Toon posts:

Internet valt 1x per dag weg, router probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 687 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Laat ik beginnen met wat specificaties:
ISP
Casema Maxi, Den Haag

Router
Linksys BEFSR41
Afbeeldingslocatie: http://www.webuildsolutions.com/images/products/linksys-befsr41.jpg

Modem
Motorola Surfboard
Afbeeldingslocatie: http://www.mercadolibre.com.ec/jm/img?s=MEC&f=1980854_1960.jpg&v=P

Verbinding tussen dit word gemaakt door een 10meter lange kabel die ik van Casema erbij had gekregen.
Mischien zijn er op dit moment mensen die zich afvragen wat voor netwerkkaart in de desbetreffende computer zit, dat is op dit moment een ULi PCI Fast Ethernet Controller.
Maar mn huidige PC heb ik sinds pas kort en met de vorige PC met een Realtek netwerkkaart had ik precies het zelfde probleem, dus de netwerkkaart sluit ik uit.

Het probleem
Elke dag valt m'n internet een klein ogenblikje weg (1á2 seconde).
Het 'leukste' is dat hij dat altijd op één tijdstip doet, namelijk het tijdstip dat ik me PC heb aangezet.
Voorbeeldje:
Ik zet vandaag me PC om 18:00 aan, dan weet ik dat hij de volgende dag & alle andere dagen daarna om 18:00 me internet even dropped.
Sluit ik me PC af en zet ik me PC weer aan op een ander tijdstip, gebeurd het elk moment op dat tijdstip.

Waarschijnlijk weten mensen al wat een computer/netwerk doet op dat tijdstip, namelijk een het DHCP vernieuwen, hier het ipconfig venstertje van vandaag:
Afbeeldingslocatie: http://rico.sa-mp.nl/ipconfig.PNG
Daarop zie je:
Lease verkregen
&
Lease verlopen

Op dat tijdstip valt m'n internet tijdelijk weg, en daarna kan ik weer 24 uur internetten.

Komen op het onderwerp: 'Wat heb je zelf gedaan?'
Het volgende heb ik zelf gedaan:

- Spelen met instellingen @ router
- Router & Modem reboot
- Andere poort @ router geprobeerd
- Andere kabel ertussen gelegen

En daar blijft het bij, want ik zit met me handen in het haar.
Screens van instellingen @ router op aanvraag *O*

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik zou de lease time op een jaar zetten.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Waarschijnlijk verloopt je lease rond die tijd.
Als je je pc aanzet wordt er namelijk om een IP gevraagd, en als dat precies 1 dag geldig is moet je dus om diezelfde tijd een nieuw ip aanvragen bij de server. (in dit geval je router).

Kun je de lease verlengen in je router?

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Anti-XP,
Het is dat je het nu zegt, maar ik kan inderdaad m'n lease verlengen in de router settings:

Afbeeldingslocatie: http://rico.sa-mp.nl/routerconfig.PNG

De reden waarom ik daar niks heb gedaan komt omdat:
A. Het in minuten staat, denk dus dat het normaal gesproken 1 dag moet zijn.
B. Iemand vertelde me dat het juist op 1dag moet staan, anders kan ik wel eens problemen krijgen als Casema iets veranderd.
C. Ik een error krijgt als ik bijvoorbeeld 99999 intypt:
Afbeeldingslocatie: http://rico.sa-mp.nl/error.PNG

Dus bijvoorbeeld met een jaar verlengen gaat nevernooit lukken :'(

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

65535 minuten is ongeveer 45 dagen. Is dat niet lang genoeg ;)
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:45:

B. Iemand vertelde me dat het juist op 1dag moet staan, anders kan ik wel eens problemen krijgen als Casema iets veranderd.
Die DHCP is voor je lokale netwerk en heeft geen invloed op de lease time voor het IP adres wat je van Casema krijgt. Maakt dus niks uit. ;)

[ Voor 75% gewijzigd door dreeke op 02-05-2007 19:49 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

dreeke schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:47:
65535 minuten is ongeveer 45 dagen. Is dat niet lang genoeg ;)

[...]

Die DHCP is voor je lokale netwerk en heeft geen invloed op de lease time voor het IP adres wat je van Casema krijgt. Maakt dus niks uit. ;)
Voor windows wel, maar als hij van plan is een servertje met linux oid neer te zetten, wat geen reboots nodig heeft, is het wel makkelijk als hij het goed doet / langere lease heeft :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Het is absoluut een lease-probleem, maar in je Linksys dat veranderen helpt niet zoals Dreeke (hey, je leeft nog!!!!) al zegt. Dat is je lokale netwerk.

