Drivers Asus P5N-E SLI

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Roeland010
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-01 10:05
Sinds vorige week vrijdagben ik in het bezit van het volgende systeem:

Asus P5N-E SLI
Intel Conroe E6600 Core2Duo
Kingston 2x1GB PC5300 DDR2 SDRAM Dual Channel Kit
Seagate 320GB (Barracuda 7200.10, 7200RPM, 16MB, SATAII)
Samsung DVD +-R/+-RW SH-S183A Dual Layer Zwart OEM *SATA*
Thermaltake Swing zwart
Antec NeoHE 500W

Ik draai op Windows Vista 32bit. Alleen nu ben ik bezig om de drivers te installeren voor mijn moederbord. In de handleiding van mijn moederbord staat: als je op Vista draait moet je de drivers van de asus website downloaden. Dit klopt wel, want als de bijgeleverde cd erin doet dan komen er bijna geen drivers tevoorschijn (alleen de volgende 2 drivers komen tevoorschijn: NVIDIA nForce SATA RAID Controller driver en JMicron JMB36X RAID Controller driver).

Nu ben ik inmiddels al naar de website van Asus gegaan en ik heb netjes mijn moederbord geselecteerd. Alleen nu staan er zoveel drivers op de site. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Het is heel onduidelijk. Ik weet niet wat ik moet installeren. Kan iemand mij hiermee helpen en aangeven wat ik moet downloaden?

Ondanks ik nog geen enkele driver heb geinstalleerd werkt momenteel alles (Geluid, internet, harde schijf, DVD etc.).

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
http://support.asus.com/d...e=en-us&model=P5N-E%20SLI

Daar voor elk onderdeel de Vista driver downloaden. Slecht dat je dat zelf niet kunt vinden, je zoekt gewoon de P5N-E SLI op, klikt op download en selecteert het onderdeel dat je wilt installeren (en je kiest uiteraard de driver voor Vista die meestal bovenaan staat).

• Roeland010
Slecht??? Ik snap dat het voor jou misschien een stuk duidelijker is, maar om nou gelijk iemand te oordelen met slecht.....

Ik snap ook wel dat ik zo onderdeel moet selecteren! Maar dan... Stel ik selecteer RAID dan komen er 6 verschillende drivers tevoorschijn voor Windows Vista 32bit.

-NVIDIA C55/MCP51 SATA/RAID Driver WHQL V1.18 for 32&64 bit Windows Vista.
-JMicron JMB36X RAID Controller Driver V1.17.8.1 for Windows 32bit/64bit Vista.(WHQL)
-JMicron JMB36X RAID Controller Driver V1.17.6.4 for Windows 32bit/64bit Vista.(WHQL). JMicron JMB36X PATA Driver V1.0.0.0 for Windows 32bit/64bit Vista.(Non-WHQL).
-JMicron JMB363 RAID Driver WHQL V1.17.6.4 for Windows 2000/XP & 64bit XP & 32/64bit Vista.
-NVIDIA Raid Driver Package V1.16 for Windows 32 & 64bit Vista(WHQL).
-JMicron JMB36X SATA/PATA Controller Driver V1.17.3.2 for Windows 32bit/64bit Vista.

Sommige hebben dezelfde relaesedatum en de bovenstaande hebben bijvoorbeeld een oude releasedatum dan degene die onderin de lijst staan...

Zeg jij maar welke ik moet nemen dan...

• Roeland010
Ook kan ik nergens de chipset driver vinden..... dus als jij die wel kan vinden vind ik jou echt GOED..

• The__Virus
Sorry had het niet slecht moeten noemen was inderdaad te 'agressief'. Maar goed je kunt eenvoudig nagaan welke je nodig hebt: ten eerste, draai je uberhaupt wel RAID (volgens mij niet, want dan had het al niet gewerkt)? Zo nee, dan is er dus ook geen RAID driver nodig. Verder moet je degene pakken met het hoogste versienummer, dus van deze twee:
-JMicron JMB36X RAID Controller Driver V1.17.8.1 for Windows 32bit/64bit Vista.(WHQL)
-JMicron JMB36X RAID Controller Driver V1.17.6.4 for Windows 32bit/64bit Vista.(WHQL)
pak je dus de bovenste.
Uit de naam is aardig op te maken welke je wil: als je RAID draait, kan dat op twee chips, de JMicron of de NVidia. In de mobohandleiding (en met het instellen) kun je uitvinden welke je hebt gebruikt. Daar neem je dus ook de betreffende driver van. Verder is het zo dat als iets al werkt in Windows, je daar geen andere driver voor hoeft te installeren (vaak nog af te raden ook om een andere te installeren). Dus gewoon zo laten. Ga eens na in Apparaatbeheer/Device Manager welke apparaten nog niet geïnstalleerd zijn.
Oow ja en wat versta jij onder chipset drivers? Normaal gesproken is dat gewoon een verzameling van Audio, LAN, RAID etc. dus wat je hier los download :).

