[Back-up] Strategie (Eens of oneens)

Pagina: 1
Acties:
  • 930 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-07 16:22
Back-ups:
- Historie van twee weken. De back-ups (zowel IC en FB) worden verwijderd nadat de volledige back-up is gemaakt
- 1e keer = Full back-up
- 1e werkdag t/m 4e werkdag = Incremental back-up
- Vrijdag van tweede van 2 weken = Nieuwe Full back-up
- De back-ups worden opgeslagen op harde schijven op andere locatie over netwerk.

FB = Full Backup DB = Differential Backup IC = Incremental Backup

Strategie:
PlanBack-upLetterRestore
Eerste keer - Full Backup
1e dagMaandagIncremental BackupaFB
2e dagDinsdagIncremental BackupbFB + IC a
3e dagWoensdagIncremental BackupcFB + IC a + IC b
4e dagDonderdagIncremental BackupdFB + IC a + IC b + IC c
5e dagVrijdagFull BackupaFB + IC a + IC b + IC c + IC d
6e dagMaandagIncremental BackupeFB a
7e dagDinsdagIncremental BackupfFB a + IC e
8e dagWoensdagIncremental BackupgFB a + IC e + IC f
9e dagDonderdagIncremental BackuphFB a + IC e + IC f + IC g
10e dagVrijdagFull BackupbFB a + IC e + IC f + IC g + IC h
Nadat een volledige back-up (Full Backup, b) is gemaakt, dan worden de overige back-ups van eerste week vernietigd.
11e dagMaandagIncremental BackupaFB b
12e dagDinsdagIncremental BackupbFB b + IC a
13e dagWoensdagIncremental BackupcFB b + IC a + IC b
14e dagDonderdagIncremental BackupdFB b + IC a + IC b + IC c
15e dagVrijdagFull BackupcFB b + IC a + IC b + IC c + IC d
17e dagDinsdagIncremental BackupfFB c + IC e
18e dagWoensdagIncremental BackupgFB c + IC e + IC f
19e dagDonderdagIncremental BackuphFB c + IC e + IC f + IC g
20e dagVrijdagFull BackupdFB c + IC e + IC f + IC g + IC h
Nadat een volledige back-up (Full Backup, d) is gemaakt, dan worden de overige back-ups van tweede week vernietigd.

Terugzetten:

Door 1x per week Differential backup te maken, hoeft er niet veel IC backups terug gezet te worden.

Discussie

- Is het goede plan?

- Bestaat er mogelijkheid om full backup te versmelten met de incrementel back-ups?
Zodat in 1 keer restore kan uitgevoerd in plaats van Full backup en dan 1e, 2e etc?
(Hints: Mirroring? / Synchronsatie?)

- Kan ik dat wel doen als we geen waarde hechten aan de versiebeheer?

[ Voor 55% gewijzigd door Silver7 op 08-05-2007 09:26 . Reden: Opmaak en procedure aangepast ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Lees je eens in over GFS (Grandfather, Father, Son) en algemene backup strategieën?

Gebruikelijker is een wekelijkse Full backup, offsite duplicate.
Zo gaat je restore een stuk sneller.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07 20:15
ik zou, maar dan zou ik meer moeten weten over jou netwerk omgeving, elke dag een full_backup maken.

Hoe snel is je lijn
welke backup software
hoeveel data enz.

• DeeJee
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Welke software ga je gebruiken?
Zoek eens op synthetic full backup

Wat voor een lijn ligt er?
Hoeveel data gaat het om?
Hoeveel vrije disk ruimte heb je?

[ Voor 45% gewijzigd door DeeJee op 02-05-2007 15:29 ]

Money for nothin' and your chicks for free

Verwijderd

full backup na 11 dagen is wel heel erg lang.

elke week is zeker geen luxe. en als je slechts enkele GB`s hoeft te back-uppen kan je het best een full back-up elke dag doen.

• Silver7
Startpost aangepast aan jullie reacties:
- Elke week Full Backup

Antwoorden op jullie reacties:
- Snelle lijn tussen twee (klein)bedrijven:
Dat verschilt, maar ga maar vanuit van ADSL lijn: 1024/2048
Maar: elke dag full backup is zinloos. Dat belast de lijn alleen maar en kost alleen maar extra opslagcapaciteit. (het gaat om idee, dat full backup groter is dan incremental backup)

- Back-up software:
Het is nog niet van belang, want het gaat om strategie.

- Hoeveel data / vrije disk ruimte:
De opslagcapaciteit zal aangepast worden aan soorten back-ups en de toekomst.

