Toon posts:

Fileserver bouwen voor Mac en Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 352 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis mijn macbookje staan, en daarnaast ook nog een aantal windows pc's..

nu wil ik graag een goede stabiele Fileserver waarvan ik zeker kan weten dat het werkt met Mac EN Windows.

nu zou ik graag van Apple gebruikers een oordeel hebben over wat ik het beste kan doen.

ik ga dan gebruik maken van een klein compaq bedrijfs-netwerk pctje zonder cd-rom

(zit wel een scsi aansluiting voor maar heb geen skoezie drive zo smal...)

hoe kan ik dit eens gaan aanpakken, zo uit mijn hoofd was het een compaq Ipaq pc...

een 1000 mhz met alleen monitor aansluiting, en 4 usb waarna ook nog 2 aan de voorkant, het is een leuk pctje, maar wil hem gebruiken waarvoor hij gemaakt is, er zit natuurlijk wel een lan aansluiting op!

graag beetje info van mede pc-tweak freaks :)

• Vlugge Japie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-05-2023
Een "Fileserver" klinkt nogal serieus... kan je niet gewoon NASje kopen? De wat betere ondersteunen zelfs RAID.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Linux is je maat in dit geval.
Windows zou het ook wel kunnen, maar windows is vies, en daarbij presteert een fileserver onder linux beter.

Kijk eens naar Ubuntu server, met Samba als fileserver pakket.
Eventueel kun je nog appletalk of apple filesharing gaan draaien.

FreeNAS is ook een fijn OS voor een fileserver.
Ondersteund by default al AFP en SMB (Apple filesharing en Samba voor windows).
Hij is zelfs webbased beheerbaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Romke op 02-05-2007 19:16 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Zo te horen is FreeNAS wel wat voor jou. Lekker degelijk, en je beheert het via je browser...

(Ow, Anti-XP was al aan het Edit'en geslagen :z )

[ Voor 16% gewijzigd door Shaggy_NL op 02-05-2007 19:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
allright, goede tips die ik zeker ga uitspitten.

nu vraag ik mij echter altijd af hoe je iets kunt booten via het netwerk...

kan ik bijvoorbeeld op een externe hd aan mijn apple een iso zetten, en deze vanuit de "server" pc laten booten over het netwerk?

deze optie is er wel in de bios mara weet niet hoe dat in elkaar steekt...

probleem is dus dat ik niet weet hoe ik de OS op de pc kan krijgen...

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mac OS X werkt prima met SMB, dus een standaard Windows installatie voldoet ook prima :) Maar FreeNAS is ook leuk. Het is gebaseerd op FreeBSD dus dat werkt zoiezo wel lekker.

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:49
Freenas is zo makkelijk check het topic hier op got.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:24:
allright, goede tips die ik zeker ga uitspitten.

nu vraag ik mij echter altijd af hoe je iets kunt booten via het netwerk...

kan ik bijvoorbeeld op een externe hd aan mijn apple een iso zetten, en deze vanuit de "server" pc laten booten over het netwerk?

deze optie is er wel in de bios mara weet niet hoe dat in elkaar steekt...

probleem is dus dat ik niet weet hoe ik de OS op de pc kan krijgen...
Booten over het netwerk gebeurt met PXE :). Een ISO kan je niet echt booten remote denk ik :?

Je zal een lokale installatie moeten doen - je moet sowieso de PC input kunnen geven... En als je niet remote kan inloggen (wat niet mogelijk is wanneer je niet in een OS met remote connect capabilities boot) dan kan je je PC ook niks laten uitvoeren :).
Network-based installs zijn uit te voeren maar ik denk dat het wat moeilijker ligt dan dat, en voor één PC is het vaak de moeite niet, alleen als je een hoop identieke setups hebt in het netwerk.

Dus lokale installatie, hang 'm dan in het netwerk, en SSH die boel :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
ok ik ga even verder spitten, maar FreeNas? is dat iets als linux ofzo? hoe moet ik me dat voorstellen?

is het met GUI? of intikken zoals dos? :P

ben op me werk dus heb niet heel veel mogelijkheden hier...

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Freenas is een cdtje erin stoppen, installeren. En daarna verder alles via een webinterface afconfigureren.
en dan draait het als een tiet

"Stilte, een gat in het geluid...."

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:37:
ok ik ga even verder spitten, maar FreeNas? is dat iets als linux ofzo? hoe moet ik me dat voorstellen?

