CPU Fan slaat op hol (soms)

Pagina: 1
Acties:
  • 831 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topcad
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-04 06:55
Ik zit bij een vriend van me met het volgende probleem.

- Bij het opstarten van de pc slaat de CPU fan op 'hol'. Hij gaat gewoon zo hard mogelijk draaien en de pc start verder niet op.

Mocht hij wel een keer gewoon opstarten wil het nog weleens zijn dat de pc verder ophangt of dat je geen beeld krijgt. De pc is dan wel gewoon verder normaal bezig dit merk ik aan de schijf activiteit.

Soms werkt alles wel gewoon naar behoren.

De pc is nu zoeen 2,5 jaar oud en het is een systeem van Dell.
Ik denk dat er een P4 Prescot inzit (aan de enorme kooler toren te zien).

Als ik de CPU fan eraf trek krijg ik wel gewoon de melding dat er een cpu fan fout is.

Persoonlijk denk ik dat het niet aan de CPU Fan ligt, maar aan de CPU of de MOBO.
Iemand tips, hints, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-05 14:09
Geef een wat meer informatie over je moederbord en of je nog wat hoort.

Probeer ook een alles wat niet nodig is los te koppelen zoals de HDD en CD-rom stations.

Het enige dat ik kan zeggen met de info die je hebt gegeven start je pc net zolang opnieuw op totdat ie het doet en zet hem dat niet meer uit maar in stand-bay.

Je zit hier nu al vanaf 2004 maar je hebt maar 3 post geplaatst. Opzich geen probleem maar hou je dan wel aan de regels want de posts zijn van een zeer laag niveau waar we helaas wienig mee kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Mentox op 02-05-2007 13:49 ]

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topcad
Ik ga ook nog meer info van dat systeem opzoeken alleen helaas woont hij niet om de hoek en is hij een digibeet. Dus makkelijk is meer info niet.

Wat ik nog wel weet is het volgende:
Je hoort de schijf opspinnen en de fan versnellen.

Hardware:
Rim geheugen
DVD Brander
DVD lezer
SATA hardeschijf
Verdere info ga ik vanavond proberen te laten achterhalen.

Maar zal eens alles loshalen als ik er weer ben en weer een poging wagen.

offtopic @mentox:
Verder is dit mijn eerste post voor hulp en daar staat idd wienig info in dat ben ik me bewust. Bij de andere 2 post heb ik gewoon aan de gevraagde info voldaan (v9999 topic waar ik wel actief in ben geweest is weg).

[ Voor 18% gewijzigd door topcad op 02-05-2007 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:10
topcad schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:19:
offtopic @mentox:
Verder is dit mijn eerste post voor hulp en daar staat idd wienig info in dat ben ik me bewust. Bij de andere 2 post heb ik gewoon aan de gevraagde info voldaan. Mijn inziens dan.
Dus? Als je hulp wilt zul je info moeten geven, of je nou 1 of 10.000 goeie posts op je naam hebt staan.

Die fan is normaal. Van de GX serie weet ik dat zeker, de andere volgens mij ook. Zodra je de PC aanzet gaat de fan op volle toeren draaien, totdat de bios een "acurate" temperatuursmeting heeft.

- Enig idee hoe heet de CPU wordt? Vinger op koelblok kan helpen
- Al een (andere) PCI/AGP/PCIe grafische kaart geprobeerd?
- Het lampje wordt gewoon groen? (Wederom, buiten de GX serie ben ik niet helemaal zeker)
- Enige piepsignalen? Als er geen speaker opzit, sluit er eentje aan

De fan lijkt me wel ok. Heb je `m er ooit afgehaald? Zo ja, heb je aan koelpasta gedacht? (Een rijstkorreltje koelpasta is genoeg).

Je zegt dat je aan de schijfactiviteit merkt dat de pc verder gewoon opstart. Komt ie ook in Windows enzo? maw, hoor je hem daadwerkelijk bestanden laden?

[ Voor 7% gewijzigd door Nijn op 02-05-2007 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topcad
Nijn schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:26:
[...]

Dus? Als je hulp wilt zul je info moeten geven, of je nou 1 of 10.000 goeie posts op je naam hebt staan.

Die fan is normaal. Van de GX serie weet ik dat zeker, de andere volgens mij ook. Zodra je de PC aanzet gaat de fan op volle toeren draaien, totdat de bios een "acurate" temperatuursmeting heeft.

