ;)

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:14

Zjemm

...

schoeverdraaier gaat prima. heb al meerdere gevallen (pc zaak) gehad. die dingen bakken met bepaalde paste gewoon vast. dus of met een platte schoevendraaier of de proc draaien (ff kracht zetten) heb er nog nooit wat mee gesloopt.

trouwens als je hem al terug hebt proberen te plaatsen met koeler en al...zijn er dan niet al een paar pinnetjes krom? let daar even op

opensecure.nl

• JdM

JdM

Humbled

Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 21:34:
Die is zo te zien gewoon met lomp geweld losgetrokken. Kan de beste overkomen :P

Verwarmen. Maar niet direct de CPU verhitten. Dan als het een beetje mee begint te geven voorzichtig van de koeler af schuiven. CPU en koelblok goed schoonmaken met bv. wasbenzine. En dan de CPU in de socket doen zoals het wel moet, en dán de koeler monteren.
Spuit 11, de processor is inmiddels los hoor ;) nu nog koelpasta voor onze überprutser :+

Verwijderd

Topicstarter
Owkay, processor zit dus op zijn plek. De koeler er weer opgezet en heeeeeeeeel even de pc aan om te kijken of hij nu meer doet dan net ;)

Yes, hij zal het wel weer gaan doen :)

bedankt voor de support tot zover :) Ik meld het jullie als ie het weer helemaal doet :)

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 14:51
ik had precies hetzelfde bij onze aldi pc beneden.
Ik wou hem schoonmaken enzo.

Dus ik die koeler losgemaakt en omhoog halen kwam ook de processor mee dus blijkbaar zitten ze gewoon goed vast bij aldi pc omdat ze nogal veel koelpasta gebruiken zoals je wel kunt zien op de foto.

hoeft echt maar een heel dun laagje koelpaste te zijn zo dun dat je de letters er nog doorheen kunt lezen.

Edit: Net te laat zie ik. Heb je er niet teveel koelpasta op gedaan?

[ Voor 8% gewijzigd door Jazekerrrrr op 02-05-2007 21:44 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 20:40

Nik

Ik heb dezelfde PC. Ik heb gewoon de proc weer terug kunnen duwen. Dit inmiddels al 4x gedaan, zonder dat de pinnetjes breken. En ik typ dit bericht op die machine. Ik vind het ook een vage constructie, maar zo heeft het voor mij altijd al gewerkt :)

edit: te laat :+

[ Voor 3% gewijzigd door Nik op 02-05-2007 21:49 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 21:45
Ik vraag me af of je wel de oude koelpasta verwijderd hebt ? en weer nieuwe aangebracht ?

My favorite programming language is solder.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 21:34:
Eigenlijk heeft dat niets met lompheid te maken. :)
Goeie koelpasta of thermal pads kunnen zo'n ontiechelijk goeie zuiging hebben dat de processor gewoon vast kleeft aan de heatsink.

Een klein beetje losdraaien gaat met een stock koeler vaak niet omdat de heatsink vierkant is bij 478 sockets en precies tussen de retention module valt.
(Deze kan er dan alleen recht omhoog uit worden gehaald).

:*

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:34
Heb ik es gehad bij me Athlon 64 3000+. Twee uur bezig geweest om de pinnetjes recht te krijgen. Ik vind het een wonder dat al je pinnetjes nog recht zijn kerel ;)

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:38

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Bij standaard boxed coolers in zulk soort pc's: Voordat je de koeler eraf trekt, cpu fan los, 10 minuten aanzetten zodat 'ie lekker warm wordt, en dan pas proberen :) Valt de heatsink er zo vanaf.

Is mij ook al iets te vaak gebeurd :P

Hier stond een dode link.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Cubefanatic schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 22:38:
Heb ik es gehad bij me Athlon 64 3000+. Twee uur bezig geweest om de pinnetjes recht te krijgen. Ik vind het een wonder dat al je pinnetjes nog recht zijn kerel ;)
Normaal gesproken gebeurd er totaal niets met de pinnetjes als je de processor er zo uit trekt.
(Op de Technische Dienst gebeurd het hier regelmatig).
Zolang je de processor maar met beleid behandelt als hij eenmaal uit de socket is, zal er niet zo snel wat gebeuren. :)

Nog een tip voor mensen die een makkelijke methode zoeken om de processor zo los te krijgen:
Siliconen spray!

Spuit het tussen de processor en de heatsink en het weekt nog sneller los dan kleren in de Cillit bang reclame. :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Pagina: 1