Freenas is op (dacht open, but correct me if I'm wrong...) *BSD gebaseerd, en is te installeren via CLI, waarna het via een web-gui te beheren is. Echt een piece of cake :)

Edit: Ben ik even net te laat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door icyx op 02-05-2007 19:44 . Reden: Note to self: enhance reactievermogen ]

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024

Installatie is met nummertjes, alla DOS, beheer via een website

[ Voor 9% gewijzigd door Tofu op 02-05-2007 19:46 ]

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 00:44

iMars

Full time prutser

Als ik het zo zie, is het FreeBSD based, en FreeBSD en Linux vind ik op elkaar lijken (hopelijk ga ik nu geen linux freebsd guru's tegen hun schenen schopen ;) )

Installatie zal wel textbased zijn, command line ... beetje DOS achtig, daarna heb je een mooie webbased interface :)

Ziet er mooi uit, ik ga het in iedergeval proberen (...als ik terug kom van vakantie :9 )

edit: damn, ik ben echt aan vakantie toe, ik tik veeeeel te langzaaaaaaaaam :z

[ Voor 5% gewijzigd door iMars op 02-05-2007 19:50 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

Topicstarter
ok super, zal verder geen vragen meer stellen.

als ik leuke dingen ermee heb ervaren zal ik ze wel gaan posten ;-)

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:46
Kunnen ze er niet nog even een Azureus client inbouwen als ze toch bezig zijn ;)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:04:
Ik heb thuis mijn macbookje staan, en daarnaast ook nog een aantal windows pc's..

nu wil ik graag een goede stabiele Fileserver waarvan ik zeker kan weten dat het werkt met Mac EN Windows.

nu zou ik graag van Apple gebruikers een oordeel hebben over wat ik het beste kan doen.

ik ga dan gebruik maken van een klein compaq bedrijfs-netwerk pctje zonder cd-rom

(zit wel een scsi aansluiting voor maar heb geen skoezie drive zo smal...)

hoe kan ik dit eens gaan aanpakken, zo uit mijn hoofd was het een compaq Ipaq pc...

een 1000 mhz met alleen monitor aansluiting, en 4 usb waarna ook nog 2 aan de voorkant, het is een leuk pctje, maar wil hem gebruiken waarvoor hij gemaakt is, er zit natuurlijk wel een lan aansluiting op!

graag beetje info van mede pc-tweak freaks :)
Ik wil je nog meegeven dat je even goed stil moet staan bij de vraag hoe belangrijk je data is. Hoe erg zou het zijn als je al je data kwijt raakt? Harde schijven hebben de neiging om stuk te gaan en als je WEL belangrijke data hebt is het fijn om zoiets als RAID 1 met 2 schrijven te hebben.

Dat gaat alleen niet lukken met zo'n compaq machientje, want daar passen geen 2 disks in.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dan maak je maandelijks een backup van je HD op een externe harde schijf, of frequenter :). Net zo makkelijk, veiliger én zuiniger. Als je per ongeluk je RAID 1/5 wist, dan ben je alles kwijt, een backupschijf is een volwaardige reservekopie.

Eender welke vorm van RAID is dat niét. Redundant RAID is eigenlijk alleen bedoeld tegen uitval van schijven (100% beschikbaarheid), en niet als backup. En bij striped RAID maak je de kans op dataverlies alleen maar dubbel zo groot :P.

[ Voor 9% gewijzigd door Borromini op 02-05-2007 21:00 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Borromini schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 20:58:
Dan maak je maandelijks een backup van je HD op een externe harde schijf, of frequenter :). Net zo makkelijk, veiliger én zuiniger. Als je per ongeluk je RAID 1/5 wist, dan ben je alles kwijt, een backupschijf is een volwaardige reservekopie.

Eender welke vorm van RAID is dat niét. Redundant RAID is eigenlijk alleen bedoeld tegen uitval van schijven (100% beschikbaarheid), en niet als backup. En bij striped RAID maak je de kans op dataverlies alleen maar dubbel zo groot :P.
Dit klopt grotendeels, maar eigenlijk is een combi het beste. Want 1. mensen vergeten backups te maken, tenzij je het automatiseerd, 2. een maand, dan ben je ook een maand aan data kwijt in het ergste geval.

