Zwart beeld ipv desktop

Pagina: 1
Acties:

• Googolplex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05-2025
Hey allemaal.

Ik heb sinds gisteravond een probleem met mijn pc. Hij start normaal op, zoals Windows XP dat altijd doet, ik zie hier ook nog alles, maar nu komt het: zodra hij in Windows zelf komt, en de desktop dus tevoorschijn moet komen, zie ik enkel een zwart beeld met een cursor erop.

Als ik op de plek klik waar bijvoorbeeld het icoontje van het spel Age of Empires 2 staat, dan start hij dit spel gewoon op, en ik hoor geluid, maar wederom krijg ik niks anders te zien dan een zwart beeld met een witte cursor.

Wie oh wie weet wat hiervan de oorzaak kan zijn? Ik heb in het verleden nog nooit zoiets meegemaakt, en ik draai al bijna 4 jaar op dit systeem. Het systeem bestaat uit oa.:

AMD2800+
Asus A7N8X Deluxe mobo
ATi Radeon 9700Pro
2x 512MB werkgeheugen
160GB SATA HDD

Alles standaard, niks OC'd of wat dan ook.

Wat mij gister nog wel opviel is dat de grafische kaart vrij warm aanvoelde, maar aan de andere kant denk ik dat hij dit altijd heeft gedaan; de koeler maakt evenveel lawaai als anders, en ik heb er ook niks veranderd oid.

Iemand die mij uit de brand kan helpen? Het laatste wat ik op het systeem gedraaid heb was S.T.A.L.K.E.R.

Ik hoop van harte dat ik er met jullie hulp weer bovenop kan komen, en alvast bedankt!

~EleanorNL

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Start eens in veilige modus op. Als je dan goed beeld krijgt moet je even je videokaart drivers opnieuw installeren.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Googolplex
Hey da's een goed idee :). Simpel, maar ik was er nog niet achter gekomen. Hoop dat dit gaat werken, bedankt.

EDIT: Hoe gaat drivers in de veilige modus installeren in z'n werk? Ik krijg namelijk de foutmelding "Setup did not find a driver compatible with your current hardware or operating system. Setup will now exit." te zien.

Ik kan dus wel goed in de veilige modus komen, ik heb hier ook beeld, maar ik kan geen driver installeren, althans, ik heb geen idee hoe ik dat daar zou moeten doen :(. Iemand? _/-\o_

OK, hopelijk de laatste edit: ik heb systeemherstel gebruikt, en hopla het werkt allemaal weer prima. Is dat systemherstel toch nog ergens goed voor, na al die jaren ;). Ik hoop dat dit ook tevens mijn laatste edit is!

EDIT: Dit is niet te geloven, het beeld springt zomaar opeens vanuit de desktop op zwart, met weer enkel de witte cursor als teken van leven!!! WAT IS DIT???

Nog een keer systeemherstel toegepast, en weer hetzelfde. Na 2 minuten de desktop te zien houdt hij het weer voor gezien, en wordt het weer akelig zwart. Kan iemand mij hiermee helpen? T'is echt om gek van te worden! |:(

[ Voor 109% gewijzigd door Googolplex op 02-05-2007 14:01 ]

• Googolplex
Heeft iemand de gouden tip voor mij? Het werkt nog steeds niet :(.

• Googolplex
Nog maar eens een kickje. Is er iemand die mij hiermee kan helpen? Ik zal mijn probleem nog eens kort samenvatten:

Als ik mijn PC opstart (specs bovenin, ik draai Windows XP Pro), dan heb ik vanaf het moment dat Windows klaar is met opstarten een zwart scherm, daar waar ik normaal gezien de desktop tevoorschijn zie komen (eigenlijk al vanaf het moment waar het "Welkom" scherm je begroet). Ik zie enkel de cursor als teken van leven. Als ik op een icoon klik (waarvan ik weet dat die daar staat), dan start de pc dat programma gewoon op, en ik heb gewoon geluid, maar weer geen beeld; alles is zwart, op weer de cursor na.

Systeemherstel vanuit veilige modus: pc weer normaal opstarten, en hopla ik heb beeld, maar dan, na een minuut of 2, wordt het beeld wederom zwart. Het is echt om gek van te worden. Ik heb net precies binnen die twee minuten de drivers van de videokaart opnieuw geinstalleerd, maar ook dat mocht niet baten.

Is er iemand die mij uit de brand kan helpen? Ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen... Alvast bedankt voor de input!

Verwijderd

Het kan zijn dat je grafische kaart kaduuk is.
Hoe kom je er achter ?
optie 1:
Frot er eens een andere grafische kaart in
(werkt het dan wel, dan Kan het aan je grafische kaart liggen)

Of Optie 2
Frot er eens een andere HD in en doe op deze HD een verse Installatie van Win (XP, vista, Whatever)
(werkt het wel, dan ligt het niet aan je grafische kaart)

Anderzijds, het kan ook nog aan je voeding liggen, te weinig Sap.
Of je windows is Corrupt, en moet je (als Optie 2 werkt) opnieuw installeren.

Misschien allemaal omslachtig, ik weet het, maar je moet om inzicht te krijgen wat er fout gaat, dingen proberen uit te sluiten, (enerzijds de grafische kaart/drivers anderzijds Windows die over zijn nek gaat)

Succes

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11-2025

elTigro

Es un Gringo!

Misschien is het makkelijker om eerst het volgende eens te proberen: is allemaal net iets minder arbeids intensief (ik ben ambtenaar, dus als het effe kan doe ik natuurlijk zo weinig mogelijk 8) )

je zou in veilige modus eens gewoon standaard VGA drivers kunnen installeren. Dan heb je wel geen super resolutie, maar dan kun je in ieder geval verder, om bijvoorbeeld op internet wel de geschikte drivers voor je kaart te zoeken.

[ Voor 30% gewijzigd door elTigro op 04-05-2007 07:57 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• Googolplex
Ik heb dus een "donor" pc, maar, het voedingsstekkertje van die kaart past niet, en die harde schijf verwisselen zal ook niet 123 gaan. Ik heb nu maar een image teruggezet op de "Windows" partitie, en gelukkig werkt het nu weer. Wat ik nu wel jammer vind is dat ik niet weet wat nou precies het probleem was... daar ben ik wel echt benieuwd naar. Maar goed, het werkt weer (voorlopig). Bedankt voor de tips!

Verwijderd

een vriend van me had dit ook..
opgelost door de kaart eruit te pulken, volledig de contacten opgekuist, slot ook eens een beurt gegeven, en der terug in geramd.

werkte perfect..

allez... perfect... voor zover een Matrox Mystique dat kan :p

• Googolplex
Dat is ook wel een goed idee! Zal ik ook nog een keer doen, is nooit verkeerd.

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-02 22:09

Bio

Even een kickje...

Ik heb nu ook last van dit probleem, maar imho ligt het aan windows, omdat ik onder linux zonder problemen kan werken...

Iemand een suggestie?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat heb je al geprobeerd? Wat voor videokaart gaat het om, driver al vervangen door standaard driver, veilige modus?

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-02 22:09

Bio

spone schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 17:37:
[...]

Wat heb je al geprobeerd? Wat voor videokaart gaat het om, driver al vervangen door standaard driver, veilige modus?
Sorry ik was iets te snel met mijn probleem :p

Ik heb via safe mode nieuwe drivers geinstalleerd en het loopt weer als een zonnetje
Pagina: 1