Neem even contact op met Casema, waarschijnlijk hebben zij standaard de lease-tijd zo laag staan.

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 14:28
Is het probleem weg als je een statisch ip-adres neemt?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Haribotje schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:57:
Is het probleem weg als je een statisch ip-adres neemt?
Het is aan de provider om jou een statisch IP adres te geven of niet ; zo heb ik bij TweakDSL al een jaar hetzelfde IP. Maar jij praat denk ik over je lokale IP ; dit heeft geen effect.

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 20:08:
[...]

Het is aan de provider om jou een statisch IP adres te geven of niet ; zo heb ik bij TweakDSL al een jaar hetzelfde IP. Maar jij praat denk ik over je lokale IP ; dit heeft geen effect.
Dit heeft inderdaad geen effect, bij een statisch IP heb ik geen verbinding.

Ik bel Casema wel even morgen en kijken of ze daar een oplossing weten, al ben ik alleen bang dat het me meer geld gaat kosten (Telefoonkosten) dan dat ik echt geholpen gaat worden :/

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Voordat je Casema gaat bellen moet je wel even uitzoeken of het probleem lokaal ligt, of bij hen ;)

Als tijdens het wegvallen van de verbinding je lokale netwerk wel bereikbaar is, ligt het duidelijk niet bij hen. Sterker nog, die hele 192.168.x.x-range heeft totaal niets met Casema te maken.

Als je zelf een IP instelt op je computer, moet je uiteraard wel de gateway- en DNS-instellingen overnemen van een DHCP-client, beide 192.168.1.1 in dit geval.

Test dat eens.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
CodeCaster schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 20:23:
Voordat je Casema gaat bellen moet je wel even uitzoeken of het probleem lokaal ligt, of bij hen ;)

Als tijdens het wegvallen van de verbinding je lokale netwerk wel bereikbaar is, ligt het duidelijk niet bij hen. Sterker nog, die hele 192.168.x.x-range heeft totaal niets met Casema te maken.

Als je zelf een IP instelt op je computer, moet je uiteraard wel de gateway- en DNS-instellingen overnemen van een DHCP-client, beide 192.168.1.1 in dit geval.

Test dat eens.
Is goed, helaas moet ik wachten tot morgen voor z'n lease tijd :P
Bedankt voor de snelle reactie's in iedergeval & tot morgen :)

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Je kunt de lease ook op 5 minuten zetten voor testdoeleinden natuurlijk.
Maar de kans dat het bij je lokale netwerk ligt is vrij groot, aangezien het om het aanzetten van je pc gaat, die een ip krijgt van de linksys.
De linksys blijft zn verbinding met casema wel houden lijkt me.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Ik heb een soort gelijk probleem gehad, alleen kwam mijn internet niet terug na 2 seconden. Ik heb dit opgelost door het modem en router te voorzien van nieuwe firmware. Nu werkt het perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Well, ik heb de hele middag ervoor gezorgd dat ik verbinding had met een ander PC op het netwerk(192.168.1.100 met 192.168.1.102).
Helaas had ik hetzelfde probleem als met het internet, de verbinding valt weg.
Wel heb ik mischien wat interessante dingen uit het logboek van Windows:

Afbeeldingslocatie: http://rico.sa-mp.nl/logboek1.PNG

Het gaat dan vooral om gebeurtenissen rond 15:42:00.

Onder het gele waarschuwingstekentje:
Afbeeldingslocatie: http://rico.sa-mp.nl/logboek2.PNG

En onder dat rode errortekentje staat:
Afbeeldingslocatie: http://rico.sa-mp.nl/logboek3.PNG

Ik hoop zo meer infomatie voor jullie te hebben, en dat we samen met een oplossing komen :)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03 18:34
Exorcist schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:52:
Het is absoluut een lease-probleem, maar in je Linksys dat veranderen helpt niet zoals Dreeke (hey, je leeft nog!!!!) al zegt. Dat is je lokale netwerk.

Neem even contact op met Casema, waarschijnlijk hebben zij standaard de lease-tijd zo laag staan.
Ik ben toch van mening dat je ernaast zit.

In de topicstart staat een screenshot van ipconfig. Hieruit blijkt duidelijk dat het draait om een intern 192. adres. De Motorola Surfboard en de Linksys BEFSR41 houden zamen de verbinding wel in stand. Als het aan het Casema IP had gelegen, was het dus misgegaan 1 dag na het inschakelen van het modem, ipv de computer.

Alles wijst dus juist op het verlopen van de interne IP lease. (192.). Hierop wijzen de laatste screenies ook.

