HD werkt niet meer na vervanging voeding

Pagina: 1
Acties:

• LeViN
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-03-2023

LeViN

Ga janken.

Topicstarter
Hey, sinds een weekje werkt mijn pc niet meer naar behoren. Eerst wanneer ik hem aandeed zag je voor nog geen seconde een lichtje flikkeren, waarna hij helemaal niets meer doet. Ik dacht dat het door de voeding kwam, omdat ik een licht gezoem hoorde als je ernaar luisterde nadat je de kabel inplugte. Daarom heb ik die vervangen. Helaas ging dat niet goed in eerste instantie. Ik had een kabel verkeerd aangesloten in het moederbord, want toen ik de pc aandeed rook ik een brandluchtje (waarna ik hem snel uitzette).
Daarom heb ik een paar dagen gelden een vriend erbijgehaald, die een blijkbaar verkeerd, aangesloten kabeltje verwijderde. Hierdoor start de pc nu wel op en kom je in het bios, maar hij herkent nu mijn harde schijf en ingebouwde dvd-speler niet meer. Zonder HD kom ik niet verder. Wat kan ik hieraan doen?

Hardware testen bij een ander is waarschijnlijk niet mogelijk.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:54
Zit het voedingsstekkertje in je hardeschijf wel goed? Gebruik je niet toevallig én een normale molex én een sata power stekkertje?

Hoor je de schijf wel opspinnen als je je PC aanzet?

En het kan natuurlijk ook nog eens zo zijn dat je je moederbord gesloopt hebt door die verkeerd aangesloten kabel (wat voor kabel was dat uberhaupt? De meeste voedingsstekkertjes passen maar op 1 manier? :X)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• LeViN

LeViN

Ga janken.

Topicstarter
Hey. De voedingsstekker heb ik niet in de verkeerde ingang geplaatst, maar een aansluiting op het moederbord zat verkeerd. Nu gaat de pc wel aan, maar kan het bios de HD en DVD-brander niet vinden. Ik hoor de HD verder ook niet spinnen. En de juiste kabelszijn gewoon aangesloten.
Nu wil ik de HD vervangen,maar als dat niet werkt heb ik de HD voor niets gekocht. Op andere fora zeggen ze dat het misschien aan het moederbord ligt. Maar als dat zo is, waarom werkt de rest dan wel?

[ Voor 9% gewijzigd door LeViN op 07-05-2007 19:32 ]

Verwijderd

LeViN schreef op maandag 07 mei 2007 @ 19:29:
Hey. De voedingsstekker heb ik niet in de verkeerde ingang geplaatst, maar een aansluiting op het moederbord zat verkeerd. Nu gaat de pc wel aan, maar kan het bios de HD en DVD-brander niet vinden. Nu wil ik de HD vervangen,maar als dat niet werkt heb ik de HD voor niets gekocht. Op andere fora zeggen ze dat het misschien aan het moederbord ligt. Maar als dat zo is, waarom werkt de rest dan wel?
Heb je master en slave mode wel goed gezet?

• LeViN

LeViN

Ga janken.

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 19:31:
[...]

Heb je master en slave mode wel goed gezet?
Ja. Behalve het vervangen van de voeding heb ik niets verandert,dus dat hoort al goed te staan.

Verwijderd

LeViN schreef op maandag 07 mei 2007 @ 19:35:
[...]
Ja. Behalve het vervangen van de voeding heb ik niets verandert,dus dat hoort al goed te staan.
Zit de stekker ook goed in de DVD drive? (zul je vast wel ge-checkt hebben, maar ik vraag het maar voor de zekerheid ;) )

• LeViN

LeViN

Ga janken.

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 19:35:
[...]

Zit de stekker ook goed in de DVD drive? (zul je vast wel ge-checkt hebben, maar ik vraag het maar voor de zekerheid ;) )
Ja hoor. Staat ook nog goed.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:54
Spint de schijf nog wel op als je alleen een powerstekkertje erin stopt (de datakabel eruit halen dus)?

Zit de schijf met hetzelfde soort connector aangesloten als eerst (in het geval van een SATA schijf kunnen het twee soorten stekkertjes zijn)?

En zitten die DVD-drive en HDD toevallig ook aan hetzelfde voedingskabeltje? Probeer het dan eens met een andere molex? Of trek stekketrjes die niet direct noodzakelijk zijn eens even los... misschien maak je ergens anders kortsluiting.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• LeViN

LeViN

Ga janken.