- Enig idee hoe heet de CPU wordt? Vinger op koelblok kan helpen
- Al een (andere) PCI/AGP/PCIe grafische kaart geprobeerd?
- Het lampje wordt gewoon groen? (Wederom, buiten de GX serie ben ik niet helemaal zeker)
- Enige piepsignalen? Als er geen speaker opzit, sluit er eentje aan

De fan lijkt me wel ok. Heb je `m er ooit afgehaald? Zo ja, heb je aan koelpasta gedacht? (Een rijstkorreltje koelpasta is genoeg).

Je zegt dat je aan de schijfactiviteit merkt dat de pc verder gewoon opstart. Komt ie ook in Windows enzo? maw, hoor je hem daadwerkelijk bestanden laden?
Was ook geen aanval tegen iemand hier , en sorry voor de weinige info.

Maar goed, ik hoor hem idd bestanden laden. Toen ik de fan eraf had starte hij wel opeens gewoon op en werd hij ook warm. Uiteraard heb ik de pc snel uitgeschakeld (XP Scherm gezien) want anders brand het zooitje straks door. Gaf tevens ook CPU fan error.

- De bestanden lijken idd wel te laden zo te horen het is niet alleen opspinnen je voelt duidelijk dat hij structureel bezig is.

- Soms krijg ik een dubbele piep en soms niks. (Twee korte piepjes) Er is geen pijl op te trekken.

- CPU warmte is moeilijk in te schatten lijkt koel te blijven met de koeler. Binnen 30 seconden zonder fan schat ik de cooler op 30 a 40 graden.

Mijn stappenplan:

- Info verkrijgen (vanavond)

Test1
Loskoppelen apparatuur (DVD brander+speler, SATA schijf) en dan opstarten.

Test2
Videokaart vervangen.

De mobo heeft geen bole condensatoren dit had ik al meteen bekeken.

Maar even kijken of ik de pc hier kan krijgen ;) dat werkt wat makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-05 14:09
Als je traks bij de PC bent kijk dan even of je ook torentjes zit die bol staan (ben de naam even kwijt).

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
Mentox schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 15:17:
Als je traks bij de PC bent kijk dan even of je ook torentjes zit die bol staan (ben de naam even kwijt).
Condensatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
ok, dus alleen als de fan los zit start hij op?
Dus, los van de CPU of los als in niet aangesloten?

Mijn idee zou zijn: testen met een alternatieve fan. Maar aangezien het om een Dell gaat kan dat lastig worden.

Een P4 chip kan in theorie niet doorbranden door thermal throttle en een 2e veiligheidsmaatregel die de hele boel uitschakeld. In theorie niet mogelijk dus.

Ik zou nogmaals testen of de boel wel opstart als de fan niet is aangesloten. (kan geen kwaad, P4 thermal throttling en 2e veiligheid zijn meer dan snel genoeg). Als hij inderdaad gewoon werkt in die situatie, is er iets met de fan of de fancontroler aan de hand.

In dat geval zou ik er gewoon een nieuwe koeler opgooien. Misschien kun je die gewoon op de bestaande fancontroler van het moederbord kwijt. Blijkt die fancontroler het probleem te zijn, dan sluit je de fan gewoon op de 12v leiding aan. In dat geval had je de oude fan ook nog kunnen gebruiken op die manier, maar een Dell fan op 12v levert meer geluid dan een vliegtuig op 2 meter afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Mentox schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 15:17:
De mobo heeft geen bole condensatoren dit had ik al meteen bekeken.
offtopic:
dubbelpost |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Nijn op 02-05-2007 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topcad
Zaterdag krijg ik de pc hier dus dan ga ik zondag me stappen doorlopen. En kan ik dus meer vertellen, dit ter update

[ Voor 7% gewijzigd door topcad op 03-05-2007 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topcad
Met de onderdelen losgekoppeld

Harddisk / DVD speler, brander

Nog steeds het probleem. Zodra de CPU fan losgekoppeld starte hij wel op maar nog geen beeld.
Videokaart (PCI Express) vervangen voor een gewoon PCI model en alles draait goed.

Na het onderzoeken van de fan bleek er een in de stekker een rotte draad te zitten.
De computer kreeg dus niet de juiste pulsen door.

Videokaart weer terug in de computer en hij draait weer compleet goed.
Pagina: 1