Er zijn hiervoor 2 oplossingen.
Je kunt de lease op z`n maximum zetten. Dit zal weinig problemen geven tenzij je binnen 45 dagen 200 pc`s wilt gaan aansluiten, waardoor de DHCP pool dus vol komt te zitten. Een hedendaagse router is prima in staat om bij te houden welk IP adres is uitgedeeld aan welk MAC adres, dus bij normaal gebruik geen enkel probleem.

Je kunt ook een statisch IP adres gaan gebruiken voor je computer. Let er dan wel op dat je een IP adres kiest buiten de DHCP pool. Dan omzeil je de hele DHCP server en moet je dus de gateway, dns servers etc ook zelf invoeren.

Overigens is het gedrag dat jouw setup vertoont niet helemaal normaal. Als ik me niet vergis zou die lease verlengt moeten worden zonder downtime. Misschien helpt een firmware update voor je Linksys wel de communicatieproblemen tussen DHCP server en Windows op te lossen.

[ Voor 10% gewijzigd door Nijn op 03-05-2007 17:48 ]

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Blijf je op een andere computer (op dezelfde router aangesloten) je verbinding wel houden? Ik heb sterk het vermoeden dat het aan je eigen computer ligt, normaal gesproken wordt je dhcp lease automatisch verlengt nog voordat deze afloopt (door windows), zie ook DHCP (wikipedia).

De foutmeldingen in je logboek geven al aan dat er iets misgaat bij het opnieuw verkrijgen van een dhcp lease van je DHCP server (router). Je kan even controleren of je "DHCP Client" service wel draait en op Automatisch Starten staat..

De verbinding met internet valt dus niet weg, maar enkel de verbinding tussen jou computer en je router.

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Topicstarter
Borizz schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 17:56:
Blijf je op een andere computer (op dezelfde router aangesloten) je verbinding wel houden? Ik heb sterk het vermoeden dat het aan je eigen computer ligt, normaal gesproken wordt je dhcp lease automatisch verlengt nog voordat deze afloopt (door windows), zie ook DHCP (wikipedia).

De foutmeldingen in je logboek geven al aan dat er iets misgaat bij het opnieuw verkrijgen van een dhcp lease van je DHCP server (router). Je kan even controleren of je "DHCP Client" service wel draait en op Automatisch Starten staat..

De verbinding met internet valt dus niet weg, maar enkel de verbinding tussen jou computer en je router.
Op alle PC's in dat netwerk heb je last van de downtime tijdens DHCP Release.
Stel dat ik om 18:00 de DHCP Release krijgt, dan valt alleen m'n verbinding weg.
Als een ander PC om bijvoorbeeld 00:00 de DHCP Release krijgt, dan heeft alleen die PC om 00:00 een downtime en de rest van de PC's op dat netwerk niet.

Aan windows kan het eigenlijk niet liggen, ik heb nu zo'n 4 verschillende besturingssystemen gehad (Welliswaar XP, maar dan Home, Professional, NL, ENG enzo..).
En ja, de services draaien & worden automatisch gestart.

Aangezien jullie zeggen dat Windows het moet doen, lijkt het er toch op dat de fout bij de router zit.
Het enige wat ik nu nog zou kunnen doen is een filmware update, maar eigenlijk doe ik dit liever niet omdat ik heb begrepen dat het net een bios is: Doe je het fout.. :w

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Als dat zo is, ligt het probleem waarschijnlijk bij je router. Het beste kan je dan de lease time aanpassen (naar x aantal dagen) of een statisch ip adres op je computers gebruiken (indien je de firmware niet wilt updaten).

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:06:
Elke dag valt m'n internet een klein ogenblikje weg (1á2 seconde).
Het 'leukste' is dat hij dat altijd op één tijdstip doet, namelijk het tijdstip dat ik me PC heb aangezet.
Voorbeeldje:
Ik zet vandaag me PC om 18:00 aan, dan weet ik dat hij de volgende dag & alle andere dagen daarna om 18:00 me internet even dropped.
Sluit ik me PC af en zet ik me PC weer aan op een ander tijdstip, gebeurd het elk moment op dat tijdstip.
Stomme vraag misschien, maar is je PC geaard aangesloten, het kan zijn dat je router een "tik" krijgt omdat je PC opstart.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:36
Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 21:57:
[...]

Stomme vraag misschien, maar is je PC geaard aangesloten, het kan zijn dat je router een "tik" krijgt omdat je PC opstart.
Die dan 24 uur later pas 'gevoeld' wordt ? ;)

Is het een wireless of wired netwerkkaart ? Check eens voor geupdate drivers.. check of 802.1x uit staat.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 03-05-2007 22:03 ]

Verwijderd

zet de dhcp server in de linksys eens uit, als het goed is krijg je dan een ip adres van je modem

zo heb ik het ook en het werkt perfect hier

• DukeBox
Of een vaste dhcp lease indien mogelijk ?