Topicstarter
Xander schreef op maandag 07 mei 2007 @ 19:56:
Spint de schijf nog wel op als je alleen een powerstekkertje erin stopt (de datakabel eruit halen dus)?

Zit de schijf met hetzelfde soort connector aangesloten als eerst (in het geval van een SATA schijf kunnen het twee soorten stekkertjes zijn)?

En zitten die DVD-drive en HDD toevallig ook aan hetzelfde voedingskabeltje? Probeer het dan eens met een andere molex? Of trek stekketrjes die niet direct noodzakelijk zijn eens even los... misschien maak je ergens anders kortsluiting.
De HD deed echt helemaal niets meer. Spint gewoon niet. Ik kan het, zonder datakabel niet nu testen, omdat ik niet thuis ben.

De schijf zit op dezelfde soort connector als eerst namelijk een IDE/ATA-connectie.

Ik heb alle voedingskabeltjes die naar een apparaat lopen steeds omgewisseld, maar zonder resultaat. Zelfs het dvd-spelerkabeltje en de hd-kabeltje apart in de voeding geplaatst,maar dat werkte ook niet.

Het gaat trouwens om dit moederbord. http://support.spmmicro.c...oc_Manual_E6523LE10-1.pdf

Het verkeerde voedingssnoertje dat de kortsluiting veroorzaakte zat in de plaats aangeduid als JWR2 op het plaatje van het moederbord.

[ Voor 12% gewijzigd door LeViN op 07-05-2007 20:32 ]

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Waarom gaat die vriend weer weg als hij een stekker los heeft gehaald en de boel nog steeds niet werkt?

• LeViN

LeViN

Ga janken.

Topicstarter
Gem1e schreef op maandag 07 mei 2007 @ 23:06:
Waarom gaat die vriend weer weg als hij een stekker los heeft gehaald en de boel nog steeds niet werkt?
Hij wist niet hoe je het probleem kon oplossen.

Enfin, ik heb vandaag weer alles geprobeerd los te koppelen en er dan opnieuw ingezet, maar dat heeft ook niet geholpen. Ook als ik in het bios detect harddisk doe, dan herkent hij hem niet meer. Ik hoor hem ook niet, dus volgens mij is hij echt dood.

Ik ben van plan een nieuwe HD te kopen van zo'n 160 of 250 GB, maar ik weet niet zeker tot welke hoeveelheid mijn moederbord aankan. Mijn bios is sinds de datum van aanschaf (2002) niet geupdate. Kan het moederbord zoveel dan wel aan (zonder een bios update te doen)?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als je een brandlucht hebt geroken toen er een kabeltje verkeerd aangesloten was, zou ik eerst maar eens kijken wat die brandlucht heeft veroorzaakt...
Voor hetzelfde geld is er een controller doorgebrand, of is er sluiting ontstaan, waardoor nu zowel IDE controller van het moederbord, als de schijf kapot is...

• LeViN

LeViN

Ga janken.

Topicstarter
Brede P schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:57:
Als je een brandlucht hebt geroken toen er een kabeltje verkeerd aangesloten was, zou ik eerst maar eens kijken wat die brandlucht heeft veroorzaakt...
Voor hetzelfde geld is er een controller doorgebrand, of is er sluiting ontstaan, waardoor nu zowel IDE controller van het moederbord, als de schijf kapot is...
De brandlucht kwam geloof ik van de voeding vandaan. Ik heb een uur geleden mijn kast opengeschroefd en ik merk geen afwijkingen zoals verschroeide plekjes op de kabels, het moederbord of de onderdelen.

Is het mogelijk om te zien of een IDE controller defect is zonder dat je er een andere HD indoet? De secondary IDE controller die is aangesloten op de DVD-rom werkt ook al niet. Maar daar kan ik zonder mee leven. Ik ga zo anders even kijken of ik de secondary aan de praat krijg als ik de dvd-brander erop aansluit. Maar daar heeft mijn HD niks aan.

Ik kan natuurlijk een nieuwe HD bestellen, maar als die het ook niet doet (omdat de IDE controller kapot is), dan heb ik er voorlopig nog niets aan. Mocht ik er wel een bestellen, zou het problemen opleveren als ik deze ATA 133 HD van 200 GB erin doe, want ik lees op wikipedia dat ATA100 slechts tot zo'n 137 GB ondersteunt. Want anders doe ik er een van 120 GB in wat wel zonde is, want ze schelen slechts een paar euro van elkaar.