Nog nader te onderzoeken:
- synthetic full backup
(Ik dacht dat er maar 3 soorten back-ups waren)

[ Voor 89% gewijzigd door Silver7 op 02-05-2007 17:10 ]

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Silver7 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 15:59:
Nog nader te onderzoeken:
- synthetic full backup
(Ik dacht dat er maar 3 soorten back-ups waren)
Wanneer je alles naar disk maakt is de strategie inderdaad te doen. Met tapes zou dit een drama zijn.

Synthetic Full
A synthetic backup is identical to a regular full backup in terms of data, but it is created when data is collected from a previous, older full backup and assembled with subsequent incremental backups. The incremental backup will consist only of changed information. A synthetic backup would be used when time or system requirements do not allow for a full complete backup. The end result of combining a recent full backup archive with incremental backup data is two kinds of files which is merged by a backup application to create the synthetic backup. Benefits to using a synthetic backup include a smaller amount of time needed to perform a backup, and system restore times and costs are reduced. This backup procedure is called "synthetic" because it is not a backup created from original data.
Er worden geen Full backups meer gemaakt.
De eerste Full backup wordt samen met de incrementals de nieuwe Full backup.
Dus eenmalig een Full backup. Daarna alleen nog maar incrementals.

[ Voor 18% gewijzigd door DeeJee op 03-05-2007 07:37 ]

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Silver7 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 11:27:

Terugzetten:

Door 1x per week Differential backup te maken, hoeft er niet veel IC backups terug gezet te worden.
En wanneer wil je die DB maken dan? Wanneer er al een IC is gemaakt, is ook je archive bit gereset.
DB heeft dan niet veel zin meer.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ik zou na een full-backup de laatste 2 full-backups en 10 Incremental Backups laten staan.

Hierdoor kan je altijd een paar dagen extra terug als het blijkt dat bepaalde bestanden iets te veel veranderd zijn dan nodig was.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Silver7
DeeJee schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 07:37:
[...]
Wanneer je alles naar disk maakt is de strategie inderdaad te doen. Met tapes zou dit een drama zijn.
Synthetic Full
[...]
Er worden geen Full backups meer gemaakt.
De eerste Full backup wordt samen met de incrementals de nieuwe Full backup.
Dus eenmalig een Full backup. Daarna alleen nog maar incrementals.
Maar je doet alleen deze soort back-up als je geen versiebeheer wilt, want de laatste full backup wordt gesmolten met de incrementals back-ups. Waarna je altijd maar 1 back-up hebt, dus synthetic full backup.
Begrijp ik goed:
- dat er geen versies aanwezig zullen zijn, maar 1 soort versie?
- dat je altijd 1 soort back-up hebt?
Ook onbekend schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 08:03:
Ik zou na een full-backup de laatste 2 full-backups en 10 Incremental Backups laten staan.

Hierdoor kan je altijd een paar dagen extra terug als het blijkt dat bepaalde bestanden iets te veel veranderd zijn dan nodig was.
Dus je bent eens met mijn (laatst gewijzigde) strategie in de startpost. Maar ik hou nog ff rekening met synthetic full back-up.
DeeJee schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 07:40:
[...]

En wanneer wil je die DB maken dan? Wanneer er al een IC is gemaakt, is ook je archive bit gereset.
DB heeft dan niet veel zin meer.
Ja, ik zie het nu pas. Desondanks ik de andere topics had doorgenomen, waaronder deze mooie topic over archive bits: http://gathering.tweakers...es/971999///backup%2Cplan

• Kookie
  • Niet online
Als je TSM gebruikt gewoon incremental forever:
Progressive incremental backups

IBM's progressive incremental (a.k.a. incremental forever) architecture is probably the best known differentiator. The basic concept is that once a file is backed up, it will never be backed up again by TSM unless it has changed. The first time a file server is backed up, all files are copied, since they have never been backed up to TSM. From that point on, only files that have changed are subsequently backed up. The main goal is to reduce the amount of data that is transferred across the network.

To achieve this, TSM maintains a database of all data objects it copies, which allows it, among other things, to:

# Know if a file was previously backed up.

# Maintain point-in-time system state information.

When restoring last night's backup for instance, TSM will only restore files as they were at that time, whether backed up the night before or six months ago.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Kijk ook eens naar DPM van microsoft.

