Toon posts:

[mobo] Pc sluit niet volledig af. Start niet goed op.

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

De pc van een vriend van me start niet goed op en sluit niet goed af, als de voeding is aangesloten/aan staat branden de HDD en Power LED, en draaien de fans maar komt er geen beeld en doet de pc verder niets, dit komt pas nadat de power knop is in gedrukt. Ook het afsluiten wil niet, je hoort dan dat hij uit gaat, (soort van tik) en dan draaien de fan's nog vrolijk en de ledjes branden nog terwijl het beel wel uit gaat. Je moet dan de stekker er uit halen.

Wat we hebben geprobeerd:

1. ACPI aan en uit zetten.
2. Alle power on functies uitzetten.
3. ATX reset.
4. BIOS naar factory defaults.
5. Bios Update van 1013 naar 1017.

Zou iemand me in de richting kunnen duwen waar dit aan ligt?

Het systeem:
AMD64 3500+ s939.
Asus A8V Deluxe, 1017.002
2x512 DDR 400 non Dual Channel.
AGP Geforce 7600GT
1x Maxtor 200GB Sata
1x Maxtor 80GB Pata
Fortron 400W met de 12v stekker wel aangesloten ;p

Verwijderd

Topicstarter
Schopje, verder absoluut geen schot in de zaak, probleem speelt al enkele maanden.

• jerbro
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou eens testen met zo weinig mogelijk apparaten aangesloten. Probeer eens alle USB apparaten, printerpoorten, seriele poorten, monitor, enz los te koppelen. Alles behalve het snoer naar de voeding dus.
Gaan de led's dan ook branden, zonder dat je de computer aanzet?

Als de fans dan nog steeds draaien zonder dat de computer aanstaat zou ik eens zo veel mogelijk van de PCI kaarten, en harde schijven los halen.

[ Voor 21% gewijzigd door jerbro op 04-05-2007 16:57 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen, blijkbaar gaat het met een onderdeel fout, dus begin eens met hardware vervangen en kijk wat het probleem geeft.

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels geprobeerd:

-ATX Reset
-Alle losse apparaten afkoppelen
-Videokaart er uit
-Geluidskaart er uit
-Netwerkkabel uit de onboard lan
-Systeem Fan's een keer loskoppelen
-Power conn. op het mobo opnieuw bevestigd

Mag allemaal niets baten, enige wat me opviel is dat bij de 20 pins ATX-connector de -5 VDC (volgens manual) draad ontbreekt, maar dit zal wel zo horen.

• jerbro
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nog een paar suggesties
Draait de fan van de voeding ook als de rest van de PC uitstaat? Of staat die fan ook?
Zitten er afstandshouders achter het moederbord? Of maakt de achterkant per ongeluk kortsluiting met de kast?
Heb je een andere voeding geprobeerd?
Zit er ergens kortsluiting op het moederbord tussen de 5V, en de 5Vstandby?
Het moederbord krijgt namelijk altijd 5V, ook als de computer uitstaat. Dit komt via pin 9 van de atx kabel binnen (het paarse draadje) Misschien dat deze ergens contact maakt met de 5V die alleen spanning heeft als de PC aanstaat. Kun je dat eens meten?
Pagina: 1