[ Voor 46% gewijzigd door LeViN op 08-05-2007 16:48 ]

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
LeViN schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 16:27:
[...]
De brandlucht kwam geloof ik van de voeding vandaan. Ik heb een uur geleden mijn kast opengeschroefd en ik merk geen afwijkingen zoals verschroeide plekjes op de kabels, het moederbord of de onderdelen.

Is het mogelijk om te zien of een IDE controller defect is zonder dat je er een andere HD indoet? De secondary IDE controller die is aangesloten op de DVD-rom werkt ook al niet. Maar daar kan ik zonder mee leven. Ik ga zo anders even kijken of ik de secondary aan de praat krijg als ik de dvd-brander erop aansluit. Maar daar heeft mijn HD niks aan.

Ik kan natuurlijk een nieuwe HD bestellen, maar als die het ook niet doet (omdat de IDE controller kapot is), dan heb ik er voorlopig nog niets aan. Mocht ik er wel een bestellen, zou het problemen opleveren als ik deze ATA 133 HD van 200 GB erin doe, want ik lees op wikipedia dat ATA100 slechts tot zo'n 137 GB ondersteunt. Want anders doe ik er een van 120 GB in wat wel zonde is, want ze schelen slechts een paar euro van elkaar.
Boven de 137 gb wordt automagies weer herkend met servicepack 2, dus formateren installeren en later via xp de drives laten herkenen en eventueel een deel erbij zetten.
Ik zou de drive eerst eens laten testen, bij een pc winkel of zo.

Edit, btw, je hebt geen Sata drive en je kan het ook niet kwijt op je bord als ik het goed gezien heb.
Houdt daar wel rekening mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Gem1e op 08-05-2007 20:44 ]

• LeViN

LeViN

Ga janken.

Topicstarter
Gem1e schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 20:42:
[...]

Boven de 137 gb wordt automagies weer herkend met servicepack 2, dus formateren installeren en later via xp de drives laten herkenen en eventueel een deel erbij zetten.
Ik zou de drive eerst eens laten testen, bij een pc winkel of zo.

Edit, btw, je hebt geen Sata drive en je kan het ook niet kwijt op je bord als ik het goed gezien heb.
Houdt daar wel rekening mee.
Ok, dan ga ik SP 2 ook meteen maar installeren.

Maar die 2 drives uit de link zijn toch geen Sata, maar Ata. Dus dat zit wel goed.

• LeViN

LeViN

Ga janken.

Topicstarter
Ik ga de nieuwe HD bestellen. Als het aan het moederbord ligt,dan kan ik eigenlijk beter een nieuw systeem bestellen. Want dan werkt de nieuwe HD ook niet. Voordeel is dan wel dat ik mijn oude HD nog kan gebruiken en andere onderdelen van deze huidige pc.

• LeViN

LeViN

Ga janken.

Topicstarter
LeViN schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 17:24:
Ik ga de nieuwe HD bestellen. Als het aan het moederbord ligt,dan kan ik eigenlijk beter een nieuw systeem bestellen. Want dan werkt de nieuwe HD ook niet. Voordeel is dan wel dat ik mijn oude HD nog kan gebruiken en andere onderdelen van deze huidige pc.
Het ligt aan de Harde schijf, denk ik. Ik heb zojuist de HD elders getest,maar ook daar werkte hij niet. Inmiddels heb ik een order geplaatsts. Wel balen dat al mijn gegevens weg zijn,maar ja.

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:01

BTS

die kabel die losgehaald is door je vriend is die er ook weer ingedaan of was dat niet nodig?

[ Voor 40% gewijzigd door BTS op 13-05-2007 19:25 ]

www.highflow.nl

• LeViN

LeViN

Ga janken.

Topicstarter
BTS schreef op zondag 13 mei 2007 @ 19:23:
die kabel die losgehaald is door je vriend is die er ook weer ingedaan of was dat niet nodig?
Die is er niet weer ingedaan.

Ik heb een nieuwe HD gekocht (van 320 GB), maar nu gaat de pc weer niet aan. wellicht dat deze oude pc het niet aankan. Ik denk dat het aan het moederbord ligt. Ik ben van plan deze te vervangen. Maar straks is het weer wat anders. Iemand nog tips over wat ik nu het beste kan doen?
Pagina: 1