Daarnaast moet je al backups maken via het netwerk, via een andere machine, want zon compaq doosje heeft geen usb2 voor een externe drive, of je moet er zo'n kaartje van 20 euro inzetten.

Belangrijkste, als er maar over wordt nagedacht.

Verwijderd

Topicstarter
Q schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 20:47:
[...]

Ik wil je nog meegeven dat je even goed stil moet staan bij de vraag hoe belangrijk je data is. Hoe erg zou het zijn als je al je data kwijt raakt? Harde schijven hebben de neiging om stuk te gaan en als je WEL belangrijke data hebt is het fijn om zoiets als RAID 1 met 2 schrijven te hebben.

Dat gaat alleen niet lukken met zo'n compaq machientje, want daar passen geen 2 disks in.
Goed dat je daar bij stilstaat ja, echter is het voor mij eerder een remote connection voor m3 backups enzo.. er zit verder een splinternieuwe schijf in van Raptor.. wel een rap beestje naar mijn idee :)

maar het is niet zo dat ik alle bedrijfsinfo er op heb staan ofzo, daar heb je kopie's op dvd's enzo voor :)
en inderdaad een raid installatie is daar supermooi voor..

maar daar maak ik me niet cht zorgen over, tis puur voor het gemak en de leuk :)

Verwijderd

Topicstarter
Anti-XP schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:13:
Linux is je maat in dit geval.
Windows zou het ook wel kunnen, maar windows is vies, en daarbij presteert een fileserver onder linux beter.

Kijk eens naar Ubuntu server, met Samba als fileserver pakket.
Eventueel kun je nog appletalk of apple filesharing gaan draaien.

FreeNAS is ook een fijn OS voor een fileserver.
Ondersteund by default al AFP en SMB (Apple filesharing en Samba voor windows).
Hij is zelfs webbased beheerbaar.
Hee ik heb hier eens op gekeken.. maar dit is maar 30+ Mb...! dat kan gewoon op en Usb stick!
dan is dat probleem ook opgelost lijkt me.. is het dan gewoon bootable? of zou ik dit via de XP die er nu opstaat gewoon kunnen installeren en xp indien ook direct eraf te keilen...?

ik wil dit zoiezo gaan proberen dit ziet er wel leuk uit.. ik zit er met FreeNas aan te denken de server bij mijn pa neer te zetten, dan heb ik mooi een remote control masjientje ;)

daar heb ik ook een chello extreme verbinding op superstrakke down en up waardes! dus dan zit ik er aan te denken deze op afstand eerst eens te proberen, zien of dat een beetje goed gaat...

het hoeft niet heel snel allemaal namelijk, want meeste laat ik dan toch 's nachts doen

• c4ke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10-2017
Als je FreeNAS gaat gebruiken in combinatie met slechts 1 HD is het misschien handig om even de handleiding door te nemen. Je hebt 't in een paar minuten up-and-running:

1. ISO downloaden en branden op CD
2. Harde schijf compleet leegmaken / formatteren etc. (altijd lekker zo'n lege schijf om mee te beginnen)
3. Vervolgens booten van je zojuiste gebrande CD
4. Eenmaal opgestart kiezen voor optie 9 (installeren van FreeNAS op de HD)
5. Kiezen voor optie 2 (zo krijg je een eerste partitie van slechts 30MB waar FreeNAS op staat, en de overige ruimte is dan voor een tweede partitie die je gaat sharen)
6. Rebooten
7. Kies voor optie 2 (Set LAN IP, makkelijk is om een statisch IP adres te nemen ^_-)
8. Vervolgens op je Windows of MAC het IP adres intoetsen van je FreeNAS systeem en gaan!

Let op wanneer je de bovenstaande methode gebruikt dat je bij het selecteren van een mount point (koppelpunt) kiest voor 2 ipv EFI GPT. Staat uitgelegd in de handleiding dacht ik zo. Daarna nog even een CIFS instellen en je kan zowel via Windows als MAC erbij. Zo heb ik het in ieder geval ooit gedaan *^_^*

I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED

Verwijderd

Topicstarter
alleen heb jij er geen rekening mee gehouden in het verhaal dat ik geen cd-drive heb....

OF ik zou de hd even los moeten maken.., hier dan een gewone IDE cd-drive er bij op zetten, en op die manier dan installeren....

maar wordt wel weer ff knoeien dan, maar dat is juist het mooie :)

ik ga het proberen thnx!
Pagina: 1