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 03-05-2007 22:30 ]

• Nijn
Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 22:16:
zet de dhcp server in de linksys eens uit, als het goed is krijg je dan een ip adres van je modem

zo heb ik het ook en het werkt perfect hier
NIET DOEN!

Dan krijg je helemal geen IP meer. Wat Yohoo bedoelt is de linksys in bridged-DHCP / bridged modus plaatsen, met als gevolg dat je nog maar 1 pc kunt gebruiken.

Zou je je DHCP server helemaal uitschakelen, krijg je gewoon geen IP meer, en zul je met statische adressen moeten gaan werken om de router weer te kunnen bereiken.

Vaste DHCP lease zou niet werken, omdat die alleen op de router vast is. Dan moet de lease nog steeds ge-renewed worden.

[ Voor 35% gewijzigd door Nijn op 03-05-2007 22:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jurgen Meinen:
Nee, m'n PC is niet geaard, en nu je het zegt...
Bij het opstarten van me PC gaat het lampje op de router (Soort controlelampje voor verbinding tussen netwerkkaart & router) uit.
Het lampje gaat weer aan als m'n besturingssysteem gaat laden.

DukeBox:
Dat zou inderdaad niet kunnen dat hij het pas na 24 uur merkt.
Het is een wired netwerkkaart met de laatste drivers (Dit had ik ook al geprobeerd)
&
802.1x :?

Yahoo
Ik kreeg een conflict met andere PC's op het netwerk (Zo'n geel balonnetje), gelukkig was me router wel nog te bereiken :)

• DukeBox
802.1x op het authentication tabblad bij je adapter properties.

Wat ik bedoel met een vaste lease, vaak hebben die routers geen 'geheugen' dus als een pc een elase heeft voor 1 dag, en die verloopt en vervolgens een nieuwe aanvraagt kan het zijn dat die router niet meteen het adres wil uitgeven dat door de pc (als renewal) gevraagd wordt.

Je zou het ook eens kunnen testen door ipconfig /renew te doen. Valt dan ook je verbinding weg ?
Misschien is het handig om ff te snifferen of er niet andere rare (dhcp)broadcasts over je netwerk gaan.

[ Voor 79% gewijzigd door DukeBox op 03-05-2007 22:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat je het volgende bedoeld:
Afbeeldingslocatie: http://rico.sa-mp.nl/netwerk.PNG

Zoja: Zoals je ziet staat hij aan :)

//edit
Bij ipconfig /renew blijft m'n internet gewoon netjes draaien :)

En sorry dat ik het niet snap, maar ik ben op het gebied van netwerk een leek, maar hoe zou ik eventueel ''ff snifferen of er niet andere rare (dhcp)broadcasts over je netwerk gaat'' :D
En wat is het? :D

Rico :$

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2007 22:53 ]

• Nijn
Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 22:34:
Jurgen Meinen:
Nee, m'n PC is niet geaard, en nu je het zegt...
Bij het opstarten van me PC gaat het lampje op de router (Soort controlelampje voor verbinding tussen netwerkkaart & router) uit.
Het lampje gaat weer aan als m'n besturingssysteem gaat laden.
Klopt. Als je pc "uit" staat, staat er nog wel stroom op je moederbord en netwerkkaart. De netwerkkaart blijft een (minimale) verbinding houden, om te kunnen reageren op WOL (wake-up on lan) pakketjes. Het uitgaan van het lampje is niets anders dan overschakelen tussen "WOL modus" en normale modus.
Yahoo
Ik kreeg een conflict met andere PC's op het netwerk (Zo'n geel balonnetje), gelukkig was me router wel nog te bereiken :)
Dan heb je gelukkig de computer waarop je zat te werken niet opnieuw opgestart / nieuw IP gegeven. Heb je wel vaker een IP conflict?

Verwijderd

Topicstarter
Heel af & toe heb ik wel een IP Conflict, maar dat is ongeveer 1 keer in de 4/5 weken, dan start iemand anders in het netwerk z'n PC op en krijgen alle PC's op het netwerk een balonnetje met een IP Conflict, na een router resetje is dit verholpen.

//edit
Mischien ook iets om te vermelden:
De router is nu zo'n 4 jaar oud ongeveer, ik weet niet hoelang een router gemiddeld mee gaat, maar mischien dat hij kuren begint te vertonen.

Ik waardeer jullie hulp & snelle, verstandige (imo) reactie's

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2007 23:14 ]

Pagina: 1