[ Voor 6% gewijzigd door The__Virus op 02-05-2007 23:09 ]

• Roeland010
Chipset driver is niet hetzelfde als Audio, LAN en RAID. Je chipset driver is de driver voor je chipset. In dit geval is dat dus de driver voor NVIDIA nForce650i SLI (de chipset voor de P5N-E SLI). Dat staat los van Audio, LAN en RAID. Ik heb deze chipsetdriver op de asus website trouwens al gevonden:

http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us

Hier staat een beta chipset driver voor Vista. Tegelijkertijd is mij dan ook weer iets onduidelijk geworden. Aangezien de P5N-E SLI een NVIDIA chipset heeft (nForce650i) staat er ook op de website van NVIDIA een driver voor de nForce650i. Nu is het mij dus nog onduidelijker geworden! Wat is dan weer het verschil van bijvoorbeeld de chipsetdriver op de asus website en de chipsetdriver op de NVIDIA website?

Betreffende het RAID verhaal: Ik draai inderdaad momenteel nog geen RAID, maar ik wil misschien in de toekomst wel RAID gaan draaien. In de handleiding van mijn moederbord staat:

Storage:

NVIDIA nForce 430i supports:
-2 x Ultra DMA 133/100/66/33
-4 x Serial ATA 3Gb/s devices
-RAID 0, RAID 1, RAID 0+1, RAID 5 and JBOD configuration

JMICRON JMB 360 SATA controller supports:
-1 x External Serial ATA 3 Gb/s device (SATA On-the-Go)

Verder staat er geen uitleg over JMicron of NVIDIA C55/MCP51 SATA/RAID. Wat is dan het verschil tussen beide?

• The__Virus
Vaak kun je beide gebruiken en zijn die van Asus en NVidia gelijk. Het kan echter zijn dat de fabrikant specifieke optimalisaties doorvoert, maar dat zie je zelden nog. Daarnaast is het zo dat de mobofabrikanten nog wel eens wat versies achter liggen en zolang die van NVidia prima werkt kan die dus gebruikt worden.
De JMicron is een aparte chip die is aangesloten via ofwel PCI-express ofwel PCI, waarvan ik de laatste de werkelijkheid acht (check de handleiding van je mobo voor uitsluitsel). Echter, deze chip heeft geen normale SATA-poort, maar een e-SATA poort. Het komt erop neer dat e-SATA precies hetzelfde is, alleen dan ook nog externe drives aankan. Hij zal dan ook waarschijnlijk achterop je mobo zitten (rode connector vaak). Daardoor is ie wat lastiger voor intern gebruik ;). De NVidia moet je dus gebruiken als je RAID wilt draaien met een behoorlijke performance. Dit loopt niet via PCI maar gewoon rechtstreeks via de chipset.
BTW je link verwijst gewoon naar de downloadsite van Asus.
En een chipsetdriver is WEL een verzameling van drivers, gewoon één package die al de losse drivers installeerd (vaak ook nog SMBus).

[ Voor 6% gewijzigd door The__Virus op 03-05-2007 18:25 ]

• Roeland010
Ok thanx het is iedergeval een stuk duidelijker. Het klopt dat er achterop mijn mobo een rode connector zit. De JMICRON driver is dus voor die rode connector (als ik het goed begrijp).

Over die chipsetdriver: Als ik de software cd van mijn moederbord in een computer met Windows XP doe dan staat er apart Asus install (drivers installation wizzard), NVIDIA chipset driver, Realtek audiodriver, USB 2.0 Driver. Waarom staat hier de chipset driver dan apart?

• The__Virus
NVidia chipset driver is daar omvat deze dingen:
* Ethernet Driver
* SMBus Driver
* Installer
* IDE SataRAID Driver
* IDE SataIDE Driver
* RAIDTOOL Application
* SMU
Kortom, de onderdelen van de chipset. Het begrip chipset drivers is eigenlijk heel verwarrend, want het omvat meestal alle onderdelen die van de chipsetfabrikant afkomstig zijn (dus alles wat je in je chipset zelf terug vindt). Het begrip zelf zegt dus niet zoveel over de inhoud. Feit is wel dat het gewoon een verzameling drivers is.

VIA bijv. stopt weer veel minder in dat begrip: Ethernet drivers en IDE/SATA/RAID drivers moeten weer apart worden gedownload (zitten niet in de 'chipset drivers').

[ Voor 26% gewijzigd door The__Virus op 03-05-2007 19:12 ]

Pagina: 1