• Silver7
Kookie schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 08:39:
Als je TSM gebruikt gewoon incremental forever:
[...]
Bedankt voor tip, maar ik sla dat over.
DeeJee schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 08:47:
Kijk ook eens naar DPM van microsoft.
Disk-to-disk is hier wel van sprake, maar dan over het netwerk. Er is de bedoeling dat er juist geen tapes gebruikt wordt.

Op dit moment is er fout met de startpost! Zeker als je naar historie van twee weken kijkt.

Heb geduld, het zal gauw veranderd worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Silver7 op 08-05-2007 11:21 ]

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Silver7 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 09:30:
[...]
Disk-to-disk is hier wel van sprake, maar dan over het netwerk. Er is de bedoeling dat er juist geen tapes gebruikt wordt.
DPM werkt met snapshots naar disk.
D2D2T

Disk-to-Disk-to-Tape

Die laatste stap hoeft niet gemaakt te worden. Daar is sowieso een extra software pakket voor nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door DeeJee op 03-05-2007 10:02 ]

• Silver7
Startpost is iet wat aangepast i.v.m. historie.

Ik ben geinteresserd in methode Synthetic Full Backup. Alleen ik zoek een (liefst freeware) programma om dat te kunnen uitproberen.

Maar ik heb wel een bevestiging nodig over dat methode:
  1. Je hoeft maar 1x restore van volledige back-up met laatste bestanden (Ja of Nee)
  2. Er is nog steeds sprake van versiebeheer, voor als je bestand van maandag i.p.v. dinsdag terug witl halen (Ja of Nee)
  3. Het is betere methode dan mijn strategie, full back-up + talloze incremental back-up (Ja of Nee)

Verwijderd

alt-92 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 15:21:
Lees je eens in over GFS (Grandfather, Father, Son) en algemene backup strategieën?

Gebruikelijker is een wekelijkse Full backup, offsite duplicate.
Zo gaat je restore een stuk sneller.
Incremental back-up moet je altijd uitlijnen met een full-back-up. Beter is als de hardware het toelaat om een centrale wisselende plaats te maken 'een roaming' voor de data en deze uit te lijnen met je back-up.

Ik doe het op het werk zo:

Zondag: Synchronisatie/uitwisseling van volledige back-up tussen 2 geografische loctaties; scripted
Maandag: Back-up op DAT van alle profielen. DAT1 gaat de kluis in.
Dinsdag: Back-up op DAT2 van wederom alle profielen. DAT2 gaat de kluis in onder DAT1
Woensdag: Zo rustig dat er slechts een snelle incrementele bak-up wordt getrokkenop DAT3
Donderdag: Back-up op DAT3
Vrijdag: Back-up op DAT4
Zaterdag: volledige back-up van alle locaties van de servers onderling

Tijden mag je zelf invullen en hangen af van het bedrijf.

Wat krijg je dan? Een roaming back-up. Een back-up die je overal vandaan kunt halen en als de ene server op zijn gat gaat rolt de andere server hem weer uit. Het is lastig in elkaar te knutselen, maar het werkt leuk.

Mocht iemand zo lijp zijn om ons gebouw op te blazen (Al Quaida ofzo) dan is onze back-up elders te vinden en is het bedrijf waar onze back-up is zijn gegevens kwijt, maar dat is weer uit te rollen door weer een andere locatie.

Een back-up moet zweven. Sla overal wat op en zorg dat niemand er bij kan door de juiste rechten uit te rollen in je domein. Met back-ups maak ik geen grapjes. Datadestructie kan een faillisement veroorzaken of ernorme schade. Dat moet echt heel goed gebeuren.

Conclusie: Leg je schema voor in de bespreken en laat iedereen brainstormen. Neem mijn idee in je achterhoofd mee en opper het. Niets moet btw.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2007 09:53 ]

• Silver7
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 09:46:
[...]

Bedankt voor je moeite en tijd om je back-up strategie achter te laten.
Als ik je (trouwens, hele mooie) verhaal lees, is er sprake van 1 week historie als ik naar synchronisatie kijk. Is dat waar?

offtopic: heeft iemand een software-tip voor mij, om te bekijken hoe het in praktijk werkt met het versmelten van Full backup en IC backup oftewel Synthetic Full? Zodat er 1x restore plaatsvindt dus, FULL backup (inclusief IC backups)

Bijzondere kick ik wil nog ff reactie hebben van Exuimtum, maar andere reacties van anderen zijn ook welkom.

[ Voor 109% gewijzigd door Silver7 op 10-05-2007 08:24 . Reden: Ff ruimte besparen. ]

Pagina: 1