[raid] Intel Raid Option Rom foetsie?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dweeper
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-10-2022
Na het experimenteren met verschillende schijven wilde ik deze week een Raid-0 configuratie maken met 2 Western Digital Caviar SE16 WD2500KS, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB) hardeschijven.

Bij het uitproberen van de oude schijven (1ste generaties Raptors) had ik altijd de mogelijkheid om bij het booten op ctrl i te drukken om in het raid-menu te komen. Dit menu zie ik nu niet meer.

Als ik in windows xp een raid-array aanmaak gaat dit in principe allemaal prima.
Ik zie de array gemaakt worden en kan er ook data op zetten.
Echter windows op installeren lukt mij niet. De array is niet meer bootable. :'(

Nu mijn vragen:
Hoe kan ik de option rom weer activeren
Hoe maak ik mijn array weer bootable.

Mijn specs:
MSI 975X Platinum PowerUp rev 2.X
C2D 6400
2x1gb ddr2 pc7200 Kinsgton
550W sunbeam nuoo voeding.
Windows XP sp2

Wat heb ik allemaal geprobeert:
-bios geflashed naar de nieuwste versie
-bios geleegd via de bios empty switch
-bios geleegd door spanning van de machine te halen
-Via de storage manager in windows de array bootable te maken.

graag advies _/-\o_

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:59
Al de BIOS daadwerkelijk ingegaan :z. Je moet namelijk eerst de onboard RAID inschakelen. Gewoon zoeken onder de instellingen (bijv. configure SATA as... RAID), zoekt en gij zult vinden. Oow ja en RTFM :z

• Dweeper
The__Virus schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 20:10:
Al de BIOS daadwerkelijk ingegaan :z. Je moet namelijk eerst de onboard RAID inschakelen. Gewoon zoeken onder de instellingen (bijv. configure SATA as... RAID), zoekt en gij zult vinden. Oow ja en RTFM :z
Zoals ik al schreef : IK HEB EEN RAID-ARRAY.
Maar deze is niet bootable en ik kan deze array niet veranderen dan in windows.
Daarnaast geeft (logischwijs) de RTFM geen uitsluitsel voor het probleem. |:(
Bedankt voor het niet lezen van mijn post. :'(

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:11
The__Virus schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 20:10:
WTF heb je leren lezen, in de baarmoeder van je moeder?

TS:
Toevallig nog andere RAID-controllers aan staan met een eigen BIOS? Heb zelf een Abit AB9, waarmee ik ook wat kleine problemen heb gehad met de RAID-bios als ik alle 3 de SATA-RAID controllers aan had staan(Intel, Silicon Image, JMicron)

• The__Virus
Wat een belachelijke reacties van jullie. Leg mij maar eens uit wat ik over het hoofd heb gezien. Als je zegt dat je voor het booten op CTRL-I drukt, betekent dat dat je een RAID controller wilt aanspreken en aangezien je geen melding maakt van een externe oplossing, zal dit een onboard RAID chip zijn. En ja je hebt een RAID array, want zonder een array geen RAID, goed zo :).
Als ik het alsnog verkeerd heb dan kan ik mezelf het niet meer kwalijk nemen, na 4x doorlezen kom ik er nog steeds niet achter wat de fout is, dan had je het maar beter moeten verwoorden. Wat jij m.i. wil bereiken is dat je weer CTRL-I krijgt te zien en dat is m.i. een BIOS instelling.
En wat betreft dat Windows array, daar zul je nooit van kunnen booten, want de ingebouwde oplossing van XP kan alleen booten vanaf een RAID1 array en niet RAID0.
Of bedoel je iets anders met storage manager? :z

• Dweeper
mad-dog schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 22:49:
[...]
TS:
Toevallig nog andere RAID-controllers aan staan met een eigen BIOS? Heb zelf een Abit AB9, waarmee ik ook wat kleine problemen heb gehad met de RAID-bios als ik alle 3 de SATA-RAID controllers aan had staan(Intel, Silicon Image, JMicron)
Heb ook nog de Jmicron in mijn bios zitten maar die staat uit.
Het gekke is dat in de help van de intel storage manager kijk en daar zie
dat de versie van mijn raid bios rom onbekend is.. Alsof hij niet geactiveerd is ofzo.

• Dweeper
@de wijsneus :)
Is inderdaad een onboard oplossing met een intel chipset
In de bios is er echt geen optie waarmee ik de functie "ctrl i " weer op het scherm kan toveren.
Hoe een bios werkt snap ik al zo'n 30 jaar.. Daar heb ik echt geen hulp mee nodig.
De storage manager van intel is een tool om je array in windows op te bouwen en dus niet de software raid van XP waar jij over schrijf.

Daarnaast mag je mijn vraag onduidelijk vinden. Prima, geen problemen mee. Dan verhelder ik die.
Das handiger dan alleen zo bijdehand te reageren waar niemand wat aan heeft. :O

• The__Virus
Koppel eerst eens alle drives (dus ook IDE) los. Komt ie dan wel tevoorschijn? Daarna één voor één aansluiten (bij voorkeur eerst SATA) en dan proberen of je weer in de Intel RAID ROM kan. En weet je zeker dat je na het flashen en de resets je SATA poorten op Enhanced en RAID hebt staan?
Pagina: 1